PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۶۹۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
کیهان ورزشی-

امروز سوم آذر ماه 1400، بیست و نهمین سالروز درگذشت استاد پرویز دهداری، بازیکن و مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه های شاهین آبادان و شاهین تهران است.
پرویز دهداری روز 12 فروردین 1311 در شهرستان مرودشت در روستای «گلدشت» متولد شد. خانواده او اصالتاً اهل روستای «گلدشت» واقع در 3 کیلومتری مرودشت و مقیم آبادان بوده‌اند که اندکی پیش از تولد وی مادر وی برای دیدار پدر خود به روستای گلدشت عزیمت می‌کند و پرویز دهداری در همان‌جا متولد می‌شود که مدتی پس از تولد وی به آبادان بازمی‌گردند. او در آبادان بزرگ شد و در همان‌جا به مدرسه رفت و فوتبال را آغاز کرد. وی در اواخر دهه بیست به طور جدی به فوتبال پرداخت و ابتدا وارد باشگاه شاهین آبادان شد. در پی درخشش به تیم منتخب آبادان دعوت شد و از همانجا در مسابقات کشوری به تیم ملی رسید. دهداری در کسوت بازیکن و کاپیتان، با تیم شاهین آبادان، اولین کاپ قهرمانی لیگ ایران را در سال 1339 بالای سر برد. در دهه های سی و چهل، بازیکن باشگاه های شاهین آبادان و تهران بود و همزمان در تیم ملی ایران هم بازی می کرد. دهداری در کسوت سرمربی برای تیمهای هما تهران، پرسپولیس تهران و تیم ملی ایران، افتخارات زیادی را کسب کرد. وی در دهه های پنجاه و شصت، دو دوره سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان شد و در هر دو دوره، تحولات مهمی را در فوتبال ملی کشورمان ایجاد کرد. دهداری در دهه شصت و در اوج جنگ تحمیلی، تیم ملی را سرپا نگه داشت.
او از جمله کسانی بود که اخلاق را بر ورزش مقدم می‌دانست و همین خلق و خو بود که اهالی ورزش او را معلم اخلاق خطاب قرار می دادند. دهداری  بارها هدایا و جوایز دولتی را رد کرد و پیشکش‌هایی نظیر خانه و اتومبیل را نمی‌پذیرفت. مربی اسبق تیم ملی، روز سوم آذر سال 1371 به دلیل عارضه کلیوی درگذشت. از وی دو فرزند به نام‌های شاهین و شیدا به جای مانده‌است و همسر وی نیز در سال 1381 در پی سرطان در گذشت. همه ساله مراسم بزرگداشت پرویز دهداری در شهر آبادان برگزار می‌شود و یک خیابان در این شهر که استادیوم ورزشی تختی آبادان در آن قرار دارد به نام پرویز دهداری نامگذاری شده است.
روحش شاد و یادش گرامی

*سعید حاجی بابایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار