PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۷۲۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
گفت و گوی اختصاصی با «مصطفی هاشمی» پیرامون حملات ناجوانمردانه ای که مدتی است علیه او صورت می گیرد
از قدیم و ندیم گفته اند : «از آن نترس که های و هوی دارد، از آن بترس که سر به تو دارد» .مصطفی هاشمی از همان دسته اول است ، برخلاف برخی که با ژست آدم خوبه بسکتبال ، خودشان یک گوشه می نشینند و این و آن را به جان هم می اندازند ، «آقا مصطفی» رک و راست حرفش را می زند ، پای اعتقاداتش می ایستد و رو در رو با منتقدانش بحث می کند ، اهل زیرآب زنی و پرونده سازی هم نیست و... پرافتخارترین مربی بسکتبال ایران است اما به گواه همه کسانی که از نزدیک ایشان را می شناسند کوچکترین رگه هایی از غرور و تکبر در رفتار و کردارش دیده نمی شود ؛ این ها مدیحه سرایی یا مجیز گویی نیست و عین واقعیت است . از او دعوت کردیم به کیهان ورزشی بیاید تا شرایط تیم ملی و منشاء حملات ناجوانمردانه ای که این روز ها به او می شود را مورد بررسی قرار دهیم .از هر دری صحبت کردیم ، چکیده این و گفت و گو را در ادامه می خوانید :
چه کسی را می خواهید حذف کنید ؟!

*اگر موافق باشید از بعد از ظهر دوشنبه 8 شهریور 1400 شروع کنیم ، روزی که به عنوان سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران انتخاب شدید . چه فعل و انفعالاتی رخ داد ؟

- نظر فدراسیون و کمیته فنی بود . این طور که بعد ها گفته شد بعد از المپیک توکیو و نتایجی که به دست آمده بود ، فدراسیون بسکتبال می خواست تغییراتی را ایجاد کند و برای همین با من صحبت های اولیه را انجام دادند و برنامه هایم را ارائه دادم که منجر به این تصمیم شد .این طور که برخی وانمود می کنند ، قضیه پیچیده ای نبود .

*نظر شما در مورد عملکرد کادر فنی قبلی چیست ؟

- فقط می توانم بگویم که آنها هم در حد خودشان تلاش کردند ، نقدهایی که وجود دارد در حیطه اختیارات من نیست . باید یاد بگیریم که قدردان زحمات همه باشیم چرا که کادر فنی قبلی هم زحمات زیادی کشیدند .

*قدر شناسی خیلی هم خوب است ، اما فکر می کنید سقف توانایی ما همین نتایجی بود که در المپیک دیدیم ؟

- به شخصه آدم بلندپروازی هستم ، البته تلقی بدی از این موضوع پیدا نکنید چرا که حاضر نیستم به خاطر کسب نتیجه از خطوط قرمز عبور کرده یا خدای ناکرده به برخی از اعتقاداتم پشت کنم .روحیه ام این است ؛ سال هاست که صبح های جمعه با همدوره ای هایمان تمرین می کنیم و مسابقه می دهیم ، ولی دوست ندارم در آن مسابقات هم بازنده باشم .خوشبختانه یا متاسفانه جاه طلبی هایم پایان ندارد .همیشه نگاهم این بوده ، درزندگی ، مسائل اجتماعی و کار (که البته هیچ وقت شغلی به غیر از بسکتبال نداشته ام ) این روش را به کار برده ام . با همین روحیات اگر بخواهم پاسخ شما را بدهم باید بگویم که می توانستیم بهتر حاضر شویم ، ضمن این که جوابتان را می توانید از لیست دعوت شدگان به اردوی تیم ملی (از زمان حضور من ) هم دریافت کنید .

*فکر نمی کنید حضور برخی از بازیکنان در المپیک ، می توانست شرایط را برای تیم ملی عوض کند ؟

-بالطبع من هم مثل خیلی ها فکر می کردم جای چند بازیکن در ترکیب تیم ملی ، خالی بود . البته این نظر شخصی من است و به نظر مربیان قبلی احترام می گذارم . ولی معتقدم مساله را باید جامع تر بررسی کنیم و فقط به لیست 12 نفره بازیکنان در المپیک بسنده نکنیم . باید ببینیم چه بسکتبالیست هایی را می توانیم از این به بعد در چرخه بازیکنان ملی پوش اضافه کنیم .فکر می کنم در مقطع المپیک می شد تغییراتی را ایجاد کرد که از همه ظرفیت بسکتبال ایران استفاده شود. مربیان باید بازیکنانی که نتیجه ساز و به اصطلاح «بازی دربیار» هستند را داشته باشند و در کنار آن و البته با شیب بسیار ملایم ، بازیکنان با استعداد را هم جذب کنند . مخصوصا در چند سال اخیر که شرایط تیم ملی بسکتبال با زمانی که ما بازی می کردیم بسیار متفاوت شده و هر چند ماه یک بار باید به مصاف رقبا برویم . یک جرقه می تواند بازیکنان سطح پایین تر را هم ارتقا و رشد بدهد .

*یادمان هست که در مراسم معارفه و کنفرانس مطبوعاتی تان به عنوان سرمربی جدید تیم ملی از تغییر نسل صحبت کردید و وعده هایی هم دادید .

- همه حرف هایی را که زدم یادم است ، حافظه خوبی دارم ؛ صحبت های چندین سال گذشته ام را هم فراموش نکرده ام . می دانستم کار دشواری در پیش داریم ، البته نه به معنای طاقت فرسا ؛ چرا که امثال ما که عاشق بسکتبال هستیم از این سختی ها لذت هم می بریم . منظورم ناهمگونی هایی است که وجود دارد ، حواشی و چالش هایی است که ایجاد می کنند ، وگرنه هیچ چیز برای من تغییر نکرده و این امانتی بوده که سعی کرده ام تا امروز به بهترین شکل از آن مراقبت کنم و...

چه کسی را می خواهید حذف کنید ؟!

* شرایط فنی و روانی تیم ملی ای که تحویل گرفتید چطور بود ؟ بالاخره تغییراتی را ایجاد کردید و بازیکنان جدیدی پیراهن این تیم را پوشیدند ، عده ای هم مثل دورگه های نورچشمی ، کنار گذاشته شدند و...

- در مورد مسائل فنی علاقه ای به واکاوی ندارم . به هرحال من سبک و سیاق خودم را در مربیگری دارم و رفته رفته باید آن را به تیم ملی حاکم کنم که پروسه زمانبری است ؛ اما از لحاظ روابط بین بازیکنان ، باید عرض کنم که شرایط خوبی نداشتیم و من به عنوان سرمربی جدید ، موظف بودم که آن ها را به هم نزدیکتر کنم . همیشه می گویم آدم ها به دنیا می آیند که همدیگر را دوست داشته باشند و به یکدیگر احترام بگذارند . قرار نیست همگی هم نظر باشیم ، اما می شود محترمانه رفتار کرد . اگر یادتان باشد در همان جلسه معارفه تیم ملی ، کلی از ارزش معنوی پیراهن ایران صحبت کردم .

در این مدت هم سعی کرده ام جایگاه و شأن تیم ملی را حفظ کنم تا بازیکنان متوجه باشند که هیچ چیزی ارزشمندتر و لذت بخش تر از پوشیدن پیراهن تیم ملی نیست . نباید این طور باشد که بسکتبالیست با خودش فکر کند که با باشگاه قرارداد دارد و از آن راه امرار معاش می کند و نسبت به تیم ملی بی تفاوت باشد .

*در مورد اعلام لیست دعوت شدگان به اردوی تیم ملی هم ابتکار جالبی دارید و فقط از طریق سایت فدراسیون اطلاع رسانی می کنید .

-بله . می خواهم لحظه به لحظه سایت را چک کنند . می خواهم جوان ترها اهمیت پوشیدن پیراهن تیم ملی را درک کنند و...

اما از سئوالتان دور نشویم ،باید بگویم در پنجره اول شرایط پایدارتری داشتیم ولی در پنجره دوم ،جو متشنج شده بود .پنجره دوم رقابت های انتخابی جام جهانی را در حالی برگزار کردیم که فدراسیون ، رئیس نداشت و با سرپرست اداره می شد . وقتی فدراسیونی با این شرایط اداره می شود و اصطلاحا مراحل انتقال مدیریتی را سپری می کند ، کار کردن بسیار سخت می شود . مدعیان زیاد شده بودند ، تهدیداتی می شد ، حرف و حدیث هایی می شنیدیم ، بازیکنان ذهنشان درگیر این اتفاقات بود و ما به عنوان مسئولین تیم ملی، باید این فشار را از روی تیم ملی برمی داشتیم . حتی بعد از بازی آخر(مقابل سوریه) در رختکن از بازیکنانم به خاطر رفتار خوبشان در طول اردو و مسابقه تشکر کردم .خدا را شکر این جو دوستانه را توانستم به تیم ملی برگردانم که همه بدانند زیرپرچم یک کشور هستند و برای یک هدف می جنگند و...

* دو بازی نخست تیم ملی در پنجره اول رقابت های انتخابی جام جهانی را بررسی کنیم . اولین حضورتان روی نیمکت تیم ملی و دو پیروزی مقابل تیم بحرین در تهران و منامه .

- اولین حضورم بعد از سال ها در تیم ملی مصادف شد با مسابقه ای که از حضور تماشاگران هم محروم بودیم . تیم تقریبا جدیدی داشتیم که 7 نفر از بازیکنان المپیک توکیو در آن حضور نداشتند .تقریبا دو هفته در اردو بودیم وبازیکنان باید خیلی سریع خودشان را با شرایط جدید وفق می دادند و من باید این پروسه را تسریع می کردم . بالاخره چند سال با روحیات و شرایط دیگری در اردو حضور پیدا می کردند و حالا اوضاع متفاوت شده بود . روز مسابقه حس عجیب وغریبی داشتم ، حتی کت و شلواری که پوشیده بودم هم ، اذیتم می کرد . خلاصه با 16 امتیاز اختلاف در تهران بردیم ، شاید می توانستیم اختلاف را بیشتر هم بکنیم ولی هنوز فضای غریبه ای بود و نمی شد انتظار آنچنانی داشت .فکر می کنم مسابقه اول توانست دیدار تدارکاتی مناسبی باشد برای مسابقه دوم که بحرینی ها میزبان بودند . اما بازی در بحرین قصه ای کاملا متفاوت داشت چرا که بازیکن خارجی شان اضافه شده بود و سالن مملو از تماشاگر و سر و صدا بود . جایی تمرین کرده بودیم که کاملا آرامش حکمفرما بود و حالا با خیل عظیم هواداران بحرینی مواجه می شدیم . داوری هم به سود حریف بود و شرایط سختی را سپری کردیم ولی بازیکنان سنگ تمام گذاشتند و بحرینی ها را در خانه با 36 امتیاز اختلاف ، شکست دادیم . نمی خواهم بزرگنمایی کنم اما شروع بسیار خوبی داشتیم و با دو برد، پنجره اول را تمام کردیم و برای پنجره دوم با شروع موج اومیکرون مواجه شدیم که منجر به ابتلای برخی از بازیکنان به کرونا وتعطیلی لیگ شد . این بار اردو را سه هفته برگزار کردیم تا برای پنجره دوم آماده شویم .

چه کسی را می خواهید حذف کنید ؟!

* تیم ملی، پنجره اول را با دو پیروزی قاطع بست و با توجه به همه کاستی ها و مشکلاتی که توضیح دادید ، برای پنجره دوم آماده می شد . برخی ها از همان زمان ، علیرغم نتایج خوبی که کسب کرده بودید ، شمشیر را از رو بستند وموجی از انتقادات را علیه شما و برخی از بازیکنان تیم ملی به راه انداختند . به نظرتان کمی عجیب و هدایت شده نبود ؟

- شرایط را درک می کردم چرا که همه این ها به خاطر انتخابات بود . موقعی که فدراسیون به سرپرستی رفت ، یکسری خط و خطوط از بیرون داده می شد وبرخی از رسانه ها هم جهت گیری می کردند که قاطبه آن ها هم علیه فدراسیون دکتر طباطبایی بود . قاعدتاً بنده را هم به عنوان سرمربی فدراسیون مورد حمله قرار می دادند ولی من سعی می کردم تعهد کاری ام را داشته باشم ، شاهد بودید که حتی یک بازی را هم از دست نمی دادم و برای زیرنظرگرفتن بازیکنان ،همه مسابقات را از نزدیک می دیدم . بالاخره من هم ایراداتی داشته و دارم ولی این هجمه ها و حرف و حدیث ها از لحظه سرپرستی تا الان که با شما صحبت می کنم ادامه دارد.

*دلیلش چیست ؟

- بالاخره هر شخصی یک باور و یک حق رایی دارد که مورد احترام است ولی این دلیل نمی شود که بخواهیم آدم ها را ناجوانمردانه بزنیم . شک نکنید که این مسائل دامن کل ورزش مارا خواهد گرفت . بالاخره هر دفعه یک نفر رئیس فدراسیون می شود وبا توجه به سیستم فعلی، جریاناتی پدید خواهند آمد که ریشه آن طرف را به خاطر اختلاف سلیقه بزنند . می گویند چون با من نیستی ، نباش . فکر می کنم پروسه انتخابات ما اشکال دارد . من به عنوان یک نفر که در ورزش استخوان خرد کرده ، خواهش می کنم مکانیزمی طراحی کنند که این قدر آدم ها روبروی هم قرار نگیرند تا دشمن تراشی نشود .برای پیشبرد منافعشان وارد زندگی خصوصی آدم ها می شوند تا گزکی پیدا کنند و طرف را از صحنه روزگار محو کنند ؛ یکدفعه چشممان را باز می کنیم و می بینیم همه را قلع و قمع کرده ایم و حرمت همه را از بین برده ایم . همیشه در انتخابات عده ای پیروز می شوند و بخش کثیری هم رای نمی آورند ولی همه ما خانواده بسکتبال هستیم ، مگر می شود نظر همه را تامین کرد ؟

*از پنجره دوم انتخابی جام جهانی برایمان بگویید . دو مسابقه حساس مقابل قزاقستان و سوریه و انتخاباتی که قرار بود فردای مسابقه با سوریه برگزار شود . این پنجره هم آبستن حواشی زیادی بود ، عده ای می گفتند برخی از دعوت شدگان به خاطر حمایت از کاندیدای خاص به اردو نیامدند تا تیم ملی شکست بخورد . بیشتر بازیکنان هم به نحوی درگیر مساله انتخابات شده بودند . خود شما هم نامه ای به حمید سجادی ، وزیر ورزش و جوانان نوشتید و از ایشان خواستید که برگزاری مجمع را به تعویق بیندازند ، چه پاسخی به شما دادند ؟

- برای آقای سجادی نوشتم که سه بار انتخابات معوق شد و هیچ اتفاقی هم نیفتاد و از ایشان خواستم به خاطر منافع ملی چند روزی دست نگه دارند. حضور سه بازیکن در کمیسیون ورزشکاران را قید کردم ، شرایط اردو و هرج و مرجی را که به این خاطر پدید آمده بود ذکر کردم و در مورد استرسی که در صورت و رفتار بسکتبالیست ها مشاهده می کردم نوشتم اما متاسفانه هیچ جوابی ندادند و ما هم تمرکزمان را برای مسابقات گذاشته بودیم . فیلم بازی های قزاقستان را دیده بودیم و آنالیز کافی داشتیم .تیم ما خیلی تغییر کرده بود و با آن شرایط آرمانی که همه فکر می کنند در بالاترین سطح آسیاست فاصله داشت .حامد(حدادی) که همیشه در سال های اخیرتاثیرات عمیقی بر نتیجه گیری تیم ملی داشته، نبود ، بهنام (یخچالی) گفت کرونا دارم و نمی توانم بیایم ، صمد(نیکخواه بهرامی) دیگر در تیم ملی نبود ، سینا(واحدی)که خیلی خوب در اردو تمرین کرده بود و می توانست کمک کند مصدوم شده بود ، ارسلان (کاظمی) و سجاد (مشایخی) کرونا گرفته بودند و بدنشان تحلیل رفته بود و...

خلاصه ما نصف بیشتر قدرتمان را در اختیار نداشتیم . من این مسائل را آن زمان مطرح نکردم چون به بازیکنانی که در اختیارم بودند ، باور داشتم و معتقدم آدم باید با داشته هایش زندگی کند. با آن فضای ملتهب به مصاف قزاقستانی رفتیم که انصافا تیم خیلی خوبی بود . آنتونی کلمنز، گارد آمریکایی را در اختیار داشتند که در یورو کاپ بازی می کرد. خوب شوت می زدند ، فیزیک مناسبی داشتند و خیلی خوب ریباند می کردند و مهمتر از همه درک درستی از بسکتبال داشتند .

ما تا 13 پوئن هم جلو افتاده بودیم ولی چند حادثه رخ داد که به نفع ما نبود و سرنوشت بازی به 40 ثانیه آخر کشید و متاسفانه نتیجه را واگذار کردیم . فکر کنید بعد از این شکست و با توجه به مسائلی که مطرح کردم ، باید تیم را ریکاوری می کردیم که به مصاف سوریه برویم، تیمی که سال گذشته مقابل آن شکست خورده بودیم . بازیکنان تمام تلاششان را کردند و موفق شدیم حریف را از پیش رو برداریم .

چه کسی را می خواهید حذف کنید ؟!

*برای بازی با سوریه تعداد کمی هم تماشاگر آمده بود .

- بله 15 ، 20 نفر آمده بودند . خیلی تعجب برانگیز بود که در مصاف مقابل قزاقستان که سه روز قبل برگزار شده بود ، تماشاگر را راه ندادند ولی به یکباره مقابل سوریه این اتفاق افتاد .

* به جام جهانی صعود می کنیم ؟

- شک نداشته باشید که به جام جهانی صعود خواهیم کرد و بدون هیچ تردیدی عرض می کنم که در بازی های آسیایی و کاپ آسیا هم مدال خواهیم گرفت.سعی می کنیم که با شیب ملایم ، بازیکنانی که توانایی بازی در تیم ملی را دارند اضافه کنیم . البته نباید رویاپردازی کنیم ؛ باید با واقعیت ها روبرو شویم و خلائی که به وجود آمده را پر کنیم تا بسکتبالیست های پراستعداد هم شرایط حضور مثبت را داشته باشند که خدای ناکرده حکم دکور را پیدا نکنند . باید با کمک هم رو به جلو حرکت کنیم .

*شما جزو معدود مربیانی هستید که در طی این سال ها،همیشه ارتباط خوبی با رسانه ها داشتید اما در کنفرانس مطبوعاتی بعد از دیدار مقابل سوریه خیلی برافروخته و عصبانی بودید .

- من همچنان روابط خوبی با رسانه ها دارم ، به جز یک روزنامه که در طی چندین سال گذشته همیشه مواضعش روشن بوده و قصد تخریب داشته و باید بدانند که من اعتبار و شرفم را با هیچ چیزی معاوضه نمی کنم . یکی دو نفر هم بودند که نمی شود اسمشان را گذاشت رسانه ای . چون رسانه تعریف خاص خودش را دارد .تردیدی نکنید که هنوز هم ارتباط خوبی با اهالی رسانه دارم .برخی بودند که فکر می کردند بعد از انتخابات همه چیز را صاحب می شوند و خط و نشان می کشیدند . متاسفانه برخی هم از حرف های من سوء برداشت کردند ، من خانواده بزرگ بسکتبال را خطاب قرار دادم و گفتم نباید از راه های ناصواب همدیگر را تخریب کنیم . گفتم نقد فنی کنید و به زندگی خصوصی آدم ها وارد نشوید وسراغ نهادهای نظارتی نروید . پیامبرما عیب پوش مردم بود و دیگران را نیز به رعایت کردن این امر توصیه می کرد. گفتم چرا این قدرغائله فرودگاه را بزرگ می کنید ؟ متاسفانه برخی از آن آدم هایی که وابستگی به جریانات انحرافی داشتند ، این داستان را ادامه دادند و کار را به جایی رساندند که خودتان نتیجه آن را مشاهده می کنید و... منتهی من اهل کلانتری و دادسرا و شکایت از رسانه ها هم نیستم .

*بالاخره بعد از هیاهوی بسیار ، فردای دیدار تیم ملی و سوریه مجمع انتخاباتی فدراسیون بسکتبال برگزار و جواد داوری که در تیم های دانشگاه آزاد و شیمیدر شاگرد شما بود به عنوان رئیس فدراسیون برگزیده شد . ایشان در همان جلسه و در جمع خبرنگاران بحثی را در مورد تقویت کادر فنی تیم ملی مطرح کرد .انتظارش را داشتید ؟

- متاسفانه آن سئوالی هم که خبرنگاران پرسیدند ، دنباله همان جریان تخریبی یکی دو ماه اخیر بود . آقای داوری هم در شرایطی قرار گرفت که مجبور شد آن پاسخ را بدهد و به نظرم باید در رابطه با این موضوع روشنگری کند .

*ظاهرا جلسه ای هم با ایشان داشتید که هیچ کس از نتیجه آن خبری ندارد ؛ هرچند که جواد داوری قول داده بود خیلی زود ماحصل این نشست را اعلام کند .

-قرار شد تصمیم گیری به بعد از بازیهای لیگ موکول شود ، راستش را بخواهید بحث خیلی باز نشد . باید خودشان اعلام کنند و این که چه تصمیمی در خصوص تقویت کادر فنی اتخاذ می کنند، از حیطه اختیارات من خارج است .

چه کسی را می خواهید حذف کنید ؟!

*مشکلی که وجود ندارد ؟

- خیر. بعد از این که آقای داوری به عنوان رئیس جدید فدراسیون انتخاب شدند در چند مصاحبه با تلویزیون، رادیوو خبرگزاری ها به ایشان تبریک گفتم و برایشان آرزوی موفقیت کردم ، ضمن این که از زحمات دکتر طباطبایی هم تشکر کردم .بالاخره باید یاد بگیریم احترام افراد را نگه داریم .دکتر طباطبایی دیگر نیست و رفته ولی بی انصافی است اگر بخواهیم همه زحماتی که در این 4 سال کشیده را نادیده بگیریم . به خود آقای داوری هم حضوری تبریک گفتم و اعلام کردم که برای پیشرفت و موفقیت بیشتر، همه جامعه بسکتبال با هر نگاه و سلیقه ای باید از ایشان حمایت کنند .

*با توجه به این که پنجره سوم انتخابی جام جهانی، مسابقات کاپ آسیا و... را درپیش داریم ، فکر نمی کنید این تعلل از سوی فدراسیون می تواند لطمات جبران ناپذیری را به تیم ملی وارد کند ؟

- نظرم این است که اگر بهنام ، حامد و حتی آرون(گرامی پور) شرایط مناسبی داشته باشند . مشکل خاصی نیست و...

*یعنی احتمال دارد آرون گرامی پور را دوباره به تیم ملی دعوت کنید ؟

- اگر شرایط بدنی خوب ، آمادگی لازم و جدیت کافی را داشته باشد حتما به اردوی تیم ملی دعوت می شود تا کمک کند. یک سری از جوانان هم خودشان را به من ثابت کردند که وارد چرخه بازی 10 ، 15 دقیقه ای شوند . امیدوارم فدراسیون زودتر تصمیمش را بگیرد که به امید خدا از اوایل خرداد استارت بزنیم . قطعا با پیوستن بازیکنانی که نام بردم سبک بازی ما در دفاع و حمله عوض می شود ،نحوه بازی پیک و رول مان فرق خواهد کرد ، سیستم هایمان تغییر خواهد کرد و...

باید بازیهای پنجره سوم را ببریم و بعد برای بازی های کاپ آسیا آماده شویم که می تواند آمادگی مان را برای تقابل با تیم های شرق آسیا (پنجره بعدی ) بالا ببرد ، بازی های آسیایی را هم در پیش داریم و...

نباید یک روزمان را هم از دست بدهیم ، چند دیدار تدارکاتی هم مد نظر داریم که برنامه مدون آن را خدمت آقای داوری تقدیم کرده ام . شاید اگر قبل از دیدار مقابل قزاقستان هم دیدار تدارکاتی داشتیم ، می توانستیم برنده باشیم . باید آزمون و خطاهایمان را در دیدارهای تدارکاتی انجام دهیم که دیگر مشکلات سابق پیش نیاید . امیدوارم با تدارکات و زمان بندی و حمایت مناسب فدراسیون به رسالت خطیری که داریم عمل کنیم .

*اگر موافق هستید بحث تیم ملی را ببندیم و درباره تیم باشگاهی تان یعنی مهرام صحبت کنیم . مهرام که در این سالها همیشه به عنوان یکی ازقطب های بسکتبال ایران شناخته می شد ، نتوانست نتایج قابل قبولی بگیرد و حتی به نیمه نهایی سوپرکاپ هم نرسید و حذف غیرمنتظره ای داشت .چه اتفاقاتی افتاد ؟

- سئوال سختی پرسیدید . من در همه سالهای مربیگری ام هیچ وقت در رسانه ها بهانه تراشی نکرده ام. الان هم اگر بخواهم در این مورد صحبت کنم ، زمان خوبی نیست ، اجازه بدهید لیگ تمام شود تا بعدا به این مسئله بپردازیم . البته می خواهم درباره شرایط کل بسکتبال کشورمان حرف بزنم و دوست ندارم شخصی به مسائل نگاه کنم . این سکوتی که کرده ام برای خودم هم سخت است .

*می گفتند چند دستگی هایی در مهرام وجود دارد و این مسئله زمینه ساز شد که باشگاه هم با صدور بیانیه ای واکنش نشان بدهد و...

- (حرفمان را قطع می کند) بدون شک مسئولیت هراتفاق مثبت یا منفی ای که در تیم می افتد با مربی است . من چیزی که دیدم این بود که بازیکنان با تعهد کامل و با تمام وجود در اختیار باشگاه بودند . دوست ندارم زیاد این موضوع را باز کنم چون یک مسئله داخلی است و اگر ایرادی وارد باشد مقصرش خود ما هستیم . همان طور که گفتم اجازه بدهید با وجدان بیدار و صداقت کامل بعد از پایان لیگ خیلی از مسائل را بازگو کنم . فقط این را بگویم که در کشورهای جهان سوم مثل ما ، گاهی احساسات بر منطق غلبه می کند که همین امر زمینه ساز بسیاری از مشکلات می شود ولی من به خاطر برخی از مسائل حرمت ها را نگه داشته ام ، بسیاری از اتفاقات را در این سال ها در دلم نگه داشته ام وبه خیلی از بی حرمتی ها پاسخ نداده ام. ممکن است برخی از مخاطبین بسکتبال ، تصویر بدی از من در ذهنشان داشته باشند که این به خاطر بیان نکردن خیلی از مسائل از طرف من بوده است اما اشکالی ندارد چون فکر می کنم راه درستی رفته ام . بعد از پایان لیگ حرف هایی خواهم زد که نه فقط به سود مهرام بلکه به نفع بسکتبال کشورمان باشد .خب اولِ کار آقای داوری است . او سال های سال بازیکن ملی بوده ، آدم سالمی است و خودش زجرکشیده است و قطعا با تمام وجود حرف هایی که خواهم زد را درک می کند .

*می خواستیم درباره استوری صمد (نیکخواه بهرامی) بعد از حذف مهرام بپرسیم . او نوشته بود : چند روزی صبر کردم تا ببینم آیا کسی در مقام پاسخگویی یا مسئولیت پذیری قدمی بر می‌دارد یا خیر که متاسفانه همانطور که نسبت به عملکردشان داخل، خارج و کنار زمین مسئولیت پذیر نبودند الان هم به دنبال پیدا کردن مقصر هستند. شما هم پاسخ داده بودید : زخم های امروزمان جواب لطف هایی است که چشم بسته به دیگران کردیم و...

- زیاد مهم نیست ، صمد هم از 18 سالگی اش شاگردم بوده و دوست من است .با هم عناوین بسیاری به دست آوردیم ، کاپیتان تیم ملی شد ، بسکتبال را کنار گذاشت و ... ولی با هم در ارتباطیم . هنوز معتقدم زحمات زیادی کشیده ، روی او تعصب دارم و قدردانش هستم و همیشه حمایتش کرده ام. فقط یک سئوال در باره عذرخواهی که معمولا در تیم های ملی انجام می شود ، دارم . تا حالا چه کسانی عذرخواهی کرده اند ؟ می خواهم به صمد بگویم خودت تا بحال عذرخواهی کرده ای ؟ حالا یکدفعه به نظرت رسیده که همه باید عذرخواهی کنند ؟! من نفهمیدم چرا یکدفعه چنین حرفی زده ؟ شاید هم چنین منظوری نداشته و ما بد استنباط کرده ایم .اگر قرار بر عذرخواهی باشد خیلی ها زودتر از این داستان ها باید این کار را می کردند و...

*مصطفی هاشمی در آستانه 60 سالگی است . عده ای می گویند او دیگر آقا مصطفیِ قبل نیست و تغییر کرده ...

- همه خودشان را بهترین می دانند و این ذات بشراست .بالاخره آدمیزاد تغییر می کند و پخته تر می شود ولی ساختار و نظام فکری ام و پایبندی به اصول و رعایت خطوط قرمزی که به آن ها معتقدم هیچ وقت تغییر نمی کند . در صورتی عوض می شوم که دچار زوال عقل شوم . من همان آدم هستم ، همان مصطفی هستم . همانی که 13 ،14 سال برای تیم ملی بسکتبال بازی کرد ، همان آدمی که سالیان سال مربیگری کرده ، همانی که مثل همه انسان ها خوبی ها ، بدی ها و اشتباهاتی دارد و...

*برخی ها بعد از انتخابات و به دلیل حمایت شما از رامین طباطبایی می خواهند تصفیه حساب کنند و نقشه هایی برایتان کشیده اند . رسانه های اجیر شده شان هم صبح تا شب علیه تان می نویسند تا به جواد داوری فشار بیاورند .

- یک عمر با ایمان قلبی به این که عزت و ذلت دست خداست، زندگی کرده ام . من یک شبه به این جایگاه نرسیده ام و ذره ذره اعتبار جمع کردم . خیلی تلاش کردم که سالم کار کنم ، سالم زندگی کنم تا همان آدمی باشم که در ایده آل های خودم متصور بودم . می خواهم خطاب به همان تعداد محدودی که می فرمایید عرض کنم حذف کردن آدمی مثل من به این سادگی ها هم نیست .چه کسی را می خواهید بزنید ؟ سال ها بازیکن ملی بوده ام ، مربیگری کرده ام ، شبانه روزم بسکتبال بوده،نه کاسبی کرده ام ، نه الواطی کرده ام ، نه بیزینس کرده ام ،نه شب نشینی کرده ام ؛ اهل خانواده بوده ام ، درس خوانده ام ، سالم زندگی کرده ام و...

یادتان باشد که این آسیاب به نوبت است و اوضاع این طور نمی ماند .هرچند که معتقدم تعداد کسانی که این مسیر را در پیش گرفته اند بسیار قلیل است .

نردبان اين جهان ما و منی است

عاقبت اين نردبان افتادنی است

لاجرم هركس كه بالاتر نشست

استخوانش سخت تر خواهد شکست

*اگر حرفی مانده در خدمتیم .

-امیدوارم آرزویی که در بسکتبال داشتم بالاخره محقق شود و همه به یک همدلی برسند . تنگ نظری ها ، حسادت ها و منافع ، خیلی به بسکتبال ضرر زده . کاش به خودمان بیاییم و ریشه این مشکل را بخشکانیم . نمی خواهم خودم را آدمِ خوب قصه جلوه دهم چرا که من هم جزئی از همین خانواده هستم و همه باید این حلقه مفقوده را پیدا کنیم .

*راستی حیف است با مصطفی هاشمی صحبت کنیم و از تیم محبوبش حرفی نزنیم ، همیشه یک پرسپولیسی متعصب بودید اما متاسفانه تیمتان هم در لیگ شرایط خوبی ندارد و هم به تازگی از جام حذفی کنار رفت و...

-از بچگی پرسپولیسی بودم ، با پیروزی هایش خوشحال و با شکست هایش خیلی خیلی ناراحت می شوم . بالاخره برد و باخت ذات ورزش است . توقع جامعه از تیمی که 5 سال مداوم قهرمان شده ، بالاست و امیدوارم برای فصل بعد بازیکنان بهتری جذب کنند تا به کیفیت سابق خودشان برگردند .

*گفت و گو از کامران خطیبی

*عکس ها از مهدی گرویی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار