PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۶۴۷۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
کیهان ورزشی- حمید ترابپور

خبر کوتاه اما بازتاب های آن فراوان بود؛ «فدراسیون فوتبال در مراسمی با عنوان افطاری، برخی سردبیران و یا نمایندگان رسانه های ورزشی را با هدیه های میلیونی تطمیع کرده است!» موضوعی که تا لحظه تهیه این مطلب، با واکنش فدراسیون نشینان روبرو نشده است.
اینکه برخی رسانه های ورزشی مواضع خود نسبت به موضوعات ورزشی را به چنین هدایایی گره بزنند و با زیر پا گذاشتن شرافت قلم و وجدان کاری در مسیری که فلان مدیر یا فلان رئیس خواسته  گام بردارند، موضوع قابل بحثی است اما در این مقطع ابتدا باید از مدیرانی سراغ گرفت که در ماههای ابتدایی ریاست خود با یک اقدام عجیب بر تمام شعارهای قبلی شان خط کشیدند و نشان دادند برای ساختن فوتبال ویران شده ایران نیامده اند و به دنبال محکم کردن پایه های صندلی خودشان هستند. مدیرانی که قبل از رسیدن به این صندلی مهم، از برنامه ریزی ، سیستم، شفاف سازی و سلامت کاری سخن بر زبان می راندند اما با یک میهمانی پرهزینه به جهت همسو کردن ساختن برخی رسانه ها با افکار و اهداف خود، هر چه در وادی شعار گفته بودند را زیر سوال بردند.
اینکه یک مدیر در دل این حجم از مشکلات داخلی و بین المللی فوتبال ایران، سراغ چنین کاری برود و پاسخگوی اقدام خود نیز نباشد، نشانگر خطر بزرگی است که فوتبال کشور را تهدید می کند. خطری که می گوید: اینجا برای پوشاندن نقاط ضعف به جای کار و تلاش ، مسیر دیگری انتخاب شده؛ مسیری به نام دادن حق السکوت به رسانه ها و ...
باور کنید که بیان این مسایل برای ما نیز تلخ است؛ از این حیث که فوتبال ایران آنقدر در سالهای اخیر ضربه خورده و رنجور شده است که امیدوار بودیم با انتخاب رییس جدید شاهد پوست اندازی و استحاله باشیم و فوتبال بالاخره نفس راحتی بکشد اما سالی که نکوست از بهارش پیداست و مدیران تازه وارد فدراسیون در همین ماههای نخست آغاز فعالیت خود، آن امیدواری ها را به حداقل رساندند و ...
حالا باید منتظر ماند و دید گام بعدی رییس فدراسیون فوتبال به کدام سمت و سو برداشته خواهد شد؛ تا اینجای کار که نشانه ها از روزهای خوب خبر نمی دهند.

آیا در انتخابات فدراسیون فوتبال هم هدیه‌ای رد و بدل شده بود؟
*ناصر ابراهیمی
این اتفاقات برای اولین بار نیست که در فوتبال ایران رخ می دهد. مگر در باشگاهها این اتفاقات رخ نمی دهد؟ بنده این آقای عزیزی خادم را اصلا نمی شناسم. خب وقتی یک فرد غریبه با فوتبال در راس قرار می گیرد باید هم انتظار چنین رفتارهایی را داشت. البته نه امروز که حدود 20 سال است که فوتبال ایران در مسیر نابودی قرار گرفته است. شما می پرسید چرا رییس فدراسیون به برخی افراد هدیه می دهد. این اتفاق در امتداد مدیریت های غلط 20 سال اخیر است. وقتی رییس جدید فدراسیون فوتبال در خودش ایراد و اشکال می بیند مجبور است رسانه ها را بخرد. نکته بعدی اینکه آنهایی که ایشان را در راس فدراسیون قرار دادند حالا سهم شان را می خواهند. حتما آن رسانه هایی که هدیه گرفته اند از مدتها قبل به دنبال حضور این فرد در راس فوتبال بودند. فدراسیون غرق در مشکل و بدهی است؛ حالا پیدا کنید چرا در اوج این مشکلات می روند به برخی افراد هدیه های میلیونی می دهند؟ وقتی به علی کریمی ها رای نمی دهند تا امثال این آقا بیاید، خب باید هم انتظار سهم داشته باشند.اینجاست که از خودمان می پرسیم آیا در جریان انتخابات فدراسیون فوتبال هم کسی به کسی هدیه داده بود؟ یادمان نرود وزارت ورزش هم در این اتفاقات نقش داشته است و باید پاسخگو باشد.

وای به حال این فوتبال
*رضا وطنخواه
مدیر واقعی کسی است که بتواند یک مجموعه را به درستی و در سلامت کامل اداره کند. وقتی یک مدیر نقطه ضعف دارد باج می دهد. شما کارنامه رییس فدراسیون فوتبال را مطالعه کنید و بعد پاسخ این سوال را بدهید که؛ چگونه به راس فوتبال رسیده است؟ با بودن مدیرانی چون محمد داکان چرا باید فوتبال به دست این افراد بیفتد؟آقای عزیزی خادم قطعا در راه رسیدن به این جایگاه کمک هایی گرفته است و حالا به عده ای بدهکار است و باید بدهی آنها را بدهد. شما بروید و تاریخ این فوتبال را بررسی کنید و ببینید آیا روسایی چون مبشر، مکری، نوآموز، دادکان و ... سراغ رشوه دادن رفتند؟ می دانید چرا؟ چون از کسی نمی ترسیدند. چون اهل باج دادن نبودند. شک نکنید اغلب افرادی که در انتخابات اخیر به این آقا رای دادند قول هایی گرفته اند. یک نفر مثل علی کریمی که رای نیاورد اگر در راس فوتبال قرار می گرفت حداقل باج نمی داد. بنده با این رفتارها که دیده ام آینده خوبی برای فوتبال ایران متصور نیستم. اینها نه تخصص دارند و نه می توانند در برابر خواسته های عجیب رفقایشان مقاومت کنند. وای به حال این فوتبال.

فدراسیون فوتبال و علامت سوال بزرگ
*ابراهیم قاسمپور
شاید به این افراد شیرینی داده اند؛ شاید هم رشوه. من نمی دانم اسمش چیست. ممکن هم است حق السکوت بوده و...خب آقای عزیزی خادم در ابتدای کارش است و می خواهد حمایت یکسری افراد را داشته باشد. کارهای خوب و مثبت را که همه انعکاس می دهند، وقتی شما به برخی رسانه ها اینگونه شیرینی می دهید یعنی می خواهید تخلفات تان را انعکاس ندهند. باید از خود ایشان بپرسید که منظورشان چه بوده است. اول باید به رسانه ها اشاره کنم. یک مثال می زنم. پزشکان برای ورود به عرصه طبابت باید قسم بخورند که رسالت خود را درست انجام دهند. رسانه ها هم باید وجدان کاری داشته باشند. رسانه باید به مردم آگاهی بدهد. آیا آن آدمی که اینگونه هدیه می گیرد می تواند رسالت خود را درست انجام دهد؟ باید دید این هدیه ها برای این بوده که قلم آن افراد را در اختیار بگیرند؟ بحث دیگر اینکه؛ این پول ها از جیب مردم خرج می شود. کسی که هدیه قابل توجهی می دهد حتما خواسته و انتظاری دارد. هر کسی نمی تواند چنین مبالغی را هدیه بدهد. آقای عزیزی خادم در مصاحبه های خود خیلی قشنگ حرف می زد و امیدواریم به آن حرف ها عمل کند. اقدام اخیر ایشان علامت سوال بزرگی ایجاد کرد و امیدوارم تکرار نشود. آدم هایی که صادقانه و سالم کار می کنند نباید از کسی بترسند و نیازی به هدیه دادن به رسانه ها ندارند.

چند پرسش از فدراسیون فوتبال
*بهتاش فریبا
شاید این هدیه های میلیونی جایزه افرادی است که رییس فدراسیون را در راه رسیدن به این مسئولیت همراهی کردند. شاید هم همیشه این اتفاقات می افتاده و ما خبری نداشته ایم. چند پرسش در اینبار مطرح می شود:
1-    آیا نباید نهادهای نظارتی به این موضوع ورود کنند و بپرسند داستان چه بوده است؟
2-    این هدایا از کدام منبع فراهم شده است؟ اگر آقای عزیزی خادم از جیبش داده که هیچ اما اگر از پول فدراسیون بوده باید پاسخگو باشند.
3-    در فوتبال مملکت مان آدم های بزرگی داریم و داشتیم. امثال زنده یاد اکبر افتخاری، زنده یاد حمید جاسمیان و ... افتخارات فراوانی برای این فوتبال آوردند اما در شرایطی ناگوار از بین ما رفتند. چرا این پول ها را برای آنها خرج نمی کنید؟
در نهایت اینکه امیدوارم آقای عزیزی خادم پاسخ این سوالات را بدهد تا اینگونه برداشت نشود که با این کارها به دنبال محکم کردن میز و صندلی خودش است.

کمیته اخلاق باید از رییس فدراسیون توضیح بخواهد
*کاظم اولیایی
به نظرم نوعی مدیریت نه تنها در ورزش که حتی در دیگر بخش های مملکت ما باب شده است که بنده نامش را گذاشته‌ام:« بریمی ببینیم چی می شه!» این نوع مدیریت در دنیا مردود شده است. در دنیای امروز مدیریت درست یعنی اجرای برنامه های کارشناسی شده. مقررات فوتبال هم همین را می گوید. خبری که شما به آن اشاره کردید نشان داد که آقای عزیزی خادم برخلاف صحبت های قبلی خود چندان به برنامه اعتقادی ندارد. بنده قبلا هم به کیهان ورزشی گفته بودم که؛ برنامه رییس فدراسیون باید برود در هیات رئیسه و رای بیاورد. وقتی چنین اخباری به گوش می رسد، نشان می دهد که برنامه ای در کار نیست. توقع ما این بود افرادی که از برنامه ریزی، سالم سازی و شفاف سازی صحبت می کردند به شعارهای خود وفادار بمانند. فدراسیون فوتبال با عدم مقبولیت روبرو بوده و هست. وقتی شما مقبولیت نداشته باشید متوسل به مسائل دیگری می شوید اما راه رسیدن به مقبولیت این نیست که به افراد هدیه و رشوه بدهید. نکته دیگر اینکه اگر ما جایگاه حقوقی فوتبال را تعریف کنیم و کمیته اخلاق فدراسیون را خود رییس انتخاب نکند و انتخاب مجمع باشد، در آنصورت اگر اتفاقاتی اینچنینی(تطمیع سردبیران ورزشی) بیفتد، کمیته اخلاق می تواند رییس فدراسیون را احضار کند و از وی پاسخ بخواهد.یادمان نرود که پرونده رییس سابق فیفا در کمیته اخلاق همان فیفا به جریان افتاد.
نکته دیگر درباره میهمانی اخیر فدراسیون فوتبال با برخی سردبیران ورزشی اینکه؛ اگر واقعا باشگاه سایپا در این مراسم نقش داشته باشد حق الناس مطلق است زیرا این کارخانه و حتی پیکان با توجه به ورشکستگی شان و هزینه ای که از مردم می گیرند نه تنها اجازه چنین اقداماتی را ندارند بلکه اجازه تیمداری به صورت حرفه ای را هم ندارند.

فرهنگ ناپاک رشوه دادن و ...
*علی اکبر طاهری
برای پرداختن به این موضوع ابتدا باید سراغ مشکلات فرهنگی رفت. در مملکت ما آدم های سیستم مند کم دیده می شوند. یعنی کسانی که به روش های سیستمی کنترل کار را در دست بگیرند. به طور مثال شما به عنوان مسئول می خواهید تعداد افرادی که وارد یک مراسم می شوند را بشمارید. می توانید از سیستم استفاده کنید و افراد را شمارش کنید و روش دیگر این است که یک نفر را جلوی در قرار دهید و او افراد را بشمارد. خب وقتی شما فکر کار سیستماتیک ندارید و اجرا هم بلد نیستید، سراغ کنترل فیزیکی می روید و ابزارهای فیزیکی را جذب می کنید. اینها از ضعف ماست. در چنین فضایی سعی می کنید دیگران را به «بله قربان گو» تبدیل کنید. جدا از این بحث که این هدیه ها از کجا می آید و هزینه اش از چه منبعی فراهم می شود، این را باید مورد بررسی قرار داد که چرا این فرهنگ ناپاک و آلوده رشوه دادن جا افتاده است؟ حالا مهم نیست که هدیه یک ریال باشد یا چند میلیون. این فرهنگ باعث می شود تا فردا دیگران هم بگویند خب ما هم برویم و رشوه بدهیم. زمانی که مدیرعامل پرسپولیس بودم به من گفتند فلانی قبلا به ما هدیه می داد، کارت سوخت می داد و ... شما هم باید هدیه بدهی. گفتم من از این کارها انجام نمی دهم.اوضاع باشگاه در ابتدا از نظر مالی خوب نبود اما بعدها که بهتر شد و صحبت از اعزام خبرنگاران شد بنده کار را به خود آنها سپردم و گفتم بروید در یک اتاق و خودتان قرعه کشی کنید و خبرنگاران اعزامی را مشخص کنید. می دانید چرا خودم انتخاب نمی کردم؟ دلیلش این بود که اگر من انتخاب می کردم آن نفرات آدم های من می شدند و نمی خواستم اینگونه باشد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهزاد روحانی از تهران
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
0
0
عزیزی خادم یکی مثل کفاشیان و تاج است فرقی ندارد در خدمت دلال است پز مبارزه با فاسد میدهد اما اطرافیانش کارچاق کن باشگاه ها و رسانه ها میباشند در کشوری که وزیرش برای استقلال کری بی ادبانه میخواند شما از وزارت ورزش و رییس فدراسیون فوتبالش چه توقعی دارید. فوتبالم افتاده دست عده ای که هنرشان خریدن خبرنگار و رسانه چی است هیچ کسی در فوتبال سرجای خودش نیست فردا تیم ملی در بحرین اوت میشود و ماهیت امثال عزیزی خادم بیشتر معلوم میشه آنقدر آدما بدبخت شدن که قلم و شرفرشان را با کارت هدیه فدراسیون میفروشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار