PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۷۱۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
مروری برعجیب‌ترین سال فوتبال ایران
صعودی که سزاوانه بود، دیوارکجی که فروریخت

فوتبال ایران سال عجیبی را پشت سر گذاشت. 1400 را می توان یکی از پر تلاطم ترین سال های تاریخ این فوتبال نامید؛ از این حیث که به همان اندازه ای که تیم ملی فوتبال کشورمان در مسیر رسیدن به جام جهانی درخشش داشت، مدیران نشسته در راس فدراسیون نیز عملکردی مشعشع(!) از خود به نمایش گذاشتند و شاهد شیرین کاری های پرتعدادشان بودیم. آخر الامر نیز درست در همان مقطعی که بازیکنان ملی پوش کشورمان سزاوارانه بلیت حضور در جام جهانی قطر را به دست آوردند، میز و صندلی رییس فدراسیون لرزید و وی را از جایی که به آن تعلق نداشت کنار زده شد.

اتفاقات دهم اسفند ماه 1390 نشان می داد که فوتبال ایران آینده ای پر ابهام پیش رو دارد. آن روز فوتبالی ترین کاندیدا یعنی علی کریمی تنها با 9 رای زودتر از بقیه کنار زده شد. کار انتخابات با شکست آجورلو و کریمی و پیشتازی دو گزینه دیگر به دور دوم کشیده شد؛ جایی که آرای اندک کریمی و آجورلو و سرایز شدن آنها به سبد یکی از دو رقیب این مرحله، می توانست تعیین کننده باشد.

پایان این مرحله با تبریک آجورلو و کریمی به رقبایشان همراه بود؛ جایی که هر دو کاندیدای شکست خورده سالن را ترک کردند. آجورلو سریعا از محل اجلاس خارج شد اما کریمی ماند و روز مهندس را با تاخیر به مهندسان انتخابات فدراسیون فوتبال تبریک گرفت!

اختلافات عمیق آجورلو و کیومرث هاشمی از دید برخی می توانست برگ برنده عزیزی خادم در دور دوم باشد زیرا 18 رای آجورلو از نگاه همان برخی ها قطعا به نفع عزیزی خادم به صندوق انداخته می شد و آخر همان هم شد.

در مرحله دوم رای گیری شهاب‌الدین عزیزی خادم 49 رای و کیومرث هاشمی 38 رای کسب کردند تا بدین ترتیب عزیزی‌ خادم به عنوان رئیس فدراسیون در 4 سال آینده انتخاب شود.

از اینجا به بعد بود که می شد برخی خط و ربط های این مجمع را شناسایی کرد؛ جایی که برخی از افراد شناخته شده و همواره صاحب پست در فوتبال، با سرعت خودشان را به رئیس جدید می رساندند تا مبادا در مسابقه تبریک گفتن به او عقب بمانند!

به طور مثال «ه. ن »که سالهاست در فوتبال این مملکت دارای پست های مهم است و کسی نمی داند محصول فعالیت وی چه بوده و سال قبل از سوی مالک یک باشگاه تبریزی به بدترین شکل ممکن اخراج شد و دوباره سر از تبریز درآورد(!) خودش را به عزیزی خادم رساند و او را بوسه باران کرد. نفر بعدی که خودش را به رئیس رساند، رئیس هیات فوتبال تهران بود که حضور طولانی مدتش در راس این هیات، بزرگترین علامت سوال این روزهای فوتبال ایران است.

اینها در نظر داشته باشید که این افراد بعدها یعنی در آخرین ماههای سال 1400 در چرخشی عجیب به دشمنان خونی عزیزی خادم مبدل شدند و همان ها بودند که در نشست اضطراری رای به عزل رییس خود دادند و ...

شهاب الدین عزیزی خادم درست در آخرین روزهای سال 1390 به لطف اعضای مجمع فدراسیون فوتبال- همان هایی که این روزها مخفی شده اند- بر مستند ریاست فدراسیون فوتبال نشست. در اسفند ماه آن سال از یکی از ناشناخته ترین و غیرفوتبالی ترین روسای تاریخ فوتبال ایران رونمایی شد تا فصلی عجیب پیش روی پرطرفدارترین رشته ورزشی کشورمان قرار بگیرد؛ فصلی پر تنش و پر اتفاق.

**خادمی که

شهاب عزیزی خادم در شرایطی رییس شد که از همان ابتدا مشخص بود جریانی خزنده در این مسیر وی را همراهی کرده است؛ جریانی که رفته و با گذراندک زمانی، ابعاد عجیب آن مشخص شد.

رییس منتخب مجمع، با شعارهای زیبا(!) و واژگانی دهان پر کن کارش را آغاز کرد. او در اولین اظهاراتش گفت: « به نوبه خودم از همه تشکر می‌کنم و خودم را خادم فوتبال می‌دانم. امیدوارم با همه ارکان نظام و با تیم جدید بتوانیم به فوتبال کشور خدمت کنیم.» او همچنین اضافه کرد: « امیدوارم با اساسنامه جدید با نگاهی نو قدم در راه توسعه فوتبال بگذاریم.خودم را موظف می دانم از همه مشورت بگیرم و با همه تعامل داشته باشم.»صحبت های گاه و بیگاه عزیزی خادم درباره توسعه و سلامت در فوتبال امیدواری هایی را نزد برخی از اهالی جامعه فوتبال ایجاد کرده بود اما آنچه وی از مدیریت خود نشان می داد، مهر تکذیبی بر ادعاهایش بود.رییسی که مدعی بود برای کاری متفاوت قدم به وادی فوتبال گذاشته است در اولین ماههای فعالیت خود دست به اقدامی عجیب زد.

**کارت های هدیه و دم خروس!

در روزهایی که اهالی فوتبال تصور می کردند مدیران فدراسیون در حال رایزنی فشرده برای لغو حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا بابت میزبانی بحرین از بازیهای تیم ملی هستند، آقایان بساط افطاری را برای تعدادی از سردبیران ورزشی پهن کرده بودند و با ارایه کارت هدیه های چند میلیونی در تلاش برای همراه کردن آنها با رییس فدراسیون فوتبال بودند!این اتفاق در شرایطی رخ داده که همین مدیران پس از پیروزی در انتخابات مدعی شده بودند که با نگاهی نو به دنبال توسعه هستند، ولی گویا منظور از "نگاه نو" همین کارت هدیه های چند میلیونی بود که از بودجه فوتبال به برخی سردبیران ورزشی پرداخت شد.کیهان ورزشی در همان مقطع به عنوان رسانه ای که پرده از این دورهمی عجیب برداشته بود، موضعی جدی گرفت و نوشت: «فوتبال ایران هزار و یک مشکل دارد، از شرایط دشوار تیم ملی در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 گرفته تا پرونده بدهی چند میلیاردی به مارک ویلموتس. آن وقت مدیران فدراسیون به جای آنکه دنبال برنامه ریزی و تلاش همه جانبه برای حل مشکلات باشند، دنبال بستن دهان برخی رسانه ها با باج های چند میلیونی هستند و ...»

پس از رسانه ای شدن این اتفاق ، شریفی مدیر روابط عمومی فدراسیون اعلام کرد که میزبان جلسه مورد نظر فدراسیون فوتبال نبوده است و ...

وی بدون اعلام مبالغ پرداختی به برخی سردبیران اعلام داشت که رقم آن 10 میلیون تومان نبود!

عجیب تر آنکه مهرداد سراجی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و از نزدیکترین افراد به عزیزی خادم، در آن مقطع سپربلای رفیق خود شد و از آنجایی که مدیرعاملی باشگاه سایپا را نیز عهده دار بود، برگزاری دورهمی پر هزینه مورد نظر را بی ارتباط با فدراسیون و مرتبط با باشگاه سایپا دانست و ...توجه داشته باشید که همین فرد که باشگاه سایپا به سبب نوع مدیریت وی در تمام بخش ناکام شد و دست آخر هم برکنارش کردند، از افرادی بود که پروسه عزل عزیزی خادم را کلید زدند.

**انتصاب عجیب در تیم ملی

در تاریخ 16 فروردین ماه 1400 شهاب الدین عزیزی خادم یکی از عجیب ترین انتصابات تاریخ تیم ملی را رقم زد و فردی که برای جامعه فوتبال ناشناخته بود را به عنوان سرپرست تیم ملی برگزید.در آن مقطع طی حکمی از سوی شهاب الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون، مجتبی خورشیدی به عنوان سرپرست تیم ملی فوتبال بزرگسالان منصوب شد.در قسمتی از حکم عزیزی خادم به خورشیدی آمده بود: نظر به تعهد وتجربیات ارزشمند جنابعالی(!) و به موجب این ابلاغ به عنوان سرپرست تیم ملی فوتبال بزرگسالان منصوب می شوید. موفقیت و بهروزی روز افزونتان را در انجام وظایف محوله از خداوند منان خواستارم.این اتفاق بار دیگر فدراسیون را هدف منتقدین قرار داد زیرا با وجود افراد موجه در این فوتبال چنین انتصابی نشان از اهداف خاصی داشت که بعدها ابعادی از آن نمایان شد.رسانه ها در همان مقطع نوشتند: عزیزی خادم با شعار شفافیت وارد ساختمان خیابان سئول جنوبی شده حداقل باید درباره متر و معیارهای انتخاب افراد بیشتر توضیح دهد تا این شائبه به وجود نیاید که فدراسیون فوتبال، محل دورهمی دوستان و رفقای اقتصادی و جایی شبیه گعده خانوادگی شده است.با بررسی اتفاقات 48ساعت گذشته مشخص شد که این تصمیم (انتصاب مجتبی خورشدی) بدون اطلاع هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال اتخاذ شده و حتی برخی از اعضای هیئت‌رئیسه، خورشیدی را نمی‌شناسند.

البته وی از این انتصابات کم نداشت. نمونه دیگرش حضور احسان عزیزی خادم که گفته می شد پسرعموی شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال است در پست سرپرستی دپارتمان فناوری اطلاعات بود. وی در شرایطی به صورت رسمی آغاز به کار کرد که حضورش به دلیل داشتن نسبت فامیلی با رئیس فدراسیون فوتبال سوال برانگیز بود.

**تیم ملی فوتبال در تونل وحشت!

فوتبال ملی ایران در مسیر جام جهانی کار دشواری را پیش رو داشت. این تیم که به سبب نوع مدیریت مدیران پیشین فدراسیون و عملکرد مارک ویلموتس بلژیکی – همان که تلخ ترین و پرهزینه ترین- قرارداد تاریخ ورزش ایران را با همکاری مدیران ناکارآمد فدراسیون به کشورمان تحمیل کرد، باید از گذرگاه سختی عبور می کرد و در همان مرحله نخست مقدماتی سایه حذف را بالای سر خود می دید، قدرتمندانه رقبا را از پیش رو برداشت.

تیم ملی فوتبال ایران در اولین مسابقه‌اش در سال 1400 در ورزشگاه آزادی به مصاف تیم سوریه رفت که بازی با نتیجه 3 بر صفر به سود تیم ملی ایران به پایان رسید.تیم ملی ایران با سرمربیگری اسکوچیچ به سومین برد متوالی در دیدارهای دوستانه رسید. پیش از این تیم ملی در سال گذشته بوسنی و ازبکستان را شکست داده بود و سال 1400 را هم تیم ملی با بردآغاز کرد.تیم ملی ایران در خرداد ماه 4 مسابقه در مرحله مقدماتی جام جهانی را در بحرین برگزار کرد تا از گذرگاه سخت خود به سلامت عبور کند.دیدار تیمهای ملی فوتبال ایران و هنگ‌کنگ در دور برگشت مرحله مقدماتی مسابقات جام جهانی در ورزشگاه المحرق برگزار شد که این دیدار در پایان با نتیجه ۳ بر یک به سود شاگردان اسکوچیچ به پایان رسید. تیم ملی با این نتیجه به امتیاز ۹ رسید و با تفاضل گل بهتر فعلا جای بحرین در رده دوم قرار گرفت. سپس دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و بحرین در ورزشگاه ملی منامه برگزار شد که شاگردان اسکوچیچ موفق شدند با 3گل بر این تیم غلبه کنند.در این بازی سردار آزمون دو گل به ثمر رساند و مهدی طارمی گل سوم ایران را وارد دروازه بحرین کرد.تیم ملی ایران و کامبوج در چارچوب انتخابی جام جهانی در بحرین به مصاف هم رفتند که این دیدار با برتری 10 بر صفر شاگردان اسکوچیچ به پایان رسید تا تیم ملی با توپ پر و آمادگی روحی و فنی کامل به دیدار آخر خود در مرحله اول انتخابی جام جهانی برابر عراق فکر کند.و بالاخره تیم ملی در آخرین دیدار خود در این مرحله به دیدار تیم ملی عراق رفت.تیم‌های ملی ایران و عراق در چهارچوب دیدارهای انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین در ورزشگاه شیخ علی بن محمد آل خلیفه (المحرق) به مصاف هم رفتند که تیم ملی با نتیجه یک بر صفر پیروز شد. سردار آزمون در دقیقه 35 مسابقه دروازه بحرین را باز کرد.شاگردان اسکوچیچ با این برد 18 امتیازی شد و بالاتر از عراق 17 امتیازی در صدر این گروه ایستاد و راهی مرحله بعدی انتخابی جام جهانی 2022 شد. عراق به عنوان تیم دوم مجوز صعود را دریافت کرد.کیهان ورزشی درباره این صعود نوشت:« در منامه ، بار دیگر غیرت و هنر ورزشکاران ایرانی میدانداری کرد تا فوتبال ایران از " هچلی" که به دلیل عدم تدبیر به آن گرفتار شده بود و از دامی که فقدان لیاقت مدیریتی بر سر راهش گسترده بود، نجات پیدا کند. الحق هنر می خواست که فوتبال ایران با این همه توان و بازیکن و ظرفیت به دست تیمی مثل بحرین و.‌..( که بی اغراق 3،4 گل از تیم ما عقب هستند... )در همان مرحله اول مسابقات انتخابی جام جهانی حذف شود. این هنر را کسانی که سال هاست بر جایگاه های مدیریتی فوتبال ایران چنبره و بر آن چنگ زده اند ، ثابت کرده اند در حد بالا و ممتازی! از آن برخوردار هستند‌

**ارتباطاتی خارج از فضای ورزش

عزیزی خادم از همان روزهای نخست حضورش در فدراسیون سعی بر این داشت تا ارتباطات فراورزشی خود را به رخ بکشد.او خیلی زود به بخش هایی متصل شد و برای تیم ملی درخواست کمک کرد.حضور برخی چهره های سیاسی در محل تمرینات تیم ملی گویای همین مسئله بود.پس از عبور تیم ملی از گذرگاه سخت مرحله نخست، خبری با این مضمون منتشر شد: پیش از دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل عراق در آخرین بازی از دور برگشت مسابقات مرحله دوم انتخابی جام جهانی، قول پرداخت پاداش در صورت کسب پیروزی و صعود به مرحله‌نهایی از سوی دکتر نوبخت، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام شد.با پیگیری شهاب‌ عزیزی خادم، رییس فدراسیون و مساعدت محمدباقر نوبت این پاداش به حساب اعضای تیم ملی فوتبال کشورمان واریز شد.

**اقدامات عجیب در سکوت

پس از عملکرد درخشان تیم ملی در 4 دیدار حساس خود، تیم ملی از راس اخبار خارج شد تا همین مسئله فرصتی را برای مدیران فدراسیون فراهم کند تا اقدامات عجیب خود را ادامه دهند.بر اساس اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا بازی های مرحله نهایی تیم ملی شهریور ماه آغاز می شد.در این شکاف زمانی، موضوعاتی عجیب را به چشم دیدیم که همان موضوعات استارتی بود برای برکناری عزیزی خادم.مذاکره با یک شرکت مجهول ‏الهویه که گفته می شد پشت پرده آن برخی از چهره های اسرائیلی قرار دارند برای راه اندازی سیستم کمک داور ویدئویی، اعتراضاتی را به دنبال داشت. عدم ارائه اسناد مالی فدراسیون به هیات رئیسه موضوع بعدی بود. وی عملا هیات رئیسه را از بازی خارج کرده بود، هرچند سوال این است که چرا اعضای این هیات ماهها سکوت کردند و بر تخلفات رییس فدراسیون چشم بستند و ...؟ انتصاب افراد پرشمار با عنوان مشاور فنی و رسانه ای و ...تلاش برای جذب یک جریان رسانه ای و ...نشان می داد که رییس به طور کامل از شعارهای روز نخست خود فاصله گرفته است. گفته می شد که حدودا ۴۰ استخدام جدید در قالب مشاور، دستیار، رسانه و سایر عناوین که ضرورتی به استخدام آن‏ها و تحمیل هزینه‏ها به فدراسیون نبوده است، در دوران ریاست عزیزی خادم انجام شده است.

**قرعه خوشحال کننده برای تیم ملی

مراسم قرعه کشی مرحله نهایی مسابقات مقدماتی جام جهانی در کوالالامپور مالزی برگزار شد. ایران در گروه اول با عراق، لبنان، سوریه، امارات،کره جنوبی همگروه شد تا این قرعه موجی از شادمانی را به همراه داشته باشد. تیم ملی فوتبال ایران در نخستین بازی مرحله دوم انتخابی جام جهانی 2022 قطر در ورزشگاه آزادی مقابل سوریه به برتری دست یافت.تک گل ایران را علیرضا جهانبخش به ثمر رساند.تیم ملی در دومین دیدار خود در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 در ورزشگاه خلیفه دوحه به مصاف عراق رفت که این دیدار در پایان با نتیجه 3 بر صفر به سود ملی پوشان کشورمان به پایان رسید.گل های ایران را علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی و علی قلی زاده به ثمر رساندند.تیم ملی فوتبال کشورمان ایران در سومین روز از مسابقات نهایی انتخابی جام جهانی 2022 قطر در ورزشگاه زعبیل به مصاف امارات رفت و موفق شد از سد میهمان خود با یک گل بگذرد. مهدی طارمی در دقیقه 70 موفق شد دروازه امارات را باز کند.روند تیم ملی به خوبی مسیر صعود به جام جهانی را طی می کرد. تیم کشورمان در برابر کره جنوبی قرار گرفت و به تساوی یک-یک رسید. تک گل ایران را جهانبخش به ثمر رساند.دیدار با لبنان هم برای ما با برد همراه شد و برابر این تیم به پیروزی 2 بر یک رسیدیم.

**اولین جنجال!

در روزهایی که همگان از پیروزی های تیم ملی سرمست بودند یک مصاحبه از سرمربی تیم کشورمان جنجال ساز شد.سایت vecernji در مصاحبه‌ای با اسکوچیچ در خصوص شرایط تیم ملی کشورمان صحبت کرد.وی در جایی از این مصاحبه گفت: «فوتبالیست‌های ایرانی از نظر فنی و بدنی مقاوم هستند که حسادت‌برانگیز است. چیزی که آنها ندارند و باید پیشرفت کنند توانایی تاکتیکی است. آنها هنوز آنقدر خوب نیستند...»این صحبت های به مذاق مهدی طارمی ستاره تیم ایران خوش نیامد و در مقام پاسخگویی برآمد تا به دلیل همین مسئله از سوی اسکوچیچ و به درستی از تیم ملی خط بخورد. البته طارمی چندی بعد مجددا دعوت شد و برای تیم ملی به میدان رفت.

**دومین جنجال!

بازیکنان تیم ملی در پایان دیدار خود برابر لبنان به امکانات خود معترض شدند.متن بیانیه آنها به شرح زیر بود:

«ما بازیکنان تیم ملی با همه توان و غیرت ایرانی و با حمایت شما مردم شریف ایران در دور رفت بدون شکست صدرنشین شدیم. لازم است به اطلاع مردم برسد که تیم ملی با چه مشکلات عجیبی روبرو است که به هیچ‌وجه در شأن نام کشورمان نیست. در تدارکات و پشتیبانی، در حد یک تیم باشگاهی هم حمایت نمی‌شویم.یک سال است لباس‌های کهنه را می‌پوشیم و هر بار پس از شستشو دوباره باید بپوشیم. در همین سفر لبنان با مشکلات زیادی از جمله زمین تمرین مواجه شدیم، اما اعتراض مناسبی از طرف مسئولان فدراسیون صورت نگرفت.بازیکنان تیم ملی برخلاف وعده‌ها و با گذشت چندین ماه، هنوز پاداش‌های خود را دریافت نکرده‌اند.از صعود در بحرین به بعد، دیگر خبری از مسئولان ورزش کشور نبوده. پیروزی‌های ما برایشان عادی شده و به جای اینکه بیشتر حمایت کنند، به طور کلی فراموش‌مان کرده‌اند. این وضعیت اصلاً مناسب تیمی نیست که در صدر رنکینگ آسیاست و مهیای حضور در جام جهانی می‌شود.»

**خوبان عالم و پاشنه آشیلی برای رییس فدراسیون

از اواسط سال اخباری از ارتباطات خاص رییس فدراسیون فوتبال با برخی افراد به گوش رسید که ابتدا جدی گرفته نشد. اتهام استفاده این رییس از جادو و جادوگر اما وقتی جدی شد و محل بحث، که وی هرگز حاضر نشد این مسایل را به صورت شفاف تکذیب کند. گزارش های مختلفی از این موضوع منتشر شد و که برخی از آنها عجیب بود و باور نکردنی؛ مثل تاثیرات یک جادوگر در ترکیب تیم ملی و حتی تعیین شماره پیراهن بازیکنان از سوی وی! ظاهرا این موضوع برای عزیزی خادم حکم پاشنه آشیل را داشت و در بیشتر مواقع از مواجهه با پرسش هایی در این زمینه فرار می کرد و ...در فهرست تخلفات عزیزی خادم آمده بود: اشاعه خرافه‏پرستی خصوصا ارتباط با فردی معلوم الحال که در این خصوص دارای سوء سوابق بوده و این فرد شریک تجاری رییس فدراسیون در شرکت تجاری ثبت شده در مرجع رسمی ثبت شرکت‏ها می‏باشد.عزیزی خادم در یکی از معدود دفعاتی که برابر این سوال قرار گرفت گفت:« ما شکرگزار خداوندیم و آنچه امروز بدست آمده لطف الهی است. تمام مخلوقات وابسته به کمک حضرت حق هستیم و هر بنده ای از خدا کمک بخواهد و در دعای عزیزان منعی ندارد. مسائل بی پایه و اساسی مطرح می شود که نه شان فدراسیون فوتبال است و نه نگاه توسعه ای فوتبال. قطعا آخرین بار است که در خصوص اینگونه مسائل بی پایه و اساس صحبت می‌کنم

**سفرهای عجیب رییس و رفقایش

موضوع دیگری که بر حجم انتقادات به عزیزی خادم افزود برخی سفرهای پر هزینه وی و همراهانش بود.در آن روزها عنوان شد که؛ فدراسیون فوتبال در یکی از سفرهای تیم ملی ۱۲ نفر را مازاد بر لیست شورای برون‌مرزی اعزام کرده است که این اقدام تخلف محسوب می‌شود.سفر پر حرف و حدیث دیگر به لیتوانی برای تماشای جام جهانی فوتسال بود که افراد اضافه‌ای کنار عزیزی خادم دیده می‌شدند.

**صعود سزاوارانه به جام جهانی

بازی های تیم ملی مجددا آغاز شد تا سفر به جام جهانی قطر از این مرحله جدی تر از قبل کلید بخورد.زمستان برای فوتبال ملی ایران گرم بود و در این فصل صعودی مقتدرانه را تجربه کردیم. صعودی که به لطف توانمندی بازیکنان ملی پوش رقم خورد.سوریه به سه گل مغلوب شاگردان اسکوچیچ شد. سپس با یک گل بر عراق غلبه کردیم و در دیدار بعدی مقابل امارات یک بر صفر پیروز شدیم تا صعودی زودتر از موعد به جام جهانی داشته باشیم.این صعود با کلید واژه «سریع ترین صعود تاریخ» ابزاری در دست مدیران فدراسیون و مشاوران آنها شد تا بلکه اشکالات پر شمار دوران مدیریت خود را پوشش دهند اما زهی خیال باطل. اینبار نه صعود به جام جهانی به داد آنها رسید و نه خوبان عالمی!

**پشت کردن به اصول اخلاقی و مدیریتی که «باطل» شد

تیم ملی سزاوارانه به جام جهانی رفت و مردم را خوشحال کرد اما آنهایی که باید به وظایف شان عمل می کردند، هم در بحث مدیریتی و هم اخلاقی مهر مردودی بر کارنامه شان خورد. آنها همان روزی که به رفتار غیر اخلاقی یک بازیکن در اردوی تیم ملی بی توجهی کردند تا جام جهانی را داشته باشند، باطل شدند.کیهان ورزشی در همان مقطع مهر باطلی بر این نوع مدیریت زد و ...

**پتک فیفا بالای سر فوتبال!؟

رییس فدراسیون فوتبال و همراهانش در روزهایی که ابهامات فراوانی نسبت به عملکردشان وارد بود؛ بویژه مواضع منفعلانه شان نسبت به برخی اقدامات غیر اخلاقی و حرکات بر خلاف قوانین مملکت و ... از تاریخ دهم اسفند پتکی ساخته بودند تا مجلس را برای تائید اساسنامه تحت فشار بگذارند.عزیزی در نشستی با اشاره به بحث معضل اساسنامه و ضرب الاجل فیفا برای تصویب قانون جدید در دولت و مجلس گفت: «بحث مهم‌تری که باید اشاره کنم، بحث اساسنامه این فدراسیون است. چالش بسیار بزرگی داریم. فیفا 10 اسفند 1400 مصوبه نهایی را خواهد خواست. صحبت‌هایی که با اینفانتینو در قطر داشتیم رفتارشان به زعم خودشان متعهدانه است و ضرب‌الاجلی را تنظیم کرده‌اند که تا 10 اسفند باید پاسخ بدهیم. امیدوارم مجلس شورای اسلامی با تدبیر و عقلانیت بتواند کام ملت را شیرین کند

مدتها پس از این مصاحبه و در حالیکه اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال از اقدامات خودسرانه عزیزی خادم دلخور بودند، ناگهان خبر رسید که فیفا به فدراسیون فوتبال ایران بابت اساسنامه تبریک گفته است.سایت رسمی فدراسیون فوتبال نوشت: غلامرضا رفیعی، مشاور عالی حقوقی رئیس فدراسیون فوتبال گفت: فیفا با ارسال پیامی به فدراسیون فوتبال ایران، مراتب تبریک خود را بابت اقداماتی که درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال با کمک مراجع ذی‌صلاح ملی انجام شده است، اعلام کرد.این نامه که بعدها وجود خارجی اش اثبات نشد علت دیگری بود برای برخورد با رییس فدراسیون فوتبال. دهم اسفند مورد نظر آقایان هم رسید که پتکی که آنها ساخته بودند بر سر فوتبال ایران فرود نیامد.

**پایان مدیریت حرف و شعار

بار کجی که بر دوش فوتبال ایران نهاده شده بود به منزل نرسید. عزیزی خادم با تمام حرف و شعارهای زیبایش برکنار شد.هیات رئیسه ای که با او همراه بود و در زمان رسیدنش به ریاست برای او هورا می کشید حکم به برکناری اش داد. آنهایی که روزگاری برای رییس سفره داری می کردند برابرش ایستادند تا پس از سریع ترین صعود تاریخ فوتبال ایران، سریعترین سقوط مدیریتی را شاهد باشیم.این اتفاق را می توان بمب خبری ورزش کشور در سال 1400 نامید.برخی تخلفات وی را 43 مورد عنوان کردند و فهرست برخی دیگر طولانی تر بود.در جلسه 28 دی ماه هیات رئیسه، شهاب عزیزی خادم،شهره موسوی، احمدرضا براتی، احسان اصولی، بهرام رضاییان، میرشاد ماجدی، طهمورث حیدری، مهرداد سراجی و خداداد افشاریان حضور داشتند. در آغاز این نشست دبیرکل فدراسیون فوتبال طبق قانون اجازه حضور به بهاروند و حمیدرضا مهرعلی را نداد.در این نشست تمام اشتباهات یک ساله عزیزی خادم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت برکناری رئیس فدراسیون فوتبال از سمت خود قطعی شد. در این جلسه 8 رای برای برکناری رئیس فدراسیون فوتبال جمع آوری شد.عمر مدیریت رئیسی که برای دوردست ها برنامه داشت به یکسال هم نرسید.فوتبال یک خطر بزرگ را از سر گذراند اما همچنان این نگرانی وجود دارد که رفقای دیروز عزیزی خادم که همچنان در راس فدراسیون نشسته اند، بجای یافتن راههای رهایی فوتبال از مخمصه کنونی، به دنبال محکم کردن پایه های صندلی خود باشند؛ این بدبینی زمانی بیشتر می شود که یادمان می آید یکسال قبل در چنین روزهایی، اینها برای شهابی که در آسمان فوتبال ایران ظاهر شده بود دست تکان می دادند و ...

*حمید ترابپور

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار