PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۷۵۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
کشتی قهرمانی جهان- صربستان
بوی قهرمانی به مشام می رسد!

مسابقات کشتی قهرمانی جهان از 19 تا 27 شهریور ماه در شهر بلگراد کشور صربستان برگزار خواهد شد. ایران در هر دو بخش آزاد و فرنگی با تیمی کامل مدعی جدی قهرمانی است.کشتی پرافتخارترین رشته ورزشی ایران است که علاوه بر کسب مدال های رنگارنگ جهانی و المپیک تاکنون شش بار (پنج بار آزاد و یکبار فرنگی) سابقه قهرمانی جهان را در کارنامه دارد.فراز و نشیب در راه آماده سازی تیم های ایران در ادوار گذشته و قدرت یکی، دو کشور قدرتمند و صاحب نفوذ در کشتی جهان در اغلب اوقات ما را از قهرمانی دور ساخته و گاهی در حد تیم هایی که با تک ستاره ها به دنبال مدال های محدود بوده اند تنزل درجه داده است.با درخشش تیمی در مسابقات سال قبل در نروژ و کسب مقام سوم در بخش آزاد و نایب قهرمانی در بخش فرنگی امیدها برای قهرمانی جهان زیاد شد. با سپری کردن سالی با برنامه و تدارکات خوب، به همراه حضور چهره های مستعد و درخشان در تیم های فرنگی و آزاد اینک بهترین شرایط برای قهرمانی ایران فراهم آمده است. غیبت کشور روسیه در مسابقات صربستان در حالی که همیشه مدعی اول قهرمانی بوده شرایط را بهتر ار گذشته هم کرده است.تیم پرقدرت ایران با تمرینات خوب و تدابیر کارساز مربیان این بار در کشتی آزاد فقط یک رقیب به نام امریکا را پیش رو می بیند. همه چیز برای قهرمانی مهیاست. بر اساس برآوردها ایران حتی با حضور روسیه شایسته ترین تیم برای قهرمانی جهان به شمار می رود. شرایط ایران در کشتی فرنگی حتی از کشتی آزاد هم بهتر است و تیم ترین "تیم" مسابقات خواهد بود.توصیه همه بزرگان کشتی برای تحقق قهرمانی و کسب جام داشتن تمرکز لازم است. حریفان را نباید دستکم گرفت چون همه کشتی جهان روسیه نیست. باید باور و انگیزه موجود استمرار یابد و حتی تقویت شود. به این شکل می توان با هنرنمایی کشتی گیران در آوردگاه بلگراد بر سکوی قهرمانی جهان جلوس کرد.در آخرین روزهای پیش از اعزام خوشبختانه شاهد همراهی و همدلی اهالی کشتی با کاروان پرامیدمان هستیم. این شاید بزرگترین نیاز این روزهای کشتی گیران و کادر فنی ما باشد. تیم ایران با روحیه خوب و دور از تنش راهی صربستان خواهد شد و امیدواریم چون همیشه تاریخ ورزش کشورمان؛ با افتخارآفرینی به میهن بازگردد و شادی را به مردم هدیه کند. این بزرگترین هدف برای ورزش ایران است که امیدواریم بار دیگر با تلاش ملی پوشان کشتی شاهد آن باشیم

بهمن اسدی*


"استارت" قهرمانی المپیک در بلگراد می خورد

*عباس جدیدی

قبل از هر سخنی باید برای تیم کشتی ایران در مسابقات پیش رو آرزوی موفقیت کنم. با توجه به حضور کشتی گیران پرقدرت و با انگیزه تیم ما در مسابقات جهانی شرایط بسیار خوبی دارد. در کنار با تجربه ها ما جوانان خوبی هم داریم که سخت به کسب مدال و افتخار امیدوارمان کرده اند. کلیه اعضای تیم ایران با انگیزه هستند و چشم به مدال دوخته اند و این اتفاق را باید به فال نیک گرفت.در مسابقات صربستان غیبت روسیه هم شرایط را برای تیم های رقیب بهتر کرده است. اما به نظرم حتی اگر روسیه هم می آمد تیم ایران شانس زیادی برای قهرمانی جهان داشت. در کنار همه شرایط خوبی که برای تیم ایران متصور هستیم باید باور کرد که کار دشوار است. هیچ حریفی دست و پا بسته به بلگراد نمی آید. تیم ما خوب تمرین کرده، تدارک خوبی دیده و خوشبختانه مصدوم هم نداریم.در یک جمع بندی باید گفت که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد امسال را می توان سال قهرمانی ایران در جهان بدانیم. کشتی گیران ما اگر هدف قهرمانی در المپیک را مدنظر دارند باید در مسابقات جهانی "استارت" کار را بزنند. برای تحقق چنین اهدافی باید تمرکز داشت. با هوشیاری و دقت عمل کنیم و اجازه ندهیم حوادث جلوی ما را بگیرند. قطعا در راه قهرمانی بحث قرعه هم می تواند موثر باشد اما در مجموع شرایط تیم ایران آن قدر خوب است که بعید می دانم قرعه بد هم سد راه باشد. شاید تنها مسیر قهرمانی را سخت تر کند. در کشتی فرنگی هم غیبت روسیه را شاهدیم. روس ها در کشتی فرنگی صلابت کشتی آزاد را ندارند و باید حواسمان به سایر رقبا باشد. تیم ایران در این مدت تدارک خوبی دیده و بهانه ای برای شکست وجود ندارد. رقبای ما در کشتی آزاد امریکا و تا حدودی گرجستان و ترکیه هستند. بقیه تیم ها با تک ستاره های خود رقیب جدی در بخش تیمی برای ما نخواهند بود.

ایران شانس اول قهرمانی است

*صدرالدین کاظمی

با نگاهی به تاریخ مسابقات جهانی کشتی در می یابیم که شوروی سابق و پس از آن روسیه به جز یک دوره همیشه به عنوان یک مدعی جدی در رقابت ها حاضر شده اند. آنها با فاصله زیاد نسبت به رقبا بارها قهرمان شده اند و بیشترین مدال ها را کسب کرده اند. به این ترتیب باید قبول کنیم که غیبت آنها به شدت تاثیرگذار خواهد بود.بدون اغراق باید گفت که برخی کشتی گیران روسیه اختلاف کیفی فراوانی با رقبا دارند. در کنار آن تیم همراه روسیه در اغلب مسابقات مهم جهانی به شدت تاثیرگذار هستند و بر اجرای مسابقات به سود کشورشان اقدام می کنند. غیبت این تیم هم باید مدنظر باشد. بنابر این باید چنین فرصتی برای کلیه رقبای روسیه مغتنم باشد. البته در غیبت روسیه باید رقابت اصلی را بین ایران و امریکا جستجو کرد.به نظرم بقیه تیم ها با وجود حضور تک چهره های قابل توجه در بخش تیمی از قدرت زیاد برخوردار نیستند. تیم هایی مثل کوبا و کره شمالی، حتی ترکیه و گرجستان با فاصله فراوان نسبت به ایران و امریکا قرار دارند. امریکا با چند کشتی گیر پا به سن گذاشته به مسابقات می آید و شرایط برای تیم یکدست و آماده ایران برای کسب قهرمانی مهیاست. ما اگر تیم را خوب هدایت کنیم و اگر کشتی گیران عملکرد بد نداشته باشند شانس اول قهرمانی هستیم.به نظرم تیم فعلی را می توان کامل ترین تیم تاریخ دانست. این تیم در همه وزن ها امیدوار به کسب مدال است. ما جدای از جدال یزدانی و تیلور شاهد چند مسابقه تاریخی در سایر وزن ها خواهیم بود که مسابقات این دوره را به شدت گرم می کند. در کشتی فرنگی هم همه چیز حکایت از برتری ایران دارد. اتفاقا بود و نبود روسیه در کشتی فرنگی مثل آزاد تاثیر گذار نیست چرا که ایران بهترین تیم فرنگی دنیا را در اختیار دارد. کوبا، مجارستان، ارمنستان و قزاقستان هم هستند اما ما بهترین هستیم.خوشبختانه پشتیبانی خوبی از تیم ایران شده و ما اگر از همان مسابقه اول مصمم وارد میدان شویم شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

حریفان را دستکم نگیریم؛ قهرمانیم!

*علیرضا رضایی

تیم کشتی آزاد و فرنگی ایران برای حضور در مسابقات جهانی صربستان پس از درخشش در مسابقات سال قبل در نروژ شرایط رو به رشدی را تجربه کرده است. تقریبا ما در همه وزن ها شاهد پیشرفت کیفی کشتی گیران بوده ایم و اکنون تیمی به مراتب بهتر از نروژ داریم. همه اینها این امید را به ما می دهد که منتظر نتایج خوب و درخشان باشیم.

با توجه به عدم حضور روسیه شرایط برای قهرمانی ما مهیاست اما باید باور کنیم که همه کشتی جهان روسیه نیست. کشورهای دیگر هم اگر چه به شکل تیمی قدرتمند نیستند اما در وزن های مختلف هرکدام کشتی گیر قدر دارند که باید آنها را جدی بگیریم. در بخش تیمی امریکا، گرجستان و ترکیه رقبای ما خواهند بود. در کشتی فرنگی مثل همیشه قدرت های بزرگ جهان تقسیم شده اند و باید به این شکل بسیار هوشیار باشیم. تیم های آسیایی میانه هم در این بخش بسیار قدر هستند. حتی در فرنگی ترکیه هم هست که باید نیم نگاهی به آنها داشت. اما اگر جمع بندی کنیم هیچ کشوری مثل ایران تیم کامل و قدر ندارد. به جز امریکا که تیم خوبی دارد به نظرم کشورهایی مثل ترکیه، گرجستان، هند، کوبا و... با تک چهره های خود فقط در صدد کسب چند مدال محدود که خوشرنگ باشد، هستند.بدون شک کادر فنی تیم ایران با تجربه لازم و اشراف قابل توجه به زوایای کار همه تدابیر لازم را اندیشه کرده اند و با طرح آن برای کشتی گیران آنها را آماده ارائه بهترین کیفیت کار کرده اند. انتخاب تیم بر اساس برنامه حسابشده بوده و شرایط سنی خیلی در این باره مطرح نیست. بهترین ها با هر شرایط سنی به دوبنده تیم ملی رسیده اند و این شایستگی هاست که ما را سخت امیدوار به نتایج خوب می کند.نکته مهم در این باره هوشیاری و تمرکز است. کشتی گیران ما نباید هیچ حریفی را دستکم بگیرند و دور از هیجانات لحظه ای فکورانه به دنبال کسب نتیجه باشند. قرعه مهم است اما با توجه به قدرت تیم بعید است مشکل ساز شود. امیدوارم بچه ها با نتیجه خوب دل مردم را شاد کنند.

شرایط سنگین وزن ها عالی است

*مراد محمدی

در مسابقات کشتی قهرمانی جهان در بلگراد و در غیبت روسیه مطمئنا رقابت اصلی بین ایران و امریکا خواهد بود. ما تیم خوبی داریم و سخت به آن امیدواریم اما به نظرم امریکا هم تیمی خوب با نفرات آماده دارد. آنها هم مثل ما در همه وزن ها شانس مدال دارند و این امر نوید مسابقات خوبی را می دهد.

به جز ایران و امریکا تیم های ژاپن، هندوستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکیه، گرجستان هم هستند که البته با نفرات محدود تر در برخی وزن ها به پای ایران و امریکا خواهند پیچید. آنچه ما را سخت امیدوار می کند روحیه و انگیزه بالای کشتی گیران ماست. این موضوع مهمی است که ما در نروژ هم شاهد آن بوده ایم. گمان می کنم ما در صربستان از این لحاظ حتی از نروژ هم شرایط بهتری را شاهد باشیم. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد کسب مقام قهرمانی به راحتی امکان پذیر است. در رقابت های فرنگی به نظرم کار ما راحت تر هم هست. آنجا امریکا و حتی هندوستان هم قدرت چندانی ندارند. بقیه کشورها هم تیم کامل ندارند. بنابر این می توان پیش بینی کرد تیم کامل و مدعی ایران جام قهرمانی را کسب کند. ما باید بحث رقابت های انفرادی و تیمی را به شکل جداگانه مدنظر قرار دهیم اگر چه قهرمانی تیمی با موفقیت در بخش انفرادی میسر می شود.بحث قرعه با توجه به موضوع رنکینگ خیلی تاثیرگذار نیست و تقریبا شرایط جدول و حریفان را می شود از قبل پیش بینی کرد. به عبارتی با کمی دقت می توان بیش از هفتاد درصد حریفان را پیشاپیش شناخت و بر اساس آن طراحی مسابقه داشت. خوشبختانه ما در بخش سنگین وزن ها شرایط استثنایی داریم و همگی آماده و قبراق فقط به فکر کسب مدال خوشرنگ هستند. به بین سبک وزن ها با توجه به رقبای سرسخت کمی کار پیچیده است و باید هوشیار عمل کنیم. در این باره شرایط روز و لحظه مسابقه ودر کنار آن امادگی ذهنی مهم است. پژمان درستکار نشان داده در این باره تبحر دارد و این امر امیدها را افزایش می دهد.

ایران بهترین تیم دنیاست

*حمید با وفا

با شناختی که من از تیم بزرگسالان ایران دارم باید بگویم که شرایط این تیم عالی است. ما نفرات خوب و پرقدرتی داریم که باید به قهرمانی جهان امیدوار باشیم. نمی گویم غیبت روسیه تاثیرگذار نیست اما به نظرم با وجود روس ها هم ایران بهترین تیم دنیاست. البته این یک واقعیت است که با حضور روسیه قطعا سطح مسابقات بالا می رفت و ما شاهد مسابقات بهتری بودیم.در مجموع با حضور نفرات خوب و با تجربه برنامه ریزی ما برای قهرمانی جهان است و در این مسیر به سایر مسایل نباید توجه کرد. در رشته آزاد هم ما شرایط خوبی داریم. اظهار نظر در این باره را به بزرگان این بخش واگذار می کنم و تنها امیدوارم در کشتی آزاد هم بهترین اتفاقات برای ما رقم بخورد.آنچه برای کشتی ما و برنامه ریزان مهم است اقتدار در سطح جهان به شمار می رود. برای تحقق چنین هدفی بود و نبود برخی تیم ها حتی روسیه را نباید مهم تلقی کنیم. سطح کشتی ما بالاست و همه دوستداران کشتی جهان علاقه مندند تا تماشاگر کشتی قهرمانان ایران باشند که همیشه خوب و عالی کار کرده اند. ما باید بدون توجه به نام رقبا و بزرگ کردن آنها به کشتی گیران ایران نظر کنیم و قدر آنها را بدانیم.برای مطرح بودن در کشتی جهان با وجود حریفانی چون روسیه ، امریکا، گرجستان و... تلاش جانانه نیاز است. قهرمانان ما همیشه این تلاش را داشته اند تا ما در سطح جهان مطرح باشیم. امروزه در کشتی فرنگی کشورهای مختلف سرمایه گذاری کرده اند که باید از مجارستان، آذربایجان، ترکیه و حتی صربستان نام برد که از سایر کشورها کشتی گیر گرفته است. قزاقستان و ازبکستان هم تیم خود را تقویت کرده اند که باید به آنها هم توجه کنیم. حتی برخی کشورهای افریقایی با تک ستاره ها در صربستان حضور خواهند داشت.ما برای قهرمانی فقط باید از لحاظ روحی و روانی تیم را مهیا کنیم. به قرعه توجه نداشته باشیم و همه رقبا را قوی بدانیم. امیدوارم با میدان دادن به جوانان و تلفیق دو گروه جوان و بزرگسال سالها کشتی فرنگی در ید قدرت ایران بماند.

بدون توجه به قضاوت، روی کشتی تمرکز شود

*محمد مصلایی پور

در کاروان اعزامی ایران به مسابقات قهرمانی جهان در صربستان دو داور ایرانی هم حضور دارند. من به همراه آقای بشیرزاده این افتخار را داریم که نماینده جامعه داوری ایران در این رقابت ها باشیم. همه داوران حاضر در ایران پیکارها داوران المپیکی هستند و این امر می تواند سطح قضاوت ها را بالا ببرد و در عمل یک کلاس تراز اول جهانی باشد. از این رو دغدغه ای از بابت داوری وجود ندارد.من شرایط تیم های ایران را در این مسابقات عالی می بینم و بدون تعصب به نظرم شایسته ترین تیم برای قهرمانی جهان، ایران است. هم در آزاد و هم در فرنگی تیم ما شرایط مناسبی دارد. در آزاد در غیاب روسیه فقط امریکا رقیب ماست. در فرنگی تیم قدر نداریم اما همه کشورها با استفاده از فرصت غیبت روسیه دنبال بهترین نتیجه ممکن هستند و می توان انتظار رقابت های سخت را داشته باشیم.تیم ما آن قدر خوب است که به نظرم حتی با حضور روسیه هم امکان قهرمانی اش زیاد بود. برای قهرمانی باید کل تیم تلاش کند و خدای ناکرده با یک باخت پا پس نکشند. برای کسب عنوان قهرمانی تیمی هر یک امتیاز مهم است و باید تا آخرین لحظه جنگید. من از نزدیک شاهد تلاش و تمرینات سخت اعضای تیم بوده ام. فدراسیون هم برای بچه ها کم نگذاشته است. بهانه ای برای توجیه شکست وجود ندارد. اگر چه در مسابقات و با حضور حریفان قدر فقط نباید دنبال پیروزی قطعی باشیم. رقبا هم بیکار ننشسته اند.در مورد قوانین داوری باید گفت همه چیز شفاف است. گاهی برخی افراد با تعصب در مورد کشتی گیری خاص حرف می زنند و صحبت از حق کشی می کنند. در بیشتر موارد پس از بررسی متوجه می شویم که داور خوب قضاوت کرده است. اگر اشتباهی هم رخ دهد با داور برخورد می شود. کشتی گیر باید روی کار خودش تمرکز کند. ما در المپیک دیدیم که حتی در ثانیه پایانی رنگ مدال عوض شد. ما در مورد داوری سایر مسابقات حق دخالت نداریم اما می توانیم برخی مسایل را گزارش کنیم تا حقی از کشتی گیر ما تضییع نشود.




نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار