PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۶۳۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره اروپا از امشب (چهارشنبه) آغاز می‌شود و ۵۵ تیم حاضر در این قاره باید در ۱۰ گروه باهم رقابت کنند و در نهایت ۱۳ تیم به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود خواهند کرد.
کیهان ورزشی-
بعد از اینکه چند بار آغاز مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در قاره اروپا به دلیل شیوع ویروس کرونا به تاخیر افتاد، سرانجام قرار است ۶۶ تیم حاضر در این قاره رقابت خود را از امشب(چهارشنبه) آغاز کنند. قرار است ۱۳ تیم از قاره سبز به جام جهانی قطر صعود کنند.

در این دوره از مسابقات تیم‌ها در ۱۰ گروه گنجانده شده‌اند که پنج گروه پنج تیمی است و نیم دیگر گروه‌ها ۶ تیمی هستند. در اینجا یوفا، امتیاز ویژه‌ای را برای تیم‌های فینالیست لیگ اروپا قائل شد و چهار تیم بلژیک، ایتالیا، فرانسه و انگلیس در گروه‌های پنج تیمی جای گرفتند. همچنین به دلیل مشکلات سیاسی، کشورهای کوزوو-بوسنی و هرزگووین، کوزوو-صربستان، کوزوو-روسیه، روسیه-اوکراین، ارمنستان-آذربایجان و اسپانیا-جبل‌الطارق با یکدیگر در یک گروه قرار نگرفتند.

صدرنشین‌های این ۱۰ گروه به طور مستقیم راهی جام جهانی ۲۰۲۲ می‌شوند و ۱۰ تیم دوم به همراه ۲ تیم برترِ رنکینگِ لیگ اروپا در سال دوم که جزو ۲ تیم اول گروهشان نبودند ۱۲ تیم را تشکیل خواهند داد که به دور پلی‌آف می‌روند. این ۱۲ تیم در سه گروه چهار تیمی جای می‌گیرند. تیم‌ها در هر یک از این گروه‌ها به صورت تک حذفی با یکدیگر رقابت می‌کنند و تیم‌های برنده به فینال می‌رسند و در نهایت از هر یک از این گروه‌های چهار تیمی، یک تیم به قهرمانی می‌رسد و سه جای خالی باقیمانده قاره اروپا برای رسیدن به جام جهانی پر خواهد شد.

مسابقات از امشب آغاز می‌شود و یک سال و پنج روز بعد به اتمام می‌رسد. گروه‌های ۱۰ گانه به قرار زیر هستند:

گروه یک: پرتغال، صربستان، جمهوری ایرلند، لوکزامبورگ و آذربایجان

گروه دو: اسپانیا، سوئد، یونان، گرجستان و کوزوو

گروه سه: ایتالیا، سوئیس، ایرلند شمالی، بلغارستان، لیتوانی

گروه چهار: فرانسه، اوکراین، فنلاند، بوسنی و هرزگووین، قزاقستان

گروه پنج: بلژیک، ولز، جمهوری چک، بلاروس، استونی

گروه شش: دانمارک، اتریش، اسکاتلند، رژیم صهیونیستی، جزایر فارو، مولداوی

گروه هفت: هلند، ترکیه، نروژ، مونته‌نگرو، لاتویا، جبل‌الطارق

گروه هشت: کرواسی، اسلواکی، روسیه، اسلوونی، قبرس، مالتا

گروه نه: انگلیس، لهستان، مجارستان، آلبانی، آندورا، سن‌مارینو

گروه ده: آلمان، رومانی، ایسلند، مقدونیه شمالی، ارمنستان، لیختن‌اشتاین


مهم ترین بازی‌های فیفادی پیش رو:

 ترکیه-هلند

فرانسه-اوکراین

بلژیک-ولز

اسپانیا-یونان

ایتالیا-ایرلندشمالی

آلمان-ایسلند

پرتغال-صربستان

رومانی-آلمان

بلغارستان-ایتالیا

انگلیس-لهستان

بوسنی و هرزگووین-فرانسه

قرار است در این پنجره بازی‌های ملی، سه هفته از مسابقات مرحله گروهی به انجام برسد.

مرحله نخست انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در منطقه کونکاکاف(آمریکای شمالی و مرکزی) و همچنین مرحله دوم انتخابی جام جهانی در قاره آفریقا قرار است در این پنجره فیفا آغاز شود. از کونکاکاف، سه یا چهار تیم و از آفریقا، پنج تیم به جام جهانی قطر صعود می‌کنند. رقابت‌های قاره اقیانوسیه هنوز آغاز نشده اما آسیا و آمریکای جنوبی بازی‌هایشان را آغاز کرده‌اند ولی در این پنجره مسابقه‌ای برگزار نمی‌شود. آسیا در اواخر مرحله دوم است و آمریکای جنوبی هم که بازی‌هایش به صورت لیگ برگزار می‌شود فعلا چهار هفته‌اش را برگزار کرده و ۱۴ هفته باقیمانده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار