PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۶۴۵۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
کیهان ورزشی-

بعداز پایان مرحله مقدماتی جام باشگاههای آسیا که آشکارا حق میزبانی نمایندگان ایران تضییع شد،همه در انتظار بودند تا با یک برنامه ریزی مدون و طراحی شده لیگ برتر را با نظم خاصی برگزار کنیم.در این راستا تمام نگاهها متوجه سه تیم صعود کننده ایران به مرحله بعدی بود.
متاسفانه سرگرم کردن هواداران تیمهای سرخابی به مشاجرات و دعواهای زرگری و خط و خط بازیهای فدراسیون و سازمان لیگ بیانگر این نکته اساسی بود که مسئولان تحت تاثیر القائات این و آن تصمیم می گیرند و به فکر سلامت و اجرای عدالت نیستند!
فونبالی که رئیس اش مدعی فعالیتهای دیپلماسی است و به جای یافتن طرحی برای میزبانی تیمهای باشگاهی ایران و سامان دادن اوضاع آشفته فدراسیون با رفقای داخلی دیدار می کند ،بیش از این انتظاری نیست.
مهم این است که با برگزاری محافل خصوصی و طراحی دورهمی های آنچنانی و همراهی برخی اهالی رسانه ،دامنه انتقادات از سمت و سوی فدراسیون خاموش و به نحو مقتضی مدیریت شود.
برای اجرای این تز و تفکر لازم بود طرحهای جانبی به اجرا گذاشته شود و فکر و ذکر هواداران به سمت دیگری هدایت شود.
بحث قرنطینه پرسپولیس در بازگشت از هند بهانه خوبی بود تا با ایجاد یک مرافعه جدید،کانون توجهات از ساختمان سئول به  سمت هتل آکادمی کشیده شود.
این چالش تا چند روز کادر مدیریتی و بازیکنان پرسپولیس و افکار عمومی را درگیر کرد و به وضوح نشان داد فدراسیون فوتبال و ایادی آنها با الفبای مدیریت بیگانه اند.حضور اعضا تیم پرسپولیس در هتلی که افراد متفرقه در رفت و آمد بودند و هیچ امکاناتی برای اجرای دقیق پروتکل ها وجود نداشت پرده از بی مبالاتی و بی صاحبی فوتبال برداشت و ضعف های اجرایی را نمایان ساخت!!
بعد از خاتمه این طرح سوال برانگیز ،دعوای مجدد سرخابی ها در باره انجام بازی استقلال با نفت آبادان قبل از دربی از سوی پرسپولیسی ها پر رنگ شد. استقلالی ها هم به جد در پی بازی پرسپولیس با سپاهان بودندو...
سازمان لیگ و عوامل  آنها هم به جای برگزاری سالم مسابقات و اجرای عدالت نشان دادند،همواره با یک تلنگر عقب نشینی می کنند و با جا به جایی برنامه ها در پی تحقق اوامر آقایان بالا دستی هستند!
در هنگامه این خبر سازی ها و ایجاد هیجان کاذب در میان تیمها و هواداران قرمز و آبی ،نشستی طراحی شده به اجرا در آمد تا برخی اهالی رسانه و سردبیران خبرگزاریها و جراید ورزشی به میدان فراخوانده شود.
به عنوان عضوی کوچک و مستقل از خانواده بزرگ مطبوعات ورزشی بارها یادآور شده ام ،بهره بردن از تجربیات و اطلاعات همکاران به‌عنوان مشاوران امین در مسیر بهبود اوضاع ورزش اقدامی موثراست.
این رویه در اغلب کشورها به ویژه در فوتبال حرفه ای دیده می شود که بازیکنان شاخص و اهالی متنفذ رسانه ای دانش و تجربیات خود را در قالب مشاوره در اختیار مدیرانشان می گذارند.
متاسفانه برخی مشکلات و ملاحظات مالی در کشور باعث اشاعه حضور اهالی رسانه به عنوان مسئول و دست اندکار در فدراسیون ها شده است.این حضور پیوسته و دخالت در امور اجرایی ورزش به وضوح بحث استقلال قلم را تحت الشعاع قرارداده و از یک سو موجب‌سکوت و خاموشی شده و از جانب دیگر شائبه مجیز گویی را تقویت کرده است.
هفته گذشته مراسم افطاری از سوی فدراسیون فوتبال ترتیب یافت و گروهی از اهالی رسانه هم دعوت شدند.
 اخباری ضد و نقیض در باره چگونگی برگزاری این مراسم منعکس شد.برخی به جای پرداختن به اصل ماجرا و اهداف پشت پرده مجریان برنامه،به اهداء هدایا پرداختند.این غفلت از اصل ماجرا و توجه به موضوعات درجه چندم ،فدراسیون را به واکنش واداشت تا با اظهارات تازه سرپرست روابط عمومی تا حدی از فشار افکار عمومی بکاهد.
جالب اینکه این اظهارات مسائل پشت پرده از فدراسیون و دست اتدرکاران را آشکار کرد.
حسین شریفی که تازه بر مسند روابط عمومی  فدراسیون فوتبال قرار گرفته، با قیافه ای حق به جانب از رویه عادی  در انجام اینگونه نشست ها و همایش ها گفت و تصریح کرد :میزبان این نشست باشگاه سایپا بوده است(عذر بدتر از گناه) !!!
متاسفانه همین نکته که در نهایت سادگی و بی تفاوتی از سوی سرپرست روابط عمومی بیان شد .پاشنه آشیل و مشکل اساسی فوتبال ما است .
اینکه امور جاری در فدراسیون  متصدی و متولی درستی ندارد و  مسائل به صورت هیاتی اداره می شود.
سال گذشته فوتبال ما از ندانم کاری آقایان در عقد قرارداد با ویلموتس لطمه دید.
آقایانی که خود را علامه دهر می دانستند،با اضافه کردن سه کلمه در متن قرارداد ویلموتس هزینه ای هنگفت و بالغ بر دویست میلیارد تومان به بیت المال تحمیل کردند!!


در همین راستا آقایان  در یک حرکت غیر منطقی برای پرداخت بخشی از مطالبات ویلموتس به شرکت شستا پناه بردند و بی مبالاتی را به اوج رساندند.
در همان مقطع بانک برآوردیم که چرا برای مطالبات مربی بلژیکی باید دست در جیب کارگران و بازنشستگان کنید و...
حالا بعد از گذشت یک سال و اندی از آن واقعه تلخ و پیگیری مدیران حقوقی تامین اجتماعی و شرکت شستا برای اخذ مطالبات خود شاهد صدور آرا غیر منتظره ای شده ایم .انتقال اسناد مالکیت ساختمان فدراسیون و سه دانگ ملک باشگاه پرسپولیس به‌نفع شستا ،باعث شده تا آقایان کاسه چه کنم‌چه کنم دست بگیرند و در پی یافتن راه مفری باشند و به این در و آن در بزنند!!
متاسفانه مطالبه عمومی  برای پیگیری این خیانت آشکار و بی مبالاتی محض بدون جواب ماند و دستگاههای ذیربط و نهادهای نظارتی از این موضوع حساس عبور کردند.
تکرار این رویه غلط و از سوی فدراسیون جدید  از ساده انگاشتن مساِئل و بده و  بستان های پشت پرده حکایت می کند.
اگر بنا است نشستی و دورهمی از سوی فدراسیون برگزار شود، متصدیان اموردر فدراسیون باید مجری و میزبان آن باشند.
چرا اینگونه هزینه کردن ها بایداز سوی سایپا انجام و غائله ای برپا شود؟
اگر حساب و کتابی در کار بود این هزینه ها باید مصروف کارگران کارخانه می شد ودر امر ورزش و فوتبال پایه و آکادمی آن باشگاه به کار گرفته می شد.
متاسفانه باید بگوئیم به جهت نان قرض دادن های رایج در ورزش و دخل و خرج های بی حساب و کتاب در فوتبال باید همواره شاهد چالش و ایجاد حاشیه در این رشته باشیم.
در دوران تبلیغات انتخاب رئیس فدراسیون و ارائه برنامه از سوی نامزدها به کرات گفتیم که یکی از مشکلات فعلی تلنبار شدن دیون و کاهش منابع مالی در  فدراسیون فوتبال است.
عزیزی خادم  در آن نشست ها ،آشکارا از طرح و برنامه خود گفت و تامین منابع مالی را یکی از اولویت های خود برشمرد و...
با این تفاسیر در تعجبیم ،فدراسیونی که از برپایی یک محفل خودمانی هم عاجز است و به یک باشگاه دیگر پناه می برد ،چگونه می تواند این کوه مشکلات  و دیون تلنبار شده را رفع و رجوع کند!
مسائل طراحی شده و پشت پرده ای که در سطور بعدی بدان خواهیم پرداخت تا حدی اوضاع اسف بار و بده و ستان های آقایان را بر ملا خواهد کرد.
گفتنی است: مهرداد سراجی  چندی پیش  به عنوان مدیر عامل باشگاه سایپا برگزیده شد.وی در دوره ای کوتاه در پست رئیس دفتر سعید لو در سازمان تربیت بدنی وقت انجام وظیفه می کرد.
ایشان در فدراسیون جدید به عضویت  هیات رئیسه در آمده است.نکته عجیب تر اینکه هفته گذشته که انتصابات جدیدی در فدراسیون صورت گرفت ،سراجی به عنوان  رئیس کمیته فوتسال برگزیده شد ،در حالی که ایشان هیچ سبقه و تجربی قبلی در فوتسال نداشته است!!
در واقع این خرج کردن ها از جیب ورزش باشگاه سایپا و کارگران به جای آنکه در جای درست مصرف شود،برای استفاده شخصی آقایان و رفیق بازی آنها  و اهدای پست های آنچنانی هزینه شد.
همه بر این باوریم که فوتسال یک رشته کاملا تخصصی است،این رشته افراد قابل ،متخصص و کاردان و تحصیل کرده فراوانی دارد.که می توانند به خوبی از عهده این رسالت خطیر برآیند.اما اینکه بر خلاف عرف معمول در ورزش حرفه ای این پست های کلیدی  را به رفقای بی تخصص و بی تجربه بسپارند یک دهن کجی محض به مردم و اهالی فوتسال است.
مگر در کشور با قحط الرجال  مواجه‌شده ایم که یک فرد جدا از مدیریت باشگاه و عضویت در هیات رئیسه ،همزمان مسئولیت کمیته فوتسال را هم‌داشته باشد؟
یقینا ایشان در بنگاهها و شرکت های دیگری هم دارای سمت و مسئولیت هستند که با گشاده دستی به عنوان رئیس کمیته‌فوتسال هم انتخاب شده اند.
صاحب این قلم به جهت فعالیت طولانی در عرصه فوتبال و فوتسال کشور و آشنایی با اغلب بازیکنان و مربیان از این انتخاب یکه خوردم.
بازیکنان ،پیشکسوتان و مربیان و کارشناسان و اهالی فوتسال هم شناختی از مهرداد سراجی نداشتند و این انتخاب عجیب هم برای آنها سوال برانگیز بود.
جالب اینکه ایشان به عنوان عضو هیات رئیسه که جایگاهی مهم و نظارتی و بالا دستی است، همزمان در پستی اجرایی که زیر مجموعه و پایین دست به حساب می آید قرار گرفته اندو در کنار آن مدیر عامل باشگاه سایپا هم هستند.
آیا عزیزی خادم با این سبک و سیاق در پی اعمال مدیریت در فدراسیون فوتبال است؟
متاسفانه در هفته گذشته اغلب رسانه ها و خبرگزاریها از این مسائل مهم فوتبالی به سادگی عبور کردند .برخی سیاست سکوت اختیار کردند ،برخی دیگر ندانسته در این وادی وارد شدند و به اقدام ‌مجریان این برنامه مهر تایید زدند،غافل از آنکه رسالت خبری و وظیفه خطیر آنها اقتضا می کرد که صف خود را از دیگران جدا کرده و خطای آشکار مدیران فوتبال و تصمیمات نادرست آنها را بر ملا می کردند.

*احمد میرزاییان

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همایون
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
0
خبرنگار پولکی از مدیر فساد بدتره!خبرنگار پولکی واقعیت را نمی نویسه و به جامعه خیانت می کنه!اسامی خبرنگاران پولکی را فاش کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار