PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۷۵۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱
زبان سرخ
اصلا آقایان می دانند «mentor»، پوشیدنی است یا خوردنی ؟!

متاسفانه شرایط رشته دانشگاهی کشورمان به گونه ای پیش می رود که اگر نگوییم هرروز ، باید عرض کنیم که هر هفته اخباری مبنی بر قومیت گرایی ، رنگ باختن سجایای انسانی و بروز ناهنجاری های اخلاقی ، منفعت طلبی ، عدم رعایت شایسته سالاری و ... در محافل خصوصی و بعضا عمومی بازگو می شود که برخی از این معضلات،با گذشت زمان،شوربختانه وارد فاز تازه تری هم شده و وجهه بسکتبال را تا حد زیادی خدشه دار کرده است .آخرین مورد این حواشی هم درگیری یکی، دو تن از بازیکنان تیم ملی با سعید ارمغانی در اردوی تیم ملی بود که اگر وساطت این و آن نبود ، کار به جاهای باریک می کشید ، هرچند که به گواه شاهدان عینی ، با بی تدبیری آقای سرمربی کار به جایی رسید و حرف هایی رد و بدل شد که اصلا در شان بسکتبال کشورمان نیست. پر بیراه نیست اگر بنویسیم که در این ایام، کمتر چیزی که به آن توجه می شود، خود بسکتبال و زیبایی های این رشته ورزشی است و...

این ها در شرایطی است که بسکتبال در کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه با شتابی باورنکردنی به پیش می رود و ما با ایجاد سرعت گیرهایی خودخواسته - در آستانه دیدارهای حیاتی مقابل ژاپن و استرالیا- به دلیل دعوا بر سر پیک رول یا سوئیچ مناسب به جان هم افتاده و هنوز اندر خم یک کوچه مانده ایم و...

یکی از مقولاتی که فدراسیون جهانی بسکتبال(فیبا) در دهه اخیر تاکید زیادی بر آن داشته و در بسیاری از سمینارها و مقالات آموزشی بر روی آن متمرکز شده ، mentoring است که شاید بتوان معادل «مرشدی» را برای آن برگزید . فیبا در تفاوت mentor و coach توضیح می دهد : مربی کسی است که از لحاظ فنی به شاگردانش کمک می کند اما مرشدها علاوه بر آن باید دانش، مهارت های زندگی و اخلاقی و یا تجربه خود را با بسکتبالیست ها و حتی مربیان به اشتراک بگذارند تا به پیشرفت و رشد جامعه این ورزش کمک کنند.

فیبا می نویسد : «با میلیون ها بازیکن بسکتبال در سراسر جهان، رسیدن به بالاترین سطح، تنها توسط تعداد کمی به دست می آید ؛ با این حال، ماندن در آن تراز، دشوارتر است. بسکتبالیست های حرفه ای در طول دوران حرفه ای خود با چالش های زیادی روبرو هستند. آنها باید مسیر شغلی مناسبی را انتخاب کنند و تصمیمات مالی خوبی بگیرند ؛ باید مشاوره کافی برای زندگی شخصی دریافت کنند؛ باید نسبت به کارکرد رسانه، آگاهی داشته و تعامل مناسبی در این خصوص داشته باشند؛ باید سالم زندگی کرده و از وسوسه ها دوری کنند ؛ باید روابط خوب و محترمانه ای با طرفداران داشته باشند؛ باید یاد بگیرند که به تعهدات خود عمل کنند، باید به خود بیاموزند که با برنامه های فشرده ،زندگی کنند و سفرهای طولانی را تحمل کنند و...

همه این فعالیت‌ها می‌تواند حواس بازیکنان را از انجام کاری که می توانند به بهترین شکل انجام دهند، منحرف کند و این وظیفه mentor هاست که به آن ها ، در این مسیر یاری رسانند .»

فیبا همچنین توضیح می دهد که این سازمان با کمک کمیسیون بازیکنان خود که توسط فوق ستاره فیبا و NBA، دیرک نویتسکی (ستاره اسبق بسکتبال آلمان) وهمچنین جنیفر اسکرین(ستاره اسبق بسکتبال استرالیا) از طرف فدراسیون جهانی هدایت می شود، نیاز به حمایت از بازیکنان در داخل و خارج از زمین را درک می کند و این فرامین را به آن ها گوشزد کرده است :

1- به بازیکنان کمک کنید تا به بالاترین سطح خود در زمین برسند.

2- افزایش تحصیلات در بین بازیکنان حرفه ای بسکتبال برای حمایت از آنها در دوران گذار و پس از بازنشستگی را قویا دنبال کنید .

3- شرایطی را برای زندگی سالم و بدون حاشیه بازیکنان ، خارج از مستطیل بسکتبال فراهم کنید و مهارت های زندگی را بیاموزید .

4- فدراسیون های ملی را تقویت و به آنها کمک کنید تا با بازیکنان خود روابط خوبی برقرار کنند .

5- پروسه پیشرفت بسکتبالیست ها از رده های سنی پایین به سطوح بالاتر ، بسیار مهم است .

و...

فیبا در تفسیر mentoring اضافه می کند : «مرشدها آنچه را که شما قرار است طی کنید، پشت سر گذاشته اند. آنها از سختی هایی عبور کرده اند که شما مجبور نیستید از آنها عبور کنید. با گرفتن راهنمایی و مشاوره می توانید از شکست ، جلوگیری و از نکات مثبت تجربه آنها استفاده کنید و...»

پی نوشت : در تعابیر فیبا ، می توان به این نتیجه رسید که mentor ها همان مرشدان اخلاق ، مربیان سنتی ، پیشکسوت های خوشنام ، استخوان خرد کرده های دلسوز و عاشقانی هستند که آقایان در بسکتبال ما نه تنها از تجربیات آن ها برای پیشرفت و توسعه بهره نمی برند ، بلکه برایشان تره هم خرد نمی کنند و فقط در مقاطع حساس که نیاز به بهره برداری از نام های بزرگ دارند با دادن یک لوح تقدیر ، کارت هدیه و پیشنهاد کار مقطعی ، سر و ته قضیه را هم می آورند و کلی هم وعده وعید می دهند که چنین و چنان می کنیم ، اما ...

در دوران رنسانس و پس از آن، اخلاق و ارزش های اخلاقی به شدت زیر سوال رفت اما به گواه جامعه شناسان، در دهه های اخیر نوعی بازگشت به اخلاق در جوامع غربی رواج پیداکرده و فکر می کنیم همین رویکرد جدید فیبا ، گواهی بر این مدعا باشد .

حیف است در ایران که همیشه داعیه اخلاقیات ، مرام پهلوانی ، فرهنگ ، تمدن و... را داشته و در این خصوص زبانزد خاص و عام هم بوده ایم ، حسرت به دل باشیم و فقط از وجنات و سکنات «چشم آبی» ها تعریف کنیم . بسیاری از پیشکسوتان و اهالی خوشنام بسکتبال هستند که می توانند مثمرثمر واقع شده و به جز بسکتبالیست ماهر ، یک انسان خوب تربیت کنند که البته در این شرایطی که هیچ کس جای خودش نیست و کار به دست افراد اشتباهی افتاده ، شاید این حرف ها به مثابه یک مزاح و انتظاری بیهوده تلقی شود و...

حرف هایمان «صد من یک غاز» بود و زیاد جدی نگیرید . این روزها همین که به اردن و قزاقستان نبازیم و در اردوی تیم ملی ، به یکدیگردشنام ندهیم یا از فلان اردو مسائل فاجعه بار را نشنویم ، رویایی بس بزرگ است ؛ Mentor می خواهیم چه کار ؟ اصلا آقایان می دانند پوشیدنی است یا خوردنی ؟!

بعد از برکناری سرمربی اسبق تیم ملی و روی کار آمدن مصطفی هاشمی ، شاهد ریشه کن شدن اختلافات و همدلی و برادری در تیم ملی بزرگسالان بودیم ، اما با آمدن سرمربی جدید تیم ملی ، ظاهرا این حواشی دوباره برایمان به ارمغان آورده شده است !

وقتی هشدار می دهیم که با این سیاست در پیش گرفته شده و به کار گماردن افراد اشتباهی ، در آینده ای نزدیک به قهقرا خواهیم رفت و کسی هم گوشش بدهکار نیست و به جای درس گرفتن ، کار به شکایت و دادگاه می کشد ، عاقبتش همین می شود .

در پایان امیدواریم این مساله ، هرچه زودتر حل و فصل شود چرا که تیم ملی در شرایط کنونی، بیش از هر زمان دیگری به آرامش نیاز دارد و دامن زدن به اختلافات ، می تواند فاجعه جدیدی را برای بسکتبال ایران بیافریند . همان مرشدهایی که از آن ها صحبت کردیم می توانستند به برون رفت از مصائب پدیدار شده ، کمکمان کنند اما حیف ...

*کامران خطیبی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار