PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: ۶۹۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
کیهان ورزشی-

مسعود معینی پیشکسوت فوتبال درباره موضوع پرونده هفته کیهان ورزشی که به جایگاه تماشاگر در فوتبال ایران مرتبط می شود گفت: در چارت فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، بعد از واژه فوتبال نوشته شده: «تماشاگر». یعنی قبل از تاکتیک و تکنیک و مسایل مربوط به بدنسازی و دیگر موضوعات، جایگاه «مردم» در فوتبال تعیین شده است. تماشاگر در راس همه نگاهها قرار دارد و اصل تماشاگر است، بنابراین تلاش می شود تا آنها مورد احترام قرار بگیرند. البته این تلاش برای بقای فوتبال نیز هست زیرا اگر تماشاگر به ورزشگاهها نیاید دیگر نه فوتبال قدرت ادامه دادن خواهد داشت و نه جذابیتی در آن دیده می شود. امروزه اقتصاد فوتبال در کنار تبلیغات و پخش تلویزیونی، بخش عمده اش به حضور تماشاگران گره خورده است.

وی اضافه کرد: در دنیای فوتبال سه گروه تماشاگر داریم:
گروه اول، تماشاگران عادی هستند که فوتبال را «نگاه» می کنند و از اتفاقات و جریانات آن لذت می برند.
گروه دوم، تماشاگرانی هستند که فوتبال را «تماشا» می کنند؛ منتهی این تماشا کردن همراه با جستجوگری است. خرده مربیان در این دسته قرار می گیرند.
گروه سوم، اما آنهایی هستند که فوتبال را «مشاهده» همراه با ارزیابی می کنند. شما رسانه ها و مربیان بزرگ دنیا در این دسته قرار می گیرید.
حال باید پرسید اگر گروه اول نباشند فوتبال اهمیتی دارد؟ خیر. برای شما لیگ برتر انگلستان را مثال می زنم. آنها در فوتبال به هیجانات مثبت فکر می کنند. هیجان مثبت مثل این می ماند که شما با دسته گلی در دست منتظر همسر خود هستید و او ده دقیقه دیر می رسد. در آن ده دقیقه شما دارای هیجان مثبت شده اید. هیجان منفی هم مثل این است که شما عرض اتوبان تهران و کرج را رد بشوید که اقدامی همراه با خطر است. ما باید در فوتبال مان به تماشاگران هیجانات مثبت بدهیم نه منفی. این به بهتر شدن جامعه کمک می کند.

معینی در پایان گفت: بنده معتقدم تماشاگران ما از نظر فرهنگی از تماشاگران انگلستان غنی تر هستند اما برای آنها کاری نمی کنیم و اجازه نمی دهیم از فوتبال لذت ببرند. لیگ ما بدون تماشاگر پژمرده و فاقد جذابیت است لذا باید هدف مسوولان فوتبال، این باشد که تماشاگر مورد احترام قرار بگیرد. نباید بی جهت موضوع تماشاگران فوتبال را سیاسی کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار