PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۶۵۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳
تدارک تیم ملی بسکتبال در پنجره سوم
*افشین رضاپور ( مربی و کارشناس بسکتبال )

پنجره سوم مسابقات بسکتبال کاپ آسیا با تأخیر برگزار میشود. بعد از اواخر بهمن که قرار بود تیمها در دوحه قطر به میدان بروند، دولت این کشور به دلیل اوضاع کرونایی از میزبانی انصراف داد.

4 ماه بعد از آن تاریخ، امروز امان، پایتخت اردن میزبان است.

تیم ملی بسکتبال ایران، به همراه تیمهای قطر، عربستان و سوریه این بازیها را برگزار میکنند که با گذشت یک سال و نیم از بحران کرونا، حریفان آشنایی برای هم شدهاند.

قطر

ایران در اسفند 98 با قطر در پنجره اول بازی کرد. 95 بر 52 برتری یکطرفهای را به سود ملیپوشان نشان داد اما موقعیت تیمها در هر پنجره ایجاب میکند درباره آنها با شروع بازی در پنجره جدید حرف بزنیم.به طور مثال تیم سوریه که 48 -94 در پنجره اول به ایران باخت، در پنجره دوم موفق به شکست دادن تیم ملی شد.مرحله مقدماتی کاپ آسیا، 6 گروه دارد.ایران در گروه E صدرنشین است. ایران و سوریه بخت بیشتری برای صعود دارند به خصوص ایران به عنوان صدرنشین این گروه. ایران-سوریه بازیهای مستقیم خود را انجام دادند. عربستان با کمترین شانس صعود و قطر بدون بخت راهیابی به مرحله نهایی کاپ آسیا به میدان میآیند.برای قطریها که به لحاظ فنی پایینتر از بسکتبال ایران هستند، مقابل ملیپوشان ما «بازی خوب» ملاک است. اگر چه تیم ملی این کشور در مرحله قبلی از سد سوریه گذشت که تنها برد این تیم از چهار بازی قبلی است.

بازیکنان بسکتبال قطر از نظر جسمانی دراندازه بچههای ایران نیستند. ضعف آشکار قوای بدنی آنان در بازی نخست یک سال و نیم پیش مشهود بود. ایران میتواند از برتری بدنی و قدی در این بازی استفاده کند و شرایط فنی خود را در طول دقایق بازی بر حریف دیکته کند.

قطریها اردوی آماده سازی خود را در صربستان برپا کردند. سرمربی صرب این تیم تلاش میکند بازیکنان قطری را به استانداردهای فنی بسکتبال آسیا نزدیک کند و در پنجره دوم عملکرد موفقی داشت.

حال باید دید آیا قطریها روند رو به رشد خود را به نسبت دو پنجره قبلی ادامه میدهند؟

عربستان

بازی با عربستان در نوسانات تیم ملی حین رویارویی دو تیم در پنجره دوم، ارزیابی دقیقی ایجاد نمیکند. ایران 71- 64، عربستان را در پایان یک بازی نزدیک برد.

این تیم، یکی دو بازیکن تکنیکی با قدرت بدنی خوبی دارد اما سایر بازیکنان در شوتزنی و مهارتهای فردی سطح پایینی دارند. به نسبت قطر، تیم عربستان، بازی فیزیکی بهتری ارائه میدهد.عربستان دو دهه از سطح اول بسکتبال آسیا دور شده است و پنجرههای فیبا را برای بازگشت به سطح قابل قبولی از بسکتبال خود در مقایسه با کشورهای عربی مثل قطر فرصت مطلوبی میشمارد.

تدارک تیم ملی بسکتبال در پنجره سوم

ایران

تیم ملی بسکتبال در این پنجره حامد حدادی را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد اما صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی تغییر بزرگ تیم به نسبت پنجره قبلی است.

روزبه ارغوان جایگزین حدادی شده و از بین مایک رستمپور و فیلیپ جلالپور یک بازیکن در امان خط میخورد.

محمد ترابی، سجاد مشایخی، آرمان زنگنه و میثم میرزایی، دیگر تغییرات تیم ملی از پنجره قبلی بوده که این بار نیستند. نوید رضاییفر و ارسلا کاظمی، در این پنجره تیم ملی را همراهی میکنند.

تیم ملی در مسیر منتهی به المپیک توکیو تا 40 روز آینده، از این رقابتها به عنوان مرحله نخست بازیهای تدارکاتی خود استفاده میکند.

تیم ملی به احتمال زیاد با ترکیب سینا واحدی، بهنام یخچالی، صمد نیکخواه بهرامی، ارسلان کاظمی و آرون گرامیپور در ترکیب شروعکننده به میدان میرود. در غیر این صورت نفرات تیم ملی با اختلاف سطحی که بسکتبال ایران با قطر و عربستان دارد با هر ترکیبی از عهده حریفان برمیآید.

جدول

تیم ایران با 3 برد و یک باخت و 7 امتیاز صدرنشین گروه E است.سوریه و عربستان با 2 برد و 2 باخت و 6 امتیاز در مکانهای دوم و سوم قرار دارند.عربستان در صورت پیروزی در دو بازی باقیمانده امید خود را برای صعود از این گروه به عنوان تیم دوم افزایش میدهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار