PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۷۵۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳
آنالیز و تحلیل دیدارهای تیم ملی کشورمان در پنجره چهارم مقدماتی جام جهانی بسکتبال

*علیرضا اميری (آنالیزور بسکتبال)

ایران – ژاپن

تیم ملی بسکتبال ایران در پنجره چهارم مقدماتی جام جهانی موفق شد با نتیجه‌ 79-68 ژاپن را شکست دهد.

حملات دوتیم در کوارتر یک

تیم ایران در کوارتر یک مسابقه سعی داشت با کارتیمی و استفاده بیشتر از ۲۴ ثانیه نسبت به ژاپن به امتیاز برسد.

ژاپنی‌ها با بازی Quick hitter و با دادن یک یا نهایت دو پاس سعی داشتند از شوت‌های سه امتیازی استفاده کنند و روش ایستادن آنها Five out بود تا هر پنج بازیکن موقعیت شوتزنی داشته باشند. اما نوع ایستادن تیم ایران در ابتدای حملاتش Four out one in بود و بلافاصله حامد حدادی یا ارسلان کاظمی به بالای قوس می‌آمدند تا به تغذیه کردن بازیکنان پیرامونی کمک کنند. بازیکنان ایران در حملات باآرامش خوبی همکاری لازم را داشتند و از مهارت شوتزنی یخچالی به ویژه در کرنرها به خوبی استفاده می‌کردند.

Transition Defense Iran

در کوارتر یک مسابقه تیم ایران در بازگشت به دفاع مشکل داشت و ژاپنی‌ها ازسرعت خوب خودشان به راحتی استفاده می‌کردند و با وجود اینکه ایران به راحتی کسب امتیاز می‌کرد اما به راحتی هم به ژاپن سبد می‌داد. سعید ارمغانی به خوبی با تغییر Line up تیم ژاپن را نسبتا کنترل کرد.

ارمغانی تیم ایران را در پوزیشن چهار و پنج کوتاه کرد تا در دفاع بازیکنان فعال و تهاجمی‌تر باشند و سرعت تیم در بازگشت به دفاع بالا برود.

عملکرد محمد جمشیدی

محمد جمشیدی یکی از آماده‌ترین بازیکنان ایران است که در امتیازگیری مهارت زیادی دارد اما محمد در مقابل ژاپن بازیکن همیشگی نبود. محمد در این مسابقه زیاد موقعیت open shots پیدا نمی‌کرد. او بازیکنی است که باید بازیکنان کناری اش زیاد رول کنند تا او شرایط شوت پیدا کند. جمشیدی بازیکن توانمند تیم ملی در این مسابقه بیشتر سعی داشت تا بااستفاده از دریبلینگ خوبش بازیکن مقابلش را بردارد و نفوذ کند اما مهارت اصلی محمد جمشیدی شوت‌های میدرنج اوست.

عملکرد دفاعی تیم ایران

تیم ایران در این مسابقه دفاعی منظم داشت برخلاف مسابقات قبلی هر پنج بازیکن به روتیشن دفاعی تیم کمک می‌کردند و اجازه ایجاد گپ را نمی‌دادند. حتی حامد حدادی با وجود سن و سالی که دارد تا منطقه Tap بالا می‌آمد و پیک و رول‌ها را دفاع می‌کرد.

کنترل شوت‌های ژاپن در سه کوارتر پایانی

بازیکنان ایران در سه کوارتر پایانی به سرعت در دفاع سوییچ می‌کردند تا در روتیشن دفاعی مشکلی ایجاد نشود و بلافاصله فشار دفاعی ایجاد شود و ژاپنی‌ها موقعیت open shots پیدا نکنند.هر پنج بازیکن ایران به خوبی در منطقه Help side دفاع می‌کردند و یکدیگر را پوشش می‌دادند.

ایران – استرالیا

تیم ملی ایران با ترکیبی از بازیکنان باتجربه و جوان بانتیجه ۹۸-۶۸ مقابل استرالیا شکست خورد.

دفاع استرالیا

استرالیا در همان ابتدای کوارتر یک مسابقه از دفاع پرس تمام زمین استفاده کرد و این دفاع را در بیشتر دقایق مسابقه انجام داد ،چرا که آنها از هماهنگی خوبی برخوردار بودند و در روتیشن دفاعی نیز مشکلی نداشتند.مهمترین شاخصه آنها در دفاع پرس تمام زمین، آمادگی بالای بدنی‌شان بود .

عملکرد خوب جوانان ایران

در کوارتر دوم مسابقه در حالی که فاصله امتیازی بین دو تیم می‌رفت تا افزایش یابد، سرمربی استرالیا از نیمکت‌نشینانش استفاده کرد و جوانان ایران توانستند با بازی‌های دونفره همچون ،give and go وpick and roll به امتیاز برسند و فاصله را جبران کنند .

ترانزیشن استرالیا

استرالیا عملکرد خوبی در انتقال توپ و ترانزیشن داشت.آنها بعد از یک دفاع خوب بلافاصله وارد فاز ضد حمله می‌شدند و از آن ضد حمله به امتیاز می‌رسیدند.

پلن دوم استرالیا استفاده از شوت‌های سه امتیازی در ترانزیشن بود به این صورتی که بعد از انتقال سریع توپ به زمین ایران بازی را در آپشن اول حمله کنترل می‌کردند و با انتقال توپ به کرنرها از شوت‌های سه امتیازی استفاده می‌کردند.

نحوه دفاع استرالیا از پیک و رول‌های ایران

استرالیا که متوجه شده بود بازیکنان Big man ایران بعد از اسکرین رول نمی‌کنند در دفاع پیک و رول بازیکن اسکرین دهنده را رها می‌کردند و هر دو مدافع به سراغ بازیکنی می‌رفتند که از اسکرین استفاده کرده بود. در واقع آنها پیک و رول‌های ایران را «هارد هیج» می‌کردند همین نکته باعت شد محمد جمشیدی بیشتر از شوت‌های میدرنج استفاده کند .

بهترین بازیکنان ایران در مقابل استرالیا

سجاد مشایخی بهترین بازیکن ایران بود او با تاثیرگذاری مثبت ۱۸ ،۱۱امتیاز ، ۶ ریباند و ۵ پاس منجر به گل بیشترین تاثیرگذاری را برای ایران داشت. سالار منجی نیز یکی از بازیکنان آماده‌ای بود که در دفاع عملکرد خوبی داشت. منجی توانست ۱۰ امتیاز ،۶ ریباند و ۳ پاس منجر به گل داشته باشد،اما ماشین امتیازآوری ایران محمد جمشیدی با ۱۷ امتیاز بود.


آنالیز دیدارهای ایران در پنجره چهارم مقدماتی جام جهانی بسکتبال

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار