PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۶۲۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲
خوراک و سوژه برای آواره های بی وطن
نمی خواهند ورزش سروسامان پیدا کند!

**حرف های سرمربی

سرمربی تیم استقلال تهران بعد از بازی نساجی واتفاقات و حواشی که در آن روی داد ، چند مصاحبه با اهالی رسانه داشت و نظراتی رادر باره مسائل فنی و حواشی آن بازی مطرح کرد که خوانندگان علاقه مند و پیگیر حتما در جریان جزییات این گفتگوها و مسائل هستند. اما در حرف های آقای محمود فکری نکات دیگری هم بود که با روند و آهنگ مطالب این صفحه تناسب داشت و بد ندیدیم این جریان بار به بهانه حرف های فکری به این مسائل که از افات و دردهای کهنه فوتبال وبلکه ورزش کشورمان است، بپردازیم.

**بازیچه نشوید

سرمربی تیم استقلال خطاب به مدیریت و هواداران تیم هشدار می دهد که" حواسشان جمع باشد. کسانی که هر روز یک مساله درست می کنند وسعی دارند با شایعه و دروغ کار خود را پیش ببرند، دنبال ایجاد مشکل و اختلاف و مانع در تیم استقلال هستند." وی تاکید می کند:" هواداران بازیچه دست این جریانات نشوند. مدیریت باید تیم را حمایت کند و..." در این باره ما هم عرض می کنیم که عده ای و اراده ای در کار هستند که نه فقط برای تیم استقلال مشکل ومساله بسازند و آرامش این تیم را سلب کرده و هر روز برایش دردسر تازه ای بیافرینند، بلکه این عده و این جریانات - همانطور که بارها نوشته و هشدار داده ایم - به دنبال این هستند که کل ورزش ، ونه فقط فوتبال و تیم های بزرگ و پرطرفدار سروسامان نگیرد، رنگ آرامش نبیند و هر روز با مسائل بدیهی حل نشده و مشکلات پیش پا افتاده و دم دستی گرفتار ودست به گریبان باشد!

**تلاش برای ناکار کردن ورزش

بحث استقلال یا پرسپولیس یافوتبال نیست، بلکه کلیت ورزش است.فراتر از آن کل مملکت است! موضوع آنقدر هم ساده و بچگانه نیست که بعضی از مثلا مدیران ورزشی وحتی غیر ورزشی بالادستی مملکت تصور کرده و بعضی سعی دارند این گونه به جامعه القا نمایند. بحث بر سر این است که ورزش و فوتبال و تیم های پرطرفدار سروسامان نگیرند تا ورزش نتواند توانایی های غیر قابل انکار خود را به منصه ظهور برساند ونقش و کارکردهای خود را ایفا و عملی سازد.

در این باره شک نکنید که بدخواهان ودشمنان این مملکت که از نقش و تاثیرگذاری ورزش حداقل بیشتر از بعضی افرادی که به غلط در ورزش ما صاحب پست های بالا و جایگاه های حساس هستند، آگاهند و توانایی ها و ظرفیت های بالقوه ورزش ایران را حداقل بهتر از بعضی از همین مدیران عوضی آمده در ورزش ما، می شناسند، برای ناکار کردن این ورزش برنامه دارند و هدفگذاری کرده اند. تلاش برای منزوی ساختن ورزش ایران در میادین بین المللی از یکسو و جذب وفراری دادن ورزشکاران ما از سوی دیگر از اهداف غیر قابل انکار است که خاصه در چند سال اخیر به وضوح قابل مشاهده بوده و شکل علنی به خود گرفته است.

**از دشمن توقعی نیست

دشمن ، دشمن است و بدخواه، بدخواه. توقعی جز دشمنی و مشکل تراشی و توطئه چینی و... از آن نمی رود. بحث بر سر این است که چرا در داخل ، کسانی که متولی رسمی و قانونی ورزش هستند، ورزش را چنانچه باید ، جدی نگرفته اند؟! چرا کسانی که در قبال ورزش مسئولیت دارند حداقل به اندازه دشمنان این سرزمین و بدخواهان این مردم ورزش را جدی نگرفته و با آن رفتار مناسبی ندارند و مدیریتی درخور را در باره آن اعمال نمی کنند؟ چرا در باره مدیریت ورزش اهمال کاری می شود و معمولا آن را به دست افرادی که نه ورزشی هستند ونه توانایی و انگیزه وابتکار مدیریتی دارند ، می سپارند؟

**بی سروسامانی استقلال و پرسپولیس تا کی ؟!

مدیریتی که چون اهل این حوزه نیست، کار را نمی شناسدنمی تواند ورزش را مدیریت کند و برخلاف خواست بدخواهان به آن نظم و انسجام ببخشد و آن را سروسامان دهد. مدیریتی که چون به اشتباه وارد این عرصه شده است با رفتار و عملکرد خود، با روش هایی که اتخاذ می کند، با مشاوران و همکارانی که دور خود جمع می کند، خواسته و ناخواسته بر دردها و مشکلات ورزش می افزاید وبرای مشتی آواره پشت کرده به وطن خوراک و سوژه تهیه می کند و ناخواسته خیلی جاها تکمیل کننده پازل بدخواهان می شود.حرف های ما به هیچ وجه ذهنی و انتزاعی نیست و کاملا منطبق بر واقعیات است. می پرسیم تا کی باید وضعیت مدیریتی استقلال و پرسپولیس چنین باشد؟ اگر راست می گویید که ما غلط و ذهنی صحبت می کنیم پاسخ دهید، اگر می توانید- که نمی توانید- چرا به بی سروسامانی پرسپولیس و استقلال پایان نمی دهید؟ این چه کسی و کدام جریان است که اراده کرده این دو تیم مثل خیلی جاهای ورزش سرو سامان نگرفته و ظرفیت های غنی و متنوع آنها در خدمت اراده مردم و ورزش قرار نگیرند؟اگر شما( مدیران ورزش)، چنین اراده ونیتی ندارید- که انشاالله ندارید و نداشته باشید- بی شک بدخواهان جوانان این مردم چنین اراده و نیتی دارند، پاسخ دهید چرا شما عملا وفق خواسته دشمن عمل می کنید واو را شادکام می کنید؟

**قوی شدن

بارها گفته و نوشته ایم که راه برخورد با این دشمنی ها و اشکال تراشی ها و... شعار دادن و ناسزاگویی و... نیست بلکه تلاش برای " قوی شدن" ورزش است، آقایان مدیر بگویید برای قوی شدن ورزش و مردم را شاد و دشمن را نومید کردن چه طرح ونقشه ای داشته وچه برنامه ای را اجرا کرده اید؟

به گواه غریبه و آشنا، پیشکسوت و کارشناس، ورزش ایران از قابلیت های بالا ووالا برخوردار است. از حیث امکانات مادی، نیروی انسانی، جغرافیای چهار فصل و... هیج کم و کسری ندارد تا آنجا که می تواند جزو کشورهای" صاحب ورزش" دنیا درآید. بگویید و‌پاسخ دهید برای استفاده از این قابلیت ها، از امکانات مادی در اختیار چه بهره ای برده اید؟ در جهت کشف و پرورش و رشد استعدادهای جوان در رشته های مختلف ورزشی چه قدم هایی برداشته و کدام برنامه کاربردی را طراحی کرده اید؟ و... از این سئوالات بی پاسخ در باره کاروبار ورزش فراوان است. سوالاتی که منطبق بر واقعیات غیر قابل انکار است.

**نه استقلالی هستند و نه پرسپولیسی و نه ...!

این است که عرض می کنیم سرمربی استقلال درست می گوید که کسانی هستند که نمی خواهند استقلال سامان بگیرد و به روزهای اوج خود برگردد. این کسان بدون تردید - برخلاف آنچه که بعضی سعی در القای آن دارند- متعلق به اردوگاه تیم رقیب نیست. چرا که با جرات می گوییم کسانی هم هستند که نمی خواهند پرسپولیس سامان بگیرد و موفق شود، و مثلا در فینال آسیا سربلند از میدان خارج شود،این کسان بدون هیچ شکی- بر خلاف آنچه که کسانی سعی در القای آن دارند- وابسته به اردوگاه تیم رقیب نیستند. باز هم بگوییم وادامه دهیم؟! کسانی هستند که نه تنها نمی خواهند پرسپولیس و استقلال سامان بگیرند و در بستری سالم و محترمانه در مسیر کامیابی و موفقیت حرکت کنند؛ بلکه نمی خواهند تراکتور هم سروسامان بگیرد و موفق باشد ولو به ظاهر سنگ این تیم را به سینه بزنند و آن را گردن اجحاف در حق هموطنان عزیز و شریف آذری بیندازند ، و...الخ. این کسانی که تمام هم و تلاش خود را به کاربسته اند که استقلال، پرسپولیس، تراکتور، سپاهان، صنعت نفت و... در یک کلام فوتبال ایران سروسامان نگیرد. به ساحل آرامش نرسد، از فضای سالم و دوستانه و سازنده برخوردار نباشد و... یکسره درگیر اختلاف و تفرقه و بدبینی و مشکلات پیش پا افتاده و مدیران نالایق و... باشند نه استقلالی هستند ونه پرسپولیسی ونه تراکتوری ونه فارس و ترک و عرب وکردو... بلکه از بد خواهان رسمی این کشور مظلوم و دشمنان قسم خورده این مردم نجیب هستند .

**جهادی و خستگی ناپذیر

در برابر این شیطنت های مزورانه، این تلاش های تفرقه افکنانه، این اقدامات ضد ورزشی وضد احساسات پاک هواداران و اهالی ورزش آیا مدیریت ورزش چه وظیفه ای دارد؟ وظیفه دارد دنبال کار خودش و مشغولیت ها و رفیق بازی ها و استفاه از مواهب مدیریتی باشد؟ یا اینکه باید تلاش خود را مضاعف کند و باغیرت ، تدبیر ، شجاعت و قاطعیت در جهت قوی شدن ورزش و خنثی کردن بدخواهان ورزش، به طور جهادی و خستگی ناپذیر تلاش کند. با تدابیر و ابتکارات خود اجازه ندهد تیم های پرطرفدار ما- در عین رقابت و رجزخوانی های معمول و مرسوم- به جان هم بیفتند و به یکدیگر نه به عنوان دو" رفیق و رقیب" که به عنوان" دشمن" نگاه کنند‌ این خواسته دشمن است که تیم های ما، ورزشکاران ما نسبت به یکدیگر بدبین باشند، متنفر باشند وفوتبال و ورزش و رقابت های موجود در آن به ابزاری در جهت اغراض بدخواهانه سیاسی و اجتماعی و حتی اعتقادی دشمنان تبدیل شود.

**چرا از کاه کوه می سازند ؟!

به همین خاطر است که از طریق ابزار دراختیار وخاصه رسانه ها و سایت ها وفضای مجازی و... یکسره در پی نفرت پراکنی و القای حس بدبینی سوءظن وتفرقه و... میان طرفداران تیم ها به ویژه طرفداران تیم های بزرگ واجزاء و عناصر مختلف ورزش هستند و سعی می کنند از کاه، کوه بسازند کوچکترین وطبیعی ترین مسائل ورزش ما در حد برخورد طبیعی بازیکن با بازیکن، داور با بازیکن، مربی با بازیکن خودی و... را به یک معضل حاد سیاسی و ... تبدیل نمایند!! چانکه در همین بازی نساجی با استقلال که بالاتر اشاره شد ، دیدیم که کاپیتن استقلال روی یکی از سوت های داور معترض شد و به طور طبیعی با تذکر و کارت زرد داور مواجه شد. دقایقی بعد هم که به تشخیص وصلاحدید مربی تیم ، تعویض شد، با حالتی عصبی میدان را ترک کرد و... حال اگر سرمربی تیم تشخیص دهد ، در این باره هم مجازاتی برای او در نظر گرفته خواهد شد یا نخواهد شد...

**مثل سوپرمن ...!

این اتفاق و نظیر آن که جزو اتفاقات طبیعی فوتبال است و هر روز تقریبا نظیر آن در گوشه و کنار فوتبال جهان رخ می دهد، چند روزی تبدیل شد به سوژه بدخواهان این سرزمین و پادوهایی که از طریق سمپاشی علیه این مملکت جیره خود را از اربابان اجنبی خود می گیرند وسعی کردند آن را به یک موضوع سیاسی و بازیکن استقلال را به فردی ناراضی تبدیل کنند که " سوپرمن" وار ! می خواهد یک تنه با ظالم بستیزد و حق مظلومان را بگیرد و...!! خلاصه طبق معمول از یک اتفاق ساده و طبیعی ورزش سوژه ای بسازند در جهت اغراض سیاسی و بد خواهانه خود. این است که می گوییم اینها علیرغم اشک تمساحی که می ریزند، بر خلاف ادبیات ورزشی که استفاده می کنند وبه ظاهر برای ورزش و ورزشکاران ما و قرمز وآبی و تراکتور و...دلسوزی می کنند ، آرزو می کنند و که هیچ وقت ورزش ما، باشگاه های کشور ما و... سروسامان نگیرند تا آنها از قبل این بی سروسامانی بتوانند به اهداف سیاسی و اغراض خائنانه خود نزدیک شوند.

**اهالی ورزش ، وظیفه خود را بلدند

خوشبختانه جامعه ورزش به عنوان بخشی از جامعه بزرگ ایران، فهیم و صاحب تشخیص است و به راحتی فرق اشک تمساحی را که از دیدگان بدخواهان سرازیر می شود با دلسوزی مخلصانه تشخیص می دهند. علیرغم تبلیغات و شانتاژها میان خائن و خادم فرق می گذارند وبا هشیاری وعرق وغیرت ملی هرگز بازیچه دست بدخواهان نمی شوند. با همه اینها باز هم تکرار می کنیم"مردم"، اهالی ورزش ، ورزشکاران، محمود فکری، یحیی گل محمدی، سید جلال حسینی، وریا غفوری و... وظیفه و کار خود را در قبال ایران و مردم خودبلدند وهرگز در زمین دشمنان بازی نمی کنند، این مدیران ورزش هستند که نباید با عملکرد خود به ورزش و ورزشکار ضربه بزنند و خوراک برای قلم های مسموم و تریبون های دشمنان فراهم آورند.

**مدیران را مدیریت کنید ...

"مدیریت ورزش" بحثی جدی است که باید مسئولان و مدیران ارشد و در یک کلام" دولت" آن را جدی بگیرد و سکان مدیریت ورزش را دست"هرکسی" نسپارند. ورزش به سهم خودش اهمیت دهند ومهمتر از آن با سپردن کار دست کاردان به مردم و جامعه ورزش عملا احترام بگذارد. متاسفانه در این باره اهمال بسیار صورت گرفته و... از رهگذر نبودن کار دست کاردان ، ورزش ما از حیث فنی و فرهنگی آسیب های فراوان دیده است. طرفداران ورزش احساس می کنند مسئولان به علائق وسروکارهای آن احترام نمی گذارند و... به همین دلیل در این ایام کرونایی که آنان به ورزشگاه راهی ندارند حرف خود را باتجمع جلوی مجلس یا جلوی باشگاه های خود می زنند؛ چنانچه اوایل هفته گذشته طرفداران استقلال در اعتراض به مدیریت جلوی باشگاه تجمع کردند و... امید است مسئولان و تصمیم گیرندگان در باره ورزش هر چه زودتر به خود بیایند ، دل مشغولی ها و غفلت ها و حاشیه روی ها را کنار بگذارند و ورزش را به معنای واقعی" مدیریت" کنند...

*سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار