PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۷۲۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
کیهان ورزشی-

به نقل از روزنامه کیهان، مراسم قرعه‌کشی جام جهانی فوتبال 2022 جمعه دوازدهم فروردین ماه در قطر برگزار شد و تیم ملی فوتبال کشورمان با تیم‌های انگلیس، آمریکا و یکی از سه تیم اوکراین، ولز و اسکاتلند همگروه شد. پس از مشخص شدن حریفان ایران در جام جهانی اظهارنظرات درباره شرایط گروه ایران متفاوت بود، برخی این گروه را دشوار می‌دانستند و برخی دیگر بر این باور بودند که اگر قرار بر صعود به دور دوم باشد، امسال دیگر وقتش است.
در این میان بسیاری نیز به اظهار نظر درباره نیمکت تیم ملی پرداختند و در بحث‌های فنی خود بر این نکته تاکید داشتند که کادرفنی تیم ملی و در راس آنها دراگان اسکوچیچ توانایی هدایت این تیم در جام جهانی را ندارد و باید جای خودش را به یک مربی شناخته شده در دنیای فوتبال بدهد.
در اینکه کادرفنی فعلی مشروعیت لازم را برای نشستن روی نیمکت تیم ملی ندارد، تردیدی نیست منتها قبل از تعیین تکلیف برای نیمکت تیم ملی باید فکری به حال مجموعه مدیریتی فدراسیون فوتبال شود. پس از اتفاقاتی که در اردوی تیم ملی رخ داد و یکی از بازیکنان تیم بدون درک درست از اهمیت لباسی که بر تن کرده، اردو را با جای دیگر اشتباه گرفت و کادرفنی هم خواسته یا ناخواسته چشمش را روی این اتفاق تلخ بست و با دهن کجی به کارشناسان از بازیکن متخلف در ترکیب تیم ملی استفاده کرد و... حجت بر ما و خیلی دیگر از اهالی فوتبال تمام شد که این مربی‌صلاحیت نشستن روی نیمکت تیم ملی را ندارد.
این موضوع را خود ما در روزهای پایانی سال 1400 در همین صفحه نوشتیم و گذشت زمان به ویژه بعد از اعلام اسامی ملی‌پوشان فوتبال ایران برای با
کره جنوبی و قرار گرفتن نام یک بازیکن سفارشی دیگر در لیست تیم ملی؛ نشان داد که تحلیل ارایه شده مبنی بر عدم مشروعیت کادرفنی تیم ملی نه از سر احساس بلکه مبتنی بر واقعیت بوده.
اما در شرایط فعلی مهم‌تر از نیمکت تیم ملی، وضعیت فدراسیون فوتبال است که بلاتکلیف بوده و امورش به وسیله سرپرست اداره می‌شود. هیات رئیسه فدراسیون فوتبال 28 بهمن ماه سال گذشته رای به برکناری موقت عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال داد و میرشاد ماجدی را به عنوان سرپرست انتخاب کرد. در همین مدت سرپرستی اتفاقاتی در فوتبال ما رخ داد که منتقدان را بیش از پیش نگران کرد، حواشی ایجاد شده در بازی ایران و لبنان و مبهم بودن دلایل برگزاری این بازی در مشهد مقدس یکی از آن ابهاماتی است که تا به امروز پاسخ روشنی به آن داده نشده تا جایی که هیات رئیسه محترم فدراسیون فوتبال هنوز یک توضیح ساده ولو در حد چند خط ارایه نکرده که به چه دلیل بازی ایران و لبنان از تهران خارج و به مشهد برده شد تا آن اتفاقات تلخ رخ دهد؟!
نیاز فوری و مهم فوتبال برای برگزاری مجمع جهت تعیین تکلیف ریاست فدراسیون در شرایطی است که بیست و دوم اسفند سال گذشته اعلام شد مجمع عمومی فدراسیون فوتبال دهم خرداد 1401 برگزار می‌شود. طبق قانون، رأی‌گیری نهایی برای عزل عزیزی‌خادم از ریاست فدراسیون فوتبال باید در مجمع فدراسیون فوتبال به رأی گذاشته شود.
در واقع این مجمع فدراسیون فوتبال است که برای برکناری یا ابقای عزیزی‌خادم تصمیم‌گیری خواهد کرد ولی پرسشی که بعد از برگزاری مراسم قرعه‌کشی جام جهانی ذهن اهالی فوتبال را مشغول کرده این است که چرا این مجمع زودتر برگزار نمی‌شود تا تشکیلات بزرگی به نام فوتبال از برکناری رئیس‌تا برگزاری مجمع بیش 100 روز طلایی را از دست ندهد؟! خصوصا که برگزاری مجمع و برکناری عزیزی خادم پایان ماجرای ریاست فدراسیون فوتبال نیست زیرا برگزاری انتخابات جدید و طی کردن تشریفات ان خودش پروسه چندماهه نیاز دارد.
نگرانی از آینده فدراسیون فوتبال زمانی دوچندان می‌شود که تجربه ثابت کرده معمولا مدیران ورزشی میانه‌ای با چرخش قدرت ندارند و برخی اوقات بدون در نظر گرفتن «منافع ملی» و «احترام به قانون» مجمع که سهل است، انتخابات را روی هوا می‌برند. نمونه دم دستی‌اش همین کمیته ملی المپیک است که انتخاباتش یک سال به تعویق افتاد!
اگر فوتبال و نتایجی که تیم ملی در جام جهانی کسب می‌کند برای مسئولان مهم است باید از همین امروز به فکر مدیریتش باشند و شرایطی را فراهم آورند که بدون فوت وقت تکلیف ریاست فدراسیون مشخص شود.
در اینجا اتفاقا نقش وزارت ورزش بسیار مهم است، انتظار از وزیری که خودش سالها خاک ورزش را خورده این است که بالاخره دست به کار شود و آستین همت را بالا بزند، اینکه نمی‌شود در هر داستانی که مربوط به فوتبال است وزارتخانه نقش «تماشاگر» را بازی کند و در واکنش به انتقادات «استقلالِ فدراسیون فوتبال» را پیش بکشد. استقلال فوتبال و اساسنامه خاص آن سر جای خود، پس نقش نظارتی وزارت ورزش به عنوان نماینده دولت چه می‌شود؟!
توقع میرفت با توجه به سوابق دکتر سجادی،ایشان بیشتر از اسلاف خویش از اهمیت و حساسیت فوتبال آگاه باشند ولی تا به امروز چنین چیزی استنباط نشده، امید میرود قبل از انکه دیر شود و زمان از دست برود، وزیر و همکارانش به این موضوع ورود کنند و از یاد نبرند که عملکرد و نتایج فوتبال برای مردم، قابل مقایسه با هیچ رشته دیگری نیست! این ویژگی منحصر به فرد تنها در فوتبال است که با صعودش به جام جهانی (1998 فرانسه) میلیون‌ها نفر را برای شادی به خیابان بکشد و بعد از باختش به عربستان (مقدماتی جام جهانی 2010) دلها میلیون‌ها هوادار را به درد بیاورد.


*محمود محمدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار