PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۷۵۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
زبان سرخ/حرف هایی که سانسور شد ، جوابی که نگرفتیم !

تیم ملی بسکتبال کشورمان این روزها در اردوی آماده سازی ژاپن به سرمی برد تا با آمادگی بیشتر، سوم شهریور و از ساعت 20:30، اولین بازی پنجره چهارم انتخابی جام جهانی 2023 را در تالار بسکتبال آزادی مقابل تیم ملی ژاپن انجام دهد و بعد از آن در دومین دیدار ، دوشنبه هفتم شهریور از ساعت 13میهمان تیم استرالیا باشد .
سعید ارمغانی که در6 بازی رسمی به عنوان سرمربی جدید روی نیمکت تیم ملی ایران نشسته و دو شکست مقابل تیم های قزاقستان و اردن،آن هم با ترکیب کامل در کارنامه اش به ثبت رسیده ، در کنفرانس مطبوعاتی قبل از اعزام به ژاپن ، با ژستی طلبکارانه و با ارائه شاخصه های آماری(که مرغ پخته در دیگ،خنده اش می گرفت) ، قویا از عملکرد تیم ملی در پنجره انتخابی جام جهانی و کاپ آسیا دفاع کرد. حالا این که ایشان نپذیرفت که قیاس مع‌الفارق انجام داده و عملکرد تیم ملی مقابل تیم های تونس ، اسپانیا ، پورتوریکو ، جمهوری چک، ایالات متحده آمریکا ، فرانسه و... را نمی توان با مصاف در برابر سوریه ، تیم دوم ژاپن ، قزاقستان و اردن مقایسه کرد ، بحثی است که در همان جلسه هم ایشان زیر بار نرفت و...
سعید ارمغانی در نشست باخبرنگاران، از تعریف و تمجید مربیان بسکتبال (که در خارج از ایران فعالیت می کنند و با او رفاقت دارند) نسبت به نحوه بازی تیم ملی ایران خبرداد و پیروزی مقابل تیم دوم ژاپن را برسرمان کوبید و از پاسخ دادن به سئوالات خبرنگار کیهان ورزشی طفره رفت . ارمغانی درباره اینکه تیم بزرگ ایران با سابقه چندین قهرمانی در آسیا ،غرب آسیا و... به نیمه نهایی صعود نکرده و جامعه بسکتبال دچار سرخوردگی و ظاهرا سقف آرزوهای ما کوتاه شده است، تاکید کرد: نباید درباره سقف آرزوها صبحت کرد؛ باید کار کرد و پشتکارداشت. باید بسکتبال را در آینده بهتر کنیم. با کارشناسان صحبت کردم و آنها هم اعتقاد داشتند ما خوب کار می‌کنیم! سعید ارمغانی که نشان داد تاب پذیرش هیچ گونه انتقادی را ندارد ادامه داد : شما بخش پیروزی ها را نمی بینید و فقط روی ناکامی ها تاکید می کنید . اگر جامعه بسکتبال، واقع بین باشد، نباید نتایج 6 سال پیش را مد نظر قرار دهد. در این مدت باید دید چه اتفاقی در بسکتبال ایران ، اردن ، چین و دیگر کشورها رخ داده است . ما در این 6 سال چه کار کردیم و...؟!
ما هم با این جمله آقای ارمغانی موافقیم که نباید موفقیت های گذشته و رزومه سابق افراد را ملاکی برای وضعیت امروز قرار داد اما این تناقض در گفتار وعملکرد خود ایشان مشهود است  چرا که وقتی پرسیدیم محمدحسین جعفری ،عضو پیشین تیم‌های نوجوانان و جوانان بسکتبال ایران - که سال هاست برای ادامه تحصیل و بسکتبال راهی آمریکا شده و کسی از وضعیت او خبر ندارد- با چه متر و معیاری به تیم ملی دعوت شده ؟ فرمود: ایشان بازیکن باسابقه و رزومه داری است ! ارمغانی که خودش اذعان کرد همه بازیکنان در یک فرآیند تیمی و با مشورت همکاران با نظر مستقیم او انتخاب شده اند ، اعتراف کرد که حتی فیلم بازی های او را هم ندیده و وقتی از ایشان سئوال کردیم که وی در کدام کالج بازی می کند ؟ جوابی نداشت .
خدمت ایشان عرض کردیم که درست نیست تیم ملی یک کشور ، محلی برای اعتبار بخشیدن به امثال «محمدحسین جعفری» و«زلاتکو جوانوویچ» ها باشد تا نامبردگان با رزومه سازی هایی از این دست، از نمد بسکتبال برای خودشان کلاهی بدوزند وجایگزین بازیکنان و مربیان بومی ومستعدی شوند که در این آب و خاک ،از بام تا شام خودشان را وقف بسکتبال کرده اند وحقشان تضییع می شود و...
اما سعید ارمغانی ،«ملا نقطی» وار در چشممان زل زد و به جای پاسخ دادن ، فرمود : «یوانوویچ» درست است نه «جوانوویچ»! حرف های ما را هم کج نظری نامید و نصیحت فرمود درباره آدمی که نمی شناسیم نباید این طور قضاوت کنیم!
پی نوشت : از آقای ارمغانی که سال ها در اروپا ، فعالیت بسکتبال پایه انجام می داده و این موضوع ،حسابی هم در بوق و کرنا شده انتظار دیگری داشتیم.  قطعا کار در این زمینه مستلزم روابط عمومی مناسب ، قدرت تشخیص ، آینده نگری ، توانایی حفظ کنترل خود به طور کامل و عدم بروز رفتارهای هیستریک و هیجانی است که با این تفاصیل خیلی ناامید شدیم و از فدراسیون بسکتبال به عنوان متولی این رشته ورزشی می خواهیم که ایشان را جهت پاسخگویی و تنویر افکارعمومی و بالا بردن آستانه تحمل ، آگاه تر کند . مگر می شود تیم ملی را (آن هم در این شرایط بحرانی و حیاتی ) دو شقه کرد که نصفی از بازیکنان در اردوی ژاپن باشند و نیمی دیگر هم در سالن آزادی تهران ؟!
لازم است این نکته را هم خدمت خوانندگان محترم عرض کنیم که صحبت های ما و عدم ارائه پاسخ مناسب از سوی سرمربی تیم ملی، به صورت کاملا خودجوش(!) در خروجی اکثر خبرگزاری ها و رسانه های ورزشی گوش به فرمان و اجیر شده ، سانسور شد تا شائبه هایی که در خصوص همصدایی کامل جامعه رسانه و فدراسیون بسکتبال در محافل خصوصی مطرح می شود ، قوت بگیرد .
در پایان ، از رئیس فدراسیون بسکتبال که خدمتگزاری را خوب و مایه مباهات می داند می خواهیم خدمتی را به خودشان انجام داده و نسبت به اتفاقاتی که  این روزها نقل محافل بسکتبالی شده و می گویند در اردوی ترکیه برای تیم جوانان کشورمان روی داده ، موضع گیری کنند و اگر این فجایعی را که این طرف و آن طرف ،نجوا می شود خلاف واقع می دانند با صدور اطلاعیه ای ، شفاف سازی لازم را انجام دهند . هرچند شنیدیم که نماینده حراست وزارت ورزش و جوانان گزارشی را در این خصوص تنظیم کرده که به نهادهای ذی ربط هم ارسال شده است اما هادی عامری ، سرپرست تیم جوانان در گفت و گو با خبرنگار کیهان ورزشی ، همه مسائل و جزئیاتی را که مطرح می شود ، خلاف واقع دانست و از آنجا که ما در راستگویی و صداقت ایشان شکی نداریم ، خوشبین هستیم که توطئه بدخواهان و کذب محض بوده باشد !
رئیس جوان ! امیدواریم دعوت شدن دو سه تن از بازیکنان به اردوی تیم های ملی که  اتفاقا از پدرانی متمول نیز برخوردارهستند تصادفی و بر اساس منافع ملی و مصلحت بسکتبال بوده باشد و...
آن بار که بعد از حضور در دادگاه ، جوابیه ندادید و ما را منتظر گذاشتید ؛ محض رضای خدا این بار در مقام پاسخگویی برآیید !
خدا بیامرزد امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) را که می گفت :
دیده در گرداب، کی وا می کنید
وه که غرقِ خود تماشا می کنید

*کامران خطیبی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار