PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۶۳۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
شیوه جدید برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا به زودی به تصویب خواهد رسید؛ شیوه‌ای با هدف افزایش جذابیت رقابت‌ها و البته همراه با جنجال‌‌های احتمالی.
کیهان ورزشی-
به نقل از نشریه مارکا، کمیته رقابت‌های اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) روز جمعه تشکیل جلسه خواهد داد تا شیوه جدید برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا را تصویب کند. طرح پیشنهاد شده برای برگزاری این رقابت‌ها در فاصله سال‌های 2024 تا 2027 پس از تأیید کمیته رقابت‌های یوفا، روز سه‌شنبه هفته آینده در کنگره یوفا به تأیید نهایی خواهد رسید.

مطابق طرح پیشنهادی جدید، تعداد تیم‌های شرکت کننده در لیگ قهرمانان اروپا در سه سال تعیین شده از 32 تیم فعلی به 36 تیم خواهد رسید و علاوه بر آن دو سهمیه آزاد (وایلد کارت) هم در نظر گرفته شده که به تیم‌های دارای بالاترین رتبه در رده‌بندی باشگاهی یوفا اعطا خواهد شد.

بر اساس این طرح؛ فینالیست‌های لیگ قهرمانان از ابتدای کار خود در یک فصل از این رقابت‌ها تا انتهای آن 17 بازی انجام خواهند داد (در حال حاضر فینالیست‌ها تا رسیدن به ایستگاه پایانی 13 بازی انجام می‌دهند) و هدف از این کار هم افزایش هیجان بازی‌های با طولانی‌تر شدن مرحله گروهی است. همچنین ساختار جدید موسوم به طرح سوئیسی، به نفع تیم‌های کوچکتری است که کمتر فرصت حضور در این رقابت‌ها را پیدا می‌‌کنند و به تبع آن به آنها فرصت جنگیدن برای رسیدن به افتخاری بزرگ را می‌دهد.

شیوه برگزاری مسابقات به این گونه خواهد بود که هر تیم 10 بازی انجام می‌دهد که شامل 5 بازی خانگی و 5 بازی خارج از خانه می‌شود اما رقبای هر تیم بر اساس قدرت‌شان متفاوت خواهند بود. به این ترتیب برخلاف شیوه فعلی تمام تیم‌های یک گروه با یکدیگر روبه‌رو نخواهند شد که این خود می‌تواند جنجال‌هایی را به همراه داشته باشد.

تفاوت دیگر شیوه جدید برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا این است که برخلاف سبک فعلی که تیم‌ها در 8 گروه 4 تیمی تقسیم می‌شوند، باشگاه‌ها در 4 گلدان (سید) تقسیم بندی می‌شوند که قرارگیری آنها در این گلدان‌‌ها بر اساس جایگاه‌شان در لیگ‌های داخلی خواهد بود. در لیگ قهرمانان طرح جدید، تیم‌ها در یک جدول کلی از رتبه یک تا 36 رده‌بندی خواهند شد و پس از انجام 10 بازی، تعدادی از آنها به مرحله بعد می‌روند و تعدادی حذف می‌شوند.

برنامه بازی‌ها هم به این شکل خواهد بود که رده‌بالاترین تیم‌ها دو بازی برابر تیم‌های هم‌رده خود، سه بازی مقابل تیم‌‌های سطح پایین‌تر، سه بازی دیگر برابر تیم‌های سید دوم تا سید ماقبل آخر و در نهایت دو بازی مقابل دو تیم از سید آخر انجام خواهند داد.

مسیر رسیدن هر تیم به مراحل حذفی پس از انجام 10 بازی اولیه مشخص خواهد شد و به این صورت خواهد بود که 8 تیم برتر جدول در مرحله گروهی به مرحله یک هشتم نهایی می‌روند. تیم‌های نهم تا شانزدهم هم برای کسب مابقی سهمیه‌های صعود به مرحله حذفی، در قالب بازی‌های پلی‌آف به مصاف تیم‌های هفدهم تا بیست‌و‌چهارم می‌روند. تیم‌‌های بیست‌و‌چهارم تا سی‌و‌ششم هم حذف می‌شوند.

باشگاه‌های بزرگ اروپایی امیدوار هستند که برای خود یک تورنمنت انحصاری و خارج از نظارت اتحادیه فوتبال اروپا تحت عنوان سوپرلیگ اروپا تشکیل دهند اما یوفا امیدوار است که با طرح جدید برگزاری لیگ قهرمانان اروپا، آن باشگاه‌ها را از پیاده‌سازی طرح ایجادسوپرلیگ منصرف کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار