PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۷۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
کیهان ورزشی-

تعدادی از پیشکسوتان و کارشناسان فوتبال ایران درباره شرایط کنونی فوتبال کشورمان نظرات خود را با کیهان ورزشی مطرح کردند که در ادامه می خوانید:

حال فوتبال از نظر دزدها و دلال‌ها خیلی خوب است!
*اصغر شرفی
آنهایی که از جنس فوتبال هستند و به مسایل آگاهی دارند، با رفتن تیم ملی به جام جهانی فریب نمی خورند و دل شان را بی خود و بی جهت به چنین صعودهایی خوش نمی کنند. افرادی مثل رییس سابق فدراسیون فوتبال، شاید از این صعود استفاده کنند و بگویند فوتبال اوضاع و احوال خوبی دارد ولی ما می دانیم که در این رشته ورزشی چیزی سر جای خودش نیست. حال فوتبال فقط از دید آنهایی که دزدی و دلالی می کنند خوب است. برای این جماعت، چه جایی بهتر از این فوتبال و چه شرایطی مناسب تر از آنچه امروز مشاهده می کنیم. آنهایی که امروز می گویند ما جام جهانی رفته ایم و باید پاداش بگیریم و حال فوتبال مان هم خوب است، حکم افرادی را دارند که با دستمال های کثیف مشغول پاک کردن شیشه های خانه خود هستند. آیا با دستمال کثیف، آلودگی را می توان پاک کرد؟ دلالی که امروز به تیم ملی نزدیک شده، خوب می داند که اگر بازیکنی را در لیست تیم ملی جا بدهد و او هم به جام جهانی برود قیمتش چند برابر می شود. خیلی از دعواهای الان برای بهره برداری مالی از جام جهانی است. اگر امثال محمد دادکان رییس فدراسیون فوتبال بودند کسی می توانست به تیم ملی نزدیک شود؟ اینهایی که امروز اسناد دریافتی هایشان از فدراسیون منتشر شده، خجالت نمی کشند در جامعه ظاهر شوند؟ اینها را باید به تیر چراغ برق ببندند تا برای دیگران عبرت شود. البته این زد و بندها و دلالی ها در راس فوتبال به امروز بر نمی گردد و از سالها قبل بوده و اکنون اوج گرفته است. بنده یکی از روسای سابق فوتبال را می شناسم که روزگاری برای خرید یک آپارتمان پول نداشت اما حالا ویلایی در شمال دارد که قیمتش نجومی است. در همان ویلا، از روسای کنفدراسیون فوتبال آسیا و نمایندگان فیفا پذیرایی می کرد.

جریان دلالی سالهاست که به تیم ملی نفوذ کرده است
*مجید جلالی
فوتبال ما مسیری را می رود که طراح آن فوتبالی ها نبوده اند. اگر بخواهیم عمیق به ماجرا نگاه کنیم باید بگوییم که دو عامل سیاسی بازی و دلال بازی این فوتبال را زمین گیر کرده است. تا اینها باشند فوتبال به ثبات نمی رسد. نه امروز که سالهاست این جریانات دلالی به تیم ملی نفوذ کرده اند.خیلی قبل تر، باید برخی نهادها ورود می کردند و اجازه نمی دادند کار به اینجا برسد اما چنین اتفاقی رخ نداد. شبکه دلالی فوتبال ایران، بخش های مختلفی را در اختیار دارد. از بخش مجازی و رسانه ای تا بخش های مدیریتی و ... اینها مثل حلقه های یک زنجیره به هم وصل هستند و تنها هدف شان هم انتفاع مالی است. بنده در تیمی بودم که بیش از 10 بازیکن آن، یک را به عنوان مدیربرنامه داشتند. کافی بود یکی نفر از آنها روی نیمکت بنشیند تا بقیه فشار خود را آغاز کنند. امروز در خیلی از تیم ها، مربیان این مشکل را دارند. درباره تیم ملی هم موضوعات مشخص است و شما خودتان می توانید همه مسایل را رصد کنید.

فوتبال ایران برای نجات از دست دلال‌ها، فقط یک راه دارد
*علی اکبر طاهری
آنچه که شما مورد نظر دارید تنها یک برش از اتفاقات فوتبال است که وقتی آن را جراحی می کنید آلودگی هایش پیدا می شود. اینها از کجا ریشه می گیرد؟ ما چه زیرساختی برای فوتبال مان درست کرده ایم که انتظار داریم این مسایل نباشد؟ چه فرایندی را پیاده کرده ایم که بخواهیم فوتبال را از دست جریانات ناسالم نجات دهیم؟ فوتبال آنقدر آسیب دیده که هر کسی می رسد، می خواهد یک تکه از این پیکر لاغر و نحیف را بکند و با خود ببرد. این پیکر نیمه جان، حالا می خواهد به جام جهانی برود. 10، 11 سال قبل باید این روزها را پیش بینی می کردیم. همان روزهایی که آن برنامه فوتبالی شبکه سوم سیما، به مشکلات دامن می زد و کسی هم جلویش را نمی گرفت. شما بروید و ببینید آن برنامه چه مشکلاتی را حل کرد؟ اصلا مشکل حل می کرد یا مشکل می ساخت؟ در این سالها، یک نفر را دیده اید که واقعا برای نجات این فوتبال بیاید؟ همه آمدند و یک چیزی را کندند و رفتند. اگر امروز دلال ها به تیم ملی رسیده اند، علتش بی عرضگی آن مدیر است. بنده خودم می دیدم که یک دلال در یک تیم چندین بازیکن داشت و وقتی اراده می کرد آن تیم را زمین می زد. در همان برنامه معروف شبکه سه، چند سال پیش که مدیرعامل پرسپولیس بودم به من گفتند اگر در استودیوی ما حاضر نشوی تو را می کوبیم! بنده در آن مقطع سعی می کردم اجازه ندهم دلال ها و مدیر برنامه ها به باشگاه نزدیک شوند. فوتبال ایران برای رهایی از شر این جریانات، یک راه بیشتر ندارد؛ همان راهی که ای اف سی گفته است؛ یعنی شفاف بودن محل درآمد باشگاهها. وقتی این مشخص باشد دیگر چنین پول هایی جابجا نمی شود. در فدراسیون هم همین مسئله صادق است. اینجا بحث دیگری هم داریم و آن عملکرد منفعل نهادهای نظارتی است. آنها یا از مسایل آگاهی و شناختی ندارند یا برخی افراد در بدنه آن نهادها خودشان آلوده هستند.

«اسکوچیچ» مربی مستقلی نیست
*مجید بصیرت
حال فوتبال ایران به شدت خراب است. نمی دانیم کار دست چه کسی است. هر روز یک خبر از تخلفات آقایان می شنویم. سالها قبل وقتی تیم ملی ما استرالیا را شکست داد و به جام جهانی رفت، مردم از خوشحالی به خیابان ها آمدند و آن جشن ملی رقم خورد اما باور کنید که مردم امروز هیچ حسی به جام جهانی رفتن تیم ملی ندارند چون متوجه هستند که این صعودها واقعیت های فوتبال ما را نشان نمی دهد. همین چند روز اخیر چقدر خبر از دریافتی های عجیب و غریب فدراسیون نشینان به گوش مان خورد؟ خب توقع نداشته باشیم مردم از این فوتبال لذت ببرند. مردم وقتی با وجود مشکلات اقتصادی این خبرها را می خوانند از فوتبال بدشان می آید. این وسط فقط اوضاع برای شبکه های دلالی مناسب است. اینها فوتبال را در دست گرفته اند. بنده به کسی اتهام نمی زنم اما سرمربی تیم ملی را آدم مستقلی نمی دانم. مستقل کارلوس کروش بود که با تمام این جریانات درافتاد. امروز می شنویم که مربی تیم ملی هنوز حقوق نگرفته اما اطرافیان تیم ملی پاداش هایشان را هم گرفته اند. این نشان می دهد که فوتبال دارد از دست می رود. بنده از قوه قضاییه می خواهم که ورود کند و برخورد قاطعانه ای را اول با دانه درشت ها و سپس افراد دیگری که درگیر این فساد هستند داشته باشد.

سیستم فاسد فوتبال ایران و ...
*پیروز قربانی
فوتبال ایران به این دلیل هدف اصلی اش را گم کرده که مسایل آن با اهداف سیاسی عده ای قاطی شده است. وقتی این اتفاق رخ می دهد ناخودآگاه آدم های سالم و فوتبالی کنار زده می شوند و کار دست عده ای می افتد که ما آنها را نمی شناسیم. تمام دنیا از فوتبال لذت می برند اما اینجا یک جریانی فعال است و هدفش این است که حال مان از فوتبال به هم بخورد. چه کسی از این اتفاقات و این همه خبر بد و عجیب لذت می برد؟ همه ما می دانیم که دلال ها کجا هستند و چگونه فعالیت می کنند اما کسی برای مقابله با آنها راهکاری ندارد. چرا با این جماعت که حالا به بخش های مهم فوتبال رسیده اند برخورد نمی شود؟ لابد حضور اینها به نفع گروهی است. خیلی ها وقتی می خواهند به فوتبال وارد شوند از مبارزه با فساد دم می زنند اما تا به پست و مقام می رسند خودشان بخشی از همین فساد می شوند. سیستم فاسد فوتبال ایران باعث شده تا خیلی ها در این چرخه قرار بگیرند. مبارزه با این سیستم متاسفانه خیلی سخت است زیرا آدم ها در پست های مختلف درگیر آن هستند. اگر واقعا می خواهیم با این جریان مبارزه کنیم باید زره بپوشیم و جلو برویم چون اینها قدرت پیدا کرده اند. البته نمی گویم نمی شود اما با وضعیتی که می بینیم و فساد همه جا ریشه دوانده است کاری دشوار است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار