PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۶۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
فراق جهان پهلوان 53 ساله شد
کیهان ورزشی-

17 دی و یک سالگرد دیگر برای غلامرضا تختی، چهره ماندگار ورزش ایران. غلامرضا تختی در روز پنجم شهریور 1309 در تهران متولد شد. از سن کم به ورزش کشتی روی آورد و پله پله، نردبام ترقی را طی کرد. تختی بارها در میادی جهانی، قهرمان شد اما این قهرمانی ها هرگز از منش و اخلاق نیکو و مردم دارش، نکاست.
تختی در المپیک 1956 ملبورن به همراه امامعلی حبیبی، نخستین مدال‌ های طلای تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک را کسب کرد. او با یک مدال طلا و دو مدال نقره المپیک، دو طلا و دو نقره قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی در فهرست برترین‌های قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار دارد. تختی یکی از سه کشتی‌گیر ایرانی (در کنار امامعلی حبیبی و عبدالله موحد) است که تصویر آن‌ها در تالار افتخارات فیلا نصب شده‌است. 17 دی ماه 1346، غلامرضا تختی در سن 37 سالگی درگذشت و درباره علت مرگ وی، حرف و حدیث هایی وجود دارد. قبر تختی در ابن بابویه شهر ری واقع شده‌است. سنگ قبر تختی همزمان با نوروز 1399 نوسازی شد. در ایران از تختی به عنوان «جهان‌پهلوان» یاد می‌شود. کتاب‌های زیادی در وصف او تالیف شده‌است، دو فیلم سینمایی در مورد وی ساخته شده، تندیسی از وی ساخته شده و در میدان تجریش در شهر تهران نصب شده‌است. به افتخار وی هر ساله به بهترین کشتی‌گیران ایران «جایزه غلام‌رضا تختی» اهدا می‌شود. تختی در طول زندگی خود به کارهای عام‌المنفعه پرداخت و خدماتی به محرومان کرد. تختی اولین کشتی‌گیر ایرانی است که موفق شد در سه وزن مختلف صاحب مدال‌های جهانی و المپیک شود: جهانی 1951 و المپیک 1952 (در 79 کیلوگرم)، المپیک‌های 1957، 1960، جهانی تهران و یوکوهاما (در 87 کیلو) و جهانی تولیدو 1962 در 97 کیلو.
تختی نخستین ورزشکار ایرانی بود که در سه المپیک مدال گرفت؛ دستاوردی که پس از او تنها محمد نصیری و هادی ساعی به دست آورده‌اند.
تختی با 7 مدال در رقابت‌های المپیک و قهرمانی جهان رکورددار کسب بیشترین مدال جهانی در میان کشتی‌گیران ایرانی است.
تختی اولین ورزش‌کار ایرانی بود که در 4 المپیک شرکت کرد.
روحش شاد و یادش گرامی.
*سعید حاجی بابایی

برچسب ها: غلامرضا تختی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار