PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۶۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس، برنامه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را ضعیف و عاری از نگاه تحولی دانست و از ابعاد مختلف به چرایی، چیستی و ضرورت نگاه تحولی در وزارت ورزش و جوانان پرداخت.
کیهان ورزشی-
احمد راستینه هفشجانی درباره نظر شخصی خود درباره حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: انتظار می رفت گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان یک برنامه تحولی در تراز کابینه انقلابی آیت الله رئیسی ارائه می‌داد اما با بررسی برنامه ایشان متوجه می‌شویم که شناخت دقیق و درستی در رابطه با ضرورت چرایی، چیستی و چگونگی تحول در این وزارتخانه اساساً در برنامه های ایشان دیده نشده است.
وی افزود: گزینه پیشنهادی این وزارتخانه تلاش کرده است لیستی از برنامه‌های جاری و ساری وزارتخانه را به عنوان برنامه خود ارائه کند این درحالی است که اگر این لیست برنامه‌ها می‌توانست تحول آفرین باشد امروز با حجم انبوهی از مطالبات جبهه انقلاب از این وزارتخانه روبرو نبودیم.
نماینده مردم شهرکرد، بن وسامان درباره  ضرورت چرایی تحول گفت: این وزارتخانه که از ترکیب دو سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان تشکیل شد انتظار می رفت این ادغام مسیر تحولی خود را تکمیل می‌کرد و به اهداف ادغام نزدیک می شد! سازمان ملی جوانان که از شبکه بزرگ سازمان های مردم نهاد تشکیل شده بود می بایست نقش اساسی خود را هم در نقش آفرینی جوانان در جامعه ایفا می‌کرد و هم با ادغام با سازمان تربیت بدنی تشکیلات ورزشی کشور را به سمت پویایی فراگیری یا همگانی و تخصصی یا حرفه ای سوق میداد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه ظرفیت بزرگ جوانان در سمن های غیر تخصصی و سیاسی مفقود شد و خود به یک بروکراسی برای پویایی حرکت جوانان تبدیل شد.
وی افزود: به جای بسترسازی برای نقش آفرینی سمن ها، تسهیلگری برای نقش یابی و سیاست گذاری برای هویت یابی واقعی، به سمت اداره دولتی سمن‌ها قدم برداشتیم و نقش دولت ها در سازماندهی، هدایت و بهره برداری از آنها آنچنان پر رنگ شد که واژه سمن را بی معنا ساخت و روحیه کار جهادی و مسئولیت پذیری و مشارکت برای حل مسائل جامعه را به شدت تضعیف کرد.
راستینه یادآور شد: در حالی که امروز باید بزرگترین سمن های مردمی را خود جوانان برای کارآفرینی، ازدواج و مسکن تشکیل داده باشند هیچ برنامه تحولی را گزینه پیشنهادی وزارت خانه ارائه نداده است این در حالیست که امروز باید بزرگترین نقش آفرینی در توسعه ورزش همگانی از یک سو و ایجاد باشگاه های حرفه‌ای ورزشی از سوی دیگر با یک نگاه تحولی با بکارگیری زنجیره هم افزایی از ظرفیت های موجود را برای این تحول به وجود آورد که متاسفانه نگاه تحولی دقیقی در این خصوص هم در برنامه‌های وزیر پیشنهادی کابینه دیده نمی شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره «چیستی تحول» عنوان کرد: وقتی از تحول در این وزارتخانه سخن می گوییم باید برای چیستی این تحول هم نگاه دقیق و درستی داشته باشیم. تحول در سیاست گذاری، راهبری و چابک سازی؛ وقتی سیاست های کشور در حوزه سلامت درمان محور است، نتیجه آن گسترش روز افزون بیماریهای غیر واگیر و افزایش هزینه‌های سرسام آور درمان، نگهداری و گسترش تختهای بیمارستانی است.
وی افزود: در حالی که وزارتخانه ورزش و جوانان در راهبری و سیاستگذاری حوزه سلامت باید نقش خود را به صورت جدی پیاده نماید و با ایجاد هم افزایی ملی برای تغییر ریل سیاستهای حوزه سلامت قدم بردارد این مهم با توسعه ورزش همگانی، در دستور کار قرار بگیرد اما مشکل این است وقتی نگاه ما از ورزش همگانی در تعریف یک رشته و فدراسیون معنا پیدا می‌کند بدیهی است که چیستی این تحول را فهم نکرده‌ایم.
راستینه تاکید کرد: در حالیکه توسعه ورزش همگانی به عنوان محور تحرک و سلامت جامعه و همچنین قاعده هرم ورزش حرفه ای و قهرمانی نیازمند سیاست‌گذاری آموزشی (از مدرسه تا دانشگاه) فرهنگی (از خانه, محله تا مسجد) و حاکمیتی (از  ساختارهای اداری استخدامی تا گزینشی) دارد و چیستی تحول به فهم درست در نقش راهبری و سیاستگذاری این وزارتخانه باز می گردد برای فهم چیستی تحول در ورزش حرفه‌ای و قهرمانی هم باید نگاه درست و دقیقی در چابک سازی ساختار ورزش حرفه ای داشته باشیم تمرکز بر آمایش سرزمینی و استعداد زیست بومی، نظام جامع باشگاه داری، قطب بندی منطقه ای و گروهی ورزشی به منظور ایجاد رقابت‌های نشاط آفرین و همچنین فهم درست در ساختار سازی نظام رشد و تعالی آموزشی همه عوامل موثر در ورزش حرفه ای از مربیان تا هواداران، متناسب با شاخصه های تربیت دینی نگاه دقیقی به چیستی تحول ارائه می دهد که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی این چیستی تحول احصا نگردید.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره «چگونگی تحول» نیز گفت: تحول با یک برنامه بنیاد افکن شکل نمی گیرد بلکه با یک برنامه بنیاد ساز معنا پیدا می کند تحول با حفظ و ارتقاء نقاط قوت، اصلاح نظام اولویت ها و حذف مولفه های فساد زای رانتی در شناسایی و رشد استعداد ها شکل می گیرد.
وی یادآور شد: تحول در وزارتخانه ورزش و جوانان با حفظ و ارتقاء نقاط قوت آن آغاز می شود، هزاران هیئت ورزشی، سمن ها، خانه جوانان، خانه های ورزش روستایی، مربیان، ورزشکاران و شبکه های هواداری که ظرفیت بزرگی را خلق نموده اند ولی بدون توجه و تمرکز بر آن ها رها شده اند و فقط یک نقش حداقلی برای آنها تعریف شده است.
راستنه افزود: این در حالیست که می‌توان با نگاه جامع به این ظرفیت عظیم، اقتصاد ورزش را با سازماندهی درست از شبکه های تولید تا مصرف احیا نمود و با ایجاد و تقویت تعاونی های خرد و کلان شبکه بزرگ تولید تجهیزات و لوازم مصرفی ورزشی را با سهامداری خود ورزشکاران و هواداران شکل داد و با تکیه بر ظرفیت بزرگ برندهای ورزش کشور رقابت‌های سازنده ای را برای توسعه اقتصاد ورزش به وجود آورد این تحول را با تعیین نظام اولویت ها میتوان سرعت بخشید.
این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: تمرکز بر ورزش های مورد تایید در گفتمان دینی و آیینی ما می تواند زیر بنای توسعه سلامت و نشاط در جامعه شود سوارکاری، تیراندازی و شنا چگونه باید در نظام اولویت‌های ما دیده شود و ورزش های آیینی از کشتی تا زورخانه و چوگان کجای این نظام اولویت‌ها قرار می گیرد؟در این نظام اولویت ها اقتصاد ورزش و نشر و گسترش فرهنگ ملی و دینی ما چگونه تعریف می شود؟تحول در نظام اولویت ها زنجیره ای از تحولات مختلف را شکل می دهد.
راستینه گفت: تمرکز بر اقتصاد ورزش علاوه بر باز تعریف هزاران فرصت اشتغال، دانشگاه های ما را به سمت رشته های کاربردی سوق می دهد و با ایجاد قطب های ورزشی در دایره تمدنی و گفتمانی در مرحله اول قطب بزرگ اقتصاد ورزش میان کشورهای حوزه تمدنی و گفتمانی شکل می گیرد علاوه بر ایجاد این ظرفیت اقتصادی یک ظرفیت بزرگ نشر و گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی و همچنین یک عرصه مهم رقابت های قهرمانی و ورزشی شکل می گیرد.
وی یادآور شد: چگونگی تحول با یک نظام جامع استعداد یابی آغاز می شود این نظام جامع استعدادیابی در همه ابعاد برای این وزارتخانه حائز اهمیت است و این تحول شکل نمی گیرد مگر آنکه مولفه های رانتی را در این نظام جامع حذف کنیم و متاسفانه در برنامه های پیشنهادی برای این وزارتخانه ساز و کارهای چگونگی تحول در قالب برنامه ارائه نشده است.
رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: با تمام احترام به رئیس جمهور محترم از آنجا که ایشان را ظرفیتی بی نظیر برای یک حرکت تحولی در گام دوم انقلاب می دانیم نمی‌توانم برنامه های گزینه پیشنهادی این وزارتخانه را که ارائه شده، تحولی بدانم لذا امیدوارم  نکات ذکر شده، مورد توجه قرار گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار