PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۶۹۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
نشست خبری ورزشکارانی که حضور در جلسات کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک را تحریم کرده‌اند، برگزار شد.
کیهان ورزشی-

برخی از اعضای کمیسیون ورزشکاران که حضور در جلسات این کمیسیون را تحریم کرده‌اند، بعد از ظهر سه‌شنبه یک نشست خبری در محل فدراسیون کشتی برگزار کردند.

در این نشست حسن یزدانی، احسان حدادی، هادی ساعی، محمدرضا گرایی و شهربانو منصوریان حضور داشتند.

هادی ساعی در ابتدا بیان کرد: امیدوارم اطلاع‌رسانی شما باعث شود تا موضوعات در کمیسیون ورزشکاران حل شود. این‌جا هستیم از حق و حقوق ورزشکاران دفاع کنیم. امروز نیامده‌ایم که مشکلات را بیش‌تر کنیم و می‌خواهیم کاری کنیم که ورزشکاران کنارهم حرف بزنند و مشکلات هم نوعان خود را پیگیری کنند. نمی‌خواهیم کسی را تخریب کنیم و حرف غیرکارشناسی بزنیم.

ساعی: نباید کار غیرقانونی انجام شود

ساعی همچنین گفت: دوستانی که اینجا هستند نماینده کسانی هستند که به آنها رای دادند. من اینجا هستم چون به آئین نامه اشراف دارم. آیین نامه کمیسیون ورزشکاران می گوید چهار نفری که رییس کمیته ملی المپیک می تواند انتصاب کند باید با مشورت رییس کمیسیون باشد. این چهار نفر نباید قبل از انتخاب رییس معرفی می شدند. آقای صالحی امیری تشخیص دادند نیاز است چهار نفر معرفی کند. او باید صبر می کرد رییس انتخاب شود و پس از مشورت با رییس و تایید کمیسیون، چهار نفر را انتخاب می کرد. اما خود چهار نفر  در جلسه اول رای دادند و رییس را انتخاب کردند. چهار نفری که رییس کمیته ملی المپیک انتخاب می کند رای دارند اما نمی توانند جزو شش نفری باشند که وارد مجمع شوند. در حال حاضر یکی از آنها به عنوان شش نفر نماینده ورزشکاران وارد مجمع می شود و رای می دهد.

قولی که به سوریان دادند اشتباه بود

او در مورد اینکه در آیین نامه قید شده در جلسه اول رییس و نایب رییس انتخاب می شود، تاکید کرد: جلسه قرار نبود جلسه کمیسیون باشد برای این بود که دوستان احکام خود را دریافت کنند. رفتیم و متاسفانه دیدیم که دارند انتخابات برگزار می کنند. حتی پیشنهاد دادم جلسه انتخابات را بگذاریم برای زمانی که کشتی گیران باشند. عرف و اخلاق هم در ورزش مهم است و این همه عجله لازم نبود. اما انگار دوستان برای انتخاب رییس و نایب رییس عجله داشتند.

ساعی در پاسخ به این پرسش که چه انتظاری از کمیته ملی المپیک دارند، گفت: انتظار من هادی ساعی این است نباید کار غیرقانونی انجام شود و حتی در جلسه هیات اجرایی هم این تذکر را به آقای صالحی امیری دادم که نباید قبل از تعیین رییس، چهار  عضو را انتخاب می کرد. قولی که به سوریان داده بودند هم اشتباه بوده و طبق قانون نمی توانست سوریان که توسط رییس کمیته ملی المپیک منصوب شده عضو شش نفر باشد. متاسفانه اطلاعات دوستان ضعیف است و اشراف به آیین نامه نداشتند بنابراین اگر سوریان وارد کمیسیون می شد نمی توانست عضو هیات اجرایی و شش نفر حاضر در مجمع شود. از طرفی از رشته جودو هم هیچ نماینده ای نبود که وقتی اعتراض کردم گفتندجودو تعلیق است و اساسنامه این اجازه حضور را نمی دهد اما من هیچ کجای اساسنامه و آیین نامه چنین چیزی را ندیده ام. به فدراسیون جودو نامه ندادند تا  کسی  از آن شرکت کند و این اعتراض را من داشتم که چرا نامه ندادند. بحث ما موارد آیین نامه ای و اساسنامه ای است و با کسی جنگ نداریم.

خودمان هم رشته ورزشی که به آن ظلم شده را تعلیق کردیم

ساعی در پاسخ به این پرسش که چرا بجای نشست خبری، مشکلات را با اعضای کمیسیون حل نکرد، گفت: ما فقط اختلاف اساسنامه ای و آیین نامه‌ای داریم. من گفتم دوستان آیین نامه را بگیرند و با آن آشنایت پیدا کنند و اگر آشنا می شدند این اتفاقات رخ نمی داد. همین که یک رشته ورزشی از این انتخابات دور شده و حق زیادی از ورزشکاران جودو ضایع شده خوب نیست. خودمان هم رشته ورزشی که به آن ظلم شده را تعلیق کردیم.

امیدوارم سیاسیون روی الماس ها خط نیندازند

ساعی در خصوص اینکه شاید برخی دنبال انحلال و منفعل کردن کمیسیون ورزشکاران  و رساندن جایگاه کمیسیون به جایگاه دوره‌های گذشته گفت: مطمئن باشید خودشان نمی خواهند تعطیل شود. آن زمان کمیسیون برای انتخابات کمیته ملی المپیک دو رای داشت ولی الان 6 رای دارد و من خوشحالم که تعداد رای ورزشکاران را افزایش دادم. همیشه هم نزدیک انتخابات کمیته این اتفاق‌ها می‌افتد. بعد از انتخابات هیچ کس جواب ورزشکاران را نمی دهد. ما تعداد رای را به 6 نفر رساندیم تا یک جایی هم باشد که این سیاسی ها باشند که برای رای گرفتن بدوند دنبال ورزشکاران‌. هر کدام از این ورزشکاران که قرار است در انتخابات رای بدهند یک الماس هستند. امیدوارم سیاسیون روی این الماس ها خط نیندازند.

ساعی همچنین درباره اینکه آیا در خصوص انتخاب سه کاراته کار در کمیسیون ورزشکاران مشکلی وجود ندارد، گفت: شائبه هست و رشته‌های المپیکی می‌توانند ۳ ورزشکار داشته باشند اما از نظر قانونی مشکلی نیست و باید دید برای دوره‌های بعد IOC  چه می‌گوید.

یزدانی: امیدوارم یک بزرگتر ورود کند و به حاشیه ها دامن زده نشود

حسن یزدانی نیز در جلسه گفت: صحبت های لازم را دوستان گفتند. دغدغه ها مشترک است  و امیدوارم یک بزرگتر ورود کند و به حاشیه ها دامن زده نشود و ورزشکاران بتوانند  به ورزش کمک کنند. ما قهرمانان زیادی در کشتی داشتیم و می توان از آنها در کمیسیون استفاده کرد. اکثرا مدال هایی که در جهان و المپیک کسب شده بوسیله کشتی، تکواندو، دوومیدانی و وزنه برداری است. صحبت خاصی ندارم و به دستور آقای دبیر آمده ام و امیدوارم مشکلات حل شود.

منصوریان: مشخص بود از قبل برنامه ریزی ها شده است

شهربانو منصوریان نیز گفت: در جلسه اول کمیسیون  اعتراض ما روی نبودن کشتی‌گیران بود. قرار بود حکم بدهند نه اینکه رییس و نایب رییس معرفی شود. من دوست داشتم به یزدانی رای دهم. در جلسه بعدی هماهنگی شد که روز یکشنبه یا دوشنبه که من گفتم دوشنبه. بلیت گرفتم ولی در گروه اعلام شد روز یکشنبه. فکر نمی‌کردم در بین ورزشکاران این اتفاق بیفتد.مشخص بود که از قبل برنامه ریزی شده بود که آن ۱۱ نفر به خودشان رای دهند.

گرایی: بخاطر رفتاری که با سوریان شد به جامعه کشتی بر خورد

محمدرضا گرایی قهرمانکشتی فرنگی المپیک و جهان نیز در این نشست گفت: اختلاف کشتی و کمیته ملی المپیک سر این است که قول داده بودند سوریان  جزو چهار نفر انتصابی باشد که نبود و نگذاشتند برای حضور در انتخابات هم ثبت نام کند. سوریان از بزرگان کشتی است و این کار  به کشتی برخورد و بیان کردیم جلسه را به تعویق بیندازند و چاره ای بیاندیشند تا سوریان را برگردانند که نشد. امیدوارم اختلافات زودتر برطرف شود و راه  چاره ای برای این مشکل پیدا شود.

حدادی: دارند ورزشکاران را به جان هم می اندازند

احسان حدادی بیان کرد: ما قصد زدن کسی یا تخریب کمیته ملی المپیک را نداریم فقط خواستیم به دوستان در کمیته ملی المپیک، منشور المپیک را یادآوری کنیم. باید یاد بگیریم دروغ نگوییم و دروغگویی کار خوبی نیست. امروز آمده ایم اینجا مشخص کنیم چرا کمیسیون ورزشکاران به جلسه دوم نکشیده، احسان حدادی با دوست ۱۵ ساله خود به مشکل برخورده است. چرا هادی ساعی با کسی که سالها در اردوها بود به مشکل برخورد و چرا اعضای کمیسیون به ما ۹ نفر احترام نگذاشتند.

حدادی در خصوص پیگری مطالبات از IOC گفت: درست نیست مشکلات خانه را به بیرون ببریم. نهادهای نظارتی مثل وزارت و سازمان بازرسی و وزیر ورزش هستند که موضوع را پیگیری کنند. قطعا با درپغ نمی توان کارها را پیش برد. ما در ورزش پهلوانی یاد گرفتیم این موضوع در همین خانواده و کشور حل شدنی است و فعلا نیازی است که IOC  ورود کند. ورزش کشور ما تهدید شده و نمی خواهیم برای کشور مشکلی ایجاد کنیم‌ .

حدادی در مورد اینکه چرا این جلسه در کمیته ملی المپیک برگزار نشد، گفت: ما سالن سلمان فارسی را خواستیم اما گفتند باید از طریق کمیسیون اقدام شود. قبل از دومین جلسه کمیسیون با رییس و دبیر کل صحبت کردم. آقای صالحی امیری گفت جلسه را کنسل می کند چون قهرمانان و فرزندان ما نیستند اما این کار را انجام ندادند. بهداد سلیمی را هم برای امروز دعوت کردم که گفت تهران نیست. گفتم هر نماینده و یا سخنگوی کمیسیون هم که می‌خواهد در این نشست باشد. حتی می توانیم از صالحی امیری هم بخواهیم قبل از حضور در قایقرانی در این جمع حاضر شود.

حدادی در مورد اینکه چرا جلسه ای با صالحی امیری برگزار نکردند، تصریح کرد:  باید از شما دعوت شود که برویم. دیروز هم دعوت نبودم و بنا بر گفته مشاور آقای صالحی امیری به کمیته ملی المپیک رفتم. نظر او این بود که  ۹ نفر  همه با هم نیستند و برخی ها  می خواستند بیایند اما نشده است. این اتفاقات به نظرم به ضرر جامعه ورزش است. ما تلاش کردیم خدایی نکرده مهندسی پیش نیاید اما این مسائل را حس کردم. اتفاقاتی دارد می افتد که ورزشکاران را به جان هم می اندازند. زمانی که گفته شده جلسه کنسل است و ما هم در گروه خود اعلام می کنیم اما بعد جلسه کنسل نمی شود شما چه برداشتی می کنید؟

چند بار از کمیته المپیک من را تهدید کردند!

حدادی در خصوص ورود روسای فدراسیون‌ها به این موضوع گفت: شاید درست نباشد که بگویم ولی همیشه می گویند هیچگاه یک ایرانی را تهدید نکنید. من هم می‌گویم هیچگاه یک ورزشکار را تهدید نکنید. چند بار از کمیته المپیک تماس گرفتند و من را تهدید کردند. چون در جایگاه اجتماعی و سیاسی بودید فکر می کنید می‌توانید افراد را تهدید کنید، الان زمان تهدید نیست بلکه با صحبت مشکلات حل می شود. برخی از دوستان هم امروز تحت فشار بودند و نیامدند اما ساعی را کسی نمی تواند تهدید کند. من 22 سال در ورزش بودم و اینکه امروز من را مقابل سایر ورزشکاران قرار دهند اصلا درست نیست. مدارکی هست که ثابت می‌کنم دوستان چه حرف‌هایی زدند. خودشان گفتند در آلمان خار پاشنه را عمل کن ولی بعدا رسانه را در مقابل من قرار دادند. چطور می توانم درد دلم با یک فرد سیاسی و اجتماعی را بگویم. باید بگویم که فدراسیون ها در این مورد ورود کردند. همانطور که از بدنه کمیته هم ورود کردند. فردی که تازه در کمیته پست گرفته به ورزشکاران گفته به چه کسی رای بدهند.

به من می گویند چون رفتی داخل تیم هادی ساعی رای نیاوردی!

حدادی در پاسخ به این پرسش که نگران  شکاف بیشتر و برخوردهای احتمالی نیست، تاکید کرد: شکاف بین احسان حدادی و کمیته ملی المپیک چهار سال است اتفاق افتاده است. از زمانی که رییس ما عضو هیات اجرایی شد این اختلافات پیش آمد چون با من مشکل شخصی داشت. من در قامت ورزشکار اینجا هستم و سال آینده پنجمین مدال طلای بازی های آسیایی خودم را می گیرم. به ساعی که نرسیدم حداقل در آسیا اسطوره باشم. این که به من بگویند چون رفتی داخل تیم هادی ساعی رای نیاوردی را نمی توانم قبول کنم. این تفکر کمیته ملی المپیک درست نیست. اگر قرار است چون  پشت قهرمان المپیکم باشم رای نیاورم بهتر که رای نیاورم. البته نمی شود که ما نباشیم چون آن موقع کمیسیون هر کاری  بخواهد انجام بدهد.

مسئولان قوه قضاییه و سازمان بازرسی پیگیری کنند

حدادی همچنین گفت: از مسئولان قوه قضاییه و سازمان بازرسی و وزارت ورزش می خواهیم این موضوع را پیگیری کنند. هدف ما گرفتن حق ورزشکاران بود ولی امروز باید دنبال گرفتن حق خودمان باشیم. فکر نمی کردم بعد از گفتن موضوع مسکن برای ورزشکاران با من تماس بگیرند و انتقاد کنند. باور کنید این کار در ایران شدنی است.
دنبال سیاست و پست و مقام نیستیم اگر اجازه می دادند خودمان می توانستیم اداره کنیم ولی نشان دادند ورزش هم سیاست زده شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار