PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۷۶۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
آنالیز دیدار ایران - چین در پنجره پنجم مقدماتی جام جهانی بسکتبال
... یک شب ناموفق !

*عکس از مهدی گرویی

تیم ملی بسکتبال ایران در اولین دیدار پنجره پنجم مقدماتی جام جهانی در تالار آزادی مقابل چین قرار گرفت و نتیجه را۷۲-۸۱ واگذار کرد.

کوارتر اول مسابقه

در کوارتر یک مسابقه، تیم ملی ایران نمایش نسبتا خوبی داشت چرا که حامد حدادی،محمد جمشیدی و بهنام یخچالی آزادانه تر بازی می‌کردند و تیم چین در سه کوارتر پایانی، استراتژی بهتری برای این سه نفر داشت.

شوت های سه امتیازی چین

تیم چین از دفاع کم فشار تیم ما در پشت قوس سه امتیازی به خوبی استفاده کرد و با شوت هایش ، ایران را جریمه کرد.چینی ها با چرخش مناسب ، توپ را در یک منطقه نگه نمی داشتند و سعی می کردند تا با چرخش و لمس آن توسط بازیکنانشان در دفاع ایران،گپ ایجاد کنند . تیم ایران در پوشش عرضی دفاع خود مشکل داشت ،همین نکته باعث شده بود تا تیم چین با ایجاد سرعت و چرخش توپ، در شوت های سه امتیازی موفق باشد .

ضدحملات ایران

بسکتبالیست های ایران در تعدادی از ضدحملات، یکدیگر را کاور نمی‌کردند؛ برعکس، بازیکنان تیم چین با ترانزیشن دفاعی خوب و باچاشنی سرعت به دفاع بازمی گشتند و با تعداد بازیکن بیشتر نسبت به ایران ضدحملات را خنثی می‌کردند. کاور نکردن بازیکنان تیم ایران در ضدحملات باعث می‌شد تا اگر بازیکنی توپ را Made نکرد بازیکن دیگری برای ریباند نباشد و یا بازیکن صاحب توپ گزینه های کمتری برای پاس دادن داشته باشد. از طرفی زمانی که در ضدحمله نفر خوبی را برای امتیاز گیری نداشتیم و چین به دفاع برگشته بود باید از Delay offense استفاده و امتیاز گیری از ترانزیشن را جایگزین Fastbreak point می کردیم که در این نکته هم ناموفق بودیم.

سختگیری چینی ها

چینی ها چه در منطقه Tap و شروع حملات ایران و چه در لحظه Finishing در منطقه رنگی به خوبی در مقابل بازیکن توپ دار فشار ایجاد می‌کردند و باسختگیری اجازه امتیازگیری را به بازیکنان ایران نمی‌دادند ، البته تیم ایران هم‌ با سرعت ندادن به چرخش توپ باعث می شد تا چینی ها در دفاع Zone نیز موفق باشند. چینی ها با ایجاد Trap مقابل حامد حدادی در منطقه رنگی ، به خوبی او را مهار می‌کردند. Big man های تیم چین به خوبی یکدیگر را پوشش داده و اجازه ایجاد گپ را در دفاع خودشان نمی‌دادند.

عملکرد خوب بهنام یخچالی

بهنام یخچالی با کسب ۲۴ امتیاز، بهترین بازیکن تیم ایران بود . مهم ترین نکته در رابطه با بهنام ،موفقیت او در امتیاز گیری در دفاع پرفشار است . بهنام حتی باوجود دفاع پرفشار مقابل خودش و در شرایط سخت ، شوت زنی و کسب امتیاز می‌کند . شاید اگر تعویض های مناسب تری داشتیم و نوید رضایی فرباتجربه هم‌ فرصت بازی پیدا می‌کرد می‌توانست شرایط خوبی را برای خودش ایجاد کند. نوید هم مثل بهنام در دفاع هوشیار و سختگیر و در حملات، از قابلیت شوت زنی خوبی برخوردار است

*علیرضا اميری (مربی و آنالیزور بسکتبال )

.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار