PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۷۸۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
لیگ فوتبال و چالشی دیگر
نشست رسانه ای یا محل گردگیری؟!

مسابقات فوتبال لیگ برتر جام خلیج فارس به روزهای حساس خود می رسد و هر بازی حکم فینال را دارد . با نگاهی گذرا به آنچه در مستطیل سبز رقم می خورد ، درمی یابیم که این رقابت ها با وجود این همه هزینه ، فاقد کیفیت لازم است . اگر چه رقابت در صدر جدول کمی داغ و چندجانبه است اما صادقانه باید باور کرد که حتی تیم های مدعی قهرمانی در بخش فنی چنگی به دل نمی زنند.
اما فوتبال باشگاهی ما هر چقدر در بحث کیفی دچار مشکل باشد ، در ایجاد حاشیه و کشمکش در بالاترین سطح ممکن قرار دارد ! آش آن قدر شور شده که همگان به این نوع فوتبال معترض هستند و رفته رفته آن شور و هیجانی که فوتبال ما را در آسیا سرآمد کرده بود (حضور تماشاگر) رو به افول است . امروزه پرشدن سکوها در کنار مشکلاتی که در بحث ورود و خروج وجود دارد ، به یک رویا تبدیل شده که جای نگرانی فراوان دارد.
ریشه اغلب جنجال ها مشخص است اما فضایی که به آن دامن می زند چیزی به نام نشست رسانه ای قبل و بعد از هر بازی به شمار می رود. این حرکت خوب و موثر در مسیر اطلاع رسانی و نیز پرداخت به زوایای پیدا و پنهان بازی، امروز به بستری برای ایجاد چالش و کشمکش تبدیل شده است . با وجود چنین "تریبونی" عده ای حساب شده و گاهی بدون آگاهی ، خروجی کار را به جایی می برند که نه تنها سودی برای فوتبال ندارد بلکه ضربات مهلک به آن وارد می کند.
در جلسات رسانه ای پیش و پس از بازی غالبا به جای پرداخت به مسائل فنی ، محور سوالات و بسیاری از پاسخ ها به سمت گردگیری های شخصی می رود ! مربیان و کادر فنی تیم ها پیش از شروع بازی فضاسازی می کنند و پس از بازی اگر نتیجه باب میلشان نبود بر این اساس به همه عوامل روبرو ، از داور گرفته تا مجریان و... حمله می کنند. آنها با بهانه ای به نام " فشارهای فراوان " و برای فرار از قبول مسئولیت، توپ را به زمین دیگران می اندازند و هفته بعد ، روز از نو و روزی از نو...
متولیان برگزاری این جلسات که زحمت فراوانی هم متحمل می شوند امکان مقابله با صحبت های کادر فنی و سوالات اغلب غیر مرتبط رسانه ای ها را ندارند . کمیته های انضباطی و اخلاق ، بازدارندگی لازم را ندارند و این روال نامیمون بر فوتبال ما حاکم شده است . در این بخش هم نیاز به برخورد جدی با خاطیان به شدت احساس می شود اما مثل بسیاری از امور ، شاید وقتی دیگر شاهد آن باشیم  .

بهمن اسدی*



فقط نام حرفه ای را یدک می کشیم !
*رسول کربکندی

اتفاقات و حوادثی که در فوتبال ما رخ می دهد در کمتر کشوری شاهد هستیم. یکی از این موضوعات ، همین نشست های رسانه ای قبل و بعد از بازی است. نه خود نشست بلکه خروجی های آن مدنظرم است. اغلب خروجی حرف ها در این نشست ها ، شخصی شده و کمتر به مباحث فنی و کلی فوتبال پرداخته می شود . در سایر کشورها مباحث فنی مدنظر است و گاهی به حاشیه هم پرداخته می شود . اینجا متاسفانه ابعاد اتفاقات بد روز به روز بیشتر هم می شود و ما شاهد تهمت و افترا هم شده ایم!
با کمال تاسف برخی از افراد در ایجاد حاشیه در این نشست ها " استاد " شده اند و بهره برداری خوبی از آن می کنند . این کار اگر چه برای آنها منافعی در بر داشته باشد ، به کلیت فوتبال ما لطمه زیادی وارد می کند که لزوم برخورد شدید با این رویه امری واجب است. اگر این برخورد صورت نگیرد ، شکی نیست که فوتبال دچار مشکلات جدی تر هم خواهد شد.
مصاحبه ها ، تصفیه حساب شخصی شده و اصلا روال حرفه ای در کار نیست . این هم مثل همان ماجرای اعتراض های دسته جمعی است که فقط در فوتبال ما دیده می شود . مربی خارجی هم می آید ، این را به اجرا می گذارد. این حربه ای برای امتیاز گرفتن شده است. متاسفانه این افراد ، موفق هستند و بر ذهن و عملکرد داور هم تاثیرگذارند. در مصاحبه قبل از بازی ، روی ذهن داور کار می کنند تا او با واهمه وارد زمین شود . همه اینها نشانگر فوتبالی است که برخلاف اسمش اصلا حرفه ای نیست. ما فقط پول حرفه ای می دهیم . بقیه مسائل فوتبال ما حرفه ای نیست و فقط این نام را یدک می کشیم.
در این باره برخورد لازم نمی شود . بازیکن و مربی میلیاردی را چند میلیون جریمه کردن ، بازدارنده نیست. تازه همین برخورد هم با تبعیض مواجه است . با برخی از مربیان و بازیکنان به شدت برخورد می شود و در مورد گروهی دیگر شاهد اهمال هستیم . برخورد یکپارچه نداریم. در برخوردها بیشتر جنبه درآمدزایی مطرح است تا بازدارندگی . ما مدیران رسانه ای خوبی در برخی از تیم ها داریم اما برخی از این افراد فقط به دنبال درآمد هستند و به وظیفه خودشان خیلی آشنا و متعهد نیستند.

برخورد با خاطیان ، بازدارنده نیست
*رضا سخندان

یکی از مشکلات بزرگ در فوتبال ایران برگزاری نشست های رسانه ای ، قبل و بعد از بازی است که متاسفانه خروجی و اهداف مورد نظر متولیان امر را برآورده نمی کند. البته این اتفاق در همه دنیا رخ می دهد اما بعید می دانم که چنین شدتی داشته باشد. در اغلب نشست های قبل از بازی ، ما شاهد فضا سازی علیه داوران هستیم که بسیار عجیب است . جالب اینکه برخوردی هم با آن نمی شود!
مربیان با صحبت های پیش از بازی باعث احساسی شدن هوادار می شوند . داور در چنین فضایی چگونه می تواند قضاوت درستی داشته باشد؟ من قبول دارم ما در بخش قضاوت با مشکلات و ضعف هم مواجه هستیم اما چنین رفتارهایی باعث افزایش خطاهای داوری می شود. وقتی شرایط بازی عادی و "استاندارد" نباشد ، هیچکس نمی تواند توانایی های خود را بروز دهد و ما شاهد کیفیت نازل خواهیم بود.
در این نشست ها در سطح جهان کمتر شاهد بحث پیرامون داوری هستیم . به ویژه قبل از شروع بازی ، مربیان حق ندارند به شکل علنی اعتراض کنند . نهایتا چنین اعتراضی به شکل کتبی به مراجع ذیصلاح اعلام می شود . اگر غیر از این باشد ، شما شک نکنید با واکنش و برخورد سریع مواجه خواهد شد . ما در ایران جریمه نمی کنیم و یا اگر جریمه هم باشد با تاخیر فراوان صورت می پذیرد . به این شکل ما شاهد بازدارندگی چنین اقداماتی نیستیم.
متاسفانه برخلاف اهداف تعیین شده در این نشست ها ، ما گاهی شاهدیم که افراد به مسائلی ورود می کنند که اساسا ربطی به آن بازی ندارد. چنین رویه ای امروزه همه گیر شده و ما منتظریم که بعد از هر نشستی ، جنجالی تازه رقم بخورد . این امر ، ابزاری در دست برخی از افراد شده تا نظرات خود را اعمال کنند و اگر به آن نرسند دامنه حملات خود را شدت می بخشند. شاید حرف خوبی نباشد که عنوان کنیم اما در پاره ای از اوقات برخی از مربیان ، ضعف های خود و تیم شان را این گونه پوشش می دهند. آنها به جای تمرکز روی تیم خود و ضعف حریفان و برنامه ریزی در این باره ، توان شان را جای دیگری معطوف می کنند.

این "سناریو" ، از قبل نوشته شده است !
*بهنام ابوالقاسم پور

به نظر من اغلب حاشیه هایی که در نشست های رسانه ای قبل و بعد از بازی در لیگ ما رقم می خورد ، حساب شده است. برخی از افراد ضمن هماهنگی با برخی از مربیان ، یک سناریوی از قبل تعیین شده را رقم می زنند و این کار ضربات سختی به سلامت فوتبال ما وارد کرده است . این جنجال سازی ها شکل ناخواسته ندارد و به نظر من در اغلب اوقات برای فرار از مسئولیت های شکست است.
متاسفانه برخی از رسانه ای ها هم در این جلسات دنبال خودشیرینی برای تیم های خاص هستند . البته منظور من تیم و شهر خاصی نیست. در برخی از شهرها بدون توجه به مسئولیت رسانه ای ، برخی از افراد فقط به دنبال جانبداری از تیم شهر خود هستند. برخی اوقات نیز به اسم مقابله با جریان سازی تیم رقیب، افرادی برای تیم های روبرو حاشیه سازی می کنند که مثلا مقابله به مثل کرده باشند!
متاسفانه گاهی مناسبات خاصی هم بین افراد حاضر در این جلسات وجود دارد که اجازه حضورغریبه ها و یا سوالات از قبل تعیین نشده را نمی دهد. مسیر جلسه باید به سمتی برود که دو طرف از قبل برایش طراحی کرده اند. البته من در خصوص بخش جنجال ساز این نشست ها صحبت می کنم و اعتقاد دارم که این همه اتفاقات موجود در این نشست ها نیست.
ما در فوتبال با جریانی روبرو هستیم که به اسم جمع کردن حواشی ، حتی با باشگاه قرارداد می بندد ! بعید می دانم که درهیچ کجای دنیا چنین پدیده ای وجود داشته باشد . جالب اینکه افرادی که چنین قراردادی دارند ، گاهی توصیه می کنند که کنار تیم ، جنجال هم باشد تا بیشتر دیده شود . در این باره حتی گاهی حامیان مالی هم اصرار به ایجاد جنجال می کنند . الان ذائقه مردم را به سمتی برده اند که این گونه امور بر مسائل فنی ، ارجح است.
متاسفانه وقتی شاهد عدم برخورد با این جریان ها و رفتارها باشیم ، این روال بر فوتبال ما حاکم می شود که باعث ناراحتی دلسوزان واقعی هم خواهد شد . اگر برخورد قانونی صورت بگیرد ، قطعا شاهد فروکش کردن این رفتار ها خواهیم بود . نهایتا به شکل معمول و به ندرت این اتفاقات رخ خواهد داد. ای کاش شکل مسائل حاشیه ای ما هم به گونه ای بود که احترام و حرمت ها رعایت می شد و جذابیت را افزایش می داد.

نه گل و شیرینی و نه دعوا!
*مهدی پاشازاده

به نظر من در مورد نشست های رسانه ای قبل و بعد از بازی ، برخی از همکاران عملکرد صحیح ندارند و در پاره ای از اوقات کار از روال عادی خارج می شود . یکی از مسائلی که این روزها در فوتبال ما رسم شده ، اینکه اول بازی مربیان با گل و شیرینی به سراغ هم می روند و در انتهای بازی ، رعایت حرمت یکدیگر را نمی کنند. من خودم سال هاست که در اول بازی به سراغ مربی حریف نرفته ام که موجب دلخوری هم شده اما قطعا در پایان بازی و تحت هر شرایطی به سمت آنها رفته و " خسته نباشید " گفته ام.
همیشه تلاش داشته ام که در مصاحبه قبل و بعد از بازی ، حرمت تیم حریف و کادر فنی و مدیریتی آنها را حفظ کنم . من همیشه تمرکز اصلی را روی تیم خودم گذاشته ام و از حاشیه سازی پرهیز کرده ام . به گمان من این عادی ترین کاری است که یک مربی باید انجام دهد . منظور من تیم یا مربی خاصی نیست. این اتفاق در فوتبال پیشرفته دنیا در جریان است . اگر ما تمرکز را از روی تیم خودمان برداریم و به حاشیه برویم ، شک نکنیم که فوتبال ما روزهای بدی پیش رو خواهد داشت.
متاسفانه جنجال سازی رسانه ای به شدت رواج یافته است. باور کنیم که این کار شاید در کوتاه مدت و در ایران جوابگو باشد اما در دراز مدت و در عرصه بین المللی هرگز جوابگو نخواهد بود . برخی افراد با این مصاحبه ها فرار رو به جلو انجام می دهند تا ضعف خود را بپوشانند . تازه برخی از این اتفاقات بر اساس مشاوره با کسانی است که در این باره نقش آفرین هستند . در کشورهای دیگر هم گاهی اتفاقاتی در نشست ها رخ می دهد اما محدود است و به شکل دائمی رخ نمی دهد.
برخورد با خاطیان ، نه در فوتبال بلکه در بسیاری از امور در کشور ما بازدارنده و جدی نیست. متاسفانه به همین دلیل هم ما شاهد استمرار و حتی گسترش آن هستیم . در اروپا بابت گرفتن کارت زرد بی دلیل ، جریمه سختی در نظر می گیرند. تعداد زیاد کارت زرد در یک تیم با برخورد جدی مواجه می شود. در این نشست ها شاهد انجام وظیفه مدیران رسانه ای هم نیستیم. آنها حقوق بگیر هستند و اغلب استقلال عمل ندارند و فقط از تیم خود دفاع می کنند.

نگاه مثبت به اصل برگزاری نشست رسانه ای
*حجت الله بهمنی

به نظر من اقدام به برگزاری نشست های رسانه ای قبل و بعد از بازی ، اتفاق بسیار خوبی است که باید به آن مثبت نگاه کرد. اتفاقا ما در ایران در این باره نسبت به خیلی از کشورهای آسیایی پیشرو هستیم . سازمان لیگ تلاش می کند تا استانداردهای لازم در خصوص مناسبت های مختلف را رعایت کند و به تایید همه کارشناسان ، ما در این باره پیشرفت قابل توجهی داریم. امروز مراسم افتتاح و اختتام و قرعه کشی مسابقات لیگ ما از "استاندارد" خوبی برخوردار است و چنین اتفاقی با تلاش همکاران ما در جریان است.
کنفرانس خبری مسابقات فوتبال در ایران از لحاظ اجرایی خوب است . اینکه برخی از افراد رعایت اصول را ندارند ، گلایه خود ما هم هست. ما نمی توانیم در حین برگزاری این نشست ها کادر فنی و خبرنگاران را از سوال و جواب منع کنیم. ما برای کنترل این اتفاقات حتی نشستن مدیر رسانه ای روی نیمکت را الزامی کرده ایم تا آنها با شرح وظایف مشخص جلوی خطاهای احتمالی را بگیرند . اینکه آنها چنین عمل نمی کنند و گاهی شاهد جنجال در نشست ها هستیم ، نیاز به برخورد انضباطی دارد که امیدوارم به آن توجه جدی شود.
ما به دلیل خطای برخی از افراد نباید از کنار این حرکت ارزشمند بگذریم و اساس کار را زیر سوال ببریم. ما تلاش داریم تا به مدیران رسانه ای باشگاه ها جایگاه بدهیم. این وظیفه باشگاه ها و خود این مدیران است تا شان خود را حفظ کنند. ما در مسابقات مهم دنیا شاهد برخی از رفتارهای پرتنش تماشاگران هستیم اما شکر خدا ، اینجا کنترل لازم را داشته ایم . در بحث نشست رسانه ای هم حرف مان این است که ما چنین فضایی را ایجاد کرده ایم ، چه خوب است از آن بهره برداری خوب شود و فقط به دنبال جنجال سازی نباشیم.
ما در سازمان لیگ در خصوص جام و مدال ، طراحی داریم و مناسبات فرهنگی کشور را مدنظر قرار داده ایم . به قولی دیگر، از فلان خیابان جام نمی خریم . برای مناسبت های مختلف برنامه ریزی می کنیم و حتی در جام جهانی با کمک هواداران فوتبال اقدامات جالبی داشته ایم . گاهی متاسف می شوم که برخی از افراد فقط دنبال سوء استفاده از فرصت هستند و امیدوارم با آنها برخورد شود تا اقدامات خوب سازمان لیگ دچار خدشه نشود.

نقش رسانه در مقابله با ناهنجاری ها
*احمد میرزاییان

فضای کنونی حاکم بر رشته فوتبال در کشور ما ملال آور است و بی اخلاقی، ناهنجاری و تهمت و افترا حتی شاکله ورزش را تحت الشعاع قرار داده است . بخش عمده این جنجال ها را در نشست های خبری قبل و بعد از بازی های لیگ برتر فوتبال مشاهده می کنیم . در این اوضاع صدور بیانیه و گاه مصاحبه های تند و آتشین از سوی برخی از مدیران، مربیان ، بازیکنان و دست اندرکاران باشگاهها بیداد می کند و هیچکس از این گزند در امان نیست.
در این بین متاسفانه برخی از رسانه ها و خبرگزاریها در افزایش این تنش ها پیشرو بوده و به عبارتی صریح تر، آتش بیار معرکه هم شده اند ! بارها گفته و نوشته شده که مدیران و دستاندرکاران باشگاه های مدعی فرهنگ و ورزش باید نه در حد حرف بلکه در میدان عمل ، حامی فوتبال پاک و جوانمردانه باشند . حمایت از مربیان و بازیکنان بد اخلاق که مروج جنجال در میادین ورزشی هستند با اهداف باشگاه های فرهنگی و ورزشی در تضاد است. در وهله اول ، مدیران باشگاه ها باید با این افراد مقابله جدی داشته باشند تا این روال نامناسب را برطرف کنیم.
در کنار آن ، کمیته های انضباطی و اخلاق هم باید با افراد خاطی برخورد جدی داشته باشند . این در حالی است که آنچه ما در این سالها شاهد بوده ایم نگاه محافظه کارانه ای بوده که باعث تشدید بد اخلاقی ها و بی انضباطی ها شده است. همچنین در بخش رسانه ، مدیران و سردبیران نشریات و خبرگزاری ها وظیفه دارند مراقب این اوضاع نابهنجار باشند و اجازه ندهند برخی از اقدامات جانبدارانه برخی از افراد فرصت طلب ، جایگاه و رسالت مطبوعاتی را زیر سوال ببرد و اساس ورزش را مختل کند.
رسالت خطیر رسانه ای و فرهنگی ایجاب می کند که وقایع و رخدادهای ورزشی به درستی منعکس و در نقدها و تحلیل ها منصفانه عمل کنیم . البته در این گیرودار ، مباحث نظارت بر عملکرد رسانه ها هم مطرح است که باید از سوی مسئولان مربوطه پیگیری شود.

باید به هواداران ، گزارش بدهیم
*محمد ربیعی
برگزاری نشست های قبل و بعد از بازی ، یکی از امور رایج در مسابقات مهم فوتبال در دنیاست. این وظیفه سرمربی است که در این جلسات شرکت کند و ضمن اطلاع رسانی به هواداران راجع به وضعیت تیم ، پاسخگوی پرسش های موجود باشد. من همیشه سعی کرده ام که در این جلسات حاضر باشم و بر اساس اصول به وظایف خودم عمل کنم.
در این جلسات باید به مسائل فنی و در نهایت ، مسائل پیرامونی تیم خودمان بپردازیم و با تیم حریف، داوران و عوامل برگزاری کاری نداشته باشیم . این رویه به ویژه در نشست های قبل از بازی باید رعایت شود تا فضایی همراه با آرامش برای همه ایجاد کنیم. طرف صحبت مربی باید بیشتر هواداران باشند و در این مسیر حتما باید حرمت سایر عوامل را داشته باشیم. من همیشه تلاشم این بوده و قضاوت اینکه در آن موفق بوده ام یا نه را به دیگران می سپارم.
در کنفرانس ها همیشه ادب را رعایت کرده ام . گاهی عصبانی بوده ام اما خودم را کنترل کرده ام. بر اساس آمار موجود ، ما از جمله تیم هایی هستیم که بیشترین ضرر را از اشتباهات داوری کرده ایم اما من همواره تلاش کرده ام که رفتار مناسبی در این جلسات داشته باشم. البته این را هم بگویم که شما برای قضاوت باید خودتان را جای مربیان بگذارید . فشار وارده بر آنها واقعا گاهی غیرقابل تحمل است و مربی ناخودآگاه به مسیر جنجال کشیده می شود . ما مربیان بسیار محترم و با ادبی داریم که گاهی تحت این فشارها کنترل خود را از دست می دهند.
شاید به همین دلیل گاهی سرمربی ، همکاران خود را به این جلسات می فرستد . ای کاش این اقدام هم به نوعی قانونی شود تا سرمربی عصبانی ، الزامی به حضور در جلسه رسانه ای نداشته باشد . نگاه من به این نشست ها با وجود برخی از اتفاقات ، مثبت است. همکاران من با وجود سختی کارشان در اغلب اوقات رفتار درستی دارند که خود من هم از آنها می آموزم. همه باید کمک کنیم تا در فضایی بدون تنش ، جذابیت های فوتبال را به نمایش بگذاریم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار