PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: ۷۱۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
کیهان ورزشی-


به نقل از روزنامه کیهان، در خبرها داشتیم که فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) و کنفدراسیون فوتبال اروپا و بالاخره کمیته بین‌المللی المپیک روسیه را به خاطر اشغال اوکراین که از آن چند روزی نمی‌گذرد تحریم کرده و مجازات‌ها و محدودیت‌هایی برای این کشور در نظر گرفته‌اند. خیلی خوب است که تشکیلات بین‌المللی مثل فیفا و کمیته بین‌المللی المپیک و... در‌باره اتفاقات ناگواری که در دنیا رخ می‌دهد، جنگ، اشغالگری‌ها، خشونت‌ها و تجاوزگری‌ها و... حساس باشند و احساس مسئولیت کنند، اما متاسفانه واقعیات گواه بر آن است که این کار را نمی‌کنند و فقط هر جا که به نفع خودشان و خط‌دهندگان و قدرت‌های مسلط بر اینگونه تشکیلات است، آنها وارد می‌شوند و بیانیه می‌دهند و تحریم می‌کنند و مجازات‌هایی را در نظر می‌گیرند.
اگر غیر ازاین است چرا تشکیلاتی مثل فیفا یا کمیته المپیک(ioc) در‌باره اشغال چند روزه اوکراین توسط روسیه واکنش سریع ازخود بروز می‌دهند و بگیر و ببند راه می‌اندازند و تحریم می‌کنند و... اما مثلا در‌باره ۷۰ سال اشغال وغصب کشوری دیرپای و تاریخی مثل فلسطین توسط مشتی جنایتکار وحشی و رژیم کودک‌کش اسرائیل نه‌تنها کوچکترین اقدامی صورت نداده بلکه در میان تعجب وتاسف بشریت و برخلاف همه اصول و موازین انسانی و اخلاقی تمام سعی و تلاش و توان خود را در حمایت از این غده چرکین سرطانی و حکومت غاصبی که ننگ بشریت است و البته ساخته دست و مورد حمایت قدرت‌های استعمارگر، به کار بسته‌اند، به طوری که نه تنها این رژیم اشغالگر رامحکوم نمی‌کنند و برایش مجازات و کوچک‌ترین تحریمی در نظر نمی‌گیرند بلکه برعکس! اگر کشوری یا ورزشکاری خواست در دفاع ازمردم مظلوم فلسطین و محکومیت تجاوز و خشونت و وحشیگری مقابل ورزشکاران رژیم اشغالگر حاضر نشود، اوست که از طرف فیفا و سایر تشکیلات بین‌المللی ورزش محکوم و مجازات می‌شود. تحریم و تعلیق می‌شود!!
وقتی این اتفاقات غیر قابل انکار و تبعیض‌های عیان و آشکار و بی‌عدالتی‌های مشهود و... رخ می‌دهد خیلی ساده‌اندیشی و بلکه حماقت است که کسی شعار سیاسی و استعماری « ورزش از سیاست جداست» را باور کند. چرا که اگر ما هم بخواهیم اساسا سیاست ورزان و سلطه جویان اجازه نمی‌دهند ورزش از سیاست جدا باشد. آنها همه چیز را در خدمت منافع و تمنیات و زیاده خواهی‌های خود می‌خواهند. از نظر آنان ورزش هم ابزاری است که باید در خدمت سیاست‌های پلید و سلطه طلبی آنها قرار بگیرد. اما اگرکسی خواست جوانمردانه و بر اساس موازین انسانی از ورزش برای دفاع از مظلوم و حقوق انسان‌ها استفاده کند و مثلا برای رژیم کثیف و کودک کش صهیونیستی مشروعیت قائل نباشد و مثلا ورزشکاران آن را قابل نداند که به عنوان رقیب ورزشی با او مسابقه بدهد، به سیاسی‌کاری محکوم می‌شود و مستوجب مجازات و تعلیق و...!!
از نظر این قدرت‌های ضد بشری که البته نقاب‌های حقوق بشری و دموکرات منشانه آنها فقط افرادی را که عمدا خود را به خواب زده‌اند فریب می‌دهد اگر آنها ورزش را به سیاست و اغراض سیاسی آلوده کنند اشکال ندارد اما اگرکسی خواست در عرصه ورزش فراتر از برد وباخت‌ها به وظیفه انسانی و جوانمردانه خود عمل کند به « سیاسی کاری» محکوم می‌شود و به همین طریق مثلا اگر خودشان کشوری را اشغال کنند و رژیمی کاذب و قلابی را بر مصدر قدرت بنشانند انواع و اقسام تضییقات و تبعیض‌ها وجنایت‌ها را نسبت به آنها روا دارند اسمش « اشغالگری» نیست بلکه ترویج آزادی و دموکراسی و حقوق بشر است!
و باید در همه جا حتی ورزش حمایت شود اما اگر دیگران همین کار را انجام دهند اسمش اشغالگری و تجاوز است و.. باید محکوم وتقبیح شود و... در حالیکه همه می‌دانیم « اشغالگری» در هر حال اشغالگری است و خوب و بد ندارد و...یاد جمله پرمعنایی از« برنارد شاو» نویسنده معروف انگلیسی افتادیم که می‌گوید: « وقتی ببری حیوان دیگری را شکار می‌کند آدم‌ها اسم آن را درندگی می‌گذارند اما وقتی خودشان ببری را شکار می‌کنند اسم آن را شکار و ورزش مفرح می‌گذارند...»!
خواننده گرامی حتما توجه دارد که بحث ما « سیاسی» نیست بلکه درباره واقعیت‌های ورزش است. واقعیاتی که باید هشیارانه و با چشم باز با آنها برخورد کنیم که کلاه سرمان نرود و به ویژه در میادین بین‌المللی ورزشمان ضربه نخورد. این بحث را آوردیم نه برای اینکه اوضاع اوکراین را بررسی و تحلیل کنیم که این کار اصلا کار این قلم و نوشته نیست، آوردیم تا از فرصت استفاده کنیم و به بهانه این اتفاقاتی که پیش چشم ما دارد رخ می‌دهد به سهم خود با صراحت و قاطعیت بیشتر بگوییم اهالی محترم ورزش و خاصه مدیران و مسئولان آن گول شعارهایی مثل« ورزش از سیاست جدا است» را نخورند، چون اولا واقعیات غیرقابل انکار خلاف این را ثابت می‌کند.
مثال زنده آن همین داستانی که ذکر شد. کسانی که می‌گویند غیر از این است به این سؤال که نظیر آن را این روزها حتی ورزشکاران صاحب نام غربی اعتراض گونه مطرح کرده و می‌کنند،پاسخ دهند: چطور فیفا اشغال چند روزه اوکراین توسط روسیه را محکوم می‌کند و برای روسیه تحریم و مجازات در نظر می‌گیرد اما اشغال رژیم صهیونیستی را که بیش از هفتاد سال از آن می‌گذرد محکوم نمی‌کند بلکه رژیم اشغالگر را حمایت هم می‌کند و هر ورزشکار آزاده و کشور مستقلی که به دلایل منطقی و انسانی از حاضر شدن ورزشکاران این رژیم اشغالگرو روبه اضمحلال اجتناب کند به دخالت دادن سیاست در ورزش با محرومیت‌های بی‌رحمانه مواجه می‌شود؟
و ثانیا باید دانست خود همین کسانی که این شعارها را سر می‌دهند و از جدایی ورزش وسیاست دم می‌زنند، این شعارها را فقط برای ماها می‌دهند و عده‌ای هم که ظاهر بین و خوش باور هستند وماهیت نابکارانه آنها را قادر نیستند تشخیص بدهند و یا خودشان را به نفهمیدن و حماقت زده‌اند این حرف و شعارها را باور می‌کنند، خودشان کاملا ورزش را به سیاست آنهم پلیدترین وجهت دارترین سیاست‌ها آلوده کرده‌اند.
همین‌ها که رژیم سفاک سعودی را تحریک می‌کنند به یمن حمله کند وبخشی از خاک این کشور را اشغال کند اما به امثال فیفا اجازه نمی‌دهد در تقبیح اشغالگری و دفاع از مردم مظلوم یمن رژیم وتا بن دندان وابسته سعودی به آمریکا را محکوم کند. همین‌ها که جنایتکار بی‌سروپایی مثل صدام را تحریک واورا با همه توان حمایت کردند که به خاک ایران حمله کند وبخش‌هایی از آن را به اشغال خود در آورد و...اما به تشکیلات ورزشی دنیا و همین فیفا اجازه ندادند یک جمله یا یک خط اشغالگری مهره خودفروخته و پهلوان پنبه بی‌مخ بعثی را محکوم کند.
 خلاصه کلام و همه عرض ما این است که همه حواس و هوش و توان خود را برای حرکت ورزش کشورمان در مسیر پیشرفت به کار بگیریم. خاصه مسئولان و مدیران ورزش باید با پرهیز از خود فریبی وشناخت واقعیت‌ها و داشته‌های غنی ورزش کشور از یکسو و اشراف بر مسائل و اتفاقاتی که در عرصه بین‌المللی رخ می‌دهد و بعضی از آنها می‌تواند تحت عناوین ظاهر الصلاح وشعارهای دهان پرکن در صورت غفلت و عدم هشیاری به عنوان سد و مانع در مسیر پیشرفت ورزش ایران ظاهر شوند، با برنامه‌ریزی دقیق و دیپلماسی فعال و عمل بهنگام آنها را خنثی کنند و ضمن حفظ اصول و پاسداست ارزش‌های انسانی وملی و فرهنگی با قدرت و اعتماد به نفس کامل در مسیر تحقق اهداف متعالی و آرمان‌های انقلابی حرکت و عمل کنند.

*سید سعید مدنی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها