PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۷۴۵۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
رئیس معزول توضیح دهد که از نظر ایشان ، سمبل ملی پوشان و نماد ملت بزرگ ایران چه عناصری هستند!
به مفسدان ورزش حمله کردن، دفاع از سلامت ورزش است

مدیران عوامفریب و نالایق ، بلای جان ورزش هستند

علت اصلی برکناری رئیس سابق فوتبال ، تشویق و همراهی با قبح شکنان و جریانات ضد اخلاقی بود

اگر رسانه ای مثل تلویزیون به وظیفه خود عمل می کرد سرنوشت ورزش و فوتبال، این نبود


**مشی کیهان ورزشی

مشی و روش کیهان ورزشی از دیرباز و حداقل از زمانی که نگارنده در دوران نوجوانی ، خواننده این مجله بود ( حدود چهل و اندی سال پیش) تحلیلی و انتقادی بوده و چون هدف و منظور نهایی اش را رشد دائم و پیشرفت مستمر و بی وقفه ورزش مستعد ایران قرار داده ، دأب و دغدغه اصلی موضع گیری های کلان و تحلیل های اصلی آن بر این مبنا و تحقق این هدف قرار داشته است و از این بابت هم خیلی وقت ها مورد غضب و کینه مدیران و صاحب منصبانی بوده که عوضی به حیطه ورزش گام نهاده اند ، مدیرانی با این خیال که اولا ورزش موضوع مهمی نیست و آقایان بالا سر چندان به آنچه که در آن می گذرد اعتنایی نمی کنند و اهمیتی نمی دهند و ثانیا اهالی ورزش غالبا افرادی بی سواد و کم سواد هستند و الکی خوش هایی که با یک برد و مدال و قهرمانی و صعود به جام جهانی، همه چیز را گل و بلبل تصور می کنند و از همه چیز و همه کس رضایت دارند و فقط کافی است برای آنها یکی دوتا مدال رنگی و چاق و چله از هر میدان و مسابقه ای ( ترجیحا جهانی و المپیکی) صید کنید و یک صعود به جام جهانی به هرقیمت و تن دادن به هر قبح شکنی و ذلتی تنگش بزنید و ... آن وقت می توانید با خیال راحت در ورزش ، پاها را روی هم بگذارید و به صندلی ریاست تکیه بزنید و هرکاری که خواستید انجام دهید و خلاصه از مواهب مدیریتی ، کمال استفاده را ببرید .

**تصور غلط مدیران عوضی آمده

بله، اینطور مدیران و با چنین دیدگاه اشتباه و روش های عوامفریبانه ، می بینند که علی رغم اینکه مدال آورده اند، و به جام جهانی هم - ولو با تاوان سنگینی که از جیب مردم به ویلموتس خان پرداخت کرده اند - رفته اند، باز یک کیهان ورزشی پیدا می شود که به هیچ صراطی ، مستفیم نیست و اهل زدوبند و " خرید و فروش " و کوتاه آمدن هم نیست و در عوض ، دائم انتقاد می کند و" نق" می زند و هدف اصلی ورزش را یادآور می شود و به عوامفریبی ها و فریبکاری ها و ماکیاولیست های ظاهر الصلاح در ورزش حمله می کند و خلاصه خواب خوش را از چشمان آنها می رباید و به آنها می فهماند که اینطوری هم نیست که شما درباره جامعه محترم ورزش و سطح ایده آل ها و سقف خواسته های آنها با کمک مشاوران عوضی آمده تر از خودتان تصور فرموده اید و ... چنین مدیران عوضی آمده ای باید هم از کیهان ورزشی ، دل خوشی نداشته باشند و سایه اش را با تیر بزنند و...

**هدفی جز اصلاح نداریم

با این حال به لطف خدای منان و هدایتگر و حمایت و پشتیبانی خوانندگان فهیم و صاحب تشخیص(که بر خلاف تصور مدیران اشاره شده در بالا، موضوعات را خوب می فهمند و از مسائل درک بالایی دارند و خلاصه خیلی راحت صداقت را از فریب و خدمت را از خیانت تشخیص می دهند)، راه و مسیر خود را ادامه می دهیم و از این بابت جز از خدای بزرگ ، از ملامت هیچ ملامتگر و تهدید هیچ تهدید گری نمی ترسیم و البته در این مسیر ، جز مبارزه با زشتی ها و فریب ها و سیاهکاری ها و ... و کمک به بهبود حال ورزش و اصلاح آن هیچ هدف و منظور دیگری نداریم.

این مقدمه را آوردیم تا به خوانندگان عزیزی که به ویژه در هفته های اخیر با پیام های دلگرم کننده و امید بخش خود - که بیش از هر چیز از قوه فهم و صاحب تشخیص بودن آنها حکایت می کند - ما را به ادامه با قوت و البته بامنطق این مسیر ، تشویق و در ضمن آن تذکرات بجا و پیشنهادات سازنده و حتی انتقادات درستی هم مطرح می کنند، عرض کنیم که خیالشان راحت باشد که مجله آنها از مسیری که درست می داند و پیگیری و مطالباتی که مردمی و حق می داند برنمی گردد و در این باره اهل هیچ معامله و کنار آمدنی نیست:

من که هرشب ره تقوا زده ام با دف و چنگ

این زمان سر به ره آرم چه حکایت باشد

**حمله به فساد، دفاع از سلامت

رومن رولان ، نویسنده معروف فرانسوی که کار اصلی او " بیوگرافی نویسی" است و در این زمینه آثار پرخواننده و ماندگاری مثل " میکل آنژ" و" جان شیفته" و ... دارد، اگر اشتباه نکنیم در کتاب" ژان کریستف" می نویسد: " به فرانسوی فاسد تاختن ، از فرانسه دفاع کردن است." بر اساس این حرف کاملا درست ما هم می گوییم حمله به جریانات و افرادی که صرفا به خاطر منافع شخصی خود ، دست به هر کاری می زنند و از وسایل مختلف بهره می برند تا ورزش را آلوده کنند و به فساد بکشانند و کام‌ مردم و دوستداران ورزش را تلخ کنند، از ورزش و علاقه مندان اصیل آن دفاع کردن است. نمی شود در حالی که افراد و باندهایی با نقشه ها و عملکرد خود خواهانه خود یکسره در کار تخریب و اخلال در کار ورزش هستند و برای سودجویی و کسب منافع نامشروع هر چه بیشتر ، رودربایستی و حیا و تعارف را کنار گذاشته و ورزش را از مسیر سالم و صحیح خود به انحراف می کشانند و روح و معنی و هدف انسانی و اجتماعی آن را نادیده می گیرند ، کسانی که قاطی این جریانات نیستند و از لحاظ فکر وهدف کاملا به اردوگاه و جبهه مخالف آن وابسته هستند، راه سلامت و شیوه عافیت بگزینند و چشم بر واقعیت ها ببندند و در برابر شلتاق کردن جریانات ضد ورزش ، خود را به کوری و ندیدن و کری و نشنیدن بزنند و تایید کننده و حتی تحسین کننده وضع موجودی که جریانات منفعت جو ومفسد برای ورزش به وجود آورده اند باشند و هالو مآبانه مثلا اندر شاهکار سریعترین صعود فوتبال به جام جهانی قلم بزنند و سخن بگویند و برنامه تلویزیونی درست کنند و به جای آگاهی دادن به مردم و جامعه، ذهن آنها را تخدیر و هوش و حواس آنها را منحرف و شعور و فهم آنها را به سخره بگیرند و در یک کلام ، سر آنها کلاه بگذارند.

**کفران نعمت صاحبان قلم

این " نمی شود" به ویژه درباره کسانی صدق می کند که وظیفه روشنگری و آگاهی بخشی دارند و در این مملکت ، صاحب قلم و نشریه و مجله و خبرگزاری و سایت و برنامه های رادیو و تلویزیونی هستند. اینها باید از ابزار بیان و قلم که ارزش و کارکرد معجزه آسای آنها در روشنی افکار و ارتقای سطح آگاهی مخاطب ، روشن است - و حتی کتاب مجید به نام آنها قسم می خورد - بهترین استفاده ها را ببرند و با نقد منطقی مسائل و حمله شجاعانه به پلشتی ها و منحرفان و مفسدان سودجو، شکر نعمت را به جای آورند. اما راستی اینجاست که ما به هر دلیل و علت - که البته روشن و معلوم هم هست - از این ابزار و امکانات به درستی استفاده نکرده ایم ، سهل است که خواسته و ناخواسته خیلی وقت ها و در بسیاری جاها در جهت خلاف هم استفاده کرده ایم!

**نگاه به وضعیت ورزش

اثبات این ادعای تلخ ، خیلی آسان است و برای آن نیازی به سرکشی به پستوها و تاریکخانه ها و پشت پرده ها و یافتن اسناد و مدارک سری و پنهان، نیست و فقط کافی است به قصد دیدن واقعیات - و نه ندیدن آنها - به آنچه بر سر ورزش آورده اند و سرنوشتی که ورزش و خاصه رشته های پر مخاطب و پر طرفداری مثل فوتبال پیدا کرده اند، نگاهی گذرا بیندازیم تا آن ادعا ثابت شود ، ادعایی که می گوید رسانه ها و دستگاه های ناظر فرهنگی ما به وظیفه و رسالت خود عمل که نمی کنند هیچ، برضد کارکردهای مثبت و سازنده آن عمل می کنند و به سرگرم کردن عمدی خلق ا... و انحراف افکار و حواس آنها از موضوعات اصلی به موضوعات فرعی ، آن هم به نفع جریانات ناسالم وآلوده دلالی و منفعت جو و بعضا مفسد مشغول هستند.

**خیانت به شعور و فهم مردم

چه، اگر رسانه ها و مطبوعات و برنامه های تلویزیونی و رادیویی به وظیفه خود ، اندکی و فقط اندکی عمل می کردند ، کار ورزش و فوتبال ما به اینجا نمی رسید که جریان دلالی افسار گسیخته و قانون شکن تا قلب ورزش و همه جای فوتبال نفوذ کند و رای مجمع را به نفع خود خریداری کند، رئیس فدراسیون برای آن تعیین کند و برای تیم ملی ، سرمربی و بازیکن سفارش دهد و بازار نقل و انتقالات را مثل بازار روغن و کشک و لوبیا و... به تسخیر خود درآورد و برای فوتبالی که هنوز صلاحیت حرفه ای دو باشگاه بزرگ و باسابقه و پرطرفدار آن مورد تایید کنفدراسیون آسیا نیست، مبالغ آنچنانی و قراردادهای نجومی مسخره دیکته کند و... کسی، مدیری و مسئولی که کارش نظارت فرهنگی و رسانه ای است یا صاحب سایت و مجله و روزنامه است، یا در تلویزیون ،برنامه سازی می کند و قادر به دیدن این واقعیت ها باشد و خود را به خواب نزده باشد، اگر این وضعیت را تایید کند و به جای نقد کوبنده و حمله شجاعانه به مسببان ، آن را تایید کند و همه چیز را گل و بلبل جلوه دهد و " شو" ی تلویزیونی راه بیندازد و بساط " الکی خوشی" و " ان شااء ا... گربه است" راه بیندازد، بداند که دارد فهمیده یا نفهمیده به ضرر مردم و ورزش و فوتبال و منافع ملی و به نفع جریان مخرب و مفسد در ورزش کار می کند و به قلم و بیان و ابزار بالقوه سازنده رسانه ای " خیانت" می کند. آری ، به جریانات مفسد ضد ورزش و منفعت جو حمله کردن، دفاع از ورزش پاک و حق طرفداران اصیل چنین ورزشی است.

**وقتی مجمع ، گوش به فرمان دلالان باشد

شنیدیم رئیس برکنار شده فدراسیون فوتبال در گفت و گویی که با نشریه یا برنامه ای تلویزیونی داشته کلی از خودش و اندر خدمات مشعشع خودش تعریف و دفاع کرده و طلبکارانه حرف زده و آخر سر هم برای اینکه خودش را خیلی مهم و البته مظلوم! جلوه دهد گفته است حکم عزل من از "بالا" صادر شده است. البته وقتی مجمعی ، استقلال رای و شخصیت انتخابگری نداشته باشد و جریانات دلالی با تطمیع آن ، تکلیف رای وی را مشخص و به او دیکته کنند به چه کسی رای دهد، و با اشاره جریان دلالی ، فردی را " نصب" می کند و نه بر اساس لیاقت و اصل شایسته سالاری و نگاه به مطالبات مردمی و درنظر داشتن منافع ملی، طبیعی است این اختیار و شخصیت و اصلا صلاحیت را هم ندارد که حکم" عزل" منصوب سفارشی خود را صادر کند.

**دلال ها حق دارند، دستگاه های نظارتی حق نداشته باشند

بله، در چنین وضعیتی باید هم دستگاه های نظارتی ، با قدرت وارد عمل شوند و حکم عزل چنین فردی را که با رای سبیل چرب شده ها، به مقام منیع ریاست و صندلی پرارزش خدمت و نوکری مردم رسیده ، صادر کنند. چرا فقط دلال ها و کار چاق کن ها و قالتاق ها به مجمع و اکثریت اعضای آن خط بدهند و سفارش کنند که فلان فرد را به ریاست" نصب" کنید؟ چرا دستگاه های رسمی و تشکیلات نظارتی به وظیفه ملی خود عمل نکنند؟ البته ما نمی دانیم داستان " از بالا" ی این فرد ، چقدر صحت دارد، چون در زمان ریاست کوتاه مدت ایشان کم ، حرف و وعده عمل ناشده نشنیدیم . شاید این ادعا و حرف هم یکی از آنها باشد ، اما به صراحت عرض می کنیم اگر داستان" از بالا"ی ایشان درست باشد هم خوشحال می شویم و هم امیدوار. امیدوار، از این نظر که خدا را شکر دستگاه ها و تشکیلاتی هم در این مملکت هستند که هم رسما وظیفه نظارت و رصد کردن مسائل را دارند وهم عملا به وقت خود آن کاری را که باید انجام دهند، باقدرت انجام می دهند و باز آرزو می کنیم این دستگاه های نظارتی که از " بالا" عمل می کنند نه فقط در این مورد خاص ، که در هرجا و هر حوزه ای که عده ای یا باند و جریاناتی ، فرهنگ و ارزش های مقبول جامعه و منافع مادی و اقتصادی مردم را بازیچه منافع حقیر و هوس های پست و کثیف خود کرده اند، وارد عمل شوند و آنچنان عمل کنند که باید ، طوری که باعث قوت قلب مردم و به سود منافع ملی باشد و خواب را بر چشم فرصت طلبان منفعت پرست و عاشقان میز و ریاست و مواهب مدیریتی حرام کند.

**اباحه گری و قبح شکنی، دلیل برکناری بود !

درباره حرف های رئیس معزول فدراسیون فوتبال چون دقیقا نشنیده ایم و نخوانده ایم ، فعلا سخنی نداریم اما از فرصت استفاده می کنیم و بار دیگر به خوانند گان محترم کیهان ورزشی یادآور می شویم که آنچه باعث عزل این فرد از صندلی ریاست فوتبال شد ، برخلاف آنچه که خودش اصرار می کند و دوستان و همپالکی های رسانه ای اش می خواهند به شیوه همیشگی خود - که فریب افکار عمومی است - القا کنند، بیش از اینکه به مسائل مالی و حقوق های نجومی و پاداش های آنچنانی و ریخت و پاش های از کیسه خلیفه و... یا ضعف مدیریتی و انتصاب همکاران و سر و سر داشتن با " خوبان عالم"! و نظایر این دلایل ، مربوط شود به اباحه گری و هرهری مسلکی و قبح شکنی های اخلاقی که به طور خزنده اما ملموس و وقیحانه ای در فدراسیون و ارکان آن و حتی اردوی تیم ملی و... به حرکت درآمده بود و آقای مثلا مسئول و مدیر فدراسیون که آنجا که جو و باد ! و فضا و مصلحت و منافعش اقتضا می کرد در دفاع از ارزش های دینی و اعتقادی و فرهنگی و ملی ، منبر می رفت و خود را مدیری جهاد گر که فقط و فقط محض اصلاح و نجات فوتبال و بازگرداندن آن به دست صاحبان اصلی آن یعنی مردم زیر بار مسئولیت رفته، در عمل در برابر این جریانات ضد فرهنگی و مغایر با ارزش های مورد قبول جامعه که سازنده فرهنگ و اعتقادات و معنویت این ملک وملت است، کوتاه می آمد و سکوت می کرد و ای کاش سکوت می کرد ، تشویق هم می کرد، حمایت هم می کرد ، به جای برخورد تنبیهی با قبح شکنان و مرتکبان خلاف و رفتار ضد اخلاقی که چند روزی خوراک خوبی برای شبکه های معاند شد، دستور می فرمود قبل از بازی تیم ملی ( جلوی امارات) پوستر رنگی و گلاسه خلافکاران را به عنوان سمبل ملی پوشان و نماد یک ملت بزرگ و باشخصیت که 43 سال است به جرم پایداری در دفاع از ارزش های فرهنگی و اعتقادی خود مورد بی رحمانه ترین حملات خون آشامان متمدن نمای دنیا قرار گرفته، چاپ شود و در دسترس همگان و برنامه های محترم و خیلی متعهد ورزش شبکه 3 ، قرار گیرد، تا همه علی الخصوص جریانات و نشریات و رسانه های اصیل و نجیب و در خدمت فرهنگ جامعه و روشنگری و آگاهی بخشی به مردم ، قشنگ گوشی دستشان بیاید که در فوتبال ما چه خبر است و از این به بعد چه محشری! قرار است برپا شود .

**شکایت «عمواینفانتینو»!

اینطور نشریات و رسانه ها و آدم های واپسگرا و مرتجع و عقب مانده و طرفدار فرهنگ ملی و قهرمانی و بیگانه با آنچه در عالم ورزش حرفه ای روز دنیا می گذرد، یا باید خودشان را مثل ماها که عنان فوتبال را با رای مجمع محترم ! به دست گرفته ایم "up date" کنند و همرنگ جماعت شوند یا اگر خیلی رویشان را زیاد کنند و بخواهند خواستار ورود دستگاه های نظارتی و فرهنگی به این ماجراها و حریم ماها بشوند ما هم با یک تلفن به عمو اینفانتینو، حساب خودشان و نظارتشان و دولتشان و...! را می رسیم. ما تا عمو اینفانتینو را داریم ، غم نداریم!! کمتر از دو هفته اما دیدیم وقتی رگ غیرت اهالی ورزش از اتفاقاتی که در اتوبوس تیم ملی افتاده بود و سکوت و مماشات قبح شکنانه مسئولان، به جنبش درآمد و مجله بیدار و متعهدی چون کیهان ورزشی با حمله به " جریانات گستاخ و قبح شکن " ، " مهر باطل " شد بر چهره آقای مثلا رئیس کوبید، خیلی زودتر از حد تصور( کمتر از دوهفته) طومار مدیریت ایشان در فدراسیون بر چیده و حکم عزل وی صادر شد. بله، این بود دلیل اصلی عزل و برکناری آقای رئیس، نه مسائل مالی و رابطه با خوبان عالم و... چرا که این مسائل تقریبا از ابتدا معلوم بود، اما خبری از برکناری نبود، اما وقتی موضوع اتفاقات غیراخلاقی و ماجرای " اتوبوس" و ... رخ داد و آقای مسئول! به وظیفه خود در این باره عمل نکرد ، آن وقت بحث برکناری ایشان کلید خورد. بنابراین بهتر است ایشان مظلوم نمایی و فرافکنی نکند و خودش را " قهرمان" جلوه ندهد، که اگر هرکسی باورکند، آگاهان و صاحبان تحلیل و بصیرت ، آن را باور نمی کنند چون می دانند علت اصلی عزل و برکناری چه بود.

**رابطه درافتادن با ارزش ها و ساقط شدن

و این البته تجربه بسیار خوبی است که باید از آن درس گرفت، هرچند هوچی های سایت دار و شومن های تلویزیونی، بخواهند با راه انداختن هیاهو ، افکار را منحرف کنند و فریب دهند. این تجربه که بارها در طول تاریخ و خاصه در دوران معاصر تکرار شده ، این است که هرکسی، با ارزش های مقبول این مردم که سازنده فرهنگ و اعتقادات و باورهای آنهاست دربیفتد و بخواهد بازی درآورد و به آنها اهمیت ندهد، خیلی زودتر از حد تصور ، سقوط می کند و سرنگون می شود، حالا می خواهد رئیس فلان فدراسیون باشد یا اینکه بهمان مجری تلویزیونی و نویسنده باشد و یا **حتی" شاه شاهان" ! باشد...

مجال و فرصت تمام شد، اما حرف های بسیاری ناگفته ماند ، حرف هایی درباره شروع فعالیت های انتخاباتی فدراسیون فوتبال و ضعف های نگران کننده بعضی از فدراسیون ها که حتی از اعزام یک تیم ورزشی هم به خارج عاجزند، اما به جای توجه به هشدارهای دلسوزانه و برادرانه، در باد غروری کاذب و بی پایه و اساس خوابیده و به تهدید و ارعاب روی آورده اند که می گذاریم برای فرصتی دیگر . ان شاءا...

*سیدمحمدسعید مدنی


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجیدمنتظری
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
0
0
سلام جناب مدنی واقعا حق مطلب را ادا نمودید گرچه حقیقت تلخ باشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار