PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۷۳۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
ورزش با داشتن این دوستان ، نیازی به دشمن خارجی ندارد

تلویزیون می تواند با دو برنامه ، بساط دلالی و فساد در فوتبال را جمع کند اما برعکس عمل می کند

آقای وزیر ! افراد چسبیده و فرصت طلب را ریشه کن کنید

ورزش با کار انقلابی و اصلاحات درونی درست می شود نه با حرف های کلیشه ای و انشاء خواندن

اهمیت ورزش

طی چند روز گذشته ، هم وزیر ورزش و هم معاون فنی و قهرمانی ایشان بر این موضوع که ورزش ایران دشمن دارد تاکید کردند. وزیر ورزش در جلسه مجمع کمیته ملی المپیک در این باره گفت: " دشمنان برای ما دندان تیز کرده اند." و معاون وی در مجمع فدراسیون فوتبال اینگونه این موضوع را یادآور شد:" دشمن ، ورزش را هدف گرفته است. این را در ماجرای بازی با کانادا دیدید ... این نشان می دهد چقدر ورزش ، مهم است."

" سرتق " بازی !

این اظهارات که ریشه در واقعیات غیر قابل انکار دارد، از بصیرت و آگاهی سیاسی و اجتماعی گوینده ، صرف نظر از اینکه به کدام تیپ و قشر و صنف و طبقه اجتماعی وابستگی دارد، حکایت می کند. این اظهارات ، درست برخلاف القائات و تبلیغات کسانی است که یا از سر ناآگاهی و بی اطلاعی و یا دقیقا از سر غرض و مرض و برای پرت کردن حواس خلق الله و تامین منافع شخصی و یا اغراض سیاسی، همه چیز را در دنیا امن و امان جلوه می دهند و فضای حاکم بر ورزش و تشکیلات جهانی و بین المللی ورزش را عاری از مسائل پشت پرده و توطئه های سیاسی و لابی های ضد ایرانی صهیونیستی و ... معرفی می کنند و همه مشکلات را مثل همپالکی های سیاسی خود متوجه ایران می دانند که " سرتق" بازی درمی آورد و نمی خواهد با نظم جهانی و مقررات بین المللی و ... خود را تطبیق دهد و مثلا در رقابت های ورزشی جلوی کشوری(؟!!) به نام اسرائیل(؟!!) حاضر شود و ... !

چه کسی ورزش را سیاسی می کند ؟

این جماعت را از هر دو سو ( چه آنها که غافل و ناآگاه هستند و چه آنها که مغرضانه و دانسته به فرموده کتاب آسمانی ما " بر تن حق، لباس باطل می پوشانند" (ولا تلبسواالحق بالباطل و ...") فعلا در این بحث کنار می گذاریم و برمی گردیم به حرف های وزیر و معاون قهرمانی ایشان.

ما نیز، چنانچه برگ برگ صفحات این مجله شهادت می دهد با نظر این عزیزان موافق هستیم و سال هاست می نویسیم و بارها به سهم و وظیفه خود هشدار داده ایم که بدخواهان این آب و خاک که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، تهاجمی همه جانبه و بی امان در همه عرصه ها و حوزه ها - سیاسی و نظامی و فرهنگی و اقتصادی و ... - آغاز کرده و به شدت آن را تداوم می بخشند محال است که در ورزش هم فعال نباشند و به عملیات و توطئه های ضد ایرانی خود نپردازند. بنابراین حداقل از نظر دشمن، ورزش خیلی مهم است و ابزار مناسب و حربه کارسازی است برای پیشبرد اهداف. در این باره شواهد و مثال های فراوان در دست است که خواننده مطلع ، کم وبیش از آن اطلاع دارد. همین بس که بدانیم هدف غایی و نهایی این دشمنان ، محروم کردن ورزش ایران از حضور در میادین بین المللی است که این کار را بیش از هر چیز با بهانه و حربه " رژیم صهیونیستی" و " سیاسی کردن ورزش از طرف ایران"! دنبال می کنند. آرزوی قلبی آنها این است که نام " ایران" عزیز و بزرگ در ورزش جهان محو شود و اثری از ورزشکاران ایرانی و پرچم مقدس کشورمان در میادین بین المللی به چشم نخورد.

بهترین پاسخ

درچنین وضعیتی که بدخواهان از طریق ورزش قصد ضربه زدن به این کشور و مردم را دارند، خیلی طبیعی است که مسئولان و مدیران ورزش ما هم ورزش را جدی بگیرند و به حرف زدن و شعار دادن و انشا خواندن اکتفا نکنند وعملا با مدیریت دقیق و دلسوزانه خود ، ورزش را در مسیر پیشرفت و قوی شدن و بهتر شدن به حرکت درآورند و با این کار خود پاسخ کوبنده و دندان شکنی به دشمنان بدهند.

قوی شدن ورزش

درباره این واقعیت غیر قابل کتمان ، ما هم بارها به سهم خود نوشته ایم و البته به همین اکتفا نکرده و آنچه را به عنوان" راه حل" و آن هم" تنها راه حل" به نظرمان رسیده بارها و بارها مطرح کرده و باز هم هر وقت و هر کجا این بحث ( دشمنی و توطئه علیه ورزش ایران) به میان آید آن را مطرح خواهیم کرد. راه حل ما که حتما خوانندگان محترم از آن اطلاع دارند چیزی نیست جز " قوی شدن"! برای درافتادن با دشمنانی که به قول وزیر محترم ، برای ما دندان تیز کرده اند، برای خنثی کردن نقشه ها و طرح های ضد ایرانی که در پستوها و پشت پرده برخی از سازمان های جهانی و آسیایی ورزش علیه ما جریان دارد و برای اینکه کسی نتواند با سرنوشت ورزش ایران بازی کند و آن را با حربه تعلیق و تحریم و... به خطر بیندازد، راه حل و تنها راه حل ، " قوی شدن ورزش" است.

جرات در افتادن با " کشتی گیران " را ندارند

ورزش ایران باید چنان قدرتمند و با صلابت در عرصه های بین المللی و جهانی حاضر شود که شوخی با آن و نقشه کشیدن برای حذف و غیبت آن به اعتبار و کیفیت رقابت ها ضربه بزند و آسیب جدی وارد آورد. البته این ، کاری بزرگ و اقدامی کوبنده و تاثیرگذار است که عملی شدن آن خیلی سخت است، اما بدون تردید غیر ممکن و محال نیست. تحقق آن به ایمان و انگیزه و همت آهنین و اراده پولادین احتیاج دارد. برای اینکه حرفمان انتزاعی و شعاری به نظر نرسد یک مثال زنده می زنیم . این مثال ، رشته ورزشی" کشتی" است. کشتی ایران در دنیا از چنان جایگاه و اعتباری برخوردار است که حضور آن در هر میدانی باعث ارتقای کیفی و وزن آن مسابقات می شود به طوری که اگر در تورنمنت و مسابقاتی به هر دلیلی حضور نداشته باشد ، کمبود و غیبت آن سخت احساس می شود و از اعتبار آن رقابت ها می کاهد. این است که جریانات ضد ایرانی فعال در ورزش ، علی رغم تلاش های عبث و بی نتیجه ای که ابتدا به خرج دادند و خواستند کشتی و کشتی گیر ایرانی را وارد پروژه حذف و تعلیق و محرومیت کنند، وقتی فهمیدند در این بازی زشت ، آن که بیشتر ضربه می خورد اعتبار و حیثیت مسابقات قاره ای و جهانی و المپیکی است، کشتی ایران را تا حد زیادی از این پروژه خارج کردند و الان چند سالی است که کشتی کشورمان تقریبا با آرامش در رقابت های بین المللی شرکت می کند و ...بنابراین ، راه حل کیهان ورزشی نه تنها شعاری و دور از دسترس نیست ، بلکه " شدنی" و " امکانپذیر" است ، منتها همانطور که گفته شد در درجه اول به " همت" و" اراده" احتیاج دارد و بعد به مدیریت و تدبیر و اقتدار در اجرا.

اصلاح را از درون ورزش شروع کنید

در این باره هم پیش از هر چیز باید از " درون" و از داخل این ورزش شروع کرد ، یعنی اگر مسئولان فراتر از " حرف" زدن در مورد " دشمنان" ورزش قصد دارند " کاری" هم بکنند و جهت مقابله عملی و کارساز با این دشمنی ها اقدامی انجام دهند، باید با" اصلاح درونی" ورزش شروع کنند. ریشه مشکلات را باید در درون خشکاند . وقتی چنین شد دشمن بیرونی و بی نقاب ، کاری از پیش نمی برد. این جمله رسول ختمی مرتبت(ص) می تواند بزرگترین راهنمای ما و مدیران و برنامه ریزان این کشور در زندگی فردی و اجتماعی باشد که فرمود:" اعدی عدوک نفسک، التی بین جنبیک".( دشمن ترین دشمن تو، نفس توست که درون خود توست !)

با این دوستان ، ورزش نیازی به دشمن خارجی ندارد

متاسفانه راست است که ریشه مشکلات ورزش ما در حال حاضر و در حصر کنونی بیش و پیش از آنکه" بیرونی" و خارجی باشد، " درونی" است و باز انکار نمی توان کرد که عزم و همت مدیران ورزش برای حل و ریشه کن کردن این مشکلات و اصلاح حال و هوای ورزش به هیچ وجه کافی و کارساز نیست. در این مورد پیش از این بارها به تفصیل سخن گفته ایم و اینجا قصد تکرار و چند باره گویی نداریم ، بلکه فقط می خواهیم برای اینکه این بحث ، سرانجامی داشته باشد تاکید کنیم که با این روال و روش مدیریتی ‌که در پیش گرفته ایم، رسیدن به هدف" قوی شدن" در ورزش و بدخواهان این آب وخاک را بر سر جای خود نشاندن ، خیلی خیلی بعید است. برای اینکه معلوم شود حرفمان مبتنی بر واقعیات است و نمی خواهیم سیاه نمایی کنیم کافی است نگاهی به مسائل ورزش و بسیاری از رشته های ورزشی و آنچه در آنها از حیث فنی و اخلاقی و فرهنگی می گذرد بیندازیم تا " سیه روی شود آن که در او غِش باشد " . به فوتبال نگونبخت نگاه کنید ، به وزنه برداری آشفته احوال بنگرید و ... در این صورت برای از پای درآوردن این ورزش نیازی به دشمن خارجی نیست . در داخل این ورزش کسانی هستند که در سایه غفلت و وادادگی مدیران ، یا مغرضانه و به عمد و برای تامین منافع شخصی و یا از سر ناآگاهی و دوستی خاله خرسه، کار دشمن قسم خورده را انجام می دهند و ...

فوتبال ، بازیچه فرصت طلبان و رخنه کرده ها

صحبت از فوتبال شد. همه از اوضاع و احوال آن کم و بیش آگاهیم. پیامدهای بلاها و ضرباتی که از درون و به دست جریانات رخنه کرده و فرصت طلب بر پیکر فوتبال ایران وارد آمده ، دارد یکی یکی خودش را نشان می دهد. فوتبالی که اینقدر توان و بنیه ذاتی دارد که وقتی قرعه خوب هم یار می شود ، درعین بی کفایتی وعدم لیاقت مدیران آن، مسافر جام جهانی شود، نزدیک دو دهه است که بازیچه دست افراد و عناصری شده که بدون هیچ سابقه و جایگاهی و بدون هیج مشروعیت و صلاحیتی، صاحب فوتبال شده اند و برایش خط و ربط و برای تیم ملی ، مربی تعیین می کنند، لیست دعوت شده ها به اردوی تیم ملی را آن طور که خودشان می خواهند و منافع پست و نامشروع آنها را تامین می کند، دست فرد دست نشانده خود در تیم ملی ( مثلا سرمربی!) می دهند و خط قرمزها را زیر پا می گذارند، اباحه گری و انواع فساد را ترویج می کنند، آدم ها و جریانات سالم ورزش را " هو" و مسخره می کنند و هرکسی را که حاضر باشد به آنها باج دهد" لانسه" کرده و تحت پوشش شدید تبلیغاتی و رسانه ای خود می گیرند، خط و ربط برخی از برنامه های ورزشی سیما را تعیین می کنند تا مبادا این رسانه ملی که از بودجه بیت المال و جیب مردم تغذیه و اداره می شود بر خلاف خط مشی کلی که آنها در جهت منافع خود و برضد ورزش و منافع ملی تعیین کرده اند برنامه ای بسازد و حرفی بزند و ... ! که تا حد بسیار زیادی هم در این باره موفق بوده اند .

تلویزیون ، انقلابی و ملی عمل نمی کند

چرا که ما به معنای واقعی اعتقاد داریم دو سه برنامه محکم و کارشناسانه تلویزیون می تواند در جمع کردن بساط خلافکاران و دلالان در ورزش و خاصه فوتبال تاثیر بسزا و قاطعی داشته باشد. اما اگر می بینید بساط مکاتب! دلالیسم و قالتاقیسم و شارلاتانیسم کماکان در ورزش ما پهن است و این جریانات نابکار و مخرب ، آسوده خاطر به اخلال و عملیات منفی خود ادامه می دهند ، بدون شک یکی از اصلی ترین دلایل آن این است که رسانه ای مثل تلویزیون به وظیفه ملی و انقلابی خود در این باره عمل نمی کند سهل است ، که خیلی وقت ها بر خلاف آن عمل می کند و ... برگردیم به بحث خودمان .

این ، راه و رسم مبارزه نیست

خب، وقتی این بلاها و آفات را به دست خود به جان فوتبال می اندازیم و حرمت آن را نگاه نمی داریم ، نباید توقع داشته باشیم که" دیگران" برای فوتبال ما احترام قائل شوند ، دیگرانی که در میان آنها کسانی وجود دارند که دشمن و بدخواه این ملک و ملت هستند ، دشمنانی که به قول آقای وزیر" برای ما دندان تیز کرده اند"، و به قول آقای معاون وزیر " ورزش ایران را هدف قرار داده اند " . خلاصه اینکه برادران عزیز ! این ، راه و رسم مبارزه با دشمنی ها و اصلاح و روبراه کردن وضع ورزش بسیار توانا و مستعد ایران نیست.

ورزش ، " جراحی " می خواهد

بارها نوشته ایم و باز هم بنا بر وظیفه خود می نویسیم که این راه و روالی که ورزش ایران در پیش گرفته رو به خراب آباد دارد و هرگز در مسیری نیست که بتواند پاسخگوی انتظارات به حق و مطالبات منطقی ورزش دوستان ایرانی باشد. صریح عرض می کنیم این ورزش - مثل اقتصاد - به یک اصلاح اساسی و جراحی تمام عیار احتیاج دارد. این واقعیتی است که به جای کتمان و نادیده گرفتن - و حداکثر حرف زدن درباره آن - ، مسئولان باید با شهامت و تدبیر به مصاف آن بروند. به فرمایش حضرت علی(ع) باید شجاعانه با مشکلات روبرو شد و مدبرانه بر آنها فائق آمد ، نه اینکه آنها را نادیده گرفت و از آنها فرار کرد ( نقل به مضمون) .

چسبیده ها را ریشه کن کنید

وقتی آقای وزیر در جلسه شورای مدیران وزارت ورزش و جوانان و در واکنش به ماجرای " صفحه اینستاگرامی" و مشخص شدن " ادمین" و عناصر اصلی آن که جهت تخریب مدیران ورزش و علیه وزارت ورزش فعالیت می کرد، صریحا می گوید:" افرادی از قبل ( در ورزش) بودند و همچنان هستند که به ورزش چسبیده اند و می خواهند به هرقیمتی که شده در ورزش بمانند ..." چه معنایی جز ریشه کن کردن این چسبیده های فرصت طلب و عاشق پست و سفر و مقام و منصب و ... در ورزش می دهد؟ جریانات و افرادی که چون به گمان ما بزرگترین مانع پیشرفت ورزش ایران هستند، همواره خودشان و اعوان و انصارشان و هرکسی و هر جایی که خواسته و ناخواسته با آنها هماهنگ و در مسیر موافق عمل می کند، همواره آماج حملات و نقدهای بی تعارف کیهان ورزشی بوده اند.

اصلاح مکانیزم " جذب و دفع "

خدمت جناب سجادی هم عرض می کنیم تا مبارزه صریح و بی امان برای بیرون ریختن این عناصر مخرب و باندهای منفعت جو از عرصه ورزش ، خاصه مدیریت ورزش صورت نگیرد و گام های محکم برای ایجاد اصلاحات اساسی در ورزش برداشته نشود و تا " مکانیزم جذب و دفع" در ورزش تغییر نکند، توانایی های ذاتی و بالقوه ورزش ایران به فعلیت در نمی آید و کمتر کسی ، از ورزش و رقابت ها و نتایج و هیجان های آن لذت خواهد برد و جهان کماکان به کام کاسه لیسان و فرصت طلبان خواهد بود!

*سیدمحمدسعید مدنی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار