PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۷۸۵۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
یادداشت های شبانه

آجورلو ، «گالیور» و جزیره «لی لی پوت» ها

مصائب باشگاه استقلال را ظاهرا پایانی نیست. روزی نمی شود که خبری تازه از گرفتاری های این مجموعه شنیده  و شکایتی جدید و قفلی محکمتر از قبلی ها بر پنجره بسته نقل و انتقالاتی آن ظاهر نشود. این حکایات تلخ و آشنا، افسوسمندانه دیگر نه دردآور است و نه گزنده وهشدار دهنده. آنقدر در تار و پود این باشگاه بزرگ و مردمی ، نهادینه شده که تک تک سلول های آن را ویروسی کرده و شاید سال های سال طول بکشد که اندکی از این آلام کاسته شود. مردانی بزرگ باید قدم در این عرصه بگذارند و کمر همت ببندند تا این کشتی در گل فرو رفته  نجات یابد. در همین راستا و در امتداد بدبختی های باشگاه آبی ، هفته گذشته نیز خبرهای بدی به گوش رسید. اگر هنوز هم هوادار این تیم مانده و ایضا طرفدار فوتبال باشید و اگر همچنان اتفاقات فوتبال و برنامه های ورزشی سیما را دنبال می کنید، احتمالا چند روز قبل مصاحبه مدیرعامل سابق استقلال را تماشا کرده اید. آقای آجورلو را می گوئیم ، همان مدیری که به جای پاسخ دادن به ابهامات درباره ریخت و پاش های دوران مدیریتش از جیب مردم و از بیت المال، دست به مقایسه برگزاری جام جهانی در قطر و حضور کریستیانو رونالدو در فوتبال عربستان با بریز و بپاش های خودش و اطرافیانش در باشگاه ورشکسته استقلال زد و چندین بار خطاب به مجری برنامه گفت:« چقدر ما کوچک هستیم و چیزهای کوچک را به مردم منتقل می‌کنیم. کنار ما قطر 240 میلیارد یورو هزینه جام جهانی کرده است!» احتمالا از دید ایشان فوتبال ایران ، جزیره «لی لی پوت» ها است و ایشان هم «گالیور» ناجی !
البته مدیرعامل سابق استقلال صحبت های عجیب دیگری را هم مطرح کرد که جای نقد دارد اما همین یک بخش که در بالا ذکر شد، در واقع کلید واژه بسیاری از مشکلات سال های اخیر نه تنها این باشگاه که کل فوتبال ماست؛ فوتبالی که از جیب مردم برای غیر از مردم و در مسیری غیر از منافع مردم خرج می کند ، فوتبالی که مدیر ارشد آن،  در مواجهه با این پرسش که چرا برای اطرافیانش از بیت المال حقوق های آنچنانی و خدمات ویژه و غیر ضروری در نظر گرفته است ، می گوید که  این حرف ها کوچک است! مدیری که اگر نهادهای نظارتی به وظایف خود به درستی عمل می کردند - نه در برابر دوربین یک برنامه زنده تلویزیونی ، بلکه در یک اتاق دربسته - می بایست پاسخگوی ابهامات موجود در پرونده دوران مدیریت خود می شد. البته، تجربه ثابت کرده که در ورزش ایران، مدیران نه تنها در قبال ابهامات دوران کاری خود مورد بازخواست قرار نمی گیرند ، بلکه پس از مدتی خاموشی بار دیگر در جامه مدیریتی دیگر – و شاید هم در همان جامه قبلی – ظهور می کنند. هر وقت یک نفر سراغی از مدیران خرابکاری که پرونده هایی چون برانکو، کالدرون، استراماچونی، ویلموتس و ... را بر سر فوتبال ایران آوار کردند  گرفت، احتمالا از جناب آجورلو و خیلی های دیگر هم درباره ریخت و پاش های دوران کاری شان سوال می پرسد.

«آلوز» هم که باشی ، بیچاره ات می کنند
پرده اول: ماجرای دنی آلوز، ستاره سرشناس سال های دور فوتبال جهان هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد ، بازیکنی که ناگهان از اوج به حضیض رسید و حالا به سبب مشکلات اخلاقی و اتهاماتی که متوجه اوست ، نه هوادارانش او را می خواهند و نه باشگاه های سابقش و نه حتی اسپانسرهایش . بیش از ده روز است که دنی آلوز به اتهام تعرض به یک زن جوان در بارسلونا زندانی است.  وکیل او سخت در تلاش برای آزادی موقت اوست ولی هنوز به توفیقی دست پیدا نکرده است. آلوز که سخت‌ترین مقطع زندگی خود را پشت سر می‌گذارد، طبق ادعای " ال کنفیدنسیال " حالا با مشکلات مالیاتی هم روبرو شده و به دلیل  2/25 میلیون یورو بدهی ، اموال او توقیف شده‌اند. به اینها قطع همکاری چند اسپانسر را نیز باید اضافه کرد.
رسانه ها نوشتند: چندین اسپانسر آلوز پس از اتهامات اخیری که به او وارد شده با وی قطع همکاری کرده‌اند و این باعث شده تا توانایی مالی او به سرعت طی دو هفته اخیر کاهش پیدا کند. آلوز برای رهایی از زندان امید زیادی به وضعیت مالی خوب خود داشت ولی حالا روی آن نیز نمی‌تواند حساب کند.
آلوز فرد بسیار موفقی در زمینه تجارت بود و چندین حامی مالی بزرگ داشت ولی حالا تنها دو شرکت " سدرو اسپورت " و "Bahía Ilheus Inmobiliaria”  برای او باقی مانده‌اند. آلوز عمارتی به مساحت 600 متر مربع در بارسلونا دارد که 50 درصد مالکیت آن در اختیار خودش و  50 درصد دیگر برای همسر سابقش ، دینورا سانتا آنا است. سهم آلوز توسط اداره مالیات توقیف شده است. گفته می‌شود شهردای شهر بارسلونا نیز پنج اخطار پلمب برای رستوران‌های آلوز فرستاده است.
پرده دوم: میسون گرینوود ، بازیکن جوان منچستر یونایتد فصل گذشته با اتهاماتی از جمله تجاوز و تهدید به قتل نامزدش بازداشت و سپس از فهرست یونایتد کنار گذاشته شده بود.حالا جلسات رسیدگی به پرونده او در دادگاه منچستر به پایان رسیده و این بازیکن از تمامی اتهامات مبرا شده و زمزمه بازگشتش به تیم اول یونایتد به گوش می‌رسد و همین موضوع حواشی بسیاری را به همراه داشته است.نام او از ابتدای فصل در فهرست بازیکنان زیر 21 سال یونایتد قرار گرفته بود و حالا روزنامه سان خبر داده که بازیکنان یونایتد به هیچ وجه از انتشار خبر احتمال بازگشت این بازیکن به ترکیب  خوشحال نیستند و باور دارند که حضور او ممکن است حواشی‌ای را به دنبال داشته باشد که روند رو به رشد این تیم را متوقف کند.
یکی از منابع نزدیک به رختکن " شیاطین سرخ " به " سان " گفت: «بازیکنان معتقد هستند که حواشی مربوط به او ممکن است حواس تمامی آنها را تا حد زیادی پرت کند و تمرکزشان را برهم بزند. رختکن این تیم در حال حاضر در بهترین و خوشحال‌ترین شرایطش در چند سال اخیر قرار دارد و هیچکس دوست ندارد که این شرایط را به خطر بیندازد.»گفتنی است که پیش از این نیز بسیاری از هواداران منچستر  با بازگشت این بازیکن به تیم مخالفت کرده بودند و حتی به رغم اینکه عنوان شده بود که وی از اتهامات تبرئه شده اما او را پس زده اند و ...نتیجه: فوتبال حرفه ای دنیا در برابر هر نوع بی اخلاقی محکم می ایستد ، یکپارچه و به دور از هر گونه تعارف و مسامحه. آنها، از باشگاه گرفته تا مدیر و مربی و بازیکن و هوادار و حتی اسپانسر، بسته به شرایط خود و البته در راستای منافع مشترک و بدون در نظر گرفتن نام و آوازه افراد ، هرگونه تخلف و تخطی از اخلاق را محکوم  می کنند، درست برعکس اینجا که بازیکنی در راستای امیال شخصی خود حتی حرمت فضای تیم ملی را نگه نمی دارد و در مقابل، از مدیر و مربی تا برخی رسانه ها او را ناز و نوازش می کنند و پاداشش هم می شود سفر به مهمترین آوردگاه فوتبال؛ جام جهانی !

خواب سنگین کمیته انضباطی
هفته قبل همین جا نوشتیم که اتفاقات بازی فولاد - پرسپولیس باعث سرافکندگی فوتبال مان بوده اما هنوز جوهر " یادداشت های شبانه " شماره قبلی خشک نشده بود که جنگ و جدل های دو بازی پرسپولیس - آلومینیوم و مس کرمان - استقلال را دیدیم. داشتیم فکر می کردیم که  اگر همین الان کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از خواب ناز بیدار شود و شروع کند به بررسی اتفاقات هفته های اخیر لیگ برتر وهفته های پرحادثه قبلی را بی خیال شود و از همان بازی فولاد - پرسپولیس استارت بزند و شروع کند به حکم دادن برای متخلفان و جلو برود و برسد به هفته هجدهم و جنجال بازی مس کرمان - استقلال و بازی پرسپولیس - آلومینیوم و ... و تازه اگر در هفته نوزدهم که در زمان نگارش این یادداشت هنوز برگزار نشده اتفاق خاصی رخ نداده باشد، کلی محروم می ماند روی دست تیم های بزرگ کشورمان که خیلی خیلی بعید است این اتفاق رخ بدهد زیرا نه فدراسیون مهدی تاج جسارت چنین اقدامات متهورانه ای را دارد و نه خواب کمیته انضباطی به این سبکی ها است که بیداری در کارش باشد . لذا فعلا باید فقط امیدوار باشیم  که در میان این جنگ و هیاهو ، خدای ناکرده بلایی سر کسی نیاید و اینکه این لیگ بد شکل و قیافه و جنجالی پیش برود و به خط پایان خود نزدیک شود.

گانگستر پرتغالی ...
محمد مومنی ، عضو هیات مدیره باشگاه استقلال در خصوص اخراج ریکاردو ساپینتو پس از درگیری با یکی از مربیان مس کرمان گفت: «نمی‌دانم قضیه اخراج ساپینتو چه بود. اگر بحث شادی کردن او مطرح باشد، چیز خاصی نبوده است. همه ساپینتو را طبق فرهنگی که داریم قضاوت می‌کنند، غافل از اینکه ساپینتو از فرهنگ دیگری آمده و باید درک کنیم حرکاتی که او انجام می‌دهد ساده است و ضد ارزش و غیر فرهنگی نیست. اگر چه ساپینتو نیز باید بیشتر روی رفتارش اشراف داشته باشد اما او را با ابتدای فصل مقایسه کنید و ببینید چقدر تغییر کرده است. باید قبول کنیم تغییر پذیری یک شبه به وجود نمی‌آید. فرهنگ، مقوله بسیار بزرگی است و آهسته آهسته تغییر می‌کند.»
خب، خدا را شکر بالاخره پس از سال ها که انتقاد می کردیم این پسوند بی مصرف " فرهنگی " بالای سردر باشگاه های بزرگ کشورمان چیست، متوجه شدیم که  چندان هم بی مصرف نبوده و همانطور که آقای مومنی گفته نمونه ای از این فرهنگ سازی روی مربی پرتغالی صورت گرفته است! مرد پورتویی با کلی هزینه به ایران آمده تا علم روز فوتبال را به یکی از بزرگترین باشگاه های کشورمان منتقل کند اما به جای علم آموزی، فیلم‌های دهه 50 را یادمان می آورد و کسی هم جلودارش نیست. شاید هم آنقدر در نقش «برادران آب منگل» فرو رفته که مدیران نشسته در هیات مدیره استقلال از دشنه او هراس دارند و مجبور شده اند این رفتار او را فرهنگی جلوه دهند. فقط امیدواریم در ادامه پروسه فرهنگی باشگاه استقلال ، ساپینتو در آینده و در همین هیات مدیره پای چشم کسی را کبود نکند.

کی روش ، بدون روتوش...
سرمربی پرتغالی و سابق تیم ملی فوتبال ایران حالا سرمربی تیم ملی فوتبال قطر است. با امکاناتی که قطری ها دارند ، خیال کارلوس راحت است که دیگر از آن جنگ و جدل هایی که در فوتبال ما بر سر لباس و زمین تمرین و بلیت هواپیما و  محل اردو و... داشت خبری نیست و شش دانگ حواسش به مسائل فنی خواهد بود. درباره کارلوس کی روش و عملکردش در فوتبال ایران می توان بسیار نوشت و تحلیل و تفسیر کرد اما آنچه که عده ای از سر حب و بغض درباره این مربی می نویسند و می گویند، با عرض معذرت از مخاطبان عزیز، " دوزار" ارزش ندارد. هر وقت بیاموزیم که در تحلیل های خود افراد را نه سیاه سیاه و نه سفید سفید نگاه کنیم و در واقع آنگونه که انصاف حکم می کند درباره آنها بنویسیم و نگاه شان کنیم، آن زمان است که می توانیم کارنامه ای درست از فرد یاد شده ارائه کنیم. پیرامون عملکرد این مربی هم خیلی خلاصه می توان گفت که او به فوتبال ما خدمت کرد ، هم در بعد فنی و هم در بعد انضباطی. دشمنان دیروز و امروز او - و نه منتقدان منصف - نیز در حوالی همین دایره قرار می گیرند ، آنهایی که یا در برنامه های فنی او قرار نداشتند و علیه وی جبهه گرفتند و یا خطوط قرمز انضباطی وی به آنها اجازه دلال بازی از نوع رسانه ای یا غیر رسانه ای نداد و ... البته در انتها برای آنکه ما نیز سفید سفید به کارلوس کی روش نگاه نکرده باشیم باید نقدهایی را به او داشته باشیم . مثلا اینکه می توانست در انتخاب برخی از اطرافیان و دستیارانش بهتر عمل کند. می توانست در لشکر سلم و تور خود از مربیان ایرانی مستعد سود ببرد تا از میان آنها برای آینده مربیان ملی یادگار باقی بگذارد . یا اینکه می توانست بر روی نام برخی از  بازیکنان حرمت شکن که حریم تیم ملی را با جای دیگری اشتباه گرفته بودند ، خط قرمز بکشد تا همان ها  مدتی بعد چنگ بر صورتش نکشند و ...

*حمید ترابپور

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جهانبانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
0
0
ساپینتو بر روی تیمش تعصب دارد و غصه تیمش را می خورد ایرادش چیست؟ مگر سایر مربیان عصبانی نمی‌شود ؟ بزرگ نمایی می کنند تا وجهه وی خراب شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار