PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۷۸۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
نگاهی به هفته هجدهم
هفته هجدهم لیگ برتر نیز سپری شد و حالا همه تیم ها خود را برای رقابت های روز نوزدهم آماده می کنند.
کیهان ورزشی-

در هفته هجدهم با اینکه  از لحاظ فنی بازی های خوب و تماشاگر پسندی را شاهد بودیم اما این هفته نیز مثل غالب هفته های سپری شده از لیگ متاسفانه حاشیه های دل آزار و تاسف بار " متن" را کاملا تحت الشعاع قرار دادند و آنقدر که صحبت ها و اظهار نظرها حول محور  اتفاقات کنار زمین دور می زد، از آنچه در وسط میدان و متن مسابقه رخ می داد کمتر سخن به میان آمد.

حساس ، پرگل، اما کم حاشیه

 حساسترین بازی هفته هجدهم بی گمان در اصفهان انجام شد، آنجا که سپاهان  میزبان گل گهر سیرجان بود. بازی ای که شاید از قبل تصور می شد با توجه به رقابت پایاپای این دوتیم و خیزی که برای رسیدن به صدرنشین برداشته اند، پرحاشیه ترین باشد،  اتفاقا بازی زیبا و پرگلی از کار درآمد و حاشیه تلخی در آن چهره نبست. زردپوشان سپاهانی که در دور برگشت ودرواقع بعد از شروع دوباره لیگ( بعد از جام جهانی) اسب خود را حسابی برای قهرمانی زین کرده است، در مصاف با گل گهر هم مصمم و مقتدر ظاهر شد و با یک پیروزی دلچسب والبته تحسین برانگیز 1-4 گل گهر را شکست داد تا هم به پرسپولیس صدر نشین بگوید در کورس قهرمانی بیش از همه حریفان روی تیم صاحب نام اصفهانی حساب کند، هم به تیم گل گهر وامیر قلعه نویی این نکته را گوشزد کند که درست است گل گهر تا همینجا هم خوب بالا آمده، و نام خود را در میان صدرنشینان مدعی قهرمانی ثبت کرده( که این کار بزرگ و یک موفقیت بی تردید برای تیم سیرجانی و مربی کاربلد این تیم است) اما هنوز تا ظاهرشدن در حد قهرمانی فاصله محسوسی دارد که با بالا رفتن تجربه و ظرفیت این فاصله در دوره های آتی قابل جبران است. تا یادمان نرفته این نکته را هم ذکر کنیم که سپاهان با پیروزی خیره کننده مقابل حریف سختکوش، این را هم به همه هواداران فوتبال ایران یادآور شد که اگر همه چیز خاصه در میان صدرنشینان به همین وضع و اوضاع پیش برود، رقابت اصلی و نهایی قهرمان بیست و دومین لیگ برتر ( خلیج تا ابد فارس) میان سپاهان اصفهان وپرسپولیس تهران خواهد بود.

یکی از مدعیان اصلی قهرمانی

پرسپولیس هر چند دوهفته است که برخلاف روش و سابقه خاص خود امتیازاتی حساسی را از دست می دهد و فاصله مطلوب و اطمینان بخشی را که با دیگر مدعیان به دست آورده بود، با شکست مقابل فولا و تساوی برابر آلومینیوم از کف داد تا آنجا که مس از هفته ها صدر جدول را به حریف اصفهانی واگذار کرد، اما با نگاهی کارشناسانه و تحلیلی فتی این نتیجه عاید می شود که این پرسپولیس یکی از آماده ترین و مصمم ترین تیم های لیگ امسال برای قهرمانی است.روز چهارشنبه گذشته همه دیدند پرسپولیس بعد ازآنکه با تصمیم سختگیرانه داور بازی( آقای منصوری) ده نفره شد، اما هرگز در برابر میهمان خطرناک خود که سال های اخیر اتفاقا برای همین پرسپولیس نقش" گربه سیاه" را بازی کرده، عقب ننشست و ده نفره حریف رابه عقب نشاند و بارها حملات سنگین و خطرناکی را روی دروازه تیم اراکی اجرا کرد و حتی  به نظر بعضی کارشناسان دریک مورد می توانست صاحب پنالتی باشد اما باز نظر آقای منصوری چیزی برخلاف انتظار هواداران تیم سرخپوش بود.مدیرعامل پرسپولیس بعد از بازی در جمع خبرنگاران گفت" می خواهند یک تیم خاص قهرمان شود"، اما سرمربی پرسپولیس دقایقی بعد در اظهاراتی که بیشتر سیاسی بود تا ورزشی! وهمچنین با رد اعتراض گونه نظر اقای مدیرعامل گفت" قرار نیست تیم خاصی قهرمان شود، بلکه قرار است پرسپولیس با من( گل محمدی) قهرمان نشود!"
 گل محمدی البته تهدید هم کرد که از هفته بعد با " امید" های پرسپولیس لیگ را ادامه خواهد داد چرا که این جام های فلزی آنقدر هم ارزش ندارد و...عصبانیت گل محمدی بعد از بازی فولاد و تساوی مقابل آلومینیوم قابل درک است ، و اینکه آیا او واقعا تصمیم خود را برای بکار گیری امیدها عملی خواهد کرد یا نه؟ سئوالی است که بزودی پاسخ آن معلوم می شود اما آنچه که ما با اتکا به واقعیات برآن اصرار می ورزیم این است که" این پرسپولیس" یکی از اصلی ترین مدعیان لیگ امسال است، به ویژه که هفته گذشته مهاجم تازه خریداری شده این تیم از برزیل هم رسید.

بزرگترین مانع!

در حالی ‌که یکی از کم حاشیه ترین بازی های هفته در کرمان به دقایق پایانی خود نزدیک می شد و استقلال بازی خارج از خانه را 1-3 از حریف کرمانی خود برده بود، ناگهان در سه ،چهار دقیقه پایانی آرامش و احترام جای خود را به جنجال و حرمت شکنی ودرگیری داد و قهرمان و مسبب اصلی این ماجرا هم کسی جز سرمربی پرتغالی تیم استقلال نبود. مربی که گویا نمی داند مربی تیمی است که نزدیک هشتاد سال سابقه دارد، پرطرفدار و پرافتخار است، علاوه بر افتخارات داخلی دوبار جام قهرمانی باشگاه های آسیا را بالای دستان خود بلند کرده است، چرا اگر می دانست برای به دست آوردن یک پیروزی  در دیدارهای لیگ چنان از خود بیخود نمی شد وبی ظرفیتی نشان نمی داد که موجب خشم و خروش نیمکت نشینان وهواداران میزبان شود. استقلال با این پیروزی بالاتر از گل گهر فاصله خود را با پرسپولیس و سپاهان به عدد۳ رساند و برای ماندن در کورس قهرمانی امیدوار شد، اما بی تعارف عرض کنیم( شاید حرف ما به مذاق بعضی طرفداران عزیز تیم  استقلال خاصه جوانترها خوش نیاید) استقلال با این مربی که با رفتار و کردارش، بیش از هر جیز سابقه و شخصیت تیم ریشه دار کشورمان را زیر  سئوال می برد در آینده کماکان وضعیت متزلزلی خواهد داشت،  در واقع این مربی که با عملکرد و رفتارش روح وروان بازیکنان خود را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب می شود آنها به دلیل فشار عصبی تمرکز لازم را نداشته باشند( به نظر می رسید روزبه چشمی کاپیتان این تیم در پایان بازی به این وضعیت عصبی نیمکت نشینان استقلال به غلامپور اعتراض می کرد)، به صورت بزرگترین مانع استقلال برای دفاع از عنوان قهرمانی و کسب دومین قهرمانی پیاپی این تیم در آمده است.معتقدیم( چنانکه علی جباری پیشکسوت نام آشنای فوتبال ایران و تیم آبی پوش هم بدرستی هشدار داده) نه به خاطر بردو باخت وقهرمانی و... بلکه به خاطر حفظ پرنسیپ و شخصیت تیم قدیمی وبا اصالت کشورمان هم که شده مدیران و بزرگترهای استقلال با این فرد که عنوان سرمربی را یدک می کشد، به شکل جدی وقاطعانه بر خورد کنند و... چون این حضرات غیر از یکسره دغدغه  دنبال نتیجه و قهرمانی و بمب ترکاندن دویدن، وظایف مهمتر دیگری هم در قبال تیم خود دارند و البته مطمئن باشند هیچ اتفاقی هم نخواهد افتاد. استقلال با هر مربی دیگری هم می تواند این نتایج ( بلکه بهتر) را بگیرد...!

 امیدوار به آینده

   از دیگر نتایج قابل توجه این هفته باخت فولاد خوزستان بود. شکستی که از یکطرف نشان داد روزهای بد فولاد و نکونام علی رغم پیروزی در آن دیدار جنجالی و پرحرف وحدیث برابر پرسپولیس کماکان ادامه دارد و از طرف دیگر به همگان ثابت شد تراکتور در دور برگشت تراکتور دیگری است و برای رسیدن به رده های بالای جدول حسابی عزم خود را جزم کرده است.نکته بعدی دومین تساوی تیم نفت مسجد سلیمان است که با مربیگری رضاعنایتی به دست آمد، این دوتساوی می تواند نفتی را به ادامه کار و بقا در لیگ امیدوار کند ، ضمن اینکه ملوان انزلی تیم خوشنام وقدیمی شمالی با پیروزی که مقابل نساجی به دست آورد به هواداران خود اطمینان و نشان داد که با روندی که در پیش گرفته ،فصل آینده هم حتما جزو لیگ برتری هاست...


اعتماد واحترام

سخن آخر تذکر این نکته  تکراری است که بسیاری از اعمال و رفتار و گفتاری که در لیگ از این وآن مربی و بازیکن و نیمکت نشین و مدیر و ... سر می زند ، به هیچ وجه  ودر هیچ کجای این جهان خاکی با هر مرام و هر فرهنگی قابل قبول نیست ، این حرکات و اتفافات به شخصیت و " کلاس" فوتبال ایران آسیب می زند و روی کیفیت کلی فوتبال ایران تاثیر منفی می گذارد، خوب است مسئولان و مدیران فوتبال ترس و تعارف و رودربایستی را کنار بگذارند وبا هرکسی که در هرلباسی،به اعتبار لیگ، زحمات وتلاش همه دست اندرکاران به خاطد منافع شخصی و...ضربه می زند، قاطعانه وقانونی برخورد کنند ومصلحت ملی فوتبال را فدای  هیچ مصلحت دیگری نکنند، اگر چنین کردند، حتما فضای سالم و توام با اعتماد و احترام بر فضای فوتبال ما حاکم خواهد شد و تنها در چنین فضا و شرایطی می توان به فردای بهتر فوتبال ایران امیدوار بود...

*سید محمد سعید مدنی


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار