PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۶۷۹۸۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
گلایه های محسن روشن ضمیر، داور بین المللی بسکتبال در کیهان ورزشی :
متاسفانه مدتی است که متن در بسکتبال جای خودش را به حاشیه داده و هرروز هم اتفاقات پشت پرده بیشتری بر اهالی بسکتبال نمایان می شود .بعد از مصاحبه های آتشین بازیکنان تیم ملی حالا نوبت به داوران رسیده تا دست به افشاگری بزنند و یکی پس از دیگری تیغ تند انتقادات را متوجه عملکرد کمیته داوران و فدراسیون بسکتبال کنند.همین چند روز پیش بود که کلاس تربیت مدرس داوری فدراسیون بسکتبال با تصمیم جمعی داوران تحریم شد و طبق شنیده ها فقط چهارنفر در این کلاس شرکت کردند. محسن روشن ضمیر ، داور 39 ساله اهوازی و بین المللی کشورمان یکی از آن داورانی است که دل خونی دارند .او در تماسی که با کیهان ورزشی داشت نسبت به برخی از مسائل پیش آمده در فدراسیون گلایه هایی را مطرح کرد . چکیده صحبت های این داور باتجربه را در ادامه می خوانید :
آقایان ، زیرآبم را پیش کویتی ها زدند!

**از این بی تدبیری ها کارد به استخوانمان رسیده است

یک بار در سال 1398 و زمان ریاست پیام سیفی زاده در کمیته داوران به ما اعلام کردند که باید در کلاس مدرسی شرکت کنیم . ما و خیلی از داورها به ایشان اعلام کردیم که ما خودمان مدرس هستیم و کلی شاگرد تربیت کرده ایم ولی زیربار نرفتند و ما را مجاب کردند تا در آن کلاس ها شرکت کنیم .هرچند که آن دوره هیچ دستاورد و خروجی قابل قبولی نداشت ، دوباره و در سال 1399 که فرهاد زحمتکش مسئول کمیته داوران شد از ما خواستند تا مجددا در کلاس شرکت کنیم ، همان حرف ها را که به سیفی زاده زده بودیم تکرار کردیم و گفتیم : در ضمن ما پارسال در این کلاس ها شرکت کرده بودیم ولی دوباره بهانه آوردند و گفتند : این بار سطح کلاس بالاتر است ، اساتید فیزیولوژی و تغذیه داریم و به اعضاء کارت مدرسی چهارساله می دهیم و فقط داوران و ناظران بین المللی می توانند شرکت کنند ، خلاصه هر طور بود ما را متقاعد کردند که دوباره شرکت کنیم و متاسفانه باید بگویم که به گواه همه شرکت کنندگان این دوره هم خروجی خاصی نداشت .10 روز پیش دوباره نامه ای به دستمان رسید که همان نامه سال گذشته بود و فقط تاریخش عوض و 450 هزار تومان بابت ثبت نام و مبلغی هم بابت هزینه ورود به سامانه اضافه شده بود. راستش خیلی به ما برخورد به خاطر همین خیلی از داوران اعتراضاتشان را در رسانه ها مطرح کردند چون واقعا دیگر کارد به استخوانمان رسیده است .

**زحماتم را نادیده گرفتند

در ایام کرونا ، به واسطه ارتباطاتی که با داوران کشورهای مختلف داشتم ، شخصا در 8 وبینار بین المللی(بولیوی ، اکوادور و...) شرکت وماحصل تمام این کلاس ها را ترجمه کردم و با کمک برنامه های مدرن و معتبر دانشگاهی توانستم کلیپ های آموزشی مختلفی را نیز تهیه کنم . حتی یک پاورپوینت هم تحت عنوان «دانستنی های داوری ویژه بازیکنان و مربیان » طراحی کردم که برای اولین بار بود چنین اتفاقی می افتاد . این آموزش را برای تیم های نفت آبادان ، سپاهان و چند تیم دیگر عملی کردیم که خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت، چون ماه ها و به صورت شبانه روزی برای این اطلاعات زحمت کشیده بودم. پیش آقای رحیمی (مسئول کمیته آموزش فدراسیون ) رفتم و او هم خیلی خوشش آمد و گفت این پروژه را برای مربیان درجه سه به بعد اجرا کنیم تا سطحشان بالا برود اما همه این ها در حد حرف بود و کاری انجام ندادند . آقای زحمتکش هم در جریان بودند ولی ایشان هم زحماتم را نادیده گرفت .

**نماینده فدراسیون پولش را گرفت ولی من مغضوب شدم !

مسابقات دسته یک و دوی اهواز برگزار شد و من هم چون علاقه داشتم بدون دعوت رفتم تا مسابقات را ببینم . ناظر مسابقه که از کارهای تحقیقاتی من خبر داشت ، اصرار کرد که تجربیاتم را در اختیارشان بگذارم . گفت سوپروایزر شوم تا ایرادات داوران را رفع کنم .پرسیدم : با فدراسیون هماهنگی های لازم را انجام داده اید ؟ که در جوابم گفتند : بله تماس گرفته ایم و گفتند اشکالی ندارد . 6روز از ساعت ا بعد از ظهر تا 8 شب با داوران بودم و همه اشکالاتشان را برطرف کردم . آن ها خیلی راضی بودند و تشکر می کردند . معتقدم وقتی در لحظه و هنگام کار آموزش می دهید ، داور اشکالاتش را مرتفع می کند و تاثیر بسزایی دارد .

هفته بعد در تهران داوری داشتم و آقایان گفتند چه کسی به شما اجازه داده که این کار را انجام بدهید ؟ ما نمی توانیم به شما حق الزحمه بدهیم . من هم اعلام کردم که برای دستمزد این کار را نکردم و فقط به خاطر علاقه ام بود . برایم عجیب بود که نماینده فدراسیون که در اهواز حضور داشت و فقط کنار میز داوران می نشست ، دستمزدش را گرفت ولی بنده مورد غضب قرار گرفتم !

** از غذا خوردنمان می فهمید در چه سطحی هستیم

«لووا کتلوا» ناظر بین المللی و مدرس داوری فیبا که چند دهه است در این حوزه زحمت می کشد و اکثز داورهای بین المللی از سال 2014 به قبل توسط ایشان آموزش داده شده اند و من هم افتخار داشتم دو دوره در کلاس هایشان حضور داشته باشم فاکتورهای خاصی برای تایید داوران داشت و خیلی از مسائل را لحاظ می کرد .او در جلسه پایان دوره یک جمله طلایی گفت و همان آویزه گوشم شد . می گفت : من از غذا خوردن شما متوجه می شوم که در چه کلاسی از قضاوت هستید . این جمله خیلی من را به فکر فرو برد و منش و رفتارم به طور کلی تغییر کرد . به این نقطه رسیدم که «بَج» بین المللی روی سینه شما باید با رفتار و کردارتان نیز همسان باشد و باید ثابت کنید که لایق این افتخار هستید .

**داور 36 ساله را آوردند اما گفتند جوانگرایی کردیم !

در بازه زمانی 2019 تا 2021 (و در خلال برگزاری لیگ ) چهار بار برای کلاس های داوری در تهران شرکت کردیم . چهار بار امتحان گرفتند و در جلسه آخر گفتند که برای تست آمادگی جسمانی آماده باشید که هرکسی مردودشود دیگر فرصتی برای جبران نیست . اکثر بچه ها تست را با موفقیت پاس کردند اما جواد مرادی که نتوانسته بود موفق باشد ، در کمال ناباوری تایید شد . کمیته داوران در آن زمان تخلفات زیادی داشت و من ، صادق قنبری و نیکخواه را از لیست داوران اکتیو کنار گذاشت . مسئول کمیته وقت که ورژ آبکاریان بود مصاحبه ای کرد و گفت : می خواهیم جوانگرایی کنیم . خنده دار بود من که آن زمان36 سالم بود و 7 سال سابقه بین المللی داشتم را کنار گذاشتند وجواد مرادی که او هم 36 سالش بود را جایگزین کردند .

آقایان ، زیرآبم را پیش کویتی ها زدند!

** مشترک موردنظر در دسترس نیست

سال 2013 برای قضاوت در مرحله نهایی جام پادشاهی کویت به همراه رضا جوادی و حسن نیکخواه دعوت شدم . بعد ازپایان مسابقات ، مسئولین فدراسیون کویت تشکر کردند و گفتند که رضایت داشته اند و اعلام کردند که برای سال آینده نیز (به خاطر عملکرد موفقمان و تسلطی که به زبان عربی داشتم ) ما را دعوت خواهند کرد . اتفاقا سال بعد هم همین شد و مسئولین فدراسیون کویت دعوتنامه فرستادند و سایت فدراسیون خودمان و شبکه های صدا و سیما هم این خبر را پوشش دادند . خیلی ها تماس می گرفتند و تبریک می گفتند . ما آماده اعزام بودیم و کارهایمان را برای سفر پیش می بردیم تا این که فهمیدیم آقای آبکاریان با فدراسیون کویت تماس گرفته و اعلام کرده که فلانی در دسترس نیست و برای همین داوران نورچشمی خودش را به عنوان جایگزین تیم ما معرفی کرده است . مسئولان کویتی با من تماس گرفتند و حقایقی را مطرح کردند که جای تاسف دارد . اتفاقا همان موقع آقای آوانسیان گفت وقتی کشوری داوری را به نام دعوت کرده ، فدراسیون نباید این کار زشت را می کرد .محرومیت نزدیک به دوساله داوران ایرانی به خاطر عملکرد ورژ آبکاریان و خصومت های شخصی ای بود که با برخی از داوران بین المللی داشت و متاسفانه هیچ برخوردی هم با او نشد .

**خانم دبیر می گفت : آمده ام مو را از ماست بکشم

سال گذشته بود که بعد از برگزاری تست های داوری خدمت رئیس فدراسیون رفتم و مشکلات را با ایشان درمیان گذاشتم . گفتم قصد ندارم مصاحبه کنم ولی خواهش می کنم جلوی این بی عدالتی ها را بگیرید . آقای طباطبایی گفت : کار خوبی کردی ، متاسفانه به برخی از پیشکسوتان اعتماد کردم که حاصلش این افتضاحی شد که به بار آمد . الان خیالت راحت باشد و روی کار خودت تمرکز داشته باش.قول می دهم مشکلات کمیته داوران را برطرف کنم و اجازه این رفتارهای نادرست را نمی دهم.

این را هم بگویم که من عضو یک گروه واتساپی بودم که متشکل از مربیان ، پیشکسوتان و بزرگان بسکتبال بود و آقای رئیس هم ظاهرا اطلاع داشت . ایشان به من توصیه کرد که چون در آن گروه علیه فدراسیون می نویسند ، از آن خارج شوم . من هم قبول کردم و به احترام حرف ایشان ،گروه را ترک کردم . زمانی که قصد خروج از فدراسیون را داشتم خانم کلاهی (دبیروقت فدراسیون ) را دیدم و چند دقیقه ای با ایشان صحبت کردم . خانم کلاهی می گفت : من استاد دانشگاه هستم و نگران حق خوری نباش ، آمده ام تا مو را ازماست بکشم و با هیچ کس هم تعارف ندارم ، اجازه نفوذ نمی دهم و فقط کسب نمرات ملاک است و...

خلاصه با خوشحالی فدراسیون را ترک کردم ، ولی یک هفته گذشت و دوباره دیدم اسامی داوران اکتیو را بدون در نظر گرفتن آزمون ها اعلام کرده اند . بعدا هرچه با مسئولین فدراسیون تماس گرفتم پاسخ ندادند و با این که صدای خانم کلاهی را می شنیدم، به منشی می گفتند : بگو در جلسه هستم !

آقایان ، زیرآبم را پیش کویتی ها زدند!

**متهم بی عدالتی و تخلف ، هنوز پای ثابت جلسات است

از رامین طباطبایی به عنوان رئیس محترم فدراسیون بسکتبال ، انتظار داشتیم که به خاطر این همه بی عدالتی ، تخلف ، سوء مدیریت و... با ورژ آبکاریان برخورد کند اما متاسفانه می بینیم که ایشان کماکان پای ثابت جلسه های فدراسیون است و آب هم از آب تکان نخورده است .کمیته داوران از ارکان مهم فدراسیون است و رئیس فدراسیون باید نظارت بیشتری بر عملکرد زیرمجموعه ها می داشت و افراد توانمندی را برای تصدی سمت های مختلف انتخاب می کرد .

** هزینه های جاری مان را نمی دهند ، چه برسد به دستمزد !

باهرکدام از دوستان و آشنایان که درباره حق الزحمه مان در داوری صحبت می کنم باورشان نمی شود و این مایه خجالت ما شده است . من به عنوان یک داور بین المللی از خوزستان به تهران می آیم و حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان از جیبم بابت ایاب و ذهاب هزینه می کنم . بعد از حدود یک سال با حساب حق الزحمه داوری و هزینه های جاری بابت هر مسابقه، یک میلیون و صد و دوازده هزار و چهارصد تومان می دهند . یعنی حدود 400 هزار تومان از هزینه رفت و آمدم هم کمتر . این چه عدالتی است ؟

فکر کنید یکشنبه ساعت ا بعد از ظهر ، از فدراسیون تماس می گیرند و می گویند فردا ساعت 2 بعد از ظهر قضاوت داری .خب،من کارمند هستم و در کمتر از 24 ساعت باید مرخصی بگیرم و بلیتم را رزرو کنم تا به خاطر عشق و علاقه ام به بسکتبال با جیب خالی روانه تهران شوم . 2000 کیلومتر را باید بروم و برگردم ، دو روز در اتوبوس باشم ، کمردرد بگیرم تا بتوانم داوری کنم . خسته شده ایم به خدا.

آقایان ، زیرآبم را پیش کویتی ها زدند!

**لباس نداریم

6سال است که به ما یک لباس داوری هم نداده اند . قبل از مسابقات مصیبت داریم . هرکدام از داوران یک لباس دارند و بقیه پاره شده و هرطور هست باید لباس همرنگ و متحدالشکل پیداکنیم .همه لباس ها را از قبل داریم و مندرس شده اند . فقط پارسال به چند داور سوگلی خودشان 8 تی شرت دادند که تازه ما هم جزو آن ها نبودیم .

**قضاوت داوران «الیت» را نمی پسندند

آقای زحمتکش به عنوان مسئول کمیته داوران سال گذشته اعلام کرد ما به داوران بر اساس شایستگی و کیفیت قضاوت هایشان در هفته های اول ، داوری می دهیم . من هر هفته بدون مشکل قضاوت می کردم ولی متاسفانه هیچ ترتیب اثری در چیدمان های داوری داده نشد .خیلی از داوران بودند که اشتباهات تاثیرگذاری در نتیجه بازی داشتند ولی هیچ اتفاقی نمی افتاد و هفته های بعد هم داوری می کردند . اعتراضم را به آقای زحمتکش اعلام کردم و ایشان گفت : دستم بسته است و کاری از من بر نمی آید و من پرسیدم : یعنی شخص دیگری در چیدمان داوری نظر می دهد ؟ اتفاقا پیش آقای مسعود قاسمی هم رفتم و از ایشان هم کمک خواستم و ایشان گفت :شما کارت خوب است ولی ما قضاوت بعضی از داوران «الیت» را نمی پسندیم.

آقایان ، زیرآبم را پیش کویتی ها زدند!

**من هم چیزهایی شنیده ام

کار به جایی رسیده که داوران جوان ، تلاش ، تمرین و مطالعه ندارند و به دنبال شخصی می گردند که با مسئولان رده بالای فدراسیون ارتباط بگیرند تا بتوانند قضاوت کنند ، رابطه بازی ها جای شایسته سالاری را گرفته است .درباره شرط بندی و مسائلی که مطرح می شود من هم چیزهایی شنیده ام ولی تا به حال کسی در این موارد با من تماس نگرفته است.

** رئیس فدراسیون، برخورد تندی با زحمتکش کرده است

فدراسیون بسکتبال ، کلاس آموزش تربیت مدرس داوری را چند روز پیش دوباره برگزار کرد اما فقط 4 نفر در این کلاس شرکت کردند و بقیه داورها(حداقل 20 داور و ناظر بین المللی) تصمیم به تحریم این دوره گرفتند.خیلی ها می گویند چرا داوران الان به حرف زدن افتاده اند ؟ می خواهم در جواب منتقدان بگویم ما انبار باروت بودیم و جرقه را خود آقایان زدند . به قول یکی از داوران، کاش آقایان تدبیری به خرج می دادند تا کلاس لغو شود نه این که با 4 نفر برگزار کنند . صالحیان(دبیر فدراسیون ) چند روز قبل خیلی تلاش کرد تا داوران را از تصمیمشان منصرف کند و با تک تک آن ها تماس گرفت اما موفق نشد . نمی دانم چقدر صحت دارد ولی شنیده ام آقای طباطبایی برخورد تندی با آقای زحمتکش درباره این بی تدبیری ها کرده است .

*کامران خطیبی

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک داور
United Kingdom
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
0
0
آبکاریان یه تنه و بخاطر منافع خودش و جواد مرادی، گند زده به کل سیستم داوری، بعد با اعتماد به نفس راست راست تو فدراسیون راه میره و هیچکس هم برخوردی باهاش نمیکنه. این فدراسیون از پای‌بست ویران است. از رییسش بگیر تا کمیته مضحک داورانش.
گرامی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
0
0
متاسفم برات آقای آبکاریان که همه چیز را نابود کردی
اللهیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
0
0
بسکتبال را نابود کرده اند و ول کن هم نیستند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار