PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۷۱۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
کیهان ورزشی-

گاهی شاهدانی از غیب می رسند تا ضمن یادآوری برخی مسائل اصولی، دست آنهایی که تنها هنرشان وارونه جلوه دادن حقایق است را نزد جامعه رو کنند؛ همان هایی که از حرفه ای بودن و حرفه ای گری، تنها «بزک» آن را برجسته می کنند؛ برای مثال، در موضوع ورزش و به طور خاص فوتبال، وقتی صحبت از حرفه ای گری می شود، به جای پرداختن به ریشه ها، سراغ شاخ و برگ هایی چون مدل مو، لباس و ... می روند.
... و اما شاهدانی که از غیب رسیدند کدامند؟
در باشگاه بزرگ و معتبری چون منچستریونایتد، وقتی رفتار زننده یک ستاره چون بمب صدا می کند، فی الفور با این اتفاق برخورد می شود؛ آنهم برخوردی مقتدرانه که دامنه آن به بیرون از باشگاه نیز می رسد؛ جایی که اسپانسر شخصی بازیکن خطاکار، برخوردی قهری انجام می دهد و باقی اتفاقات که علاقه مندان به فوتبال حتما در جریان آن قرار دارند.
مثال دیگرو نزدیکتر، اخراج مارک اورمارس مدیر ورزشی باشگاه آژاکس است که هفته گذشته اتفاق افتاد و علت آن مشکلات اخلاقی این چهره سرشناس فوتبال جهان عنوان شد.
از این دست مثال ها فراوان است. ... از حذف نام «ایکاردی» بازیکن آرژانتینی از فهرست تیم ملی کشورش به دلیل رفتارهای نامتعارف وی، تا برخورد قاطعانه با «کریم بنزما» در تیم ملی فرانسه و ...
همه اینها به خوبی نقش و جایگاه «اخلاق» در فوتبال حرفه ای دنیا را نمایان می سازد؛ فوتبالی که اگر امروز دارای ساختار درستی است و از تماشای آن لذت می بریم، بی شک آن کیفیت بالای فنی، ناشی از اصولگرایی و اخلاق مداری است.
این مقوله مهم در آموزه های دینی و فرهنگی نیز برجسته است. از جایگاه بی بدیل اخلاق در رساندن انسان به کمال، همگان خوانده و شنیده ایم؛ حال اینکه چقدر به این مهم ایمان داشته باشیم را شکل و شیوه زندگی مان مشخص می کند اما آنچه در بحث ورزش و فوتبال به آن باور داریم، این است که اگر باشگاههای بزرگ و موفق دنیا امروز دارای چنین مرتبه ای هستند، حتما اخلاق برایشان اهمیت داشته؛ آنچه با عرض تاسف در ورزش و فوتبال کشورمان، روز به روز کمرنگ تر می شود.
پرسشی در این بحث مطرح است که چرا آنها برای مقوله اخلاق تا این اندازه ارزش قائل هستند و هرگز برد و باخت ها و قهرمانی ها را به چارچوب اخلاقی ای که برای مجموعه خود ترسیم کرده اند گره نمی زنند ؛ به تعبیر ساده تر، برای کسب یک پیروزی و گرفتن یک جام و ... چشم بر تخلفات نمی بندند؟ دلیلش مشخص است؛ زیرا آنها به این باور رسیده اند که موفقیت داخل میدان، پیوندی ناگسستنی با رعایت اصول اخلاقی دارد. از سوی دیگر این را نیز باور دارند که اعتبار و شخصیت مجموعه تحت مدیریت شان و از آن مهمتر جامعه ای که الگوهای خود را از آن بستر انتخاب می کند، از گل زده، امتیاز، صعود، جام و ... بالاتر است و باید با چنگ و دندان از آن مراقبت کرد.
اگر می خواهیم بدانیم چرا آنها به موفقیت های پایدار می رسند و ما در جا می زنیم و تنها به عناوینی چون سریعترین صعود به جام جهانی و ...دلخوش هستیم، نگاه تصمیم سازان آن فوتبال را با سطحی نگری ، فریبکاری، بی اعتقادی به اصول اخلاقی و ... برخی اشتباهی آمدگان به ورزش خودمان مقایسه کنیم. این مقایسه کار دشواری نیست؛ پاسخ سوالات مان را می دهد.

*حمید ترابپور


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار