PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۷۷۴۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸
فوتبال ایران باز هم می تواند

درباره آینده فوتبال کشور و تیم ملی باید درست و منطقی و دور از احساسات و هیجانات آنی و شاید مهمتر از همه ، بدون ترس از ارعاب و القائات جریاناتی که کارنامه تخریبی آنها علیه ورزش و خاصه فوتبال ، اظهر من الشمس است، تصمیم گرفت. در چند روز اخیر و بعد از پایان کار ملی پوشان در جام جهانی ، به طور طبیعی در اینجا و آنجا و این و آن رسانه ، بحث ها و مسائلی مطرح می شود که در یک تحلیل محتوای سریع ، انصافا باید بعضی از آنها را منصفانه و منطقی و قابل تامل دانست ، اما جنبه احساسی و هیجانی خیلی از این نوشته ها و اظهارنظرها - که بعضاً از زبان چهره های شناخته شده غیر ورزشی هم منتشر شده و می شود - بر جنبه های دیگر آن می چربد. در این میان ، اما نکته جالب ، سروصدایی است که باندهای مخرب دلالی و ارگان های رسانه ای به راه انداخته و طبق معمول سعی می کنند با القائات و تبلیغات بی امان که توام با ارعاب و تهدید ضمنی هم هست ، بر ذهن و فکر و تصمیم افراد و کانون های سیاستگذار تاثیر بگذارند تا مسیر آینده فوتبال ، نه به سمت اصلاح اشتباهات و ترمیم خرابی ها و تقویت نقاط قوت، بلکه به سمت و جهتی باشد که منافع زیاده خواهانه و باندی آنها را تضمین کند.

تردیدی وجود ندارد که هر تصمیم درست و منطقی که از سوی مسئولان و مدیران در هر حوزه ای( و اینجا فوتبال و ورزش) اتخاذ شود ، تیری است که مستقیما به قلب برنامه ها و طراحی های این جریانات خودخواه و فرصت طلب وارد می شود. وقتی مدیران و مسئولان فوتبال ، دو سه ماه پیش ، سکان هدایت فدراسیون را در دست گرفتند اعلام کردند که برای اصلاح و سالم سازی فوتبال و مبارزه با جریانات مخل و مزاحم آمده اند. امیدواریم آقایان کماکان بر سر حرف خود باقی و برای عمل به آن مصمم باشند. شکی وجود ندارد که کسانی که سال هاست به شکل و شیوه های مختلف ، زالو وار از خون و منافع فوتبال ارتزاق می کنند و اصلا خود را صاحب و همه کاره آن می دانند، با تمام توان به جنگ هر قدم و حرکت اصلاحی می روند و با توجه به امکانات رسانه ای که از آن برخوردارند، به کسانی که قصد اصلاح فوتبال و خراب کردن دکان و کاسبی این افراد و باندهای مخرب و آویزان را دارند ، هجوم می برند و شخصیت و آبروی آنها را بی محابا آماج تیرهای تهمت خود قرار می دهند . بنابراین انتظار می رود مسئولان و مدیران (و شخص رئیس فدراسیون) در این کرت و نوبت در مقابل این جریانات زیاده خواه و باجگیرانی که از رسانه و قلم ، قداره ساخته اند ، با جرات و شهامت بایستند و از جوسازی ها و فضاهای مسمومی که پدید می آورند ، هراس به دل راه ندهند و فوتبال مستعد ایران را که از حمایت هواداران پرشمار برخوردار است ، در مسیر سلامت به حرکت درآورند و بر همین منوال برای چهار سال آینده و صعود و حضور هر چه قویتر و بهتر در جام جهانی ، تصمیم گیری و برنامه ریزی کنند.

با توجه به اینکه جام ملت های آسیا حدود یک سال دیگر به میزبانی کشور قطر برگزار می شود، لازم است مسئولان فوتبال برای تصمیم گیری و برنامه ریزی درنگ نکنند و وقتی را که واقعا هر لحظه اش طلاست ، هدر ندهند و با تشکیل اتاق فکر و جلسات مشورتی - آن هم با بستن راه نفوذ و رخنه فرصت طلبان وعناصر منفعت طلب و با حضور افراد کاربلد و دلسوزی که دغدغه ملی و خدمت به مردم دارند - برای آینده هر چه بهتر این فوتبال ، " بهترین تصمیم" را بگیرند.

آنچه روشن است و قابل کتمان نیست ، اینکه رقیبان و حریفان درجه اول آسیایی - چه ژاپن و چه کره و استرالیا و... - برای فوتبال خود و ارتقای سطح آن ، یا برنامه ریزی های دقیق و هدفگذاری های کوتاه و دراز مدت کرده اند و یا مثل قطر وعربستان و... هزینه های هنگفت و پول بی حساب در نظر گرفته و در این باره سخت مصمم هستند . در همین دوره جام جهانی دیدیم که سه تیم اول که نام بردیم با نمایش موفق و قابل توجه با پشت سرگذاشتن حریفانی صاحب نام به دور دوم جام صعود کردند. این اتفاق برای ژاپن و کره قبلا هم رخ داده بود و نشان دهنده این است که ما در همین آسیا و جام ملت های قاره بزرگ هم با حریفان قدر و مطرحی که آلمان و پرتغال و تونس و آرژانتین و... را شکست می دهند روبرو هستیم و کار آسانی در همین میدان پیش رو نداریم و باز این واقعیت حکایت از آن دارد که " ما هم می توانیم"، فوتبال ما هم می تواند.

فوتبال ایران در روزگاری که دیگر چندان نزدیک نیست، حرف اول را در قاره آسیا می زد، در روزگاری که امثال ژاپن و عربستان و... در عرصه فوتبال ، محلی از اعراب نداشتند . در روزگاری که مرحله نهایی جام جهانی با 16 تیم برگزار می شد و قاره های آسیا و اقیانوسیه مشترکا یک نماینده ( نه شش نماینده!) در جام جهانی داشتند، فوتبال ایران در سال 57( 1978) به نمایندگی از این دو قاره به مرحله نهایی راه یافت و جزو 16 تیم برتر جهان قرار گرفت .

بچه های امروز فوتبال با توجه به سابقه و واقعیات عینی و قابلیت های خود و به ضرب توانایی های ذاتی و انگیزه فردی و غرور وغیرت ملی ، بسیاری از بی برنامگی ها و سوء تدبیرها و ضعف های مدیریتی و بالاخره دشمنی و شرارت های بدخواهان را خنثی کرده و با حضور تیم ملی در جمع 32 تیم برتر ، دل ملت را شاد و چشم ‌مردم را روشن می کنند و خلاصه کاری می کنند که نام ایران عزیز در میان بهترین های دنیا بدرخشد.

آری براساس آن سابقه و این واقعیات است که هرگز شعار نمی دهیم و با صدای بلند و با جرات اعلام می کنیم که فوتبال ایران باز هم - و بسیار بیشتر از این - می تواند در میادین آسیایی و جهانی اوج بگیرد و افتخار خلق کند ، اگر مثل بازیکنان و شیربچه های غیرتمند، " همه" و بیش از همه " مدیران"، غیرت مسئولیت داشته باشیم ، به وظیفه خود به بهترین وجه عمل نماییم، اراده و برنامه عقلایی داشته باشیم، پول را درست و بجا خرج کنیم، در سلامت فضای فوتبال هر یک به سهم خود کوشا باشیم و( تاکید می کنیم) اجازه ندهیم افراد فرصت طلب وغریبه های آویزان برای این فوتبال تصمیم بگیرند . اگر درست و منطقی رفتارکنیم شک نداشته باشیم که به نتیجه مطلوب هم می رسیم، نه اینکه از امروز به جان هم بیفتیم و به دنبال مشغولیت ها و منافع خود باشیم و فوتبال را به دست خلافکارها و شارلاتان مسلک ها و دلالی افسار گسیخته رها کنیم و چهار سال بعد که تیم ملی به لطف غیرت و هنر و انگیزه جوانان برومند و دعای خیر مردم به جام جهانی راه یافت ، یکی یکی سروکله مان پیدا شود و سریعترین صعود و... را به نام خود و مدیریت های مشعشع و انجام وظیفه خالصانه! خود ثبت کنیم .

* سیدمحمدسعید مدنی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی پاشائی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
0
0
با سلام و عرض ادب خدمت جناب مدنی عزیز.جناب مدنی گرامی متاسفانه کل ارکان فوتبال ایران دچار آفت شده هیچ مسئولی و هیچ کسی قرار نیست پای حرف حساب و نصیحت ناصحان و دلسوزان واقعی فوتبال بشینه فوتبال ملی ما به خون تازه نیاز داره جناب مدنی عزیز شما خودتون وسط گود هستید و از تمام اتفاقات و بده بستانهای فوتبال آگاهی دارید...تیم ملی با این وضعیت به هیچ جایی نمیرسه و هیچ موفقیتی کسب نخواهد کرد...سوال بنده اینه برگزاری یک لیگ فرسایشی برای چیه آیا نباید بازیکنان شایسته از دل این لیگ به تیم ملی راه پیدا کنن حضور اسمی یکسری بازیکن که در تیمهای باشگاهی خودشون در لیگ های اروپایی جای محکم و با ثباتی ندارن چه دردی از درد بی درمان فوتبال ملی ما رو درمان کرد مسئولین ما باید بپذیرند عمر مفید این تیم دیگر تمام شده تیم ملی نیاز مبرم به بازیکنان جوانتر و قبراق تر داره برای موفقیت برای مسابقات آینده ملی تیم ملی باید به جوانان آینده دار اعتماد کند...حضور بازیکنانی که مدت زیادی با هم در تیم ملی بودند و فاقد یک موفقیت بوده اند به هیچ عنوان قابل قبول نیست...
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار