PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۷۸۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
خدمات متقابل ورزش و انقلاب
نمره منفی به مسئولان در دهه فجر


میزبانی مسابقات ورزشی به ویژه در بخش بین المللی نقشی اساسی در راه پیشرفت ورزش دارد. این امر مزایای بسیاری در پی دارد که از جمله مهم ترین آنها می توان به پیشرفت فنی، ایجاد ارتباطات بین المللی و تجهیز و نوسازی اماکن ورزشی اشاره داشت. در کنار این دستاوردهای مهم ، ما با میزبانی مسابقات ورزشی و حضور تماشاگران در آن به نوعی شور و شوق را درون جامعه می بریم و حتی اوقات فراغت مردم را پر می کنیم.
ما در اوقاتی مثل دهه فجر شاهد برگزاری مسابقات بین المللی در رشته های مختلف بودیم که به دلایل پیدا و پنهان مدت هاست به فراموشی سپرده شده است . امسال به جز دو سه رشته ورزشی خبری از برگزاری این مسابقات نبود تا باور کنیم این امر به شکل عادی درآمده است ! مسابقاتی که بخشی از دهه فجر شده بود امروزه جایش به شدت خالی به نظر می آید. به عبارتی دیگر ، اختصاص بودجه از سوی نهادهای مرتبط به این رقابت ها و ایجاد شور و شوق ورزشی ، خدمات متقابل ورزش و انقلاب بود که شاهد وقفه جدی در آن هستیم.
در حقیقت آنچه امروز شاهد آن هستیم از مدت ها قبل کلید خورده است. بهانه های مختلف در خصوص زمان نامناسب، کمبود بودجه و ... دست به دست هم داده تا خیلی از رشته ها از زیر بار مسئولیت در این باره شانه خالی کنند و تک رشته هایی که مسئولانه کار می کنند هم با تعجب مواجه می شوند! در کنار آن ، بهانه طفره برخی از کشورها برای حضور در ایران مطرح می شود. در این باره تنها کافیست تا به حضور 26 کشور در مسابقات امسال رشته بدمینتون اشاره کنیم تا کذب بودن آن به رخ کشیده شود . مثال دیگر ثبت نام 39 کشور در مسابقات فیوچرز تنیس طی اسفندماه امسال است که نشان می دهد اگر همت باشد کار شدنی است.
در بحث مالی هم باید به این نکته اشاره داشت که جوایز کلی مسابقات بدمینتون و تنیس نهایتا 15 هزار دلار است . این در حالی است که در ورزش ما گاه برای یک مربی و یا بازیکن بیش از یک میلیون یورو هزینه می کنی ، هزینه ای که قطعا از خزانه دولت و جیب مردم است!
آنچه امسال در سایه بی توجهی مسئولان امر رقم خورد ، بی همتی و بی برنامه بودن در قبال دهه فجر بود . در بخش هنر و با وجود برخی از مشکلات کار در حال انجام است . در روزهایی که برای ایجاد شور و شوق نیاز به برگزاری مسابقات بین المللی بیش از پیش به چشم می آمد ، شاهد چنین کاری نبودیم . این اتفاق را باید نمره منفی در کارنامه ورزش و مسئولانش دانست . آیا در این باره شاهد تغییر رویه خواهیم شد؟ زمان ، پاسخگوی این سوال خواهد بود.

*بهمن اسدی

نیاز به " نگاه ویژه " به دوومیدانی

*تیمور غیاثی

ما در دوومیدانی با وجود مشکلات موجود در راه اعزام قهرمانان عملکرد بدی نداریم. من شاهدم که رئیس فدراسیون با تلاش فراوان در این زمینه اقدام می کند اما بحث میزبانی مسابقات بین المللی و ثمرات آن را نباید ساده در نظر بگیریم و از کنار آن عبور کنیم. مشکل عمده در این باره بحث مالی و بودجه است که دوومیدانی ما سالهاست از آن بی بهره است.
وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای میزبانی مسابقات معتبر بین المللی در دوومیدانی باید نگاه ویژه ای به این رشته داشته باشند ، به خصوص وقتی وزیر ورزش قهرمان دوومیدانی است توقع از او بالاست . وزیر ورزش با اشراف کامل به این رشته و نقش میزبانی در مسابقات معتبر بین المللی در راه پیشرفت باید حمایت لازم را داشته باشد تا از این طریق شاهد ایجاد انگیزه در نزد جوانان و نوجوانان باشیم.
همان گونه که گفتم نیاز به بودجه داریم و این در حالی است که دست وزارت ورزش هم بسته است. جوانان علاقه مند برای حضور در رشته سختی مثل دوومیدانی نیاز به انگیزه بیشتری دارند و برای ایجاد آن برگزاری مسابقات بین المللی در کشورمان یکی از راهکارهای مهم است. ما در سطح داخلی تلاش فراوانی داریم. با همه کمبودهای موجود شاهد تلاش رئیس فدراسیون برای برگزاری مسابقات داخلی هستیم اما کمبود مسابقات بین المللی بسیار مشهود است.
در برخی از رشته ها با وجود منافع مالی زیاد، نگاه های بسیاری وجود دارد . رشته هایی که دستاوردی هم ندارند اما رشته ای مثل دوومیدانی که نگاه جهانی به دنبال دارد بدون حمایت به راهش می رود . اگر بخش کوچکی از هزینه های گزاف برخی از رشته ها به دوومیدانی اختصاص یابد ، شک ندارم که ما شاهد افتخارآفرینی خواهیم بود.
اگر ما مسابقاتی با جوایز معمولی داشته باشیم شک نکنید که کشورهای زیادی حاضرند به کشورمان بیایند. با برگزاری مسابقاتی مثل دهه فجر ما شاهد رشد دوومیدانی بودیم. بسیاری از قهرمانان ما از دل این مسابقات بیرون آمدند و حتی شاهد استقبال خوب افراد از این رشته بودیم . این توان در رشته ما وجود دارد که با میزبانی چنین مسابقاتی باعث رونق کار باشیم و با بهره گیری از استعدادهای موجود روزهای خوبی رقم بزنیم.

ادای دین ورزش به انقلاب


*محمد رضا پوریا

برگزاری مسابقات بین المللی در دهه مبارک فجر کاری زمانبر است . این کار نیاز به همت و علاقه مندی دارد. من در این باره از کمک فکری بزرگانی چون بهرام افشارزاده بهره می برم. ای کاش شرایطی فراهم می شد تا ما از تجربه این بزرگان استفاده بیشتری ببریم. ما در گذشته ستاد برگزاری مسابقات دهه فجر را داشتیم که حمایت لازم را از رشته های مختلف می کرد. متاسفانه امروز ما چنین ستادی نداریم و با این که وزارت ورزش ، کمیته ملی المپیک و حتی وزارت امور خارجه با ما همکاری صمیمانه داشته است اما شاهد سختی هایی هم بودیم.
من هنوز در پوستر مسابقات نشان ستاد دهه فجر را قرار می دهم تا یادی از آن کرده باشم. ما بعد از سال ها برنامه ریزی این رقابت ها را در تقویم فدراسیون جهانی گنجانده ایم. این مسابقات امتیاز جهانی دارد . سال بعد سهمیه المپیک در مسابقات ما وجود دارد. به این شکل کشورهای زیادی راغب به حضور در این رقابت ها شده اند . اصرار دارم که مسابقات حتما در دهه مبارک فجر برگزار شود تا در خصوص انقلاب انجام وظیفه کنیم. امسال 26 کشور به ایران آمدند و اتفاق جالبی رقم خورد. اگر حتی پنج رشته ورزشی دیگر این کار را می کردند ، ورزش در این ایام رونق بیشتری می گرفت.
مسابقات امسال ما تعداد قابل توجهی بازیکن سطح بالا داشت. ما برای یک اعزام باید میلیاردی هزینه کنیم. من در این دوره از 28 بازیکن در بخش دختران و 28 بازیکن در بخش پسران استفاده کردم . برای چنین اتفاقی چقدر باید هزینه می کردم؟ آنها امتیاز جهانی هم گرفتند. داوران و مربیان ما کسب تجربه کردند. دهه مبارک فجر را هم جشن گرفتیم . اینها دستاورد کمی نبود که با همت همکارانم صورت گرفت.
در مسابقات امسال وزیر ورزش ، هم در مراسم افتتاح و هم اختتام حضوری فعال داشت و از برنامه ما حمایت کرد . قطعا اگر دیگر رشته ها هم فعالیت داشته باشند چنین حمایتی صورت می پذیرد تا ورزش هم دین خود را به انقلاب ادا کند. ما حدود پنج ماه وقت می گذاریم تا این مسابقات به شکل خوبی برگزار شود. اگر برخی از مشکلات که همه جا هم هست را نداشتیم بیش از 35 کشور می آمدند . آنها برای دیدن کشور ما مشتاق هستند . ما میزبان برخی از سفرای کشورها بودیم که برای آنها هم این میزبانی جالب توجه بود.

همه کشورها از میزبانی ما استقبال می کنند

*محمد حسن محبی

کشتی ایران در عرصه های بین المللی حضوری مستمر و موفق دارد . ما با وجود کمبود مسابقات بین المللی در داخل کشور با اعزام تیم ها به خارج در خصوص کسب تجربه و افتخار عملکرد خوبی داریم . با این حال باید باور کنیم که میزبانی های بین المللی تاثیر فراوانی در مسیر پیشرفت دارد. با کسب میزبانی مسابقات ما همچنین می توانیم در راه ایجاد انگیزه در بین جوانان و نوجوانان گام برداریم.
میزبانی مسابقاتی چون جهان پهلوان تختی که در ایام دهه فجر شکل می گرفت فرصتی مناسب بود تا مردم قهرمانان خود را از نزدیک ببینند و پشتوانه های کشتی فرصتی برای ابراز وجود و کسب تجربه پیدا کنند . از کنار چنین امر مهمی نباید ساده عبور کنیم. باید با جدی گرفتن آن و حتی افزایش حرارت و گرمی مسابقات باعث رونق ورزش شویم.
برگزاری مسابقات جام تختی با دعوت از تیم های مطرح و دادن جوایز خوب حتما باعث رونق کشتی خواهد شد. همان گونه که گفتم مردم علاقه مند هم با حضور در محل مسابقات چون همیشه گرمی بخش مسابقات خواهند بود . این روال شرایطی را فراهم می کند تا اوضاع کشتی ما به لحاظ فنی هم بهتر از امروز شود. حتی نگاه کردن به این مسابقات خودش کلاس آموزشی بزرگی است که باید از آن بهره برد ، کلاسی که بسیاری از عوامل درگیر از جمله داوران، مربیان و عوامل اجرایی از آن بهره می برند تا ما پیشرفت کنیم.
در برخی از سال ها ما با حضور کشورها و کشتی گیران صاحب نام مسابقاتی با کیفیت داشتیم که تاثیر زیادی در راه پیشرفت داشت. متاسفانه برخی از ایام هم خوب عمل نکردیم و سطح مسابقات خوب نبود. بسیاری از قهرمانان ما از دل چنین مسابقاتی بیرون آمدند . شک ندارم که اگر همت کنیم بسیاری از کشورهای صاحب نام علاقه دارند تا تیم های خود را به ایران بفرستند تا محک جدی بخورند . اگر چنین شود قطعا ثمرات عالی برای کشتی ما رقم خواهد خورد.
در مسابقات انتخابی شاهد حضور عالی تماشاگران بودیم . مدتی است که ما در سطح بین المللی مسابقات سطح بالا نداشته ایم و باید در این باره همت کنیم. در گذشته شاهد شور و شوق عالی تماشاگران فهیم کشتی دوست کشورمان در محل مسابقات بوده ایم که باید از این مزیت بهره لازم را ببریم.

ستاد دهه فجر ورزش کجاست؟

*نادر فریاد شیران

برگزاری مسابقات ورزشی به ویژه در سطح بین المللی به رشد و بالندگی آن رشته منجر می شود . از بعد فنی و فرهنگی ، ما در چنین مسابقاتی کسب تجربه می کنیم تا باعث پیشرفت شود . به این شکل عوامل درگیر در مسابقات با علوم روز و حتی قوانین جدید آشناتر می شوند . این امر منحصر به زمان خاصی هم نیست . از گذشته تا امروز چنین بوده است. هر چقدر سطح مسابقات و تسهیلات پیرامون آن بالاتر باشد ، گرمایی بیشتر را رقم می زند. حتی در رده جوانان و نوجوانان هم چنین است.
ما در گذشته نه چندان دور با تشکیل ستاد مسابقات دهه مبارک فجر میزبان بسیاری از کشورها و ورزشکاران بودیم . این ستاد کجاست؟ ضعیف ترین رشته ها هم حداقل پنج تا شش کشور را به ایران می آوردند. رشته های پرطرفداری مثل کشتی و فوتبال هم در این باره فعال بودند . دوومیدانی و ژیمناستیک هم رقابت های دهه فجر داشتند. جالب است که امروز برخی از مسئولان ما فقط دنبال پست بین المللی هستند و ما ثمره ای از این کار مشاهده نمی کنیم.
ما در دهه فجر می توانیم با حمایت برخی از سازمان های مرتبط ، میزبانی مسابقات ورزشی خوبی را تجربه کنیم . این یک نیاز است. علاوه بر تیم های ملی می توانیم از تیم های دوم و سوم در این رقابت ها بهره ببریم تا پشتوانه سازی کنیم. این اتفاق در گذشته به خوبی صورت می گرفت که متاسفانه آن را به دلایل پیدا و پنهان فراموش کرده ایم . تیم های منتخب استان ها در چنین مسابقاتی حضور موثر داشتند ، گویا عده ای از مسئولان ما حاضر به زحمت زیاد نیستند.
وقتی وزارت ورزش تشکیل شد امیدوار شدیم که کارها سامان بیشتری می یابد و مسائل مالی شفاف تر می شود . این که می گویند ما پول نداریم دروغ محض است . در فوتبال و برخی از رشته ها چه هزینه هایی که نمی شود . سفرهای خاص برخی از روسای فدراسیون ها با مشکل بودجه مواجه نیست . فقط برای میزبانی پول نداریم؟ مدیریت هزینه و نظارت نیست. ما بیشتر شرکت کننده هستیم تا میزبانی را برعهده بگیریم . مسابقات امسال بدمینتون نشان داد که همه کشورها می آیند . این را باید وزارت ورزش از فدراسیون ها بخواهد.
میزبانی مسابقات دستاوردهای زیادی دارد که پیشرفت فنی، ایجاد ارتباط با کشورها و بهبود زیرساخت ها از آن جمله است . دهه فجر را پشت سر گذاشتیم اما شاهد مسابقاتی قابل توجه نبودیم که باید مسئولان پاسخگو باشند.

همه امکانات لازم برای میزبانی را داریم

*مجید احتشام زاده

مسابقات تنیس روی میز بین المللی دهه مبارک فجر زمانی پنج هزار نفر را به محل برگزاری رقابت ها می کشاند و از این نظر خود من خاطرات خوبی از آن دارم. یادم است گاهی رقابت ها به پاسی از شب می کشید و جالب این که تماشاگران هم محل مسابقات را ترک نمی کردند . به نظرم عدم برگزاری چنین مسابقاتی یک دلیل عمده دارد و آن این که خودمان به آن اهمیت نمی دهیم. در دنیا انواع و اقسام مسابقات برگزار می شود و هر ساله رونق بیشتری می گیرد اما ما مسابقاتی به این خوبی را فراموش کردیم و دیگر شاهد برگزاری آن نیستیم. واقعا چرا؟
برگزاری مسابقات دهه فجر در بهمن ماه و به شکل چند رشته ای شور و شوقی در ورزش ایجاد می کرد که رفته رفته رنگ باخته است . برخی از رشته های ورزشی به بهانه های مختلف و اغلب بی اساس ، آن را به ایام دیگر بردند که جای تعجب داشت. با کمال تاسف حتی با جابجایی زمان هم این مسابقات ادامه نیافت تا باور کنیم اینها فقط بهانه بود! مسابقات ورزشی جزیی از دهه فجر بود که متاسفانه به آن توجه نشده تا رفته رفته به فراموشی کامل سپرده شود.
همه این امور نشان از عدم توجه مسئولان به این مسابقات مهم است . روزگاری بهترین های تنیس روی میز، از چین و ژاپن گرفته تا کره جنوبی و ... به ایران می آمدند . در بقیه رشته ها هم من پیگیر بودم . مهمانان خوبی داشتیم . با این حضور، انگیزه تمرین و آمادگی ملی پوشان ما هم بالاتر می رفت. در کنار آن برخی از چهره های مستعد فرصت بروز توانایی های خود را می یافتند. یادم است که به دلیل ازدحام تماشاگر در ورزشگاه بسته می شد.
برگزاری مسابقات معتبری مثل دهه فجر با استاندارد بین المللی و حضور در تقویم فدراسیون جهانی مثل آنچه امسال در بدمینتون رقم خورد ، بهترین فرصت است تا برخی از بازیکنان که توان مالی ندارند با حضور در آن ، امتیازات جهانی کسب کنند . در مسیر ترغیب جوانان به سمت رشته های ورزشی ، میزبانی های بین المللی بسیار موثر است . این را در پایان مسابقات دهه فجر بارها تجربه کردیم . بهانه ای در این باره نداریم. همه امکانات لازم وجود دارد. کشور ما بسیار دیدنی است و این مزیت بزرگی است که باید از آن بهره ببریم.

جایگزینی برای مسابقات دهه فجر نداریم!


*احمد لاهوتی

شرایط امروز ما با گذشته در والیبال متفاوت است . ما اکنون در والیبال جهان مطرح هستیم . در گذشته رقبای ما سطح کیفی پائینی داشتند و پیروزی بر ژاپن، چین و کره جنوبی برای ما دور از دسترس فرض می شد . با توجه به شرایط فعلی والیبال و جایگاهی که در آن قرار داریم ، این توقع هست که مسابقات سطح بالا را میزبانی کنیم . چنین کاری سختی های فراوانی دارد. ما در رده جوانان و نوجوانان ، میزبانی های قابل توجهی داریم اما در بزرگسالان به نظر می رسد بودجه گزافی می خواهد که آن را نداریم.
البته شرایط ما در بخش حامیان مالی بهتر از گذشته شده اما تا رسیدن به مطلوب فاصله داریم . ما در راه برگزاری و میزبانی مسابقات با تقویم پر مواجه هستیم اما قطعا باید در خصوص نیاز علاقه مندان برای تماشای مسابقات بین المللی هم همت لازم را داشته باشیم . حضور علاقه مندان در چنین مسابقاتی می تواند ضمن یک کلاس آموزشی در راه ترغیب جوانان و نوجوانان به این رشته به شدت موثر باشد.
این امر باعث می شود که حتی خانواده ها با حضور در محل مسابقات ، گرمی بخش والیبال باشند. همه رشته های ورزشی موظفند تا با برگزاری برخی از مسابقات نسبت به جامعه ادای دین کنند . ما حتی در مسابقات داخلی هم تبلیغات لازم را نداریم و این یک ضعف بزرگ است. اگر حتی فدراسیون به دلیل تقویم پر نتواند در این مسیر گام بردارد ، هیات های ورزشی می توانند با دعوت از برخی کشورهای همسایه ، پایه گذار مسابقاتی در دهه فجر باشند که باعث رشد آنها شود. ما مسابقات دهه فجر را تعطیل کردیم . آیا نباید به فکر جایگزین باشیم؟ مسابقاتی که قطعا ثمرات فنی زیادی برای والیبال ما داشته ، چرا باید فراموش شود؟
ما برای تخلیه هیجانات جوانان نیاز داریم تا در ورزش فعالتر عمل کنیم . یکی از موارد ، برگزاری مسابقات و میزبانی رقابت های بین المللی است . به نظرم پول زیاد در برخی از رشته ها کار را به بیراهه می برد . البته ورزشکار حق دارد تا آینده اش تامین شود اما برخی از همین ورزشکاران برای رسیدن به این پول حاضر به شرکت در هر مسابقه ای نمی شوند و آینده خود را به خطر نمی اندازند . در این باره و در خصوص هزینه کرد مناسب هم به نظرم باید مدیریت درستی اعمال شود تا ورزش خروجی لازم را بگیرد و به وظیفه اش در قبال جامعه عمل کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار