PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: ۶۸۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
کیهان ورزشی-

حمید ترابپور- دعوت نشدن «مهدی طارمی» ستاره این روزهای فوتبال ایران به تیم ملی، سبب شد تا بیشتر اخبار و اظهارات هفته گذشته در حوزه ورزش، حول این محور باشد. خط خوردن و یا دعوت نشدن یک بازیکن، در نگاه اول اتفاقی عادی است و در ساده ترین واکنش به آن، می توان پای سلایق سرمربی تیم را وسط کشید و بدون معطلی حق را به نفر اول کادر فنی داد اما وقتی این اتفاق، ناگهانی و غیر منتظره و آن بازیکنی هم که قلم قرمز روی نامش کشیده شده، بهترین مهره در پست خودش و از سوی دیگر بحث در پیش رو بودن دیدارهایی حساس در میان باشد، آنوقت ماجرا مهمتر جلوه می کند و نظرات پیرامون آن، دایره وسیع تری به خود می گیرد. با تمام بازتاب ها و عجایبی که این تصمیم «دراگان اسکوچیچ» سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان برای برخی به همراه داشت، باز هم باید برگردیم به همان بحث کلیدی و اساسی ورزش که؛ تا وقتی «اصول» رعایت نشود نتیجه ای هم حاصل نخواهد شد. این مهم، برگرفته از تجربیات بزرگان ورزش کشورمان است؛ آنهایی که هرگز پا بر اصول خود نگذاشتند و ماندگارهم شدند. آنسوی آبها نیز بی شک اگر مردانی موفق عمل کرده اند و تیم هایشان را به قله های مرتفع رسانده اند، آن پیروزی ها در سایه رعایت اصول بوده است. البته بماند که در دو سه دهه اخیر، برخی از اشتباهی آمده ها در قالب مدیر و سرمربی ذره ای به اصول اخلاقی و انضباطی اعتقاد نداشتند و از صدقه سری آنها، آسیب های سختی بر بدنه فوتبال کشور وارد شد.
درباره خط خوردن مهاجم اول تیم ملی فوتبال کشورمان، صحبت های فراوانی شده است. برخی در جامه منتقد، این تصمیم را ناشی از مسایل پشت پرده دانسته و به مرد کروات تیم ملی تاخته اند و برخی دیگر با یادآوری اینکه هیچ نامی بزرگتر از تیم ملی نیست، به حمایت از این تصمیم پرداخته اند. گروهی نیز با بیان اینکه ایکاش «اسکوچیچ» از اشتباه «طارمی» عبور می کرد و تیم را از وجود او بی بهره نمی گذاشت، در واقع نه حمله کردند و نه حمایت.
اما داستان چه بوده است؟ آنچه به عنوان علت اصلی عدم دعوت مهاجم گلزن تیم ملی مطرح شده ، قرار گرفتن این بازیکن برابر سرمربی اش در قالب یک پاسخ در فضای مجازی بوده و ...خب تا اینجا بحث روشن است. بازیکن در هر جایگاهی و مربی با هر سطح و اندازه ای چارچوب هایی تعریف شده دارند و نباید از آن چارچوب ها تخطی کنند. این همان اصلی است که قبل از اسکوچیچ، بزرگان فوتبال ایران و مردانی که در راس مکاتب فوتبالی این مرز و بوم قرار داشتند، تیم های خود را بر آن بنا می نهادند. این اصول و مهمترین آنها یعنی اصل احترام به مربی، در پیشرفته ترین کشورهای دنیا در زمینه فوتبال نیز مهم تلقی می شود. یادمان نمی رود که روزگاری نه چندان دور، «کارلوس کروش» پرتغالی چگونه با تکیه بر همین اصل و البته این مهم که؛«هیچ نامی بزرگتر از تیم ملی نیست» روی نام چند ستاره فوتبال کشور قلم قرمز کشید و ثمرات آن اقدام وی، برقراری نظم و احیای شخصیت در فوتبال ملی ایران و متعاقب آن شکوفایی بازیکنان پرشمار و توانمند در پست نفرات خط خورده  بود.
در ماجرای اخیر «اسکوچیچ- طارمی» نیز اگر واقعا رعایت همان اصول یاد شده به عنوان علت اصلی چنین تصمیمی مطرح بوده و خدایی ناکرده مسایل دیگری در میان نبوده باشد، تمام آنهایی که دلشان برای فوتبال کشور می تپد، باید تمام قد از تصمیم سرمربی تیم ملی حمایت کنند، زیرا فارغ از اینکه چه کسی سرمربی تیم ملی است و چه پروسه مشکوکی در رسیدن وی به نیمکت این تیم طی شده است، باید به این باور برسیم اگر برای یک برد و یک سه امتیاز چشم بر بی نظمی ها ببندیم، نه پیشرفت فنی به دست خواهد آمد و نه سنگی روی سنگ بند می شود. هیچکس منکر توانایی های فنی «مهدی طارمی» نیست و تاثیرات حضور وی در دیدارهای قبلی تیم ملی انکار ناپذیر است اما حتی اگر یک چوب خشک هم نقش سرمربی را در تیم ملی ایفا می کرد، این بازیکن موظف به حفظ احترام وی بود.
بار دیگر باید تاکید کنیم که تضمین پیشرفت فوتبال ایران در تمام بخش ها - چه ملی و چه باشگاهی -  در گرو رعایت اصولی است که سالهای سال به جز برخی مقاطع آنها را از یاد برده بودیم . شاید هم بهتر است بگوییم  آنهایی که به غلط در پست های مهم قرار داشتند نه آن اصول را می شناختند و نه نفعی در رعایت آن می بردند.
بازی رسانه ای این روزها و دو قطبی اسکوچیچ – طارمی، با توجه به تصمیم اخیر سرمربی تیم ملی مبنی بر چشم پوشی از نام این بازیکن تاثیرگذار، اگر -تاکید می کنیم اگر- ریشه در رعایت اصول داشته و مسایلی دیگری پشت سر خود نداشته باشد، یک برنده بزرگ خواهد داشت و آن برنده، فوتبال ملی ماست؛ فوتبالی که از هر نامی بزرگتر است. نه اینجا بلکه در هر نقطه ای از جهان -حتی در جایی که ستارگانی چون «رونالدو» و «مسی» می درخشند- وقتی پای تیم ملی - تیم یک ملت - وسط می آید، آن نام ها نیز نه اجازه عدول از اصول را به خود می دهند و نه مجالی برای این کار می یابند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار