PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۷۱۱۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶

کیهان ورزشی با صعود به جام جهانی مخالف نیست ، با فریبکاری مربیان جریان انحرافی در فوتبال مخالف است

یزدانی خرم ، مدیری که "حاضری خوری" نکرد و در ورزش ، کاری بکر و بی سابقه انجام داد

مدیر مخلص و خدمتگزار ورزش

عزیزی از خوانندگان فرهیخته وقدیمی کیهان ورزشی که خود هم در میدان ورزشکاری وهم در حوزه مدیریتی ورزش و غیر ورزش سابقه قابل توجهی دارد، در تماس تلفنی با مخلص ، رضایت خود را ازمجله ۲۷ دی ماه که جلد وچندین صفحه خود را به درگذشت یک مدیر توانا و موفق و پاکدست و سالم ورزش یعنی مرحوم حاج آقا یزدانی خرم اختصاص داده بود، اعلام کرد و مراتب تاسف و تسلیت خود را بابت درگذشت این مرد خدمتگزار ومخلص ورزش ابراز داشت. و می گفت من ایشان را از زمان مدیریت در دخانیات می شناسم. مدیری کاربلد و با انگیزه بود و ورزش ما بیش از اینها می توانست از وجود ایشان بهره ببرند و به درستی استفاده کند، اما افسوس...! از کیهان ورزشی هم تشکر می کرد که جلد خود را به طور کامل (full page) به ایشان اختصاص داده ودر مجله هم به فعالیت و خدمات ایشان پرداخته شده بود و هم با استفاده از نظر کارشناسان دلایل توفیق مدیریتی ایشان را تحلیل و بررسی کرده بودید و ... این کارها در زمانی که همه فکر وذکر رسانه ها و مسئولان ورزش " نتیجه" و " نتیجه گرایی" است قابل تحسین است و حتی نوعی ایثارو...

قدردانی ناقص!

از ایشان تشکر کرده و به خودشان گفتیم و اینجا عرض می کنیم که بدون تعارف اولا ما به داشتن خوانندگان فهیم و صاحب درک به خود می بالیم و سخت به ادامه کار و تداوم مسیر دلگرم و مطمئن می شویم ثانیا کار ما در باره مرحوم یزدانی خرم، چیزی جز انجام وظیفه نبود و در حد وسع و توان سعی کردیم به سهم خود قدردان زحمات یک انسان شریف و مدیری خدمتگزار باشیم و می دانیم که حق مطلب را به جا نیاورده ایم و ... البته می دانیم و باور داریم که خداوند حق مطلب را که باید، در باره بنده خوب و مخلص خودش به جای خواهد آورد.واین مهم است.ما آدمیان در حد خودمان که ناچیز و ناقص هم هست می توانیم در باره یکدیگر وخدمتگزاران قدردان باشیم و ادای دین کنیم، و«صاحب کار» و قدردان اصلی و آنکه به قدر اخلاص پاداش تام وتمام می دهد ، مالک و قدرت دیگری است. هنر ما باید این باشد که صاحب درک وفهم باشیم و به وسع و توان خود به آنچه درست است ، عمل کنیم.

شجاعت عمل به وظیفه

متاسفانه دربسیاری اوقات عکس این عمل می شود و خدمتگزاران را به وقت کار وتلاش به جای اینکه کمک کنیم، چون هوای " من" و " ما" را نداریم هو وتخریب و مسخره می کنیم، کاری که کسانی با ابزار رسانه و قلم حرامخوار و زبان طعنه زن وهتاک و ابزارهای دیگر، در باره حاج آقا یزدانی و سایر مخلصان زحمتکش و مدیران مدبر کم انجام نداده و نمی دهند و زمانی هم که کنار می روند یا کنارشان می گذارند وبه کنج انزوا وتنهایی سوق داده می شوند، سراغشان نمی رویم ، هرچند شاید خیلی از آنها اصلا احتیاج به این حرف ها نداشته باشند چون مخلصانه برای خدا کار کرده اند، اما صحبت در باره آنها نیست در باره خودمان است- و قدرشان را نمی دانیم و خلاصه در اینجا هم به وظیفه خود عمل نمی کنیم و کفران نعمت می کنیم. در هرحال دعا می کنیم خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند. به وظایف خود آشنا سازد و توان و شجاعت و توفیق عمل به وظیفه را هم به ما بدهد.

مدیری که کاری تازه و اثری ماندگارازخود به جای گذاشت

باری، مرحوم حاج آقا یزدانی ، همانطور که بسیاری از اهل فن و کارشناسان و عموم جامعه ورزش از جمله همین قلم و نشریه، گفته و نوشته اند یک مدیر در تراز مدیریت ورزش مستعد و بالقوه توانمند ایران بود. مدیری که بدون تعارف واغراق وشعار صرف به ورزش ایران خدمت کرد. او در ورزش ما کاری تازه و بکر انجام داد.بینش و منش و روش دیگری برخلاف روال حاکم، در مدیریت خود در پیش گرفت و با قدرت ایمان و توکل ، درایت و ابتکار مدیریتی خود را به کار انداخت و از به ظاهر غیر ممکن ، ممکن ساخت و با تبدیل والیبال ایران از یک قدرت درجه چندم آسیایی به یک قدرت فراقاره ای وجهانی، به قول اهل هنر وادب " اثری ماندگار" برای همیشه از خود به یادگار گذاشت. شاید از این هم مهمتر به شکل ملموس و همه فهم نشان داد در صورت تغییر و اصلاح در نگرش و روش مدیریتی می توان از دور باطلی که ورزش در آن گر فتار شده و روند راکد و یکنواخت آن که گاه روبه عقب و نزولی هم هست ،نجات پیدا کرد وبه چشم انداز وسیعتر چشم دوخت و آینده بهتر وقابل دسترسی را برای ورزش ترسیم کرد.

مدیریت "حاضری خوری"

مدیریت یزدانی خرم، برخلاف روش غالب و روال حاکم مدیریتی در ورزش است که می توآن آن را " مدیریت حاضری خوری" نام نهاد.مدیریتی که اهل در افتادن با مشکلات اساسی نیست و جرات درگیر شدن با موانع مادی و انسانی ورزش را ندارد، آمده است صرفاچند روزی در جمع رفقا، با استفاده از مواهب مدیریتی، خوش باشد وخوش بگذراند و خود را هرگز به دردسر نیندازد! بدیهی است مدیران با چنین روش هایی به "وضع موجود" قناعت کنند ودغدغه هیچگونه اقدام اصلاحی و تغییر اساسی را در ذهن و برنامه خود نداشته باشند. مرام و روش اینگونه مدیران که محافظه کارانه به آنچه هست بسنده می کنند ،این است که شکست ها و ناکامی ها را به حساب مدیریت های قبلی می گذارند وپیروزی ها وکامیابی ها رایکسره پای درایت و ابتکارات و توان و هنر مدیریتی خود می نویسند بدون اینکه از نقش و تاثیر مدیران قبلی یا حتی عوامل دیگردر این پیروزی ها نام ببرند!

عوامفریبی یا تعارف؟!

والبته آنها که باید بدانند می دانند وبه قدر کافی از وضعیت ورزش آگاهی و شناخت دارند و خوب می دانند که این حرف ها و ادعاها و خلاصه این" من آنم که رستم بود پهلوان" ها، اگر از سر عوامفریبی و عدم صداقت نباشد ، صرفا تعارف است و حرفی برای خالی نبودن عریضه...! آنچه هم که امروز و همیشه ورزش ما احتیاج دارد، مدیران با انگیزه و شجاع و کاربلد است که دغدغه اصلاح و تحول در ورزش دارند وبه هیچ وجه به " وضع موجود" قناعت نمی کنند وخلاصه می خواهند برای ارتقای وضعیت فنی و فرهنگی ورزش کاری بکنند و قدمی بردارند. حاج آقا یزدانی مثالی خوب و نمونه ای عینی برای چنین مدیرانی است. بااین حال همه می دانیم که امروز ورزش ما در خیلی جاها وحوزه ها از داشتن چنین مدیران و مدیریتی بی بهره و یا کم بهره است و درست به همین دلیل هم روند و حرکت ورزش در مسیر روبه جلو و بهتر و قویتر شدن رضایت بخش نیست.

مواضع اخیر کیهان ورزشی و واکنش مخاطبان

در واکنش به مطالب و مواضع کیهان ورزشی در دوسه شماره اخیر، خوانندگان عزیز و همراهان مجله هم دیدگاه ها و نظرات مختلفی داشتند که بخش عمده ای از آن تایید مواضع ما بود. البته نظرات دیگر وحتی مخالفی هم بود که برای ما قابل احترام است . اینجا قصد تحلیل محتوای نظرات مخاطبان و خوانندگان عزیز را نداریم بلکه آنچه ما را وادار به نوشتن در این باره کرد این بود که احساس می شد بعضی از عزیزان چنین می اندیشند ویا شبهه دارند که کیهان ورزشی با صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی مخالف است و از این قضیه زیاد خشنود نیست! خدمت خوانندگان عزیز و مخاطبان محترم خیلی صریح عرض می کنیم که هرگز چنین نیست وچنان تصوری کاملا غلط است.

با سوء استفاده چی ها مخالفیم

داستان این است که، کیهان ورزشی با صعود فوتبال ایران به جام جهانی کاملا موافق است و از این قضیه هم اگر بیشتر از دیگران خوشحال نباشد حتما کمتر هم نیست، اما با سوءاستفاده بعضی افراد و جریانات و مدیران از این موفقیت به نفع خود و اهداف مشکوک خود به شدت مخالف است. کیهان ورزشی را اعتقاد راسخ بر این است که صعود فوتبال ایران به جام جهانی حق مسلم و یکی از میادینی است که باید این فوتبال پراستعداد و قوی، با اینکه هنوز خیلی از توانایی هایش به فعلیت نرسیده، به لطف داشته های ذاتی خود،در آن حضور ثابت و همیشگی داشته باشد اما با این هم مخالف است که کسانی از گرد راه رسیده، بدون هیج سابقه و کارنامه وبرنامه ای در فوتبال بخواهند با سیاهکاری و عوامفریبی با کمک همدستان رسانه ای و میکروفون دار خود سر مردم منت بگذارند که " صعود به جام جهانی را مدیون ما هستید! بنابراین برای ما کف بزنید و هورا بکشید و جز مجیز گویی وبه به چه چه سرایی اندر فضائل و لیاقت مدیریتی ماحق هیچ نقد و تحلیل دیگری را ندارید"!

صعود نکردن به جام جهانی تعجب دارد

مخاطبان گرامی وپیگیر ما خوب می دانند که در این مجله و همین صفحه بارها نوشته ایم که رفتن و صعود فوتبال ایران به جام جهانی، اتفاقی است که با توجه به جمیع جهات ودر نظر گرفتن همه عوامل و شرایط امری است که هر دوره به ویژه این دوره و قرعه مناسب و حریفان نه چندان مدعی باید اتفاق بیفتد وطبیعی است و تعجبی ندارد، غیر طبیعی و اعجاب آور ، اتفاقا وقتی است که این فوتبال نتواند با همه داشته های مادر زادی وتوان ذاتی خود، جواز صعود به جام جهانی رابه دست بیاورد!

چون صعود کرده ایم هرچیزمباح است !

تاکید می کنیم مجله قدیمی کشور هرگز از صعود فوتبال ایران به جام جهانی ناراحت نمی شود آنچه ما را مثل خیلی از اهالی فوتبال و ورزش ناراحت می کند این است که عده ای فکر کنند چون فوتبال به جام جهانی رفته دیگرهر عمل زشتی مباح است وبا عرض معذرت می توان هر غلطی کرد ویا افرادی در لباس مدیر و مسئول و...به بهانه جام جهانی ، دست زدن به هر رفتار خلاف و عمل دور از شان و اقدام ضد منافع ملی و مغایر باآرمان ها ی اجتماعی و هنجارشکنی فرهنگی و اهانت به ارزش ها و مقدسات اعتقادی را بی اشکال بدانند و یا از کیسه بیت المال صرف برآوردن تمنیات دلالی ودلالان افسار گسیخته کنند و با تحمیل هز ینه های سنگین اقتصادی که همه اش باید از جیب مردم پرداخت شود، " قرار داد ویلموتسی"! ببندند و هموار کردن راه تهاجم فرهنگی! خلاصه و بدتر از همه از فرصت و جذابیت جام جهانی که باید از آن به بهترین نحودر خدمت مصالح ملی استفاده کرد، پلی بسازند برای شدت بخشیدن به تهاجم فرهنگی دشمن. خواننده عزیزی که به ما خرده می گیرد وما را مخالف صعود به جام جهانی و شادی مردمی وافتخار ملی می داند، بداند، این تصور اشتباه است. ما با صعود فوتبال به جام جهانی وهر افتخاری که در هر رشته ورزشی دیگری در عرصه های بین المللی و جهانی رخ می دهد کاملا موافقیم و اصلا یکی از دغدغه ها وآرزوی این مجله همین است ، اما ، ما با اینکه توفیق های ورزشی از جمله صعود به جام جهانی به جای اینکه در خدمت همبستگی اجتماعی و ارتقای فرهنگ ملی و نشاط مردمی و عمومی شود، ابزاری شود در خدمت تحقق اهداف ضدفرهنگی و اخلاقی دشمن علیه این سرزمین به شدت مخالف هستیم و به عنوان یک ایرانی وظیفه ملی و به عنوان یک مسلمان و موحد وظیفه شرعی وبالاخره به عنوان یک رسانه ای وظیفه حرفه ای خود می دانیم که با شدت و قهر تمام مقابل این حرکات که خیلی بعید می دانیم ناشیانه و از سر جهل باشد بایستیم.

رسانه ملی، جای "پسرخاله" بازی نیست !

امیدواریم با شرحی که آمد توانسته باشیم روشن ‌کنیم که ما هیچ مشکلی با موفقیت ورزش و فوتبال و صعود به جام جهانی و... نداریم. بلکه خیلی هم خوشحالیم و آرزوی ما به جز موفقیت و افتخار آفرینی ورزش در میادین بین المللی واهتزاز پرچم سه رنگ و زیبای کشور عزیزمان نیست. تمام حرف و نگرانی ما در این باره این است که کسانی اولا با فریبکاری و عوامفریبی با کمک پسرخاله ها وهمپالکی های رسانه ای خود این پیروزی و موفقیت ها را به حساب کار ناکرده و تدابیرناداشته خود بگذارند و از آن ماله ای بسازند برای ترک فعل ها و صدها کارزمین مانده فوتبال، ثانیا جریان و تفکرات انحرافی و بعضا فاسدی که در فوتبال ما وحتی فدراسیون فوتبال نفوذ کرده فوتبال و جام جهانی را به ابزاری برای دامن زدن به اباحه گری وهرهری مسلکی و هموار کردن راه برای تهاجم فرهنگی دشمن تبدیل کنند.

بدخواهان ، فوتبال و ورزش ما را جدی گرفته اند

بنابراین خواننده فهیم و گرامی توجه داشته باشد که بحث کیهان ورزشی ودرگیری آن با ورزش نیست با توفیق ها و پیروزی های ورزشی نیست بلکه با جریانات غیر ورزشی و حتی ضد ورزشی خطرناکی است که برای انجام ماموریت های مخرب و ضد ملی و اعتقادی خود، فوتبال و جام جهانی و... راوسیله کرده اندو می خواهند کاری را که بدخواهان ایران عزیز و سربلند نتوانسته اند در جبهه ها و مواضع دیگر، انجام دهند از طریق ورزش و فوتبال و... انجام دهند. و این موضوعی کاملا جدی است و ما بارها پیش از این توجه مسئولان را به آن جلب کرده و نوشته وتاکید کرده ایم که اگر مدیران و مسئولان و دولتمردان ما ورزش را امری پیش پا افتاده و موضوعی غیر مهم و بچگانه می دانند و به آن اهمیت لازم را نمی دهند و توجه کافی ندارند، دشمنان و بدخواهان این ملک وملت سخت آن را جدی گرفته اند و اولا از طریق شکست ها و ناکامی های آن سعی می کنند زهر یاس و سم نومیدی در رگ و پی جامعه به ویژه نسل جوان تزریق کنند و آنها را نسبت به آینده و فرهنگ و اعتقادات و ایرانی بودن خودشان مایوس و بدبین سازند، ثانیا اگر هم موفقیت و پیروزی رخ داد باز آن را به نفع خودشان و در جهت اهداف واغراض ضد ایرانی خود مصادره کنند و این آخری دقیقا کاری است که دارند با موفقیت ملی پوشان در راه رسیدن به جام جهانی انجام می دهند ومی خواهند با آلوده کردن ناپاکی ها و بد اخلاقی ها و ناهنجاری ها و... از این مسائل قبح زدایی وجامعه و جوانان را به انجام آن تشویق و ترغیب کنند.

اردوی تیم ملی با .... !

فضای اردوی تیم ملی را - که در حرفه ای ترین سطح فوتبال کم از پادگان نظامی ندارد - طوری عمدا ترتیب داده اند که شرایط برای وقوع هر اتفاق و منکری مهیا باشد وافراد فاقد صلاحیت و با سوابق مشکوک ومساله دار رابه مراقبت و سرپرستی اردو گذاشتن و ... که به گمان ما اصلا اتفاقی نیست؛ نمونه و مثالی ساده است برای اثبات ادعای ما. والبته از اینگونه مسائل و اتفاقات مشکوک و دهن کجی های مثلا مسئولان فوتبال به جای پاسخگویی و عذر بدتر از گناه آوردن ، بسیار فراوان است.

نمی توانیم چشم برانحرافات ببندیم

خواننده عزیز حتما به ما حق می دهد خوش خیالانه و غیر مسئولانه به خاطر اینکه رفتیم جام جهانی، مثل بعضی رسانه ها و سردمدار همه، برنامه های ورزشی چند شبکه ورزشی سیما- که همه تحولات و تغییرات را در تصفیه حساب با یک مجری خلاصه کرد! و همان راه و رویکرد را به شکل ناشیانه ومهوع ادامه می دهد- چشم بر همه انحرافات و رفتارمشکوک و اقدامات غیرقانونی و غیرشفاف ( نمونه اخیر آن ماجرای اساسنامه ارسالی فدراسیون به فیفا که صدای اعتراض مجلس و حتی چند تن از اعضای هیات مدیره فدراسیون را هم در آورده است) و هنجار شکنی ها ودهن کجی ها و... ببندیم و افکار عمومی را فریب دهیم که همه چیز امن و امان است و خیالتان راحت باشد که ورزش با رفتن فوتبال به جام جهانی دیگر هیچ مشکلی ندارد و همه چیز روبراه و امن و امان است!

*سیدمحمدسعید مدنی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهنام سمیعی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
0
0
حق عزیزی خادم برکناری نبود همه تند رفتند تیم ملی با عزیزی خادم سریع ترین صعود به جام جهانی را داشت و امیدوارم از خاطرتان نرود عزیزی خادم تیم در آستانه اوت در مقدماتی جام جهانی را تحویل کرفت و تیم ملی را با اسکوچیچ! جهانی کرد عجب از شما و منتقدان عزیزی خادم! خدا به داد فوتبال ملی برسد با منتقدان...
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار