PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۷۶۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
وزیر ورزش و جوانان گفت: تصمیماتی که هیئت مدیره سرخابی‌ها می‌گیرند، برای ما محترم است، درباره پرسپولیس هم گزارش خاصی به من ارسال نشده است.
کیهان ورزشی-

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در نشست خبری با اشاره به اهمیت ورزش گفت: همه دستگاه‌ها وظیفه دارند بعد همگانی ورزش را پیگیری کنند. کیفیت حرکت در طول زندگی بستگی به مدیریت مدیران دارد. ما هم به دنبال آن هستیم که همه مردم از ابعاد مختلف ورزش بهره‌مند شوند. الان در دنیا رویکردهای همگانی به منظور کاهش هزینه‌های درمانی دنبال می‌شود. بعد دیگر، قهرمانی است؛ قهرمانان روی سکو می‌روند و همه خوشحال می‌شوند. همه دوست دارند ورزشکاران و تیم‌هایشان موفق باشند و تلاش کنند. بعد دیگر نیز علاقه مند هستیم که ورزشکاران به بعد حرفه‌ای نزدیک شوند و امیدوارم در سالی که پیش رو داریم، در این زمینه موفق باشیم و از تمام ظرفیت‌ها بهره ببریم.

در یک سال گذشته 6700 رویداد برگزار کردیم

وی تاکید کرد: ما چهارده هزار هیئت ورزشی داریم و قرار است از عملکرد مان گزارشی به رئیس جمهور بدهیم. این گزارش آماده شده و همچنین برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در چند مورد نظر ایشان را بگیریم. همچنین درخصوص تجهیزات نیز درخواست‌هایی خواهیم داشت. ما در یک سال گذشته 6700 رویداد برگزار کردیم و برنامه‌های زیادی هم در پیش داریم. خیلی دوست دارم به عدد دو میلیون متر مربع اشاره کنیم  که  در سرانه ورزشی داریم.

27 هزار تیم در جام پرچم حضور دارند

سجادی با اشاره به جام پرچم گفت: تیم‌ها در قالب و شرایط استاندارد تعریف شده از سوی انجمن مینی فوتبال بازی می‌کنند. هم اکنون فدراسیون جهانی مینی فوتبال در دنیا وجود دارد که در کشورمان به شکل انجمن است. برای این جام 35 میلیارد تومان تامین شد و بیش از 27 هزار تیم حضور دارند.

المپیاد استعدادهای برتر در 40 رشته برگزار می‌شود

وزیر ورزش درباره المپیاد استعدادهای برتر افزود: این المپیاد به دلیل شیوع کرونا با تاخیر برگزار شد و هم اکنون در حال برگزاری است. این رویداد در بیش از چهل رشته برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه آن نیز روز دوشنبه آینده در هتل المپیک برگزار می‌شود.

از زحمات آجورلو تشکر می‌کنم

وی درباره تغییرات در باشگاه استقلال و احتمال تغییرات در پرسپولیس گفت: تغییرات را همیشه به فال نیک می‌گیریم. تغییر چیز بدی نیست. تصمیماتی که هیئت مدیره هر دو باشگاه می‌گیرند، برای ما محترم است. درباره پرسپولیس هم گزارش خاصی به من ارسال نشده است. واگذاری این دو تیم اتفاق خوبی بود که ادامه دار خواهد بود. تصمیم گیری‌ها در هیئت مدیره باشگاه‌ها است. قانون باشگاه‌ها نسبت به قبل تغییر کرده است. اینها مربوط به ایرادهای مدیریتی می‌شود. باید البته از زحمات آجورلو تشکر کنم. در هر صورت تغییر چیز مرسومی است و در ورزش همیشه بوده است. در این یک سال گذشته به سهم خودم از زحمات او تشکر می‌کنم.

صحبت‌هایم را تحریف کردند

سجادی درباره انتصاب‌های غیر ورزشی در طول سالیان اخیر در بخش‌های مختلف و درباره اظهار نظر درباره اغتشاشات اخیر گفت: ما پنجشنبه با روسای فدراسیون‌ها جلسه داشتیم و وظیفه داشتیم درباره آرمان‌های نظام و ولایت مداری صحبت کنم. ورزش یک پدیده اجتماعی و مردمی است. در آن جلسه چیزهای دیگری گفتم، ولی چیز دیگری تحریف شد و بیرون آمد.

ورزشکاران در اتفاقات مختلف از جمله سیل و زلزله کمک کرده‌اند

وی تصریح کرد: ما یادآوری کردیم که ورزشکاران در دفاع مقدس حضور پررنگ داشتند و از میهن عزیزمان دفاع می‌کردند. به نیروی انتظامی و راهور اشاره کردم و به دکتر رغبتی گفتم که ورزشکاران در بخش‌های مختلف از جمله راهور کمک کردند و آن روز یادآوری کردم که ورزش پا به پای اتفاقات است. من این صحبت‌ها را مطرح کردم و در خارج از کشور از آن سواستفاده شد. خواستم یادآوری کنم که ورزشکاران در اتفاقات مختلف از جمله سیل و زلزله کمک کرده‌اند. درباره صحبت‌های من بی انصافی شد.

ورزش خانه ورزشی‌ها است

سجادی در مورد بکارگیری نیروهای غیر متخصص افزود: درباره بکارگیری نیروها باید عنوان کنم که ورزش خانه ورزشی‌ها است. این را بارها گفته‌ام. خیلی خوب است که در مدیریت وزارت ورزش از ورزشی‌ها استفاده شود، اما معذوراتی وجود دارد. در هر صورت نقد می‌شود و تحریف هم صورت می‌گیرد. تا جاییکه بتوانیم از ورزشی‌ها استفاده می‌کنیم.

توقعات بالاست و همه می‌خواهند آن بالا باشند!

وی گفت: چند روز مانده به حضور من در وزارت ورزش، اساسنامه فدراسیون‌ها ابلاغ شد، خب می‌شد که چند روز صبر کنند. الان دست‌مان بسته است و ما همان اساسنامه را اجرا می‌کنیم. البته آیین‌نامه را چند بار ویرایش کرده‌ایم. ما دوست داریم ورزشی‌ها باشند، ولی گاهی اوقات توقعات هم زیاد است و برخی می‌خواهند آن بالا باشند. در ورزش جا زیاد داریم و جای هیچ کسی تنگ نمی‌شود، در واقع ذائقه‌ها تغییر کرده است. ما چهارده ماه است که آمده‌ایم و حتما باید عملکردمان را ببینیم و حتی بازسازی کنیم. تغییر معمولاً باعث پویایی می‌شود. هر جا نیاز به تغییر باشد، انجام می‌شود.

پیگیر موضوع عدم ویزای تیم‌های ورزشی خواهیم بود

سجادی در مورد عدم صدور ویزا برای ورزشکاران از سوی برخی از کشورها گفت: چند فدراسیون درباره روند صدور ویزا گله مند بودند. آنچه از دست ما برمی‌آید را انجام می‌دهیم و در وزارت امور خارجه پیگیری می‌کنیم. در کشتی، جانبازان و ... مشکلاتی برای صدور ویزا داشتیم، تلاش می‌کنیم که این موارد را برطرف کنیم. باید در نظر داشته باشید که هر رویداد بین‌المللی یک مرجع دارد که قابل مذاکره است، حتما پیگیر موضوع خواهیم بود تا اتفاقات خوبی رقم بخورد.  ما پیگیریم و هر نیازی به پیگیری باشد، انجام می‌دهیم تا اختلالی در اعزام‌ها ایجاد نشود. در امور خارجه در حال بررسی این هستند که منشا این عدم صدور ویزاها را پیدا کنند.

از چند سال قبل باید تعامل با قطری‌ها شکل می‌گرفت

وی درباره میزبانی قطر در جام جهانی و حضور ایران در این مسابقات و آیا همکاری‌ها با قطر در سایر حوزه‌ها نیز وجود خواهد داشت ؟ تاکید کرد: اگر می‌خواستیم از ظرفیت قطر استفاده کنیم، باید از چند سال قبل اقدامات شروع می‌شد. می‌توانستیم در جنوب کشور اتفاقات خوبی را رقم بزنیم و حداقل می‌شد که اردوی برخی تیم‌ها و دیدارهای تدارکاتی انجام شود. در این یک سال اخیر و در دیدارهایی که مسئولین مختلف با همتایان قطری داشتند، تعاملات شکل گرفته بود.

باید میزبان خیلی از کشور‌های اروپایی در زمستان باشیم

وزیر ورزش تصریح کرد: در این یک سال ستادی در کشور به ریاست مخبر تشکیل شد و وزرا و مسئولان مختلف حضور داشتند. برای مثال کلهر درباره بلیت فروشی و شرایط ورزشگاه و ...  در این ستاد حضور داشت. ما سعی کردیم در این چند وقت همکاری لازم را با قطر داشته باشیم و طرف مقابل هم اقداماتی را انجام دهد. همچنین بیش از صد پرواز بین دو طرف انجام می‌شود. در مجموع اتفاقات خوبی رقم خورده است. در حوزه خلیج فارس میزبانی‌های زیادی وجود دارد، جام جهانی آخرین میزبانی در منطقه نیست و باید از امکانات خودمان در این مسیر بهره ببریم. باید در این خصوص برنامه‌ریزی شود و میزبان خیلی از کشور‌های اروپایی در زمستان باشیم که آب و هوای خوبی در جنوب کشور وجود دارد.

سرباز قهرمان‌ها می‌توانند در وزارت آموزش و پرورش مشغول شوند

وی درباره استخدام قهرمانان ورزشی در آموزش و پرورش گفت: رویکرد خوبی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد و می‌توانیم به صورت نامحدود، افرادی که مشمول قوانین سرباز قهرمان هستند، در این وزارتخانه مشغول به کار شوند.

فدراسیون‌ها باید از سایر منابع مالی استفاده کنند

وزیر ورزش درباره بودجه فدراسیون‌ها تاکید کرد: نکته مهمی که امروز در ورزش قهرمانی وجود دارد، توجه به منابع مالی است. ما نمی‌توانیم هر غذایی به ورزشکار بدهیم و او را در هر جایی اسکان بدهیم. از طرف دیگر حدود هفتاد درصد منابع فدراسیون‌ها صرف دستمزد کارکنان می‌شود که این زیاد است. تعداد زیادی کارمند وجود دارد و آنها نیز باید حقوق بگیرند. همه چیز با تورم بالا رفته اما افزایش بودجه فدراسیون‌ها برای ما فقط 9 درصد بوده است که به ما اختصاص یافته است. بنای ما بر این بوده که یک نظمی در پرداخت‌ها داشته باشیم. قرار ما این بود که فدراسیون‌ها در نیم سال اول شش دوازدهم بگیرند، در حالی که ما اینقدر دریافت نکردیم. اکثر فدراسیون‌ها تقریبا این‌قدر گرفته‌اند و البته رویدادها در نیم سال اول زیادتر است. کمک ما به فدراسیون‌ها اصلا جوابگوی آنها نیست ولی هر چه از دستمان برمی‌آید ، انجام می‌دهیم. فدراسیون‌ها نیز باید از سایر منابع مالی استفاده کنند. فدراسیون‌ها باید با تعامل، از ظرفیت‌های جامعه استفاده کنند. ما در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بودجه کمیته المپیک نیز دو برابر شود.

حق آمادگی جسمانی بود که فدراسیون شود

سجادی درباره اتفاقات رخ داده در فدراسیون همگانی و تشکیل فدراسیون آمادگی جسمانی گفت: در طول سال‌های قبل برخی رشته‌ها زیر مجموعه فدراسیون همگانی قرار گرفتند. ما بررسی کردیم تا ببینیم کدام رشته‌ها ظرفیت فدراسیون شدن را دارند. ما به زودی چندین انجمن مستقل خواهیم داشت و حق آمادگی جسمانی هم این بود که فدراسیون شود. اگر من را به عنوان مدیر ورزشی قبول کنید، این اتفاق خوبی است. این دو در کنار هم هستند. ورزش، ورزش است و فرقی ندارد چگونه باشد. هدف ما توسعه ورزش است و این تقسیم بندی‌ها برای آن است که رسالتی روی زمین نماند.

به پولادگر می‌گویم که پیگیری کند

وی درباره انصراف ایران از میزبانی جام ملت‌های آسیا گفت: به پولادگر می‌گویم که پیگیری کند.

سرپرست مثل رئیس است و اقتدار هم دارد

سجادی درباره بلاتکلیفی برخی فدراسیون‌ها تصریح کرد: سرپرست مثل رئیس است و اقتدار هم دارد، به شرطی که درست انتخاب شود. مگر هر کسی رئیس باشد، اقتدار دارد؟ اقتدار ذاتی است، البته بخشی از آن مربوط به حمایت‌ها است. سرپرستان ما چون احساس موقتی می‌کنند، از آنها اطاعت نمی‌شود. دوران سرپرستی قانونی است و در انتظار فدراسیون‌ها است. ما در برخی از فدراسیون‌ها سعی کردیم از نایب رئیسان فدراسیون‌ها استفاده کنیم.

صدها ایمیل به فدراسیون جهانی ژیمناستیک علیه ایران زدند

وی افزود: من در اوج دعواهای ژیمناستیک و دوچرخه‌سواری وزیر شدم و الان مثل هیئت حل اختلاف هستیم. از زمان پولادگر دعواها کم شد. در ژیمناستیک صدها ایمیل به فدراسیون جهانی علیه ایران زده بودند. با آخرین سرپرست امیدواریم به سمت برگزاری انتخابات برویم.

به تیم ملی فوتبال در جام جهانی خیلی امیدوارم

سجادی درباره شرایط فعلی تیم ملی فوتبال و پیش‌بینی از عملکرد این تیم در جام جهانی و بازی با آمریکا گفت: پیش بینی که سخت است. هر کسی که باهوش باشد و زحمت بکشد موفق می‌شود. الان کی‌روش اردوهای کوتاه مدت می‌گذارد تا در ادامه لژیونرها نیز بیایند. وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال همه تلاش خود را کرده و کوتاهی نکرده است. خیلی به این تیم ملی در این دوره جام جهانی امیدوارم و امیدوارم بازی‌های باکیفیتی هم ارائه کند. همه دوست داریم آمریکا را در جام جهانی شکست بدهیم.

در هیچ فدراسیونی دخالت فنی نمی‌کنم؛ وظیفه نظارتی داریم

وی تصریح کرد: من در هیچ فدراسیونی دخالت فنی نمی‌کنم و به خودم اجازه این کار را نمی‌دهم. درباره فوتبال هم همینطور است. ماجدی گفت که کی‌روش بیاید و نشد، برانکو و گزینه‌های ایرانی هم مدنظر داشتند و من گفتم که هر چه خودشان صلاح می‌دانند انجام دهند. ماجدی پنج گزینه را گفت، ولی هیئت رئیسه اسکوچیچ را نگه داشت و من از این تصمیم حمایت کردم، بعد از حضور تاج هم که بحث کی‌روش مطرح شد، از تصمیم فدراسیون حمایت کردم. البته ما وظیفه نظارتی داریم.

سرخابی‌ها حرف ما را روی یخ نوشتند

سجادی گفت: از سرخابی‌ها در روز واگذاری خواهش کردم که در ورزش بانوان و همچنین چوگان فعالیت داشته باشند، ولی مثل اینکه روی یخ نوشته شد. امیدواریم اهداف مان محقق شود.

موضوع حق پخش حل می‌شود

وی در مورد حق پخش تاکید کرد: در کمیسیون فرهنگی مجلس در این خصوص صحبت شد و ایده‌های خیلی خوبی در آنجا مطرح شد. نامه‌ای هم به آقای مخبر در این خصوص ارسال کردم و ایشان هم دستور دادند و امیدوارم تعامل خوبی بین وزارت ورزش و سازمان صداوسیما در این خصوص صورت بگیرد تا مشکل حق پخش حل شود.

با مجلس در تعامل کامل هستیم

سجادی در مورد رابطه‌اش با مجلس گفت: رابطه خیلی خوبی با مجلس دارم و با تعامل کامل هستیم.

تعدادی بلیت رایگان جام جهانی داریم

وی در پاسخ به این پرسش که ظاهرا قرار است برخی روسای فدراسیون‌ها و مدیران کل از سوی وزارت ورزش به جام جهانی اعزام شوند، گفت: ما تعدادی بلیت رایگان در اختیار داریم که دو منظوره است. یعنی هم بلیت است و هم ویزا. به مسئولان ورزش اعلام کرده‌ایم هر کسی تمایل دارد از این بلیت‌ها استفاده کند اما سایر هزینه‌ها با خودشان است. 

از وعده سانتافه به بازیکنان تیم ملی بی‌اطلاع هستم

وزیر ورزش در واکنش به این سوال که به ملی‌پوشان تیم ملی فوتبال وعده سانتافه داده شده، گفت: این را از شما می‌شنوم. ما به بازیکنان پاداش خواهیم داد اما موردی که عنوان کردید را بی‌اطلاع هستم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار