PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۷۴۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
پوزخند دلالی افسارگسیخته به علم و کارشناسی
هیات رئیسه مجهول الهویه فدراسیون
 به ساز مافیای فوتبال می رقصد و تهدید می کند !

آقای وزیر ! مبارزه با اخلالگران مفسد ، مهمترین و اصلی ترین وظیفه شما در ورزش است

حرف حسابی آقای وزیر
وزیر ورزش ، ساعاتی قبل از اعلام رای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال مبنی بر ابقای سرمربی کروات تیم ملی، گفت و گویی با خبرنگاران داشت که یک بخش از آن به کار ما می آید و در باره اش حرف داریم. آقای سجادی در بخش پایانی اظهاراتش می گوید:" مسائل فنی، مسائل داخلی فوتبال است . دیروز به ماجدی گفتم، هر تصمیمی اعم از بقای کادر فنی فعلی یا انتصاب مربی ایرانی یا خارجی بگیرید، هر هزینه ای که داشته باشد، برای هر مدت و هر مبلغی، اگر حاصل کار کارشناسی و فنی باشد، که حتما هم هست، ما در وزارت ورزش به آن تصمیم احترام می گذاریم و از آن حمایت می کنیم." حرفی حسابی و کاملا منطقی که اگر نه فقط در ورزش ، بلکه در هرجا و حوزه دیگری عمل بشود، شک نکنیم که خیلی از مسائل آزاردهنده جامعه و مشکلاتی که موجب فشارهای کمرشکن به مردم شده است، حل و رفع می شود.
رمز پیشرفت
اگر به تصمیماتی که " حاصل کار کارشناسی و فنی" و در واقع "علمی" باشد، احترام گذاشته  و از آن حمایت شود، جامعه حتما رو به صلاح و پیشرفت می گذارد و چرخ زندگی مردم راحت تر می چرخد . این عین کلام رسول خدا(ص) است که می فرماید" خیرالدنیا و الآخره مع العلم و شرالدنیا و الآخره مع الجهل"( خیر دنیا و آخرت در علم و عمل بر وفق علم و تخصص است و شر دنیا و آخرت در گروی جهل و بیخردی و پشت کردن و بی اعتنایی به علم و بی احترامی به نظرات عالمانه است.) در هر جای دنیا و هر زمان تاریخ ، اگر کار مردم و بنی بشر، نسبت به دیگران روبراه و جامعه  نسبت به دیگر جوامع از رفاه و امنیت و آزادی بیشتری برخوردار بوده  ، یک دلیل خیلی مهم آن ، این است که به علم و نظرات عالمان و متخصصان احترام گذاشته اند و...
می پرسید چرا ؟
این مقدمه را آوردیم تا خدمت جناب وزیر ، یک نکته مهم را که حتما تا حالا به گوششان رسیده  به سهم خود خیلی صریح و بی تعارف عرض کنیم . هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تشکیل جلسه داد و نظر خود را مبنی بر ابقای سرمریی کروات - که اهل اطلاع خوب می دانند مهره گوش به فرمان و بی اراده جریان دلالی بدسابقه است - اعلام کرد ، نظری که برخلاف اظهارات آقای وزیر ، اصلا " حاصل کار کارشناسی و فنی" نبود و اتفاقا حاصل نظر کاملا غیرکارشناسی و دستوری و هماهنگ با همان جریانات ناسالم اشاره شده بود! می پرسید چرا؟ پاسخ می دهیم چون عالم و آدم ، حتی رسانه های برزیلی! هم می دانند که نظر " کمیته فنی" فدراسیون که متشکل از آدم های شناخته شده و در کار خود خبره - که حتما آقای وزیر هم تک تک آنها را می شناسد - ، " عدم صلاحیت فنی و مدیریتی" این فرد گماشته دلال های پیشانی سفید بوده و برای اینکه احترام او حفظ شود- کار خوبی هم کرده اند- از عبارت" صلاح نیست وی به دلایل فنی و مدیریتی ، سرمربی تیم ملی باشد" ( نقل به مضمون)، استفاده کرده اند و خواهان برکناری اش شده بودند، اما هیات رئیسه فدراسیون که اکثرا برای اهالی فوتبال ، ناشناخته و غریبه هستند و در فوتبالی که دهداری و رنجبر و فکری و برمکی و سالیا و  بهمن صالح نیا و جعفر اشرف کاشانی و حشمت و شرفی و پروین و حجازی و پورحیدری و دایی و... را داشته و دارد،  معلوم نیست با کدام مشروعیت فنی و سابقه مدیریتی فوتبال به این جایگاه مهم رسیده اند( شک نداریم که در انتخابات و مجمع هم نقش دلالی مخرب به شدت پررنگ است)، بدون توجه به نظر قاطع کارشناسان اهل فن نشسته در" کمیته فنی" ، نظری را اعلام کردند که به جرات می گوییم بیش از هرکسی، دل  مافیای فوتبال را شاد کرد و نه دل مردم را. آقای سجادی ! نظر اعلام شده از سوی هیات رئیسه ، کاملا غیر کارشناسی و غیر فنی بود . دیگر خود دانید!
به سبک  " کاکا رستم " !
به این بحث دوباره برخواهیم گشت ، اما حیفمان می آید که فرصت را از دست بدهیم و نگوییم در ورزش ما، بحث تخصص وعلم و فن و..‌. همانقدر شوخی و بی ارزش شده است که بحث فرهنگ و اخلاق و جوانمردی. گروهی پاچه ور مالیده فرصت طلب که کوچکترین علاقه و دغدغه ای نسبت به ورزش و اصلا سرنوشت کل مملکت ندارند و فقط به کسب منافع نامشروع و پرکردن جیب و آخور خود از مال حرام فکر می کنند ، در این بیست و چند سال اخیر به جان ورزش افتاده و رشته هایی مثل فوتبال را کاملا در اختیار خود گرفته اند . این جریان لمپن  به سبک " کاکا رستم" ها، قلم و میکروفون، سایت و خبرگزاری، رادیو و تلویزیون و... را به قمه و قداره تبدیل کرده اند،  برای مرعوب ساختن مدیر و مربی و بازیکن و داور و... تا از آنها باج بگیرند و باج هم می گیرند. اینها با " علم" که رمز سعادت و پبشرفت هر حوزه وعرصه و ملتی است ( العلم سلطان) چه کار دارند ؟!
بزرگترین وظیفه شما
آقای وزیر محترم که خودتان هم اهل ورزش هستید و خیلی از این چیزها را بهتر از ما می دانید! قلع و قمع کردن این جریانات مزاحم و وقیح در ورزش و کندن شر آنها از سر فوتبال ، مهمترین و بزرگترین وظیفه شما و اصلی ترین مطالبه مردم  در حوزه ورزش از دولت سیزدهم است . بهتر است از انجام این وظیفه که از صد تا " اینطوری جام جهانی رفتن  " ،  مهمتر و برای ورزش ما حیاتی تر است، طفره نروید.
کمیته فنی ، یعنی چه ؟!
یکی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال پس از ابقای سرمربی کروات تیم ملی - که به نظر قاطع کیهان ورزشی ،  دست نشانده و مهره گوش به فرمان جریان دلالی رسوا و شناخته شده فوتبال ایران است - گفته  : " از اول هم قرار نبود اسکوچیچ عوض شود..." و این ، یعنی همان حرف علی پروین که سال ها پیش گفته بود ، کمیته فنی یعنی" کشک"!  و ما می گوییم در فوتبالی که در دست دلال ها اسیر است و از رئیس فدراسیون و هیات رئیسه  گرفته تا سرمربی و کادر فنی تیم ملی و تعداد قابل توجهی از بازیکنان دعوت شده به این تیم  و... را جریان دلالی رسوا تعیین می کند، نه فقط کمیته فنی بلکه همه چیز ، حتی صعود به جام جهانی، حتی خود فوتبال، حتی رسانه و کارشناس و حتی مردم، یعنی  " کشک"!
حامی گندکاری دلالان باشیم ؟!
جالب است  در چنین وضعیتی که دلالی بدنام و مافیای شناخته شده ، همه چیز این فوتبال را به " کشک" تبدیل کرده، همین آقای عضو هیات رئیسه که  فقط دو سه ماهی است که اسمش به گوش اهالی فوتبال خورده اظهار می دارد، امیدواریم همه ، همکاری کنند و حامی تیم ملی باشند... به دیگر سخن ،  این جناب غریبه  توقع هم دارد که در برابر تصمیم غیرکارشناسی و ضد تیم ملی و برخلاف مطالبات مردمی ، همه خفقان بگیرند و صدایشان در نیاید ، چرا؟ چون جام جهانی را در پیش داریم  باید چشم به همه چیز ببندیم و " پفیوزی " پیشه کنیم و حامی گندکاری جریان دلالی رسوای فوتبال ایران باشیم. چرا؟ چون جام جهانی در پیش داریم!
جام جهانی ، بلای جان فوتبال
وعجب این جام جهانی رفتن -  چنانچه از سال ها پیش، بارها به صراحت نوشته ایم - بلای جان فوتبال ایران شده و به جای اینکه موجب پیشرفت و تقویت ساختار آن شود در سایه غفلت و وادادگی مدیرنماهای بی لیاقتی که در این سال های اخیر ، متصدی فوتبال بوده اند به دکان دونبش دیگری  برای دلال ها و فرصت طلب هایی تبدیل شده که به اسم و بهانه آن ، هر غلطی دلشان می خواهد می کنند و مروج هرهری مسلکی و اباحه گری و  فساد اخلاقی و... شده اند و هزینه های گزاف روی دست فوتبالی می گذارند که از جیب مردم اداره می شود.
خیلی ترسیدیم !!
آقای عضو هیات رئیسه در پایان ، تهدید هم می کند که اگر کسی بخواهد تمرکز تیم ملی را برهم بزند ، با او برخورد قانونی هم می کنیم!( خیلی ترسیدیم!!) از ایشان سوال می کنیم شما وهمکارانتان که معلوم نیست با کدام سابقه و تجربه و مشروعیتی در آن جایگاه قرار گرفته اید، اصلا معنای" اصول" و" قانون " را می فهمید که دم از قانون و برخورد قانونی می زنید؟ ما به طور قاطع می گوییم نمی فهمید، چون اگر می فهمیدید، برخلاف اصول و قانون وعقل و همه موازین منطقی و شناخته شده بشری، نظر یک عده کارشناس فوتبال بلد را، قلدرانه و محض رضایت خاطر مبارک جریان دلالی بدنام فوتبال ایران ، " وتو" نمی کردید و آن نظر کارشناسی و تخصصی را با" کشک" مترادف نمی دانستید.
این حرف ها به شما نمی آید !
بنا براین بهتر است  از این  حرف های اصولی و قانونی و محترمانه و مودبانه نزنید که کار امثال شما غریبه های مجهول الهویه نفوذ کرده در فوتبال ، از اول جز اهانت صریح و بی احترامی مکرر و توهین وقیحانه  به فوتبال و اهالی آن و کارشناس و تخصص و اخلاق و ارزش های فرهنگی و... چیز دیگری نبوده و نیست و این هم از آخرین شاهکارتان! شما اگر اهل اصول و منطق بودید باید می دانستید اصلا نفس و صرف حضورتان در جایگاه هیات رئیسه فدراسیون به ضرب اساسنامه سراپا اشکالی که امثال شما برای این فوتبال و به نفع خود، نوشته و تصویب کرده اند، اهانت به فوتبال ایران است‌! کسی که در جایگاه" اهانت" نشسته ، چطور توقع احترام و حمایت دارد و اصلا چگونه به خود اجازه می دهد  این الفاظ و تعابیر و مفاهیم پرمعنی را بر زبان بیاورد ؟!
کوتاه نمی آئیم
در چنین وضعیت مضحک و درعین حال گریه آور، که جریانات مافیایی دلالی و عناصر بدنام ، سرنوشت فوتبال را به دست گرفته و زالو صفتانه شیره آن را می مکند و بساط سوء استفاده و حرامخواری خود را گسترش می دهند، چنانچه قبلا هم نوشته و تاکید کرده ایم ، به یاری حق و با مدد از مولا(ع) محال است از مواضع روشنگرانه و ضد مافیایی و دلالی خود ذره ای عقب نشینی کنیم . باز آنچنانکه پیش از این هم نوشته ایم ، اگر از این مجله قدیمی و کهنه کار،  یک پوست و استخوان باقی  مانده و حق انتشار تنها یک نسخه را داشته باشد، محال است در برابر این اهانت آشکار و این تجاوز وقیحانه و ویرانگرانه به حریم فوتبال ایران کوتاه بیائیم.
مسئله ، فراتر از فوتبال است
نکته مهمی ‌که باید بدان توجه داشت - و امیدواریم مخاطبان گرامی و خوانندگان فهیم و صاحب تحلیل و تشخیص به آن عنایت بیشتری داشته باشند - این است که این مبارزه و درگیری، فراتر از بحث فوتبال به عنوان یک رشته ورزشی است که مسائلی در آن می گذرد. موضوع این است که جریانی مخرب و منفعت جو در این مملکت به راه افتاده که برای کسب منافع هرچه بیشتر و نامشروع خود، دست به هرکاری می زند و چنانچه شاهدیم همه ، از دولت گرفته تا مردم را با انواع و اقسام مشکلات و تنگناها مواجه ساخته است ، جریانی که گویا قسم خورده کاری کند که مردم این کشور از هیج چیز لذت نبرند و شرایط را از حیث روانی وعصبی و مادی و اقتصادی برای آنها سخت و سخت تر کند.
پوزخند به ارزش ها !
این جریان مخرب دلالی منفعت جو  در سایه حمایت های پنهان و آشکار کسانی که سال ها مسئولیت های مهمی برعهده داشتند و یا وادادگی عناصر بی لیاقت و واداده، در سال های اخیر جان گرفته است و در همه جا  و هرجا - اقتصاد و بازار، آموزش و پرورش و مدرسه، ساختمان و مسکن، هنر و سینما ، پزشکی و دارو ، ورزش و فوتبال و... - که  بتواند ، تدریجا رخنه و نفوذ کرده و عنان و اختیار کار را به نفع منافع نامشروع خود به دست گرفته و با راه انداختن بساط رانت خواری و سوءاستفاده از منابع ملی و مردمی و دلالی و گرانفروشی، به مکیدن شیره جان ملت مشغول است و به ارزش هایی همچون" عدالت" و مفاهیمی چون انقلاب و آرمان و منافع ملی و... پوزخند می زند. خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و شعارهای مبنی بر حاکمیت عدالت و مبارزه با فساد  که سر داده و اقداماتی که در این باره شروع کرده، بستر و شرایط برای پیکار با جریانات فاسد و رانت خوار و... - که با رفتار خود زندگی را برای مردم سخت کرده و آنها را تقریبا در اکثر حوزه ها با فشارهای کمرشکن مواجه ساخته اند - هموار شده و فراهم آمده است.
لزوم مشارکت در  جهاد عمومی
پس بر کسانی که در حوزه ورزش به نحوی از انحاء فعالیت سالم داشته و هدفی جز نوکری مردم و خدمت به جامعه و کمک به سلامت و اصلاح روزافزون  شرایط  ندارند، فرض است که در این حوزه به وظیفه و مسئولیت خود عمل کنند. این است که عرض می کنیم موضوع ، فقط فوتبال نیست و چیزی بسیار فراتر است. موضوع ، مشارکت و انجام وظیفه در یک جهاد عمومی و حرکت ملی برای مبارزه با مفسدان و ریشه کن کردن عوامل فساد زا در همه جاست. موضوع این است که ورزش نیز از حوزه هایی است که از نظر طمعکارانه و مفسدانه جریان سوءاستفاده چی و ضدمردمی، دور نمانده و از سال ها پیش به ویژه در این شش، هفت سال اخیر ( برخلاف شعارهای فریبنده تدبیر و امید) که سیاه ترین و رفوزه ترین دوران مدیریت ورزش ایران بود، مثل جاهای دیگر که بالاتر اشاره شد به شدت مورد نفوذ و هجمه این جریانات قرار گرفت، تا آنجا که رشته ای مثل فوتبال ، امروز کاملا در دهان آلوده و چنگال کثیف جریان دلالی قرار گرفته است.
چه باید کرد ؟!
 اکنون چه باید کرد؟ آیا باید محافظه کارانه و خودخواهانه  دم فرو ببندیم و طبق فرمایشات غیر اصولی بعضی ازعوضی آمده ها به حوزه مدیریتی فوتبال، عوض آنکه به انتقاد و روشنگری بپردازیم و بلایی را که باندهای رسوا و شناخته شده ، فقط به خاطر منافع حقیر و کوچک خود بر سر فوتبال و تیم ملی یک کشور و علائق و حساسیت های دوستداران  این تیم  می آورند، افشا نکنیم و مسئولان ورزش را به عمل و اقدام برای نجات فرا نخوانیم و به بهانه آنکه می خواهیم( عین ا... وار که به شهر می رفت!) به جام جهانی برویم، به  تصمیمات اهانت آمیز و ضد کارشناسی هیات رئیسه ، " بره وار" گردن نهیم و " بز اخفش وار" سر به تایید تکان دهیم و از تیم ساخته دلالی و سرمربی پادوی دلالی ، حمایت کورکورانه داشته باشیم  یا اینکه به مسئولیت حرفه ای و ملی و شرعی خود عمل کنیم ؟! آیا خود را به کوری و کری و مُنگلی بزنیم و برای مردم ،  شبکه سوم وار، " شو" اجرا کنیم و مثل آن یکی شبکه " لوده قرتی پرور"، به مسخره کردن مربی ایرانی و اهانت به " نویدکیا" مشغول باشیم و طبق معمول به جای آگاه کردن مردم و به وصیت امام(ره) عمل کردن و تلویزیون را به دانشگاه تبدیل کردن،  برای خوشامد جریانات رسوای دلالی به فریب و تحمیق و اهانت به شعور مردم مشغول باشیم یا نعمت" قلم" و" بیان" را که خداوند به ما عطا کرده  و این مردم به " امانت" به دست ما سپرده اند  به جای آوریم و مخلصانه و بدون چشمداشت ، هر آنچه را که باعث رضای خدایی است  که هر جا باشیم کنار ماست ( وهومعکم ، اینما کنتم) -  خدایی که سخت درباره " مردم" ، حساس است و آنها را " عیال و خانواده " خویش می خواند ( الناس عیالی...)  - و موجب خدمت به جامعه و حل مشکلات و اصلاح معایب می شود بر زبان و قلم بیاوریم؟ الحمدلله هنوز آنقدر کور و کر نشده و از لطف و هدایت الهی محروم نمانده ایم که در این باره درنگ کنیم.
ما راه خود را انتخاب کرده ایم
ما راه دوم را انتخاب کرده ایم و در مسیر رضای خدا و انجام وظیفه و نوکری مردم و اصلاح جامعه  حرکت می کنیم -  هرچند این کارها از نظر هیات رئیسه سازشکار فوتبال ، برهم زدن تمرکز تیم ملی و حرکتی در جهت خلاف حمایت از این تیم  باشد -  و منتظر برخورد قانونی و اصولی آقایان هستیم .

*سیدمحمدسعید مدنی


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار