PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۶۹۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
آنالیز و تحلیل دو مسابقه ایران در مقابل بحرین در پنجره اول انتخابی جام جهانی بسکتبال

*علیرضاامیری

(مربی و آنالیزور بسکتبال)

دفاع:

عملکرد دفاعی تیم ملی بسکتبال ایران در دو مسابقه با بحرین کم اشتباه بود. دردفاع یارگیری مطلق نداشتیم و از زون (zone) هم استفاده میکردیم حتی انواع دفاع زون در دستور کار تیم بود.

برای مثال در دفاع 2 3 یا 3 2، بازیکنان پیرامونی از بالای قوس سه امتیازی به خوبی روی مهاجمان فشار وارد میکردند و ستهای حمله بحرین به سرانجام نمیرسید.

دفاع زون (zone defense) تیم ایران قدرت نفوذ بحرینیها را سلب و شوتهای میدرنج آنان را خنثی کرد.

سوییچهای بازیکنان در دفاع یکی دیگر از نکات مثبت تیم ما بود. بازیکنان پوزیشن 4 و 5 به دلیل اختلاف قدی مناسب با حریف در ریباندها موفق ظاهر شدند.

پوششهای مناسب بازیکنان به دبل تیم( Double team) ختم میشد و همینطور پایهگذاری ضد حملات. جابهجایی سریع و پوششها (روتیشن) منجر به دفاع بهتر ایران مقابل حملات بجرینیها شد.

حمله:

آزادی عمل بازیکنان از نکات مثبت در سیستم حملات تیم ایران بود. در حملات Motion (بازیهای ادامهدار) بازیکنان خلاقیت فردی خود را را در قالب «ست»های حملهای استفاده میکردند و از 24 ثانیه بهره میبردند. در مسابقه اول از سیستم Motion برای نفوذ استفاده شد و بازیکنان ما کمتر از شوتهای 3 امتیازی استفاده کردند اما در مسابقه دوم ست حمله از هندآف ارسلان کاظمی شروع میشد. بازیکنان گارد ما در کرنرها آماده شوت 3 امتیازی بودند اما در زمانهایی که از نفوذ استفاده میکردیم، پوزیشن یک، دو و سه به یکدیگر هندآف میدادند و بعد از استفاده از اسکرین پوزیشن 5 یکی از آنها به سمت منطقه رنگی بحرین نفوذ میکرد.

بازی بدون حدادی:

غیبت حامد حدادی باعث شده بود تا در حملات، 5 نفر بالای قوس 3 امتیازی داشته باشیم و از حالت Four out one in خارج شویم اما بیشتر زمانهایی که حامد حدادی در تیم ایران است، با وجود توانمندی این بازیکن او را در منطقه رنگی نگه میداریم.

میانگین قدی کوتاه بحرین:

کوتاهی قد تیم بحرین به تیم ایران خیلی کمک کرد. ما از نظر قدرت و حتی سرعت از بحرینیها بهتر بودیم و کوتاهی قد آنها باعث شده بود تا در ریباندها موفق باشیم.

بحرین در مقابل ترانزیشن و ضدحملات ما ناموفق بود. آنها میتوانستند از دفاع Run and jump استفاده کنند تا با این دفاع یارگیری تمام زمین و تله گذاریهای خود در مقابل سرعت و ضدحملات تیم ما ایستادگی کنند که در این کار ناتوان بودند.

بازیکنان ایران در این دو دیدار امتیازگیریهای خوبی داشتند از جمله بهنام یخچالی و محمد جمشیدی. در ریباندها ارسلان کاظمی و محمد حسنزاده خوب ظاهر شدند و در مدیریت و فشار دفاعی مهدی کامرانی عملکرد خوبی داشت.

تیم ایران در این دو مسابقه پاسهای منجر به گل زیادی داشت که نشان از همدلی و همکاری بین اعضای تیم ملی بسکتبال بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار