PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۷۶۴۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
نایب قهرمانی فوتسال در آسیا
چرا فقط باید قهرمان شد ؟!

تیم فوتسال ایران با نسلی تغییر یافته پا به شانزدهمین دوره بازی های جام ملت های فوتسال آسیا گذاشت و با وجود چهره درخشان تا قبل از بازی فینال با قبول شکست برابر ژاپن به عنوان نایب قهرمانی رضایت داد.فوتسال برای ما ایرانی ها چیزی شبیه به کشتی است. به همین علت هم هست که نایب قهرمانی آسیا در آن شکست بزرگی تلقی می شود. برای کشوری که در گذشته نه چندان دور بهترین بازیکنانش از فوتبال محلی و غالبا با توپ پلاستیکی رشد می کردند و چشمه جوشان استعداد بوده فوتسال جایی برای خودنمایی است.این چشمه جوشان استعداد غالبا در جریان است تا هر دوره ما شاهد ظهور نسل تازه باشیم.در کویت هم این ماجرا ادامه یافت. تیم فوتسال ایران با هدایت یکی از بزرگان تاریخ خود دست به جوان‌گرایی زد. اتفاقی که به گفته برخی کارشناسان باید زودتر از این رخ می داد. البته گروهی هم معتقدند این جوان‌گرایی باید با شیب ملایم تر صورت می گرفت.تیم ایران در مسابقات کویت با چهره هجومی همه حریفان را با جشنواره گل بدرقه کرد و در فینال مغلوب ژاپنی شد که هم حرفه ای تر بود و هم با انگیزه های ویژه «آنالیز» خوبی از تیم ما داشت.با این حال شکست ما برابر ژاپن در حالی رقم خورد که آن را یک اتفاق می خوانند.فوتسال کماکان با نگاه ویژه و حساس مردم و اهل فن همراه است. کشورهای آسیایی سرمایه گذاری خوبی در این راه کرده اند. اگر در قاره کهن فقط ژاپن به دست و پای ما می پیچد در سطح جهان تیم هایی قدرتمند زیادی سد راه ما خواهند بود. اگر بنا داریم پاسخگوی انتظارات باشیم نیاز به برنامه ریزی بهتر داریم.فوتسال ایران چنان باید آبدیده شود که با برخورد به هر سدی متوقف نشود. درس مسابقات کویت چنین بود که ما از لحاظ تمرکز و « استاندارد» های جهانی مشکل جدی داریم. متاسفانه گاهی کشمکش های درونی باعث ضعف فوتسال ما می شود. فوتسالی که با کم توجهی بیرونی روبروست غالبا با این کشمکش های درونی دچار مشکلات جدی تر هم می شود.جالب این که فوتسال با این همه قدرت دربرگیری و توجه عمومی هنوز در راه جذب حامیان مالی و تشکیل تیم های حرفه ای دچار مشکل جدی است.حتی باشگاه های مطرح ما در فوتبال رغبتی به حضور در این عرصه ندارند و این بی توجهی ها باعث شده تا پایگاه های قدرتمند برای جذب بازیکنان داخلی و خارجی با کیفیت تر به وجود نیاید.جالب این که با همه این مشکلات پیدا و پنهان در سایه کم توجهی فدراسیون و وزارت ورزش فوتسال ما در آسیا در صدر است و در میان ده تیم برتر جهان خودنمایی می کند.با کمال تأسف فوتسال ایران با حمایت لازم مواجه نیست اما با بروز استعدادهای نابی که امروزه مرزها را در نوردیده و در سایر کشورها خودنمایی می کنند جایگاهی قابل توجه برای خود رقم زده است.این قصه تکراری است. مسابقات آسیا به پایان رسید. چند روز بحث و اظهار نظر و باز هم کار به امان خدا رها خواهد شد.تا چشم بر هم زنیم جام جهانی فوتسال از راه خواهد رسید و آنجا حریفانی قدر را ملاقات خواهیم کرد. باید امیدوار بود که این بار شرایط به گونه ای دیگر رقم بخورد.در اظهارنظرهای صورت گرفته اغلب کارشناسان اعلام کردند که باید به وحید شمسایی و تیمش فرصت داد. بازیکن بزرگ تاریخ فوتسال ایران و جهان نشان داده که اهل پا پس کشیدن نیست. این گونه عقب نشینی کردن در سابقه او وجود ندارد. او بهتر از همه می داند که برای موفقیت باید همت عالی داشته باشد و خیلی منتظر کمک این و آن نباشد.به امید موفقیت فوتسال ایران در عرصه های بین المللی با هم نظرات اهل فن را مرور می کنیم.

* بهمن اسدی

لزوم تشکیل کمیته فنی فوتسال

*ناصر صالح

مسابقات کویت به پایان رسید و ما باید به شکل منطقی و صبورانه به آنچه رخ داد نظر کنیم. هدف ما موفقیت در جام جهانی است و باید با تقویت تیم و حضور بازیکنان مستعد روزهای بهتری برای فوتسال ایران رقم بزنیم.

پیش از هر نکته باید این را بگویم که با پایان مسابقات قهرمانی آسیا در کویت وظیفه همه اهالی فوتبال و فوتسال است که از شمسایی حمایت کنند زیرا او پروژه‌ای را آغاز کرده که باید از آن حمایت شود.

اکنون زمان این نیست که نه دنبال دلیل بگردیم و نه دنبال مقصر. اکنون وقت راهکار دادن به فدراسیون و کادر فنی تیم ملی است. به هر شکل و به هر حال تیم فوتسال ایران جوان شده و شمسایی هم از همان ابتدا قبول کرده بود که تبعات نتیجه نگرفتن این تیم جوان را بپذیرد.از دلایل شکست و دلیل فرق ژاپن و تیم ملی ایران می توان به برگزاری بازی‌های دوستانه اشاره کرد.بازی با تیم بزرگی مثل برزیل، ژاپن را آماده کرده بود تا با وجود شکست در بازی اول مقابل عربستان و احتمال حذف، قهرمان آسیا شود. ژاپنی ها همچنین ذهنیت برنده داشتند و در این باعث شد هم مقابل ما، هم مقابل اندونزی و هم مقابل ازبکستان «کامبک» بزند. به نظرم ما از نظر تیمی خیلی بهتر از ژاپن و تیم‌های دیگر بودیم اما این بازیکنان جوان بی‌تجربه هستند و باید با حضور در مسابقات مهم بین المللی آبدیده شوند.

فدراسیون باید بازی‌های دوستانه بزرگ برای آن‌ها فراهم کند و در کنار آن اردوهای کوتاه‌مدت را در طول برگزاری لیگ در دستور کارش بگذارد.نکته مهم تر در این باره این که فدراسیون باید کمیته فنی فوتسال را تشکیل دهد تا مربیان باتجربه‌تر نقطه نظرات خود را به کادر فنی بگویند. باید قبول کنیم که به هر حال همفکری و ارائه نظرات می تواند خیلی بیشتر از این که هستیم به شمسایی که به نظرم هنوز اول راه است، کمک کند. وحید شمسایی نیاز به حمایت دارد و وظیفه من، فوتسالی‌ها و فدراسیون فوتبال است که از او و کاری که شروع کرده حمایت کنیم.من معتقدم که با وجود جوان شدن تیم ملی فوتسال، توان خوبی در این تیم وجود دارد و کمک کردن مربیان باتجربه‌تر می‌تواند به شمسایی در راستای رسیدن به اهدافش کمک کند.

جوان‌گرایی با شیب ملایم

*علی صانعی

آنچه ما دیدیم این بود که تیم فوتسال ایران در تمام بازی‌های جام ملت‌ها در کویت بیش از اندازه به خلاقیت فردی وابسته بود.البته من باید بابت تلاش های صورت گرفته به کادر فنی و بازیکنان تیم ملی خسته نباشید هم بگویم. به نظرم آنها تمام تلاش خود را به کار گرفتند و زحمت زیادی کشیدند. در بازی های قبل از فینال ما مشکل چندانی نداشتیم اما به نظرم چند نکته در بازی با ژاپن وجود داشت که باید به آن توجه جدی کنیم.در این دیدار بازیکنان ژاپن از نظر ذهنی بسیار آماده بودند و دقیقاً می‌دانستند از بازی با ایران چه می‌خواهند.در طول بازی فینال دیدیم که ژاپنی‌ها می‌دانستند که قدرت فوتسال آنها از فوتسال ایران کمتر است و به همین دلیل از لحظه شروع بازی نفر به نفر بازیکنان ما، به خصوص گلزن‌ها را کنترل کردند و به عبارتی کاملاً یک بازی اقتصادی را انجام دادند. آنها دو بازیکن موثر ما یعنی اولادقباد و آقاپور را که بازی‌ساز همه بازی ها بودند را به خوبی کنترل کردند.ژاپنی ها گلزنان ما یعنی طیبی و احمد عباسی را به خوبی می‌شناختند و آنها کاملا تحت فشار گذاشتند تا تمرکز لازم را از دست بدهند.از سوی دیگر به نظرم تیم ملی ما در این بازی تمرکز کافی نداشت. گل اول ژاپن روی اشتباهات فردی بازیکنان ایران در کار دفع توپ ساده و گل سوم هم گل به خودی بود.همین موضوع نشان‌دهنده این بود که ما تمرکز کافی را در این بازی نداشتیم.به همین دلیل است که من اعتقاد دارم در تمام بازی‌ها ما به خلاقیت فردی بیش از اندازه وابسته بودیم. این در حالی بود که از طرفی بازیکنان ژاپنی هم قدرت بازیکنان ما که خلاقیت فردی بود را به خوبی آنالیز کرده بودند. این موضوع کار ما را در ادامه سخت کرد. به نظرم همین دلایل عامل شکست ما مقابل تیم ژاپن شد.با گذر از مسابقات کویت باید به این نکته توجه کنیم که همیشه در بازی‌هایی که بعد از جام‌جهانی برگزار می‌شود تیم‌ها به دنبال جوانگرایی هستند. مثل ژاپن، تایلند، اندونزی، عراق و ...

به نظر من ما باید از همین الان آماده جام آسیایی بعدی که مقدماتی جام جهانی هم هست، بشویم و تیم قوی را راهی مسابقات جام‌جهانی کنیم. تیم‌هایی که وارد مسابقات مقدماتی می‌شوند بهترین کیفیت را دارند و اگر بخواهیم برای دوره بعد خود را آماده کنیم از همین الان باید با کیفیت عمل کنیم. در مورد جوانگرایی در تیم ملی هم باید گفت که این کار خوب بوده اما این جوانگرایی باید با شیب ملایم انجام می‌شد. به نظرم هنوز بازیکنانی مثل اصغر حسن‌زاده می‌توانستند در کنار بازیکنان جوان حضور داشته باشند.

باید بازیکن با استاندارد جهانی بسازیم

*علی پازوکی

با حضور وحید شمسایی بحث جوانگرایی در تیم فوتسال ایران پیش کشیده شد. جای تعجب دارد که مدتی هم این بحث کنار گذاشته شد تا ما با تیم با تجربه و میدان دیده کارمان را ادامه دهیم که چنین هم نشد! به هر صورت با تدبیری به نام جوانگرایی تیم تشکیل شد و پس از بازی های تدارکاتی نه چندان مناسب راهی مسابقات قهرمانی آسیا شدیم.

در این باره باید قبول کنیم که جوانگرایی و تغییرات فلسفه جداگانه دارند. انجام جوانگرایی نیاز به زیر ساخت لازم دارد. بازیکن جوان باید رفته رفته و حسابشده به ارکان تیم ملی بزرگسال تزریق شود. بازیکن جوان باید در رده سنی پایین تر هم صاحب تجربه بین المللی باشد تا در تیم بزرگسالان دچار مشکل ذهنی نشود. ما این امور را رعایت نکردیم. از این جهت من مخالف این رویه هستم.

به نظرم تیم اصلی مورد استفاده شمسایی جوان نبودند. همه آنها با تجربه و در رقابت های جهانی هم بازی کرده بودند. ما تیم قهرمان بلا منازع آسیا هستیم. قهرمانی در آسیا برای ما عادی و شکست برای همه ما تلخ است. ایران معدن بازیکن مستعد است که باید با برنامه آنها را به استاندارد جهانی برسانیم. پیدا کردند بازیکن مستعد سخت نیست اما بالا بردن کیفیت کار آنها برای بازی در سطح جهان کار دشواری است.

تیم ایران در شرایطی به کویت رفت که با عنوان جوانگرایی سپری برای خود ساخت. قهرمانی به نام گروهی نوشته می شد و در صورت شکست بهانه ای به اسم جوانگرایی وجود داشت. متاسفانه اغلب کارشناسی ها در فوتسال با ملاحظه کاری همراه است. ما تیم ایران را دوست داریم اگر انتقادی می شود برای بهبود کار است. موفقیت در تیم حتما به سود متولیان است و ما باید با گفتن حقایق به آنها کمک کنیم.

به نظرم فوتسال در آسیا به شدت نزول کرده و رقبای ما با انجام بازی بلند نشان دادند که از توانایی های زیادی برخوردار نیستند. کارشناسی باید بر اساس سوال و جواب فنی باشد. ما در طول مسابقات یک روش ثابت در همه بازی ها داشتیم که ژاپنی ها دست ما را خواندند. آنها اجازه ندادند تا اولادقباد دریبل بزند و راه ما بسته شد. باید باور کرد اگر طراحی لازم را نداشته باشیم در مسابقات جهانی هرگز به جایی نخواهیم رسید پس باید به فکر ساختن بازیکن با استاندارد جهانی باشیم.

پشتوانه سازی برای تضمین آینده فوتسال

*مصطفی عمادی

با آمدن وحید شمسایی و تصمیم او در خصوص جوانگرایی؛ تیم ایران راهی مسابقات آسیایی در کویت شد. او نفرات خوبی را به تیمش دعوت کرد و تا قبل از بازی نهایی عملکردی عالی داشت. اگر انتقادی هم در این باره باشد همیشه گفته ام که متوجه کادر فنی و سرمربی این تیم نیست.

جوانگرایی در تیم ملی باید سالها پیش با دقت انجام می شد تا در کنار با تجربه ها بازیکنان جوان تر صاحب تجربه شوند. این کار با کمال تاسف در گذشته انجام نشد تا وحیدشمسایی با شجاعت در این باره تصمیم بگیرد. در دوره ای ما جوان ترهایی مثل حسین طیبی و احمدعباسی را به تیم ملی در حالی اضافه کردیم که تجربه بین المللی هم داشتند. اما با بی توجهی ها در این باره ما صاحب تیمی شده ایم که برخی از نفرات آن اصلا میدان جهانی و آسیایی ندیده اند.

بدون تردید تجربه بین المللی باعث می شود تا بازیکن خیلی زود خود را با برنامه های مربی و اهداف او وفق دهد و در لحظات حساس بهترین تصمیم ها را بگیرد. این ضعف بزرگی بود که به شمسایی و تیمش به ارث رسید. به نظرم کادر فنی نفرات خوبی را به تیم دعوت کرد شاید با یکی دو تغییر هر مربی دیگری هم همین ها را دعوت می کرد. ما اگر نگاه زیربنایی نداشته باشیم قطعا به مشکل می خوریم.

تیم ایران در سال 2013 در جهان سوم شد اما این اتفاق یک شبه رخ نداد. ده سال عقبه پشت سر این تیم بود و بسیاری از افراد در این باره زحمت کشیده بودند. آن مقام را نباید به اسم یکی دو نفر سند زد. ما باید از همان زمان بحث تشکیل تیم امید و جوانان را به شکل جدی دنبال می کردیم که با نشیخند برخی از کنار آن عبور کردیم. کمیته فوتسال در خصوص پایه ها خوب کار نکرد تا پشتوانه سازی نکنیم. نهایتا چند اردوی کوتاه مدت داشتیم که ثمره ای نداشت.

پیش از بازی نهایی ما باید "پاورپلی" را در طول مسابقات تمرین می کردیم تا دچار مشکل نشویم. بازیکنان با تجربه ما زمان زیادی در فینال بازی کردند و خسته شدند تا جام از دست ما بیوفتد. من از ناراحتی تا صبح خوابم نبرد اما باید با حفظ شمسایی و رفع مشکلات به روزهای بهتر فکر کنیم.

تدارک خوبی نداشتیم

*محمد طاهری

تیم ملی فوتسال ایران در برهه ای خاص قرار داشت. برای بلند مدت این دیدگاه وجود داشت که ما نیاز به جوانگرایی و تحول داریم. از سوی دیگر می توانستیم با بازیکنان با تجربه راهی کویت شویم و شاید به سادگی قهرمان شویم. وحید شمسایی از این دو دیدگاه بخش جوانگرایی را برگزید و تیمش را به مسابقات آسیا برد بنابر این باید به نظرش احترام گذاشت اگرچه قهرمان نشد.

از سوی دیگر این تیم جوان شده تدارک خوبی نشد. شرایط خاص حاکم بر فدراسیون فوتبال باعث شد تا تیم ایران پشتیبانی لازم را نداشته باشد. در خصوص بازی های تدارکاتی ما نه تنها از ژاپن بلکه از برخی کشورهای دیگر ضعیف تر عمل کردیم تا نتیجه لازم را هم نگیریم. ما تحت چنین شرایطی راهی کویت شدیم که از کنار این واقعیت نباید به سادگی عبور کرد.

به نظرم عملکرد تیم ما بد نبود و باید قبول کنیم با حمایت لازم و تدارک بهتر ما روزهای خوبی را با این تیم پیش رو خواهیم داشت. ما اگر چه ضعف هایی هم داشتیم اما مقابل ژاپن خیلی بد بازی نکردیم اما اسیر حوادث مسابقه شدیم. فراموش نکنیم که ژاپن هم در این دیدار فراتر از انتظار ظاهر شد و حسابشده بازی کرد تا کار ما به شدت سخت شود.

با گذر از این مسابقات شک ندارم که با حمایت لازم از این تیم و انجام بازی های تدارکاتی با تیم های خوب ما می توانیم در آینده در سطح جهان هم بدرخشیم. بازیکنان ما در هر لحظه ای که به میدان آمدند پر از انگیزه بودند و نمایش قابل قبولی ارائه کردند. در دیدار نهایی به نظرم تمرکز لازم را از دست دادیم. بعد از گل اول بی تجربگی کردیم و بلافاصله گل تساوی را با اشتباه فردی دریافت کردیم. اگر کمی دقت داشتیم و این گل را حفظ می کردیم شرایط متفاوت می شد. متاسفانه پس از زدن گل اول تلاش لازم برای زدن گل بعدی را هم نداشتیم.

ما در فینال به برخی جوانترها میدان دادیم و آنها با انگیزه بازی کردند اما شاید حریف را دستکم گرفتیم. گل های حریف خیلی ابتدایی دریافت شد و کارمان را دشوار کرد. با جدیتی که در نزد کادر فنی سراغ داریم با برطرف کردند ضعف ها روزهای خوبی در فوتسال پیش روی ماست.

از نسل تازه حمایت کنیم

*محمود خوراکچی

فوتسال ایران با برنامه های مد نظر وحید شمسایی نسل تازه ای را ساخته که در صورت حمایت و تدارک لازم در آینده می تواند جایگاهی خوب در این رشته را برای ما رقم بزند.در مسابقات آسیا در کویت فوتسال ما با شایستگی‌هایی که در طول مسابقه ها داشت فقط در بازی نهایی نتوانست نتیجه لازم را بگیرد.فوتسال ما در این مسابقات مشکل بازیکن و کادر فنی نداشت. آنها از بهترین ها هستند.

به نظرم ما به تجهیزات آنالیزورهای ژاپن بازی را واگذار کردیم. آنها با این تجهیزات به خوبی و با دقت تمام حرکات بازیکنان ما را شناسایی کرده بودند.آنها در فینال بازیکنان کلیدی ما را از کار انداخته بودند تا برنامه مدنظر کادر فنی اجرا نشود.تمام بازی های انجام شده ما و ارتباط های «ریز» بازیکنان ما و پاس‌ دهی‌ها آنها به خوبی از سوی ژاپنی ها مورد تحلیل واقع شده بود. این امور نیاز به تجهیزاتی دارد که آنالیزورهای خوب ما فاقد آن هستند.به همین دلیل هم هست که من صراحتا اعلام می کنم مشکل فوتسال ما در کویت، سرمربی و کادر فنی نبود.با توجه به شکست ما مقابل ژاپن به نظرم در حال حاضر مسئولیت متولیان فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال بالا می‌رود. ما دارای بازیکنان خوبی هستیم. باید امکانات لازم و شرایط خوب را برای آنان فراهم کنیم. امروز نباید تیغ انتقادات را به سمت سرمربی ببریم.فراموش نکنیم که در روز فینال دروازه بان‌های هر دو تیم بسیار خوب بودند. در این میان البته دروازه‌بان ژاپن حتی بهترین بازیکن زمین بود تا تاثیر فراوانی در قهرمانی تیمش داشته باشد.همه ما مطلع هستیم که ژاپن قبل از حضور در این مسابقات دو بازی تدارکاتی خوب با برزیل داشت و گویا قبل از شروع بازی‌ها می‌دانست که به فینال می‌رسد و چگونه باید ایران را شکست دهد.اکنون این رقابت ها به پایان رسیده است، اگر قصد پیشرفت داریم باید از همین امروز تیم‌مان را با برنامه ریزی و حمایت بیشتر برای جام جهانی آماده کنیم.باید این واقعیت را قبول کنیم که فوتسال در آسیا بسیار پیشرفت کرده است و خیلی از کشورها در این رشته سرمایه‌گذاری کردند. ما بازیکنان خوبی داریم و باید با طراحی درست برنامه ها به این‌ بازیکنان مسیر درست پیشرفت را نشان دهیم.ما باید همین مسیر تحول را با قدرت بیشتر ادامه دهیم. کادر فنی تیم ملی نیاز به حمایت دارد. در کنار آن باید گفت که فدراسیون فوتبال مسئولیت سنگینی در قبال فوتسال دارد که باید با برنامه و امکانات بیشتر به این رشته کمک کند. اگر این اتفاق رخ دهد، آینده درخشانی برای تیم ملی پیش‌بینی می‌کنم.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی رسولی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
0
0
تیم عالی بود. شمسایی هم عالی کار کرد. چرا گاهی اوقات قبول نمیکنیم تقدیر چیزهای دیگری هم میخواهد به ما یاد بدهد .
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
0
0
تیم شمسایی بهترین نتیجه را گرفت و بهش تبریک میگم لازمه که از شمسایی و تیمش حمایت شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار