PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: ۷۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸

کیهان ورزشی-


تعدادی از کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال ایران در گفت و گو با کیهان ورزشی به اتفاقات این روزهای فوتبال ایران واکنش نشان دادند که در ادامه نظرات آنها را می خوانید:

برای فوتبال از دیگر وزارتخانه‌ها مدیر بیاورند!

*دکتر بیژن ذوالفقارنسب

فوتبال ایران از حالت بیمارگونه فراتر رفته است و با توجه به نابسامانی های این روزها، اعتقاد دارم که چشم انداز نزدیکی برای برون رفت از این فضا وجود ندارد. افرادی که در نهادهای نظارتی هستند ضعیف عمل می کنند و این در حالیست که افراد دبیرستانی هم دیگر می دانند در این فوتبال چه می گذرد و چه کسانی مشغول چه کارهایی هستند. درست است که تیم ملی ما به جام جهانی صعود کرده و این صعود ارزشمند است، اما عده ای تحت پوشش این صعود به کار خودشان مشغولند. واقعیت فوتبال ما صعود به جام جهانی نیست و نگاهی به سر و شکل باشگاهها، عملکرد بین المللی آنها و ... نشان می دهد که اعتبار این فوتبال به شدت در خطر است. بزرگترین مشکل این فوتبال هم که مدیریت آن است و سالهاست به آن اشاره می کنیم و اتفاقی رخ نمی دهد. متاسفانه شرایط به گونه ای شده که مدیران خبره و کارآمد و ورزشی بخصوص افراد فوتبالی که تعدادشان کم نیست کنار مانده اند و با توجه به چیدمانی که صورت گرفته کار فوتبال به افرادی سپرده شده که آنها را نمی شناسیم. این فوتبال برای نجات نیازمند یک اتفاق بزرگ و ویژه است. بنده معتقدم اگر قرار نیست کار را به ورزشی ها بسپارند حداقل از یک وزارتخانه دیگر مدیر قوی را بالای سر فوتبال بگذارند تا مدیریت و پالایش کند. درباره تیم ملی و جریانی که در اطراف آن رسوخ کرده است هم می توان گفت اینها نه الان که شاید 6 ماه است در آنجا به اقداماتی مشغول هستند. آنهایی که از اتفاقات فوتبال آگاهی دارند و موضوعات را دنبال می کنند خوب می دانند که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و این مسایل را لمس می کنند. وقتی درهای این فوتبال باز باشد طبیعی است که عده ای به راحتی وارد می شوند به بالاترین سطح آن که تیم ملی است نزدیک می شوند.

به خاطر تیم ملی باید درباره افراد فاسد و جریانات دلالی افشاگری کرد

*بهتاش فریبا

حال فوتبال ایران وقتی خوب می شود که افراد سر جای خودشان قرار بگیرند و کار دست کاردان باشد. امروز با توجه به صعود تیم ملی به جام جهانی، توقع مردم بالا رفته و انتظار دارند به دور دوم صعود کنیم، اما چگونه؟ سرپرست فدراسیون فوتبال اخیرا اعلام کرده که فدراسیون پولی ندارد. خب با این تفاسیر آیا می توانیم برای جام جهانی برنامه ریزی داشته باشیم؟ آیا به جز تیم های درجه دو و سه، تیمی با ما بازی می کند؟ الان تکلیف فدراسیون فوتبال مشخص نیست و هر روز یک خبر عجیب از آنجا بیرون می آید. یک روز می گویند نایب رئیس مشکل دارد و روز دیگر از دستگیر شدن عضو هیات رئیسه خبر می دهند و ... یادمان باشد که وقتی یک نفر را فاسد می نامیم آن فرد سرشاخه است و این جریان فاسد، شاخ و برگ هایی را دارد. این شاخ و برگ ها را هم باید پیدا کرد. اینجاست که بنده می گویم با نظر کیهان ورزشی موافقم و می گویم حال فوتبال ایران خوب نیست. شما شرایط تیم ملی را نگاه کنید. چگونه می شود بهترین دفاع وسط لیگ و ایران یعنی سیاوش یزدانی را به تیم ملی دعوت نمی کنند؟ آیا جریانی در این اتفاقات دست دارد. بنده معتقدم وظیفه رسانه ها افشاگری درباره این مسایل است. اینجا دیگر نمی توان شوخی کرد چون پای تیم ملی مملکت وسط است. من و شما، دلال ها را می شناسیم و می دانیم برخی اتفاقات از کجا ریشه می گیرد اما آیا نهادهای دیگر اینها را نمی دانند؟ آیا حراست وزرات ورزش و جوانان نباید به این اتفاقات ورود کند؟ تیم ملی ما مدتهاست که در برخی پست ها مشکل دارد؛ مثلا در دفاع چپ که هر بار یک نفر را تست می کنند. آیا بازیکنی مثل محمد نادری که در ترکیه بازی می کند نباید در آن پست امتحان شود؟ چرا این اتفاق رخ نمی دهد؟ بازیکنی مثل سلمانی که در سمت چپ استقلال بازی می کند نباید شانس داشته باشد؟ ریشه این مسایل کجاست که حتی در یک بازی، برای پست دفاع وسط از بازیکنی که پستش آنجا نیست استفاده می کنند؟

...از جمع کردن رای در مراسم افطاری تا دلالی در اطراف تیم ملی

*محمود حقیقیان

ساختار فوتبال این کشور ایراد دارد. دیدیم که چه دست هایی در کار بود که فردی به نام عزیزی خادم در راس فدراسیون قرار بگیرد و بعدها نیز چه کسانی او را کنار زدند تا جایش را بگیرند. اینها مثل روز روشن است، حالا چرا آنهایی که وظیفه شان ورود به ماجرا است ورود نمی کنند، بنده از آن بی اطلاع هستم. امروز افراد با شام دادن و افطاری دادن به دنبال جمع کردن رای هستند، آنهم رای چه کسانی. تعدادی رئیس هیات که در آبادانی استان های خود مانده اند و حالا قرار است برای کلیات فوتبال این مملکت تصمیم بگیرند. چند نفر از اعضای کنونی هیات رئیسه فدراسیون فوتبال همان روسای هیات های استانی هستند. بروید ببینید برای استان خودشان چه کار کرده اند و بعد به دنبال کار کردن آنها برای کل فوتبال باشید. مثل این می ماند که مدیر یک مدرسه که نتوانسته مدرسه اش اداره کند را به عنوان وزیر آموزش و پروش انتخاب کنند! این روزها هم که اخبار عجیبی از حقوق های نجومی مدیران سابق فوتبال و بازدداشت عضو هیات رئیسه و ... می شنویم. تیم ملی به جام جهانی رفته و مردم به این تیم چشم دارند و دلشان می خواهد در جام جهانی بدرخشد اما یک عده اصلا برایشان مهم نیست مردم چه توقعی دارند. جریانات دلالی هم این روزها راحت تر از هر زمان دیگری فعالیت می کنند. در همین ماجرای انتخاب سرمربی تیم ملی سرنخ هایی از این جریان دیده می شد. یعنی شما کافی است سراغ آن جریانی که سرمربی برای تیم ملی انتخاب کرد بروید، مشخص خواهد شد که باند اصلی دلالی در این فوتبال کدام است. سالها قبل که عضو هیات مدیره صنعت نفت آبادان بودم یک نفر از همین افراد که رسانه ای هم هست سراغم آمد و گفت: «شما کمک کن ما بازیکن و مربی خارجی به آبادان بیاوریم، ما هم 300 میلیون تومان به شما می دهیم.» بنده قبول نکردم و بعد با حالت تهدیدآمیز گفت: «انگار شما دلت نمی خواهد با ما کار کنی و ...!»

کسی که برابر باج خواهی‌ها می ایستاد نامش «کروش» بود

* محمد احمدزاده

شرایط فوتبال ما خوب نیست و بنده کاملا با شما موافقم. درست است که امروز تیم ملی ما در جام جهانی حضور دارد و همه درباره صعود آن از مرحله گروهی صحبت می کنند اما یادمان باشد که این موفقیت، ریشه در گذشته دارد و تولد یک نسل طلایی که در فوتبال اروپا با تجربه شدند و تیم ملی را به جام جهانی رساندند. یادمان باشد که این موفقیت محصول عملکرد یک نفر به نام کارلوس کروش است که به فوتبال ما آمد و برابر بسیاری از جریانات ایستاد و نه یک نسل که دو نسل را به فوتبال ملی ایران تقدیم کرد. نتیجه عملکرد این آقایان که چند سال است فوتبال را در اختیار دارد امروز مشخص نمی شود بلکه چند سال دیگر معلوم خواهد شد. فوتبال ایران به سبب عملکرد این مدیران، تا دو سه سال آینده با اوضاع و احوال به مراتب بدتری روبرو خواهد شد. افرادی که بعدها اداره این رشته را در اختیار بگیرند کار دشواری خواهند داشت. فدراسیون فوتبال و آدم هایی که در این سالها با عناوین مختلف در آن کار کردند هرگز به دنبال ساختارسازی نبودند. ما نه برای باشگاهها کاری کردیم و و در نه زمینه پرورش مربی اقدامی را انجام دادیم. فردی به نام عزیزی خادم چگونه رییس فدراسیون شد و چگونه کنار رفت؟ اینها در آینده آثار خودش را نشان خواهد داد. فوتبال ما امروز دست چه کسانی است؟ شما شک نکنید که مردم همه این مسایل را متوجه می شوند. بنده نمی خواهم عملکرد سرمربی تیم ملی را زیر سوال ببرم اما آن کسی که مقتدرانه برابر برخی جریانات مخرب و باج خواه می ایستاد اسمش کارلوس کروش بود. او می دانست فوتبال ایران دست چه کسانی است و به همین دلیل تیم ملی را از فدراسیون جدا کرد. نباید اسکوچیچ را با کروش مقایسه کرد چون او نمی تواند راه سرمربی اسبق تیم ملی را طی کند.

مافیای فوتبال ایران چند برابر مافیای ایتالیا قدرت دارد!

*هاشم حیدری

چند سال قبل در یک مصاحبه گفتم که ورزش ایران و بخصوص فوتبال بیمار است و امروز آن بیمار رو به مرگ حرکت می کند. مشکلات و اتفاقات فوتبال این کشور نه عادی است و نه باورکردنی. هر روز از ساختمان فدراسیون فوتبال یک خبر می رسد. همه به هم تهمت می زننند و مشخص هم نیست کدام شان راست می گویند. مشکلات فوتبال حالا ازبیرون به داخل زمین مسابقه سرایت کرده است. یک بزرگتر هم پیدا نمی شود تا این اوضاع را تغییر دهد. نه قوانین درستی داریم و نه برنامه ای برای برون رفت از این فضا. معلوم نیست فوتبال دست کدام باند و جریان افتاده است. همه می دانیم باند مافیایی فوتبال تا کجا نفوذ کرده اما اراده ای برای برخورد با آنها وجود ندارد. فردی به نام عزیزی خادم را آوردند و بعد او را کنار گذاشتند و خودشان جای او نشستند. خب با این وضع امیدی به اصلاح امور هست؟ این حرف تلخ است اما باید اعتراف کنیم که باندی که فوتبال ایران را در دست گرفته اند چند برابر مافیای کشور ایتالیا قدرت پیدا کرده است. شما این فوتبال را که نگاه می کنید حالتان خراب می شود. بعد از بازی ها، مصاحبه های مدیران و مربیان و داورها را که می بینیم از خودمان بیزار می شویم که چرا برای تماشای این مسابقات وقت مان را تلف کرده ایم. خیلی ها مثل من از دیدن این فوتبال هاج و واج مانده اند. در گذشته فساد فقط در رده های پایه و دسته های پایین تر بود اما الان فساد به سطح اول فوتبال ایران رسیده و حتی برای تیم ملی هم نقشه دارند. وقتی کمیته های داخل فوتبال اقتدار و توان برخورد ندارند وزارت اطلاعات ورود کند و فوتبال را از دست عده ای آدم فاسد نجات دهد؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها