PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۷۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
کمیته ملی المپیک، اسیر بازی های انتخاباتی شده است!

نشست هیات اجرایی کمیته ملی المپیک با موضوع انتخاب خبرگان ورزشی ، یکشنبه هفته گذشته برگزار شد و در نهایت ، نصرا... سجادی، فریبا محمدیان، مهین فرهادیزاد، مجید شایسته و مجید کیهانی به عنوان 5 خبره ورزشی معرفی شدند. طبق قوانین کمیته ملی المپیک، خبرگان ورزشی با پیشنهاد رئیس و رای کمیته اجرایی انتخاب می شوند؛ به عبارت ساده‌‌تر ، انتخاب این 5 خبره، خروجی پیشنهاد و تصمیم مشترک رئیس و اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک بود.

بعد از اعلام اسامی 5 خبره ورزشی که قاعدتا باید عصاره و چکیده ورزش باشند، موجی از انتقادات علیه اعضای هیات اجرایی به راه افتاد ، تا جایی که برخی از قهرمانان ورزشی که سابقه کسب مدال در رویدادهای آسیایی را نیز در کارنامه شان داشتند به کنایه خطاب به کمیته ملی المپیک یادآور شدند: "اگر اینها خبره ورزشی هستند، پس ما چه کاره ایم؟!”

البته انتقادات ، بیشتر متوجه دو عضو هیات اجرایی به نام های مجید کیهانی و مجید شایسته بود. انتخاب کیهانی از آن جهت ، عجیب و غیر قابل هضم به نظر می رسید که او تا 4-5 سال پیش کیلومترها دور از میادین ورزش، کارمند بانک بود و در کارنامه مدیریتیاش به جای ارتقاء و پیشرفت دوومیدانی، واردات ادکلن! را داشت و در نهایت، برای دوره دوم ریاستش هم تایید صلاحیت نشد. فردی با این مشخصات چگونه میتواند به عنوان خبره ورزشی معرفی شود؟

همین شرایط در مورد مجید شایسته نیز صدق می کند . اعضای هیات اجرایی توضیح دهند شایسته ، کدام خدماتِ شایسته را به ورزش ایران ارائه کرده که حالا عنوان خبره ورزشی را یدک میکشد؟ هیات اجرایی ، شاید خود را به فراموشی زده باشد اما اهل فن که میدانند در دوره ریاست او بر تنیس، تیم ملی ما به دسته 4 آسیا سقوط کرد و شرایط، آنقدر بغرنج شد که ایشان علیرغم میل باطنی ، رفتن را بر ماندن ترجیح داد.

درباره دو خانم انتخاب شده هم گفتنی ها بسیار است اما تنها به این جمله باید بسنده کرد که اگر فریبا محمدیان و مهین فرهادیزاد ، معاون وزیر ورزش در دولت به اصطلاح تدبیر و امید نبودند ، آیا امروز شانس حضور در جمع خبرگان ورزشی را پیدا میکردند؟!

هرچقدر بگوییم و بنویسیم از طنز ماجرا کم نمیشود. در ورزشی که روزگاری محمود خسروی وفا، بهرام افشارزاده، محمود مشحون، رسول خادم و... پلههای کمیته ملی المپیک را بالا و پایین می رفتند، حالا نوبت به افرادی رسیده که کسی طالب آنها نیست ولی خودشان را نامزد کرده و با به راهانداختن «شوی دموکراسی» در نهایت ، حکم ابقای خودشان را صادر میکنند. خود گویی و خود خندی، عجب مرد هنرمندی!

اگر بنا بود اعضای بیکار هیات اجرایی تحت هر شرایطی خود را خبره بدانند ، کاش برای حفظ ظاهر ، کمی بهتر عمل میکردند و حداقل به دادگر رای میدادند که فدراسیونش در المپیک توکیو یک طلا برای ورزش گرفت.

تلقی امروز اهالی ورزش این است که با آنها شوخی شده، وگرنه مگر میشود عدهای از کار بیکار شده و دور مانده از صندلی ریاست ، برای ورزش بزرگ و پرافتخار ایران نسخه بپیچند؟!

شرایط در دیگر بخش های کمیته ملی المپیک بدتر از این نباشد، بهتر نیست. به عنوان نمونه ، کمیسیون ورزشکاران از چند ماه پیش 6 عضو خود را برای حضور در انتخابات معرفی کرده اما حالا برخی از اعضای تصمیم گیرنده کمیته به دنبال تغییر ترکیب آن هستند . دلیلش چیست؟ کسی نمی داند.

بهتر است اعضای هیات اجرایی و مهمتر از آنها ، رئیس کمیته ملی المپیک از این کارهای خود دست بردارند. آنها با این شیوه انتخاب و رفتار نه تنها صلاحیت خودشان را زیر سؤال برده اند، بلکه جامعه ورزش را هم هیچ تصور کرده اند. افرادی که امروز عنوان "مسئول ورزش” را یدک می کشند اگر به خودشان رحم نمیکنند ، حداقل به این ورزش بینوا رحم کنند که با هنرمندی هنرمندانی چون شما دیگر رمقی برایش باقی نمانده است.

متاسفیم بگوییم که سر دیگر جریان فاسد و وقیح دلالی فوتبال، در کمیته ملی المپیک است ، کمیته ای که باید مهمترین نهاد تصمیم گیری ورزش در سطح بین المللی باشد اما اسیر بازی های انتخاباتی شده و کمتر کسی حواسش به آن است ، حتی وزیر ورزش و جوانان که خودش خاک خورده ورزش به حساب می آید.

آقای دکتر سجادی ! تا کی میخواهید سکوت کنید و نظارهگر آوارهایی باشید که یکی یکی بر سر ورزش خراب میشود ؟ دیروز فدراسیون فوتبال و جولان سرمربی محبوب دلالان در تیم ملی بود و امروز نوبت به کمیته ملی المپیک رسیده است . از اینکه تمام این اتفاقات تلخ را مشاهده میکنید و واکنشی نشان نمیدهید، خسته نشدید؟!

اگر با این جایگاه حقوقی و آن سابقه ورزشی، راضی به معرفی امثال این افراد به عنوان خبره ورزشی میشوید ، بدا به حال ورزش ما، اما اگر راضی نیستید و کاری هم نمیکنید، این دیگر جفا به تک تک اعضای این جامعه بزرگ است. اگر هم دلتان به شرایط موجود رضایت نمیدهد اما توان و قدرت برخورد ندارید، بهتر است راه را برای مدیری دیگر باز کنید ، چون این " ماندن " نه به صلاح شماست، نه ورزشی که شما خاک خوردهاش هستید!

*تحریریه کیهان ورزشی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار