PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۷۷۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴

کیهان ورزشی-

آقاي اينفانتينيو، رئيس فيفا، در افتتاحيه بيست و پنجمين دوره مسابقات فوتبال كشورهاي عربي در بصره عراق كه تحت نام جام خليج عربي برگزار شد، شركت كرد. جاي تأسف است كه عالي‌ترين مقام اين سازمان، بدون توجه به واقعيات حقوقي، تاريخي و جغرافيايي، در يك رويداد ورزشي حاضر مي شود كه تابلوي آن، با اوليه ترين مباني حقوق بين الملل و مأموريت هاي صريح فيفا در تضاد است.
شايسته است رئيس فيفا اطلاعات خود را درباره نام پرشكوه خليج فارس ارتقا داده و موضع صريح خود را اعلام كند كه حضور ايشان در جام فوتبالي كه نام جعلي بجاي خليج فارس براي آن گذاشته شده است، به هيچ وجه به منزله به رسميت شناختن اين نام و برچسب بي اصالت نيست.
اميدوارم آقاي اينفانتينيو اين اطلاعات را درباره نام خليج فارس مطالعه كنند و درصدد اتخاذ مواضع شفافي برآيند كه از جايگاه ايشان به عنوان نماينده يك سازمان جهاني غيرسياسي انتظار مي رود:
1- تقریباً در کلیه نقشه ها و اسنادی که تا دهه 1960 تنظیم شده اند، نام خلیج فارس بوضوح دیده می‌شود. برای نمونه می توان به نقشه ای که در کتابخانه ملی فرانسه نگاهداری می شود و تاریخ تهیه آن به سال 1467 میلادی باز می گردد و همین طور، نقشه جرارد مرکاتور در تاریخ 1595 و بالاخره به نقشه‌ای که شرکت نفت عربستان صعودی در سال 1952 منتشر نموده اشاره کرد که باز نام خلیج فارس در آن دیده می شود. این موضوع، حکایت از اولاً استفاده سنتی و تاریخی از این واژه و ثانیاً واقعیات جغرافیای سیاسی ناشی از اقتدار امپراطوری ایران دارد تا جایی که در نوشته های یک نویسنده مسیحی عرب در قرن دهم نیز می بینیم که به نام خلیج فارس اشاره شده است.
2- اولین بار، پیشنهاد تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی به دهه 1930 باز می گردد که توسط مشاور انگلیسی حاکم بحرین پيشنهاد شد اما بلافاصله توسط دولت بریتانیا رد شد. تا اینکه در سال 1957 یعنی چند سال پس از ملی شدن شرکت ملی نفت ایران- انگلیس، افسر سرویس اطلاعات انگلیس، کتابی را به نام «حباب طلایی خلیج عربی» منتشر نمود که در تاریخ نوین، اولین اثر ادبی است که از واژه خلیج عربی استفاده نموده است.
3- تا دهه 1960 کشورهای عربی نیز عبارت خلیج فارس را به کار می بردند تا اینکه در این دهه با تشدید حرکت هایي در میان اعراب، برخی کشورها از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس درصدد کاربرد نام خلیج عربی بطور گسترده برآمدند. با اين حال، دبیرخانه سازمان ملل بارها از کارکنان خود درخواست نموده که واژه خلیج فارس را بکار ببرند و در دستورالعمل تهیه شده توسط دبیرخانه در سال های 1994 و 1999 بر نام خلیج فارس تأکید شده است.
4- در اجرای قطعنامه شماره A715 (27) شورای اقتصادی و اجتماعی مورخ 23 آوریل 1959 گروه کارشناسی نام های جغرافیایی توسط دبیرکل سازمان ملل تعیین شد که آنها نیز نام خلیج فارس را به عنوان نام رسمی این منطقه اعلام کردند.
5- طی هشتمین کنفرانس سازمان ملل درباره استاندارد نمودن نام های جغرافیایی در سال 2002 در برلین، استفاده از نام خلیج عربی اقدامی خطاکارانه شناخته شد.
6- نامه ای رسمی از وزارت امور خارجه انگلیس در سال 2001 در دست است که طی آن تصریح شده که خلیج فارس، نام درست این منطقه می باشد.
7- سازمان بین المللی آب نگاری نیز از نام خلیج ایران یا خلیج فارس استفاده کرده است.
8- کمیته دایمی کاربرد رسمی نام های جغرافیایی دولت بریتانیا نیز بر صحیح بودن نام خلیج فارس اصرار دارد. همین موضع در هیئت نام های جغرافیایی وزارت کشور ایالات متحده در سال 1917 اتخاذ شده است.
با توجه به آنچه گفته شد كه صرفاً اشاره مختصري به مباني محكم اصالت، مشروعيت و تغييرناپذيري نام خليج فارس مي باشد، ضروري است فيفا به طور رسمي اعلام كند كه نه برگزاري اين تورنمنت ها زير نام خليج عربي و نه حضور رئيس فيفا در اين مسابقات در هيچ دوره اي اعم از گذشته و آينده، به منزله شناسايي اين هويت و نام دروغين نخواهد بود.

*دکتر اميرساعد وكيل- وكيل دعاوي بين المللي و عضو هيأت علمي دانشگاه تهران
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار