PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۷۳۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
مجمع عمومی فدراسیون فوتبال بعد از گذشت ۱۵ ماه برگزار خواهد شد، مجمعی که انتظار می‌رود که با تصمیمی درست و با تکیه بر عقلانیت به حواشی چندین ساله فوتبال ایران پایان دهد.

تابلوی ورود ممنوع مقابل نام رئیس ‌معزول

کیهان ورزشی-
 
به نقل از روزنامه کیهان، مجمع فدراسیون فوتبال به‌عنوان بالاترین رکن فوتبال ایران، بعد از گذشت ۱۵ ماه از انتخابات اسفند ۱۳۹۹ که منجر به روی کار آمدن شهاب‌الدین عزیزی خادم به عنوان رئیس‌این فدراسیون شده بود، مجددا امروز سه‌شنبه ۱۰ خرداد تشکیل جلسه خواهد داد تا شاید حال و روز آشفته فوتبال ایران را سر و سامانی بدهد.مجمع فدراسیون فوتبال بعد از تغییرات اساسنامه در سال ۹۹، از ۷۵ نفر به ۸۹ نفر افزایش یافته اما به علت وجود نداشتن تیم ملی فوتبال ساحلی زنان، سرمربی و کاپیتان این تیم هم در مجمع حضور ندارند و فقط ۸۷ حق رای در مجمع وجود خواهد داشت.
این امکان وجود دارد که برخی از نفرات، به علت مدیرعاملی دو تیم در رشته‌ها و بخش‌های مختلف (مانند مهرداد سراجی که به عنوان مدیرعامل تیم فوتبال مردان سایپا در لیگ برتر و مدیرعامل تیم فوتسال زنان سایپا صاحب دو رای بود) بیش از یک رای داشته باشند.
عدم حضور رئیس ‌معزول
مجمع عمومی در حالی برگزار می‌شود که عزیزی خادم، منتخب دوره گذشته ابتدا از سمت خود عزل و طی روزهای گذشته تاییدیه محرومیت از هر گونه فعالیت در فوتبال و در ادامه ممنوعیت از حضور در مجمع این فدراسیون را دریافت کرده تا به این ترتیب رسیدگی به وضعیت تعلیقی او به علت برکناری موقت، از دستور جلسه هم خارج شود.
در حالی که از حدود سه ماه قبل به این سمت اهالی فوتبال در انتظار بررسی برکناری عزیزی خادم در مجمع بودند، دبیرکل و هیئت‌رئیسه این فدراسیون گزارشی از تخلفات عزیزی خادم را به کمیته اخلاق ارسال کردند که طی بررسی‌ها، برخی از تخلفات او محرز و در نهایت منجر به محرومیت 2 ساله او از فعالیت‌های فوتبالی شد.
با این حال روز یکشنبه، عزیزی خادم در صفحه رسمی اینستاگرام خود در اقدامی، نامه‌های بدون تاریخ دعوت خود به مجمع 10 خرداد فدراسیون که مربوط به قبل از اعلام رای کمیته اخلاق و استیناف بوده و البته صورت جلسه این مجمع را منتشر کرده است. فدراسیون فوتبال در تاریخ 20 اردیبهشت یعنی 21 روز قبل از برگزاری این مجمع، دعوت‌نامه‌ و دستور جلسه مجمع را برای کلیه مدعوین و اعضای مجمع ارسال کرد و در آن موقع محرومیت عزیزی خادم اعلام نشده بود؛ اما اکنون عزیزی خادم بدون انتشار تاریخ نامه‌ها، آنها را در صفحه شخصی‌اش منتشر کرده است تا این شائبه به وجود آید که از وی برای حضور در مجمع دعوت شده است!
البته عزیزی خادم اعلام کرد که هم‌چنان در مجمع شرکت خواهد کرد و هر کسی که مانع او شود، تخلف کرده است. رئیس‌محروم فدراسیون فوتبال در جواب نامه کامرانی‌فر نوشت: جلوگیری از حضور این‌جانب یا از دستور کار خارج کردن رسیدگی به عزل یا ابقاء این‌جانب به تخلف صریح از قوانین و مقررات اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران و سایر مقررات فیفا است.
یکی از دلایلی که باعث شده امروز رئیس‌معزول فدراسیون فوتبال برای حضور در مجمع عمومی خط و نشان بکشد، این است که هیئت‌رئیسه یا نهادهای تصمیم‌گیر به ایشان شفاف و روشن از دلایل برکناری‌اش نگفته‌اند، اگر به جای انتشار این همه سند مالی به ایشان تنها از ناهنجاری‌های اخلاقی و ماجرای اتوبوس تیم ملی گفته می‌شد امروز دیگر در جایگاه مدعی نبود...
هیئت‌رئیسه از اکثریت می‌افتد؟
در این شرایط باید دید مسئله حضور یا عدم حضور عزیزی خادم در مجمع امروز چه خواهد شد و با توجه به حضور نمایندگان AFC و فیفا در مجمع، در نهایت چه اتفاقی در این زمینه رقم خواهد خورد.
در صورت عدم رسیدگی به مسئله عزل عزیزی خادم، عزل ارکان فدراسیون فوتبال بنا به پیشنهاد برخی از اعضای مجمع که شامل چهار عضو هیئت‌رئیسه می‌شود، در دستور جلسه امروز خواهد بود. در این زمینه زمزمه‌هایی به گوش رسیده با توجه به عزل عزیزی خادم، غیر قانونی بودن نایب‌رئیس‌اول و دوم (حیدر بهاروند و حمیدرضا مهرعلی) و بازداشت نایب‌رئیس‌سوم (شهره موسوی)، اگر چهار عضو دیگر هم در مجمع عزل شوند، هیئت‌رئیسه از اکثریت می‌افتد و در این صورت فیفا اقدام به تشکیل کمیته عادی‌‌سازی (کمیته انتقالی) خواهد کرد. این در شرایطی است که چنین مسئله‌ای در اساسنامه فدراسیون فوتبال وجود ندارد.
بر اساس اعلام خبرگزاری تسنیم فیفا بنا بر اتفاقات یا شرایط پیش آمده غیر قابل پیش‌بینی در اساسنامه، تصمیم به ایجاد کمیته عادی‌‌سازی می‌کند و عزل اعضای هیئت‌رئیسه، طبق اساسنامه منجر به تشکیل کمیته عادی‌‌سازی نمی‌شود. در واقع موضوعی که برخی دنبال می‌کنند تا فدراسیون را در صورت اکثریت افتادن هیئت‌رئیسه به سمت بی‌ثباتی و کمیته عادی‌‌سازی ببرند، مسیری خارج از عرف اساسنامه فدراسیون فوتبال است.
بر اساس بند 8 ماده 33 اساسنامه فدراسیون فوتبال، پست عضو هیئت‌رئیسه در صورت استعفا، عزل، فوت، ناتوانی دائمی یا غیبت بیش از چهار جلسه متوالی عادی در جلسه هیئت‌رئیسه، بلاتصدی تلقی می‌شود. بر اساس بند 9 همین ماده نیز، اگر بیش از 50 درصد از پست‌های هیئت‌رئیسه بلاتصدی شوند، دبیرکل فدراسیون بابد مجمع عمومی فوق‌العاده را ظرف مدت زمان مشخص به منظور انتخاب اشخاص جایگزین برای مدت باقی مانده، برگزار کند.
بر این اساس، اکنون که شهاب‌الدین عزیزی خادم با تصمیم هیئت‌رئیسه عزل موقت شده و از سوی دیگر از سوی کمیته اخلاق محروم شده است، با توجه به غیر قانونی بودن دو نایب‌رئیسش و دستگیری نایب‌رئیس‌سومش و در صورتی که عزل چهار عضو دیگر هیئت‌رئیسه در مجمع به نتیجه برسد، بر اساس بند 9 ماده 33 اساسنامه فدراسیون فوتبال، بیش از 50 درصد از پست‌های هیئت‌رئیسه (طبق اساسنامه اعضای هیئت‌رئیسه باید 11 نفر باشند) بلاتصدی می‌شوند و پس از این اتفاق دبیرکل فدراسیون باید مجمع عمومی فوق‌العاده را ظرف مدت زمان مشخص برای جایگزینی اشخاص برگزار کند.
با مراجعه به ماده 29 اساسنامه که به برگزاری مجمع فوق‌العاده پرداخته، به صراحت درخصوص برگزاری مجمع فوق‌العاده اعلام نظر شده است. با توجه به اینکه از اکثریت افتادن هیئت‌رئیسه، بند یک ماده 29 و تشکیل مجمع فوق‌العاده از سوی هیئت‌رئیسه بی‌معنا می‌کند، اما بر اساس بند 2 ماده 29 با درخواست دو پنجم اعضای مجمع، برگزاری مجمع فوق‌العاده امکان‌پذیر است و ظرف مدت 70 روز از تاریخ وصول این درخواست، باید تشکیل شود.
از سوی دیگر بند 3 ماده 29 تأکید دارد که حداقل 21 روز پیش از برگزاری مجمع دستور جلسه باید به صورت کتبی به اعضای مجمع ارسال شود. به این ترتیب، در صورتی که بیش از 50 درصد پست‌های هیئت‌رئیسه در مجمع روز سه‌شنبه بلاتصدی شود، دبیرکل موظف به برگزاری مجمع فوق‌العاده است که این اتفاق با درخواست دو پنجم اعضای مجمع رقم خواهد خورد. اگر اعضا بلافاصله در روز برگزاری مجمع چنین درخواستی را اعلام وصول کنند، مجمع فدراسیون فوتبال حداکثر باید تا 70 روز پس از اعلام وصول درخواست مجمع فوق‌العاده برگزار شود. تا زمان برگزاری مجمع نیز، اعضای مجمع باید تفویض اختیار کرده تا سرپرست فدراسیون تا زمان انتخاب رئیس‌و اعضای جدید هیئت‌رئیسه، کارهای فدراسیون را پیش ببرد.
البته تمام این موارد در شرایطی خواهد بود که مسئله عزل شهاب‌الدین عزیزی خادم، حضور یا عدم حضورش در جلسه مجمع به سرانجام برسد، اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال از اکثریت بیفتد و در این صورت قرار به تشکیل کمیته عادی‌‌سازی از سوی فیفا نیست و دبیرکل فدراسیون باید حداقل ظرف مدت 70 روز، انتخابات را برگزار کند.
مجمع به حواشی فوتبال پایان می‌دهد؟
عملکرد مجمع فدراسیون فوتبال در انتخابات سال 1399 خوب نبود به گونه‌ای که فوتبال ایران متاثر از آن تصمیم بدترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد. امید می‌رود اعضای مجمع امروز با تصمیمی درست و با تکیه بر عقلانیت به حواشی چندین ساله فوتبال ایران پایان دهد.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار