PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۷۶۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۱
کشتی قهرمانی جهان- بلگراد
چرا انتظارات برآورده نشد؟!

مسابقات کشتی قهرمانی جهان در کشور صربستان برگزار شد و تیم کشتی آزاد ایران نایب قهرمان و تیم کشتی فرنگی کشورمان به جایگاه چهارم رسیدند. در شرایطی که در غیبت روسیه شانس فراوانی برای ایران در راه قهرمانی پیش بینی می شد اما حوادث تشک های بلگراد به گونه ای رقم خورد که خیلی رضایت دوستداران کشتی در ایران را جلب نکرد.

کشتی فرنگی با درخشش و افتخارآفرینی طی سالهای اخیر توقعات بسیاری را ایجاد کرده است. این تیم ناباورانه حتی یک مدال طلا هم نگرفت. با شکست های ابتدایی آنها را حادثه فرض کردیم اما وقتی این حوادث زیاد شدند باورمان شد که کار با مشکل اساسی روبروست. زنجیر ناکامی چنان به پای تیم کشتی فرنگی گره خورده بود که حتی محمدرضا گرایی در آستانه پیروزی به دنبال ضربه فنی حریف پیش رفت و ناگهان شکست را پیش روی خود دید!

در کشتی آزاد نتایج بهتری گرفتیم اما در غیاب روسیه بدجوری قافیه را به امریکا باختیم. دو پیروزی شیرین مقابل امریکا در حالی رقم خورد که ما چهار بار شکست را برابر این تیم تجربه کردیم. پس از کسب این نتایج بحث و بررسی و اعلام نظرهایی را شاهد بودیم. گروهی نتایج را عادی فرض کردند و برخی کارشناسان کشتی ما را ناکام دانستند. اما هر دو طرف در یک نکته دیدگاه مشترک داشتند و آن این که با بررسی موشکافانه و بهره گیری از نظرات همه اهل فن و نه فقط تعدادی محدودی از افراد باید به سرعت شرایط روحی و جسمانی قهرمانان را سرو سامان داد.

فاصله ای تا المپیک نداریم. آنچه در صربستان رخداد را می توان یک زنگ خطر تلقی کرد. درس های آن را آموخت. بر ضعف های موجود غلبه کرد و آماده و مهیای افتخارآفرینی در المپیک شد. خوشبختانه به گفته اکثر کارشناسان فدراسیون کشتی پشتیبانی خوبی در دستور کار قرار داده و در این باره گلایه ای وجود ندارد. با داشتن تیم های پر قدرت و جوان می توان در آینده از همه رقبا حتی روسیه پیشی گرفت. کشتی مثل همیشه می تواند شادی را به مردم کشورمان هدیه دهد.

* بهمن اسدی

به المپیک فکر کنیم

*منصور برزگر

به نظر من از لحاظ تیمی کشتی ایران در شرایطی است که باید طی چند سال آینده در کشتی جهان بهترین باشد. البته نباید دنبال حاشیه باشیم و باید علمی، عمیق و فنی کار کنیم. در کشتی باید اصولی و علمی پیش برویم تا به اهداف مدنظر برسیم. الان فدراسیون در شرایطی است که خوشبختانه همه اجزای آن از رئیس گرفته تا مربی و همه با هم هماهنگ هستند. این مزیت بزرگی است که باید از آن بهره برد.

نتایج ما در صربستان خوب بود و به نظرم ما نفراتی بهتر از این نداشتیم. بچه‌ها هم زحمت خود را کشیدند. نباید به این تیم حمله کرد. این کار ناعادلانه است. باید با بررسی لازم عیب‌یابی کنیم ، رقابتی بوده که در آن هم پیروزی داشتیم و هم شکست این رویه همه مسابقات ورزشی است.

در این رقابت ها مردم از حسن یزدانی توقع فراوانی داشتند و فشار زیادی به او آمد. باید ببینیم که او چرا اینگونه کشتی گرفت. من این جور کشتی گرفتن او را قبول ندارم چون در حد خودش ظاهر نشد. تیلور به خوبی برنامه‌ریزی کرده بود تا او نتواند کاری انجام دهد.

ما فرصت خوبی داریم. اکنون کشتی دنیا بسیار ضعیف شده و ما می‌توانیم حتی روس‌ها را هم شکست دهیم. تیم ایران بر خلاف رقبایش جوان است. با برنامه‌ریزی و از بین بردن نقاط ضعف آینده مال ماست. بردن آمریکا در آینده کار چندان سختی برای ایران نیست. در همین مسابقات هم ما دو مبارزه را بردیم و ۴ مبارزه را باختیم. در کشتی باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که آمریکا را ببریم. ما آماده هستیم و باید از مسابقات بلگراد درس های لازم را بگیریم. این تیم باید در مسابقات جهانی صربستان اول می‌شد اگر نشده حتما معایبی داشته که باید دنبال آن باشیم.

این روزها بحث زیاد است. هر کسی هم صحبت کند بیشتر از روی احساس است. مسابقاتی انجام شده است. باید نظرات مربیان ارائه شود، کشتی‌گیران و مربیان گزارش عملکردشان را بدهند تا بر اساس آن، بگوییم کار کادر فنی خوب بوده یا نه. ما المپیک را در پیش داریم. باید در تمام وزن ها سهمیه بگیریم.

برای آینده بهتر باید از امروز درس بگیریم

*ابراهیم جوادی

در غیاب روسیه که سالهاست حرف اول و آخر را در کشتی می زند و این اتفاق در سایه برنامه ریزی درست هم هست ما باید قهرمان می شدیم که نشدیم. اگر چه متولیان تیم بعد از مسابقات گفتند که غیبت روسیه به ضرر ما شد من معتقدم اگر روسیه می آمد ما نتیجه بدتری می گرفتیم. ضعف قوای جسمانی در تیم های ما کاملا مشهود بود. این امر با ضربه فنی شدن دو کشتی گیر ما در روز آخر به رخ کشیده شد.

برای رفع چنین مشکلی باید از اهل فن کمک بگیریم و دست از رفیق بازی برداریم. نگاه همه ما و حتی کادر فنی تیم ملی به سکوی اولی بود اما به آن نرسیدیم. ما با توجه به شرایط خوب تیم کشتی فرنگی هم به چیزی جز قهرمانی فکر نمی کردیم اما خیلی بد نتیجه گرفتیم. یکی از مشکلات جدی ما بی برنامه بودن کشتی گیران بود. مثلا حسن یزدانی جلوی تیلور چه برنامه ای داشت؟ حسن با این همه توانایی فقط ایستاد و این تیلور بود که برای ثانیه به ثانیه مبارزه اش برنامه داشت. سه دقیقه اول یکجور کشتی گرفت و سه دقیقه بعد برنامه تازه ای داشت.

توانایی های حسن یزدانی بالاست و در شرایط عادی کسی جلودارش نیست. مگر کشتی گیر جنگنده ای مثل او باید ایستا کشتی بگیرد؟ اگر او برنامه درستی داشت حتما موفق می شد. او می توانست زیرگیری کند که نکرد. اکنون بچه های ما راحت امتیاز از دست می دهند. به سادگی خاک می شوند. مگر کسی که به فینال جهان رسیده باید به این سادگی ضربه شود. در رده بندی هم دچار همین اتفاق تلخ شدیم.

شاه بیت کشتی ایرانی زیرگیری است و ما آن را فراموش کرده ایم. باید روی ضعف پای کشتی گیران کار کنیم و در خصوص زیرگیری از حریفان هم برنامه داشته باشیم. در مسابقاتی دیدیم که امریکایی ها در همان ثانیه اول هجوم آوردند. این یعنی برنامه داشتند. سن آنها بالاست و آینده مال ما باید با کسب تجربه روزهای بهتری رقم زد. خوشبختانه بهترین امکانات را هم داریم که در دوره ما هم نبود.

تیمی که بیشتر زحمت بکشد، قهرمان می شود

*محمد حسن محبی

برای بررسی آنچه روی تشک های مسابقات قهرمانی جهان رخ داد و با توجه به اطلاعاتی که من از عملکرد فدراسیون دارم به نظرم در کشتی آزاد نتیجه بدی نگرفتیم. مربیان و ورزشکاران تلاش خوبی داشتند و تمرینات خوبی هم انجام شد. ما نباید با پیش بینی قهرمانی ایجاد توقع می کردیم چون این امر فشار روانی زیادی بر تیم های ما تحمیل کرد.

واقعا با وجود حریف قدری مثل امریکا چرا باید ما خودمان را قهرمان قطعی می دانستیم؟ البته من به نظر سایر دوستان احترام می گذارم اما باورم این است که ما تیم به تیم هم حریف امریکا نمی شدیم. وقتی کشتی گیر ما می گوید همه زورم را زدم اما نمی شد یعنی ما رقیب سرسختی داریم.

البته ما در بخش فرنگی تیم خوبی داشتیم که حقش قهرمانی بود. این احساس من قبل از مسابقات بود اما به آن نرسیدیم. فراموش نکنیم زمانی ما در کشتی فرنگی امیدوار به تک مدال بودیم و امروز یک تیم خوب داریم. این ماحصل زحمات کادر فنی و محمد بنا بوده که توقعات از کشتی فرنگی را بالا برده است. ما به همین دلیل باید برخوردمان با بنا خوب باشد. باید شان این مرد پرتلاش را رعایت کنیم.

تحت هر شرایطی باید از نظرات و ایده های محمد بنا در کشتی فرنگی بهره برد. برخی اتفاقات کشتی هم باعث این نتیجه بد شد. باید همه کارشناسان نظر بدهند و دست در دست هم دنبال بهترین راهکار برای آینده کشتی باشیم. در این دوره فدراسیون هم تدارکات عالی داشته است که باید قدردان باشیم.

در مسابقات امسال غیبت روسیه روال عادی را برهم زد . اگر روسیه می آمد قطعا کار برای ما و امریکا سخت می شد. اگر امریکا در این دوره قهرمان شد به دلیل زحمت بیشتر اعضای تیمش بود و ما باید این حقیقت را باور کنیم. آنها از لحاظ روحی و جسمانی واقعا خوب بودند و به حق خود هم رسیدند. برخی از بازیکنان این تیم حتی پس از باخت رفتار خوبی داشتند که جالب توجه بود. باید عیوب تیم را با کمک همه برطرف کنیم.

در برخی از وزن ها فنی نیستیم!

*اکبر فلاح

قبل از شروع مسابقات قهرمانی جهان پیش بینی مردم و همه کارشناسان قهرمانی تیم کشتی ایران بود. همه انتظار داشتند که ایران قهرمان و نهایتا نایب قهرمان شود. اگر اول می شدیم به هدف و جایگاه شایسته خود رسیده بودیم اما این اتفاق رخ نداد تا باور کنیم کارمان درست نبوده است. وقتی روسیه نیامد بهترین فرصت برای کشتی ما فراهم شد اما از آن بهره لازم را نبردیم.

البته نباید فراموش کنیم که امریکا تیمی قوی دارد. حداقل این که با ما رقابت نزدیک و پنجاه- پنجاه دارد. اما دیدیم که از شش کشتی آنها چهار پیروزی داشتند و ما فقط دو برد کسب کردیم. همین اتفاق بین ما و امریکا فاصله فراوان ایجاد کرد. اما یادمان نرود که نایب قهرمانی هم بد نیست. تعداد مدال های ما خوب بود و برخی کشتی گیران ما با کسب مدال برای آولین بار در مسیر رشد قرار گرفتند. آنها با زحمت بسیار به این مهم دست یافتند.

دو مدال طلای خوب، 3برنز و دو نقره آمار قابل قبولی است. به نظرم ما در بعضی وزن ها فنی نیستیم. در این وزن ها کشتی گیران باید فنی تر شوند. ما از این منظر ضرر زیادی خوردیم. چند مدال ما به دلیل ضعف فنی از دست رفت. یا در آخرین لحظات پیروزی را خیلی راحت از دست دادیم. در بعضی از وزن ها کشتی گیران ما فقط یک فن بلد بودند. مگر به این شکل می توان سالها قهرمان شد؟ باید از این شکست درس بگیریم چون به المپیک نزدیک می شویم.

در کشتی فرنگی ما رقیب نداریم. ما در دوره قبل چندین مدال طلا گرفتیم اگر چه نایب قهرمان شدیم. در غیاب روسیه باید قهرمان می شدیم. نتایج واقعا بد بود. فدراسیون نباید همه امور فنی را به یک نفر بسپارد. این ضعف فدراسیون است. ناکامی ما دلایل مختلفی داشت که شاید یکی از آنها دستکم گرفتن رقبا باشد. کادر فنی باید به سرمربی بیش از اینها کمک کند تا او به وظایف خود برسد. در مورد کیفیت تمرینات باید متخصصان و مطلعین از شرایط تمرین نظر بدهند و من به دلیل عدم اشراف به شرایط تمرین در این باره نظری نمی دهم.

مشکل از درون است!

*صدرالدین کاظمی

با پایان مسابقات کشتی قهرمانی جهان همچنان معتقدم که تیم ایران می توانست در بخش آزاد و فرنگی قهرمان جهان شود. تیم ایران جوان تر، فنی تر، عاشق تر و سرترین تیم بود. تک به تک قهرمانان ما توانایی کسب مدال داشتند. تیم کشتی فرنگی ما با ترکیه و صربستان و بقیه تیم ها قابل قیاس نیست. چرا ما باید چهارم بشویم؟ این را تیم های رقیب ما هم باور نداشتند. ما باید اول می شدیم. اگر نشدیم مشکل را تنها باید درون خودمان جستجو کنیم.

برای قهرمانی در جهان باید الفبای کشتی را بلد باشیم. بحث آمادگی جسمانی و برانگیختگی را بلد باشیم. به نظرم کشتی گیران ما خسته و تحلیل رفته روی تشک رفتند. شاید تمرینات بیش از حد آنها را فرسوده کرده بود. این اتفاق در سال 2016 هم برای کشتی ما رخ داد. این امر محصول یک نگاه اشتباه است. قرار نیست تمرینات بیشتر شرایط را بهتر کند. این شیوه تمرین غلط است. تمرینات باید ما را به مرز آمادگی برساند. محاسبات ما باید اینگونه باشد تا به هدف برسیم.

در کشتی آزاد به جز قاسم پور و عموزاد ما تقریبا همه کشتی های مهم را باختیم. شاید اگر قرعه بد نصیب ما می شد حتی به این تعداد مدال هم نمی رسیدیم. در تقابل یزدانی با تیلور ما به فهم کشتی و آمادگی جسمانی و شکل مبارزه جویی باختیم. در اغلب شکست های این دوره ما می توانستیم بازنده نباشیم. در غیاب روسیه چرا باید با اختلاف پنجاه امتیاز دوم شویم؟ ما 9 نفر بودیم آنها هم در وزن 125 کیلوگرم کشتی گیر مطرح نداشتند.

تیم ما بهترین تیم جهان است. در غیاب روسیه و در تقابل نفر به نفر چیزی از امریکا کم نداشتیم. انتظار ما برای قهرمانی درست بود ولی نشد! برای آینده باید همه جزییات را بررسی کنیم. غیرحرفه ای عمل نکنیم. اگر دقت نکنیم ما در آسیا هم دچار مشکل خواهیم شد. ژاپن و هندوستان هم در حال رشد هستند.

کشتی فرنگی را محدود نکنیم

*رضا سیم خواه

برای بررسی شرایط امروز کشتی فرنگی و نتایج کسب شده در مسابقات قهرمانی جهان در بلگراد باید کمی به گذشته و عقب برگردیم.

برای این روزهای خوب کشتی فرنگی خیلی ها زحمت کشیده اند که باید آن را مدنظر قرارداد و آن را در انحصار یک نفر نبینیم. در این بین قطعا آقای محمد بنا هم تلاش داشتند که باید مدنظر و تقدیر هم باشد.

سطح کشتی فرنگی ما در گذشته این گونه نبود و حریفان ما هم البته خیلی سرحال و قدر بودند. به نظر می رسد در خلاء کشتی گیران نابغه امروزه شرایط کشتی فرنگی در سطح جهان هم حالش چندان خوب نیست و ما اثری از قهرمانان پر قدرت سال های دور را شاهد نیستیم. در آن دوره یک پیروزی هم برای ما بسیار ارزشمند بود. آن روزها البته کشتی فرنگی مثل امروز خیلی مورد حمایت نبود. حتی به مربیان ملی هم فرصت زیادی نمی دادند. دورانی بود که حتی قهرمانی در سطح آسیا هم برایمان رویا و دست نیافتنی بود.صحبت من کلی است و من خیلی به نتایج تشک های بلگراد کاری ندارم. در مسابقات ورزشی اغلب اتفاقات زیادی رخ می دهد.

حقیقت این است که ما در مباحث علمی مثل تغذیه و روانشناسی مشکل داریم و برای قهرمانی جهان باید در این زمینه ها به شدت کار کنیم. در اغلب مسابقات مهم تیم های رقیب ما با نفرات محدود اما کارآمد می آیند اما ما در کنار تیم افراد اضافه زیاد داریم که مشکل ساز هم می شوند.

باید برای تیم خودمان و آینده کشتی فرنگی پشتوانه سازی کنیم و فقط بر روی یک نفر سرمایه گذاری نکنیم.

کشتی فرنگی چند سالی است دایره ای دور خودش ساخته و هیچکس قدرت نفوذ به آن ندارد. قطعا ما نفرات دیگری هم داریم که می توانند به این رشته کمک کنند اما راه به جایی ندارند.

با کنار رفتن بزرگانی مثل سوریان و رنگرز ما به دلیل عدم برگزاری مسابقات انتخابی و انتخاب های سلیقه ای جانشین شایسته برای آنان نداشته ایم. باید رقابت های انتخابی داشته باشیم تا بهترین بیایند. با رفتار سلیقه ای ما استعداد ها را فراری می دهیم. نکته دیگری که باید به آن اشاره داشت دوری جستن از حاشیه هاست و این که برخی مسایل جانبی غیر مرتبط با ورزش را در اولویت قرار ندهیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار