PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۷۵۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹
زبان سرخ/مقابل تیم های درجه چندم شکست می خوریم، اما ...
دید جهانی داریم !

1-مصطفی هاشمی در مورد شرایط تیم ملی بسکتبال به رادیو ورزش گفت: در فدراسیون ،جابجایی هایی صورت گرفت، منافع باید با ارجحیت و صلاح بسکتبال درنظرگرفته شود. با نیروی انسانی درست انتخاب نشده برنامه ها به خوبی اجرا نمی‌شود. متاسفانه در ابتدا، کارها کمی عجولانه انجام شد.وی افزود: مسئولان با اسم تقویت، کار تغییر را شروع کردند. گاهی زمان و بودجه خوب وجود دارد اما در حال حاضر با توالی مسابقات در پنجره‌های جام جهانی و کاپ آسیا زمان زیادی نداشتیم و تغییر، خیلی حساس و سخت بود. زمان کوتاهی برای تغییرات بود ودر آن لحظه موارد زیادی را از دست دادیم. این عدم آشنایی و عدم استفاده از تجارب قبلی ، دردسرساز شد. اگر در مسابقات پیش رو اولین امتیاز را از دست بدهیم خیلی کار سخت می‌شود. باید از تمام پتانسیل خود استفاده کنیم. این را هم در نظر داشته باشیم که تیم‌های ژاپن، کره و استرالیا در بازی‌های قبلی با تیم اصلی شرکت نکرده بودند و الان قوی‌تر به زمین خواهند آمد.

2- جواد داوری ، رئیس فدراسیون بسکتبال به خبرگزاری فارس گفت : تغییرات بیشتر درباره بازیکنان هست و روندی است که باید به اجبار انجام شود. نیاز هست که در این تیم (تیم ملی بزرگسالان)تغییرات درباره ساخت نسل جدید صورت بگیرد، چرا که میانگین سنی تیم ،بالا است و باید کم کم این جابجایی را انجام دهیم تا تیم به شرایط آرمانی برسد و تیم پویا و خوبی را نسبت به گذشته داشته باشیم.داوری افزود: دید ما باید مسابقات جهانی باشد و نه اینکه صرفا مسابقاتی فقط در سطح آسیا را مد نظر قرار دهیم. ما باید به عنوان یک تیم باتجربه در مسابقات جهانی هم موفق ظاهر شویم و همه تلاش خود را برای رسیدن به این هدف انجام می‌دهیم.

برداشت آزاد : تجزیه ، تحلیل و نتیجه گیری را بر عهده مخاطبین و کارشناسان می گذاریم اما همان طور که قبلا هم نوشتیم در شرایط بحرانی بسکتبال ایران و نیاز مبرم به کسب نتیجه، هیچ عقل سلیمی چنین خبط و ریسک غیر متداولی را مرتکب نمی شود تا به قیمت گزاف عدم حضور در مسابقات جام جهانی و المپیک متج شود . اگر قصد بهره گیری از جوان ها را داشتید، بهترین زمان ممکن ، رقابت‌های کاپ آسیا بود که اکثر تیم ها با ترکیب دوم و سوم ، حضورپیداکردند. تحلیل های غلط و نشان دادن آدرس اشتباهی روندی است که متاسفانه ادامه داشته و می تواند گزند جبران ناپذیری را بر پیکره و اعتبار بسکتبال ایران وارد کند .وقتی کادر فنی توسط آقایان ، تقویت(!)شد ، انتظار داشتیم که بسان سال های سپری شده ، به راحتی از پس تیم های درجه چندم آسیا بربیاییم و با تمام قوا مقابل قزاقستان و اردن شکست نخوریم . یادمان هست که مصطفی هاشمی در کنفرانس مطبوعاتی بعد از دیدار مقابل سوریه در پنجره دوم انتخابی جام‌جهانی ،قول صعود به فینال کاپ آسیا ، کسب جواز حضورآسان در جام جهانی و المپیک پیش رو را داده بود اما با تصمیم غلط و تغییرات غیرمنطقی که از جانب فدراسیون در کادر فنی تیم ملی روی داد ، چرخ روزگار به میل او نچرخید و مجالی برای وفای به عهد نماند و...

حالا که تیم ملی بسکتبال کشورمان علیرغم عملکرد خوب در مرحله گروهی ، نتیجه دلسرد کننده ای در جاکارتا کسب کرده ، حضور در جام جهانی و المپیک در هاله ای از ابهام قرار گرفته و ناکامی در رده های مختلف ، یکی پس از دیگری رخ می نمایاند ، مدیرجوان با استعانت از همان تاکتیک همیشگی و البته کلیشه ای، صحبت از «دید جهانی» و «فراتر از آسیا » می کند که نمی دانیم این تعبیر ایشان را مزاح تلقی کنیم  یا سرمان را به دیوار بکوبیم ! درست است که این روزها برخی از کارشناسان ، چپ و راست در رادیو و تلویزیون «توفیق حضور» پیدا کرده و صحبت هایی از این جنس را مطرح می کنند اما بهتر است نگاه واقع بینانه و منصفانه را سرلوحه کاری خودمان قرار دهیم ، تیمی که در کوارتر چهارم دیدار مقابل اردن 27-9 نتیجه را واگذار می کند ، چطور می تواند سودای فراتر رفتن از آسیا را داشته باشد و...؟!

البته ما و اکثر کارشناسان دلسوز معتقدیم که کشورمان نه تنها از لحاظ منابع انسانی و استعدادهای ناب برای توسعه بسکتبال چیزی کم ندارد ، بلکه می تواند با تدبیر درست و بهره گیری از همه ظرفیت ها به روزگار خوش سالهای نه چندان دور گذشته برگردد و «ما آقای آسیا هستیم » را دوباره به منصه ظهور برساند اما مطمئنا با در پیش گرفتن این مسیر( که در 6 ماه اخیر سپری شده) که همواره با آزمون و خطا همراه بوده است ، چیزی جز تاریکی افق را نمی شود متصور بود!

پی نوشت : «می گویند روزی ملانصرالدين برای خريدن نان به نانوايي رفت و چون صف نانوايي شلوغ بود، فكری به ذهنش رسيد و داد زد که در كوچه بالايی، آش نذری می‌دهند. عوام برای گرفتن آش نذري ، صف نان را رها كردند و به سوي آدرس غلط روان شدند. هنگامي كه همه رفتند، ملا در يك لحظه پيش خود فكر كرد، نكند واقعا دارند آش نذري می دهند و ما بی‌نصيب بمانيم، برای همین، بدون اين كه نان بخرد، فریاد زنان به دنبال عوام به سوی محل خيالی برای گرفتن آش راهی شد و ...»

حالا حکایت برخی از مدیران بسکتبال ماست که گویا خودشان هم باورشان شده که در آدرس غلطی که با همکاری دوستانشان به مخاطب نشان می دهند ، خبری هست !

*کامران خطیبی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار