PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۷۴۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
گفت‌وگو با بهترین داور لیگ 21 فوتبال ایران
کیهان ورزشی-

پس از اتمام بیست و یکمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران، کیهان ورزشی دست به اقدام معرفی بهترین های فصل اعم از بهترین تیم، مربی، داور، بازیکن، گلزن، چهره اخلاقی و ... زد که در بخش معرفی داور برتر، با بررسی عملکرد همه داوران، بیژن حیدری به عنوان داور برتر این دوره معرفی شد. حیدری از داوران مطرح و پر کار چند سال اخیر کشور است که در شغل اصلی خودش هم دغدغه های زیادی را دارد. حیدری، متخصص ارتوپد یا جراح استخوان و مفاصل است و در بیمارستان بعثت همدان به مداوای بیماران می پردازد، ضمن اینکه در مطب شخصی اش نیز پذیرای بیماران و مراجعه کنندگان است. در سفری نیم روزه به همدان، ایشان را ملاقات کردیم.

بیوگرافی
بیژن حیدری، متولد 5 مهر 1359 در اسدآباد همدان است ولی در شناسنامه، تاریخ تولدش 30 شهریور قید شده است. تا سوم راهنمایی در اسدآباد درس خوانده و بعد از آن به همراه خانواده اش به همدان کوچ کرده است. سال 1387 مدرک پزشکی عمومی گرفته و سال 1388 مجددا درس خواندن را شروع کرد و تخصصش را در رشته ارتوپدی در بیمارستان شفایحیائیان تهران گرفت. سال 1389 به استخدام اداره علوم پزشکی و سال 1393 در همدان به عضويت هيات علمي دانشگاه درآمد و سال 1391 با خانم خوانساري كه آن موقع يك پزشک عمومی بود ازدواج كرد و ایشان اکنون متخصص طب کار (بیماری های شغلی و مشاغل) است. اول بسکتبال بازی می کرد و بعد به سراغ فوتبال رفت  و در سال 1378 به همراه برادرش پیام وارد عالم داوری فوتبال شد. سال 1380 اولین قضاوتم را در لیگ استان همدان انجام دادم  و سال 1391 اولین قضاوتم را در لیگ برتر ایران و ...

سفر نیم روزه به همدان
برای گفت و گو با بیژن حیدری راهی پایتخت سلسله مادها شدیم، همدان که پیش از این با نام های هگمتانه، امدانه، آمادای و آنادانا نیز شناخته می شده است در زمان حکومت سلسله مادها، پایتخت ایران بوده است. وقتی اسم همدان می آید ناخوآگاه به یاد گنج نامه، بوعلی سینا، الوند، باباطاهر و ... می افتیم. یکشنبه 29 خرداد 1401، ساعت 10 به همدان رسیدیم و طبق قرار قبلی با بیژن حیدری، راهی محل کار ایشان در بیمارستان بعثت شدیم. بیمارستان بعثت در بلوار شهید مطهری همدان در داخل خیابان حکما قرار دارد. دکتر بیژن حیدری از ساعت 8 تا حدود ساعت 11، دو عمل جراحی سنگین را انجام داده و پس از این جراحی ها و در وقت استراحتش، پذیرای ما می شود. گفت و گوی ما اینچنین دنبال شد و ماحصل آن در ادامه از نظرتان خواهد گذشت.

*شما از سوی کیهان ورزشی به عنوان بهترین داور سال برگزیده شده اید، در این باره چه نظری دارید؟
- وقتی این خبر را شنیدم خیلی خوشحال شدم، راستش بعد از آن هم از سوی چند رسانه بنده را به عنوان بهترین داور لیگ بیست و یکم معرفی کردند. ویژه نامه پایان لیگ برتر مجله کیهان ورزشی را هم  تهیه کرده و دیدم که بهترین ها، از جمله بنده را انتخاب و عکسم را هم چاپ کرده اید. از کیهان ورزشی که قدیمی ترین و بااصالت ترین رسانه ورزشی کشور است، دو تشکر داشته باشم، یکی به خاطر لطفی که به بنده داشته و انتخابم کردید و یکی به خاطر توجه و اهمیتی که به جامعه داوری دارید. در سالهای اخیر که حاشیه ها و انتقادها از جامعه داوری زیاد شد، کیهان ورزشی مثل برخی از رسانه ها، فشاری وارد نکرد و در این خصوص رفتاری حرفه ای را پیشه کرد و سعی کرد تا حامی داوران باشد. در انتخاب هایی که هر هفته در مجله تان انجام می دهید هم می بینم که اسم داور برتر هفته را بالاتر از اسم بازیکن هفته می نویسید. این موضوع نشان می دهد که داوران را مهمتر از بازیکنان می دانید، البته برای بازیکنان عزیز سوتفاهم پیش نیاید. کیهان ورزشی با این کارش در واقع به داوران اهمیت و شخصیت می دهد. بسیار ممنونم که وقت می گذارید و داوری ها را مرور می کنید و بحث داوری برایتان اهمیت دارد.
*دکنر حیدری، یک روز کاری را چه گونه سپری می کند؟
- همین امروز که در خدمت شما هستم. ساعت 6 و نیم از منزل حرکت کردم و از ساعت 7 تا 8 در بیمارستان، کلاس آموزشی  با دستیاران تخصصی ام داشتم. از ساعت 8 تا حدود 11، دو عمل جراحی سنگین انجام دادم که یک نفر را به خاطر شکستگی لگن و دیگری را به خاطر تعویض مفصل، عمل جراحی کردم. حداکثر یک ساعت و نیم وقت استراحت دارم که اکنون این وقت را در خدمت شما هستم و بعد چند عمل جراحی دیگر . بعد از ترک بیمارستان  برای تمرینات بدن سازی و آماده سازی می روم تا ساعت 3 و نیم بعدظهر. سپس به منزل می روم و بعد از صرف ناهار، مجددا به بیمارستان مراجعه می کنم و اگر عمل جراحی داشته باشم آنها را انجام می دهم  و سپس راهی مطب خودم که در ساختمان پزشکان خواجه رشید، واقع در خیابان خواجه رشید است می شوم و در آنجا هم پذیرای بیماران و مراجعه کنندگان عزیز هستم تا شب که به منزل بروم. در هفته، 3 روز عصرها در مطبم حضور دارم. البته این برنامه های کاری من  برای ایامی  است که فوتبال تعطیل است و قضاوت و کلاس داوری نداریم.
*در سال گذشته چند قضاوت داشتید؟
- 12 قضاوت. 10 بازی را در لیگ برتر قضاوت کردم و 2 مسابقه پیکان با استقلال و گل گهر با نساجی را هم در جام حذفی قضاوت کردم. البته اگر بازی هفته آخر تراکتور با نساجی لغو نمی شد هم، یک قضاوت به قضاوت هایم اضافه می شد.
*مهمترین بازی هایی که در سال گذشته قضاوت کردید، نام ببرید؟
- بازی استقلال و سپاهان در دور رفت که در ورزشگاه آزادی برگزار شد و استقلال با یک گل برنده شد و بازی پرسپولیس و سپاهان در هفته بیست و هفتم که خیلی بازی حساسی بود، زیرا استقلال همان روز فولاد را در اهواز شکست داده و اگر پرسپولیس به سپاهان می باخت، قهرمانی استقلال زودتر از موعد مسجل می شد. از طرفی سپاهان و پرسپولیس که با هم بر سر مقام نایب قهرمانی رقابت داشتند، چشم به سه امتیاز این بازی دوخته بودند. مسابقه زیبا از کار درآمد اما حاشیه هایی هم داشت و در نهایت سپاهان با نتیجه 2 بر 1 برنده شد.

بیژن حیدری: کرونا به ما یاد داد که قدر تماشاگرانمان را بدانیم!

*در بین بازی هایی که قضاوت کردید، کدام بازیها به نظرتان زیباتر و تماشاگرپسندتر بودند؟
- متاسفانه چون در کشور ما همه نگاه ها به دو تیم استقلال و پرسپولیس است، بقیه تیم ها کمتر دیده می شوند اما من در سالی که گذشت 3 بازی برای گل گهر و 2 بازی برای نساجی قضاوت کردم که به لحاظ فوتبالی دیدم که این تیمها چه قدر خوب و تماشاگر پسند بازی کردند. بازی های استقلال و گل گهر و پرسپولیس با گل گهر در تهران، نساجی با نفت در آبادان، نساجی با گل گهر در مشهد را قضاوت کردم و از بازی خوب این تیم ها لذت بردم.
* اگر قرار باشد در بین اهالی فوتبال، چهره برتر اخلاق لیگ بیست و یکم را شما انتخاب کنید، رای به چه کسی می دهید؟
- در خلال برگزاری مسابقات لیگ بیست و یکم، رفتارهای پسندیده زیادی را شاهد بودم، هم از داوران و بازیکنان و هم مربیان و دست اندرکاران تیم ها. خیلی جاها پیش آمد که داوران اشتباه کردند اما مربیان پشت داوران درآمدند و از آنها حمایت کردند. بعضی از مربیان با اینکه تصمیمات داوران علیه تیمشان بود اما بعد از بازی از داوران تشکر می کردند که این موضوع جالب و قابل تقدیر است. اینها مواردی است که دیده می شوند اما گاهی حرکت ها اصلا دیده نمی شوند و بنده می خواهم از طریق این رسانه به یکی از آنها اشاره کنم. در خلال لیگ بیست و یکم، فردی به من مراجعه کرد و گفت که 11 سال است میله در پلیش است. وقتی بررسی کردم دیدم که این فرد 11 سال پیش عضو تیم فوتبال جوانان تالار وحدت همدان بوده است. یک روز در بازی دوستانه تیم های تالار وحدت و بزرگسالان پاس همدان، این فرد در رقابت با وریا غفوری - بازیکن وقت تیم پاس و کاپیتان فعلی تیم استقلال تهران – بر سر تصاحب توپ، پایش دچار شکستگی می شود و پس از عمل جراحی، این میله ها را داخل پایش می گذارند. وقتی بعد از 11 سال این فرد پیش من آمد که میله ها را از پایش خارج کند به او گفته ام که چرا حالا آمده ای، خیلی سال پیش از این باید مراجعه می کردی. میله ها داخل پایت فرو رفته و برای خارج کردن آنها احتیاج به عمل جراحی است و ... این فرد از طریق اینستاگرام، وریا غفوری را پیدا کرد و موضوع را به اطلاع  وی رساند. یک روز وریا به من زنگ زد و گفت: دکتر حیدری! من تمام هزینه های درمانی این فرد را می پردازم و شما عملش کن. چون من باعث شدم تا در جوانی، فوتبالش تمام شود. شاید اگر مصدوم نمی شد الان از من سرشناس تر و پولدارتر بود و ... آن فرد را عمل کردم و کار تمام شد اما رفتار جوانمردانه وریا غفوری که من ندیدم در هیج رسانه ای عنوان شود برای من خیلی باارزش بود و حیفم آمد که در این نشریه اخلاق مدار آن را بیان نکنم.
*سال گذشته در چه تورنمت های بین المللی قضاوت داشتید؟
-در مسابقات مقدماتی زیر 23 سال آسیا و AFC کاپ، که هر دو تورنمنت در کشور اردن برگزار شد، حضور داشتم و قضاوت کردم. اخیرا هم در شهر بیشکک قرقیزستان حضور داشتم و از مرحله مقدماتی جام ملت های آسیا، دیدار دو تیم میانمار و سنگاپور را قضاوت کردم و در بازی قرقیزستان و میانمار هم داور چهارم بودم. در پایان این دوره از مسابقات، تیم های قرقیزستان و تاجیکستان توانستند به مرحله نهایی جام ملت های آسیا راه پیدا کنند. در مسابقات جام باشگاه های آسیا در منطقه شرق که به صورت مجتمع برگزار شد به همراه آقایان علیرضا فغانی، محمدرضا منصوری و محمدرضا ابوالفضلی حضور داشتیم که بنده هم به عنوان داور و هم به عنوان داور چهارم در چند مسابقه حضور داشتم. اما فکر می کنم که حساس ترین قضاوتم در آسیا، بازی تیم های دایگو کره جنوبی و بوریرام تایلند در مرحله پلی آف بود. این بازی در 90 دقیقه، حساس و جذاب اما بدون گل دنبال شد و به وقت های اضافه کشیده شد. دقیقه 120 که همه خودشان را برای ضربات پنالتی آماده می کردند، بوریرام گل زد و به نظر می رسید که کار تمام است اما بوریرام یک دقیقه بعد، گل مساوی را دریافت کرد و در ضربات پنالتی تیم دایگو برنده شد. این بازی دراماتیک وار تمام شد و من از آن درس های زیادی گرفتم. آقایان آرمان اسعدی و علیرضا ایلدروم کمک های من در این بازی بودند.
*در لیگی که گذشت کدام قضاوت ها به دل خودتان نشست؟
- هر دفعه که مسابقه ای تمام می شود و موقع ورود به رختکن احساس سبکی و راحتی می کنم، متوجه می شوم که قضاوت خوبی داشته ام و آن روز برایم خوب بوده است. این یک حس واقعی و قشنگ است که خوشبختانه در یک سال گذشته در رویدادهای داخلی و خارجی زیاد به من دست داد و من مطمئن شدم که کارم را به خوبی انجام داده ام. اینکه چند رسانه، از جمله مجله معتبر کیهان ورزشی مرا به عنوان بهترین داور سال انتخاب می کنند یعنی این که حس من به من راست گفته است. با این حال، خودم از قضاوت بازی رفت استقلال و سپاهان در آزادی، پرسپولیس و گل گهر در آزادی و نساجی با گل گهر در مشهد، خیلی راضی هستم.
*وضع مالی داوران در لیگ بیست و یکم بهتر شد، در این باره چه نظری دارید؟
- اینکه درآمد داوران چند سال ثابت بود و یک دفعه در لیگ بیست و یکم، به میزان 400 درصد افزایش پیدا کرد را به فال نیک می گیرم اما معتقدم که هنوز درآمد داوران کم است و با تورم اقتصادی فعلی، اصلا جور درنمی آید. اگر هم بخواهیم درآمد فعلی داوران ایرانی را با داوران شاغل در کشورهای حوزه خلیج فارس مقایسه کنیم هم متوجه این فاصله زیاد درآمدی می شویم. در کشورهای حوزه خلیج فارس برای هر قضاوت به داوران یک هزار تا 2 هزار دلار دستمزد می دهند اما الان در لیگ برتر ایران برای هر قضاوت به داوران 4 و نیم تا 5 میلیون تومان دستمزد می دهند – در نظر بگیرید که با افزایش 400 درصدی، دستمزدها این قدر شده است - اگر این مبلغ را به دلار تبدیل کنید متوجه فاصله زیاد درآمدی داوران ما و آنها می شوید.

بیژن حیدری: کرونا به ما یاد داد که قدر تماشاگرانمان را بدانیم!

* و در مقایسه درآمد داوران و بازیکنان چه نظری دارید؟
در این خصوص من همیشه یک مثال می زنم؛ وقتی در قطار سوار هستیم و یک واگن از ریل و مسیر خارج می شود، همه آسیب می بینند، نه عده ای خاص. در فوتبال هم داور جز مهمی از مجموعه به حساب می آید، به طوری که نمی توان آن را نادیده گرفت یا ضعیف پنداشت. من قصد بی احترامی به مربیان و بازیکنان عزیز را ندارم اما در فوتبالی که مربیان و بازیکنانش درآمد چند ده میلیارد تومانی در سال دارند، بهترین داور کشور با بیشترین قضاوت، درآمد سالیانه کمتر از 50 میلیون تومان دارد. بنده سال گذشته بیشترین تعداد قضاوت را داشتم و درآمد سالیانه ام حدود 48 میلیون تومان بود. حتما اذعان دارید که این مبلغ درآمد یک ماه بازیکنان است. حالا چه طور توقع دارید که مربی و بازیکن چند میلیاردی از داوران کم درآمد ما تمکین کنند! تازه بازیکن وقتی مصدوم می شود هزینه های درمانش با باشگاه است اما داور وقتی مصدوم می شود هزینه های درمانش با خودش است. به بازیکن لباس و کفش بازی می دهند اما داوران باید هزینه پوشاک را هم خودشان بپردازند. وقتی داور مصدوم می شود برای یک دوره  فیزیوتراپی شاید باید دستمزد یک یا دو قضاوتش را بپردازد در حالی که بازیکنان و مربیان از این مخارج معمولا ندارند. اکثر داوران بیمه نیستند و برای یک جراحی رباط باید درآمد یک فصل خود را کنار بگذارند.

*چه زمانی کارتان برای لیگ 22 شروع می شود؟
- داوران تعطیلات نیم فصل ندارند و باید 42 روز تمرین کنند. کلاس های توجیهی خواهیم داشت و تا آنجا که می دانم لیگ بیست و دوم حرفه ای قرار است اواخر تابستان شروع شود، کلاس های توجیهی ظاهرا دوم مکرداد شروع می شود.
*چند روز قبل، رئیس کمیته داوران اعلام کرد که در لیگ بعدی هم VAR  نخواهیم داشت، نظرتان در این مورد چیست؟
- VAR  زیر ساخت هایی احتیاج دارد که متاسفانه فعلا در کشور ما این امکانات وجود ندارد. بله خبر نبود "وی ای آر" در لیگ بیست و دوم راشنیدم و متاسف شدم. بنده بی صبرانه منتظر ورود و استفاده از این تکنولوژی هستم و اینکه برخی ها می گویند که کمک داور ویدئویی – وی ای آر – مچ داوران را می گیرد و اشتباهاتشان را بر ملا می کند را قبول ندارم.
* در مصاحبه قبلی (اسفند 99) گفته بودید که آرزو دارید کرونا از بین برود تا تماشاگران باز هم به ورزشگاه ها بیایند و این اتفاق در لیگ 21 افتاد.
- بله. شاید مهمترین اتفاق لیگ بیست و یکم، بازگشت تماشاگران به ورزشگاه ها بود و بنده هم بابت این قضییه خیلی خوشحالم. نه فقط در ایران که در تمام دنیا، برگزاری مسابقات با حضور تماشاگران جذاب تر است. در دوران کرونایی من برای قضاوت به کره جنوبی رفتم و وقتی در آنجا تماشاگران را دیدم با انرژی بالاتری قضاوت کردم و حس خوبی داشتم. برای ما داوران حضور تماشاگران خیلی مهم است و به ما انگیزه می دهد. در همین لیگ اخیر وقتی با تیم داوری برای قضاوت بازی سپاهان و پرسپولیس عازم سیرجان بودیم، در مسیر سیرجان متوجه شدیم که قرار است تا این بازی بدون تماشاگر برگزار شود. بعضی ها به ما می گفتند که به نفع تان شد که تماشاگر نیست و بدون حاشیه و راحت قضاوت می کنید اما من گفتم که این جور نیست و بازی بدون تماشاگر هیچ لطفی ندارد. وقتی تماشاگر نیست در زمین صدای همه را می شنوید و بازی های رسمی شکل بازی های دوستانه قبل فصل تیم ها را پیدا می کند! بهر صورت کرونا به ما یاد داد که قدر تماشاگرانمان را بدانیم.
*دکتر! تا حالا شده که ورزشکاران سرشناس برای مداوا به شما مراجعه کنند؟
- بله. این موضوع به دفعات اتفاق افتاده و ورزشکارانی از رشته های مختلف ورزشی برای درمان به بنده مراجعه کرده اند که از بین آنها می توانم به آرمین تشکری – عضو تیم ملی والیبال – برقه ای – داور تنیس – آرزو حکیمی – عضو تیم ملی قایقرانی – غلام سلیمانی – ناظر داوری فوتبال – تعدادی از فوتبالیست های استان همدان و... اشاره کنم.
* و صحیت پایانی تان.
- بازهم تشکر از کیهان ورزشی و شما که وقت گذاشتید و تشریف آوردید. آرزو می کنم که در روزهای پیش رو مردم کشورم در صلح و آرامش و سلامت زندگی کنند و فوتبال کشورمان نیز در جام جهانی، خاطرات خوبی را برایمان رقم بزند. برای تیم داوری کشورمان در جام جهانی قطر هم آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم که شاهد قضاوت داوران ایرانی در فینال مسابقات باشیم.

*سعید حاجی بابایی

برچسب ها: بیژن حیدری
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار