PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۷۰۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
باشگاه پرسپولیس با صدور بیانیه‌ای نسبت به رویه حاکم در پرونده بازیکن گابنی گل‌گهر انتقاد کرد.
کیهان ورزشی-

باشگاه پرسپولیس با توجه به طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده شکایت از باشگاه گل‌گهر و ابهامات موجود در رسیدگی و اعلام رای تا مسائل پس از آن، بیانیه‌ای را به شرح زیر صادر کرد.

" با یک حکم عجیب و غریب در نحوه رسیدگی، مستندات و صدور و اعمال رای روبه رو هستیم. در پرونده بازیکن خارجی گل‌گهر با توجه به آن چه از سوی کارشناسان و مقام‌های رسمی مطرح شد، نتیجه‌گیری‌ای اتفاق افتاده که طی آن همه جوانب امر بررسی نشده. اتفاقاتی که در ادامه در حال روی دادن است نیز احساس خوبی را منتقل نمی‌کند. سه تیم سود برده‌اند و دیگران همه متضرر شده‌اند. این مساله تاثیر عجیب و حساب شده‌ای روی لیگ گذاشت.

این رای همچنین در حالی صادر شد که در جریان رسیدگی با مشکلات و ابهام‌های زیادی روبه‌رو بود. کارشناسان فن در صحبت‌های خود اشاره به اشتباهات فراوانی داشتند که در جریان رسیدگی اتفاق افتاد. حتی به قوانین و آیین نامه‌های خود فدراسیون اشاره کردند که موید همین نکته بود و بر اساس آن‌ها اصولا صدور چنین حکمی جایز نبود. در این ارتباط مثال‌هایی از فوتبال دنیا و حتی رقابت‌های داخلی هم ارائه شد که صدور چنین رایی را زیر سوال می‌برد. در متن رای هم که ابهام و عدم بررسی کافی دیده می‌شود. هنوز یکی از سوالات این است که چرا اصرار بر تعجیل در اعلام رای بود آن هم رایی که شاکله لیگ را به هم ریخت و پشتوانه قانونی کافی هم نداشت.

ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. پیش از این مدت زمان مشخصی اعلام شده بود که کمیته استیناف نظر خود را اعلام کند. پس چه شد؟ اگر بررسی به این میزان زمان نیاز داشت چرا کمیته انضباطی باید با آن سرعت رای را صادر می‌کرد؟ این کشتن زمان فعلی چه هدفی را دنبال می‌کند؟ آیا کسی توجه دارد؛ عادت کردن به این امتیازات و جدول چه تبعاتی دارد؟ به راستی چرا دیگر باشگاه‌ها که متضرر شده‌اند دیگر واکنشی ندارند؟ برای آن ها چه اتفاقی افتاده است؟ باشگاه گل‌گهر دیگر چرا صدایی ندارد؟ چه مسائلی در میان است که احیانا سال‌ها بعد درباره‌اش روشنگری اتفاق بیفتد؟

چطور است که بخش بین‌الملل فدراسیون فوتبال که سهم زیادی در این پرونده داشته، نقشش گم شده و سازمان لیگ که کارت بازی صادر کرده جوابگو نیستند. نمی‌شود در خروجی رای، فقط باشگاه پرسپولیس و بقیه باشگاه‌هایی که سکوت کرده‌اند ضرر کنند!

سخن ما این است که کمیته استیناف هر چه زودتر نتیجه بررسی خود را اعلام کند. اگر تخلفی اتفاق افتاده که محرز شده است بگوید. اگر در صورت تخلف، مستند قانونی برای صدور رای اهدای امتیاز به چند تیم وجود دارد، آن را مشخص کند. روشنگری کند که چه عاملی باعث می‌شود که بر خلاف رویه‌های بین‌المللی و داخلی عمل شود که سود خاصی نصیب خواص و ضرر نصیب اکثریت شود؟ اگر هم نه و رای باطل است که آن را بگوید. تکلیف باشگاه‌ها و لیگ روشن شود.

از سوی دیگر، با توجه به حساسیت امر و ابهام درباره بروز تخلف و همچنین بندهای قانونی برای صدور رای، دلیل اعمال رای قطعی نشده در جدول مسابقات که در عمل باعث فشار روی کمیته استیناف برای تایید آن شده چیست؟ گذر زمان همچنین باعث عادت به این امتیازات و چینش جدول می‌شود و همه این‌ها در عمل فوتبال ایران و کمیته استیناف را برابر عمل انجام شده قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به مصلحت اندیشی‌ها شود که به عادت موجود دست زده نشود.

همه ما می‌دانیم لیگ فصل جاری تا چه حد سنگین و با رقابت فشرده همراه است. حتی یک گل می‌تواند شرایط نهایی جدول را دگرگون کند چه رسد به این که بر اساس یک پرونده با ابهام‌هایی که دارد به چند تیم امتیازاتی بدهند. نباید این‌گونه امتیاز گرفتن در فوتبال ایران به رسم و بدعت تبدیل شود چون می‌توان برای تکرار آن، انواع سناریوها را اجرا کرد. از سوی دیگر سوال است که آیا در سال‌های گذشته بازیکنانی چون پاتوسی و استنلی نبوده‌اند که بدون بازی‌های ملی در این لیگ حضور پیدا کردند؟ چرا در آن زمان خبری از این حرف‌ها و آرا نشد؟ آیا منافع تیم‌هایی خاص در میان بود که باید لحاظ می‌گردید؟

از سوی دیگر چرا به پرونده‌ای موازی و مشابه با همین پرونده باشگاه گل‌گهر توجه نشد و حکمی صادر نگردید. در آن پرونده هم براساس قوانین داخلی با موضوع بازیکن خارجی روبه‌رو هستیم. قاعدتا رفتار و رای باید برای هر دو مشابه باشد. در آن پرونده مشخصا از سوی ناظر بازی اعلام شد که دو بازیکن تیم تهرانی بدون مجوز وارد بازی شده‌اند. اگر قانونی هست باید برای همه اجرا شود و اگر قانونی نیست که آن رای چه‌طور صادر شد؟ چه قدرتی وجود دارد که می‌تواند یک جایی منجر به صدور رای بدون قانون شود یا این که جلوی اجرای قانون را گرفته باشد؟ باشگاه نساجی تاکنون بارها اعتراض کرده که چرا به شکایتش رسیدگی نمی‌شود.

یکسری مسایل واضح و روشن وجود دارد که به آن ها توجهی نشده و جای سوال دارد. درست در همین زمان هم پرسپولیس و سپاهان باید براساس یک رای در زمین بی‌طرف از هم میزبانی کنند که این هم باز به سود تیم خاصی شده است که همه این ابهامات را موجب شده است.بار دیگر تاکید می‌کنیم نتیجه این پرونده باید هر چه زودتر مشخص و اعلام شود. بلاتکلیف بودن لیگ و تیم‌ها به چه قیمتی و به سود کیست؟"
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار