PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۷۸۹۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
سال سقوط !

حتما در پیام های تبریک سال نو ، این جمله به چشمتان خورده که «عید واقعی از آنِ کسی است که آخر سالش را جشن بگیرد ، نه اول سالش را». اگر بخواهیم با همین فرمول، احوالات بسکتبال ایران را در سالی که نفس های آخرش را می کشد ، بررسی کنیم به جز صعود تیم ملی به جام جهانی 2023 - که آن هم با الطاف استرالیا و قزاقستان رقم خورد- ، نقطه عطفی را شاهد نخواهیم بود و در نتیجه به جای برپایی بزم ، باید سوگواری کرد !

متاسفیم که باید بنویسیم ناکامی در رده های مختلف ، یکی پس از دیگری رخ می نمود اما «مشاور غرب آسیا» با استعانت از همان تاکتیک همیشگی و البته کلیشه ای، صحبت از «دید جهانی» و «فراتر از آسیا » می کرد . البته ما و اکثر کارشناسان دلسوز معتقدیم که کشورمان نه تنها از لحاظ منابع انسانی و استعدادهای ناب برای توسعه بسکتبال ، چیزی کم ندارد ، بلکه می تواند با تدبیر درست و بهره گیری از همه ظرفیت ها به روزگار خوش سالهای نه چندان دور گذشته برگردد و « ما آقای آسیا هستیم » را دوباره به منصه ظهور برساند اما بی تردید با در پیش گرفتن این مسیر( که در 12 ماه اخیر سپری شده) که همواره با آزمون و خطا و البته اصرار به خبط همراه بوده است ، از همین الان می نویسیم که به احتمال قریب به یقین ، سال آینده هم همین آش و همین کاسه خواهد بود ! شوربختانه «بسکتبال امروز» با شیب بسیار تندی در حال تهی شدن از عاشقانی است که بدون هیچ چشمداشتی تاریخ بسکتبال این مملکت را رقم زده و ذره ذره برای آن اعتبار جمع کردند. مادامی که رویکردها «کاسبکارانه» و«ملوک الطوایفی» باشد و با دستمایه قراردادن کلماتی مثل «تقویت کادر فنی» ، «چابک سازی» ، «توسعه بسکتبال» ، «همدلی» و ... عوامفریبی سرلوحه کار قرار گیرد تا بهانه ای برای قالب کردن رفقای گرمابه و گلستان به تیم های مختلف باشد ، چشم اندازی بهتر از این را هم نمی شود متصور بود . بسکتبال ایران در سالی که گذشت برای خیلی ها نان و آب داشت اما شک نداشته باشید که با این دست فرمان، آقایان دیر یا زود- با همان اتوبوسی که نیروهای خدومشان (!) را به سمت فدراسیون آوردند - بسکتبال ایران را به پرتگاه هدایت خواهند کرد !

در ادامه ، چکیده " زبان سرخ " راجع به اتفاقات بسکتبال ایران در سال گذشته را که قابلیت انتشار دارد ، تیتروار با هم مرور می کنیم :

1- تیم ملی بسکتبال سه نفره زنان و مردان کشورمان از صعود به جام جهانی بازماند.

2- تیم زیر ۱۶ ساله‌های دختران بسکتبال ایران با حضور یک مربی مرد که به صورت پنهانی اعزام شده بود ، در بین ۸ تیم دسته دوم آسیا پنجم شد و نتوانست به دسته اول صعود کند .

3- یکی از بهترین تیم های تاریخ بسکتبال ایران که به گواه اکثر کارشناسان می توانست حتی در مسابقات جام جهانی مالاگای اسپانیا هم چشم همگان را خیره کند ، در ششمین دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان کمتر از ۱۶ سال پسر آسیا به عنوانی بهتر ازهشتمی نرسید و جهانی نشد .

4- تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان که حدود ۲ ماه در اردوها بود ، به علت تاخیر و اهمال کاری فدراسیون و به بهانه عدم صدور روادید سنگاپور، شانس حضور در مسابقات جام آسیایی را از دست داد.

5- سینا واحدی به دلیل عدم صدور ویزا از حضور در رقابت‌های کاپ آسیا بازماند و تیم ملی بسکتبال سه نفره ایران هم بدون او به مسابقات اعزام و بعد از دو بازی حذف شد .

6- انتصابات قومیت محوری صورت گرفت که رفته رفته به خیل کثیری از علاقه مندان بسکتبال ثابت شد . آقایان به دلیل وامداری در ماجراهای انتخابات و به کارگیری برخی از افراد مساله دار و دو تابعیتی، بر طبل تفرقه کوبیدند تا دینشان را - ولو به قیمت تباهی بسکتبال ایران - ادا کنند .جالب است بدانید که بسیاری از همین آدم هایی که در این چرخه به کار گرفته شده اند و می توان جمع اضداد را به آن ها لقب داد ، نه تنها چشم ديدن يكديگر را ندارند ، بلکه صحبت هایی را عليه هم در محافل خصوصی مطرح می کنند (منابع خبری ، جزئیاتش را هم بازگو می کنند) که برق از سرِ هر کسی می پراند . جوانک «جک سوار» ، خط دهنده این روزهای بسکتبال شده و هیچکس هم جلودارش نیست . زمانی محمود خان مشحون را نقد می کردیم که چرا اجازه «نُطُق کشیدن» به برخی از بزرگان و صاحب نظران نمی دهد ، بی خبر از آن که چند سال بعد، عنان بسکتبال در دستان «غوره نشده های مویز شده» خواهد افتاد!

7- سال گذشته و در پنجره دوم با یک تیم نصفه و نیمه ۷۳ بر ۶۹ مقابل قزاق ها شکست خورده بودیم اما این بار با همه ستاره هایمان و با تیمی که آقایان ، تقویت (!) کرده بودند ، با نتیجه ۶۸ بر ۶۰ بازنده شدیم .

8- تیم ملی بزرگسالان برای برگزاری تنها یک بازی تدارکاتی در اردوی صربستان شرکت کرد که آن هم با پرواز غیراستاندارد، تغذیه نامناسب و معطلی چندین ساعته در سالن ترانزیت فرودگاه همراه بود و هزینه گزافی هم روی دست فدراسیون گذاشت .

9- شایعه پرواز اختصاصی برای تیم ملی بسکتبال در بوق و کرنا شد اما آنچه منابع خبری موثق تایید کرده اند این است که پروازهای طولانی مدت و اردوهای نامناسب و نامطلوب تیم بزرگسالان کشورمان برای سفر به استانبول ، قبل از حضور در کاپ آسیا 2022، صدای خیلی از ملی پوشان را درآورد.

10- مقابل اردن با نتیجه 91-76 شکست خوردیم و حتی نتوانستیم به نیمه نهایی کاپ آسیا (اندونزی – 2022 ) صعود کنیم .

11- بسکتبال بدون مرز آسیا یک رویداد مهم در تقویم بین‌المللی جوانان است که به ورزشکاران جوان نخبه و مربیان با کیفیت از سراسر منطقه فرصتی باورنکردنی برای حضور در یکی از بهترین برنامه‌های بسکتبال با عملکرد بالا در جهان می‌دهد. در چنین کمپی که بارها جوانان ایرانی حضور یافته‌اند ، جای دو بازیکن جوان کشورمان (محمد امینی و صارم جعفری ، بازیکنان تیم جوانان ایران) که قرار بود در این کمپ حاضر شوند خالی بود ؛ البته طبق معمول، کلی آسمان ریسمان بافتند که مغایرت زمانی داشت و نمی شد!

12- حواشی زشت و غیرقابل باوری که در اردوی ترکیه برای تیم ملی جوانان ایران اتفاق افتاد .

13- تعلل فدراسیون وعدم حضور دختران زیر 18 سال بسکتبال کشورمان در مسابقات آسیایی و همچنین رقابت های زیر 16 سال قهرمانی غرب آسیا.

14- ناکامی تیم بسکتبال سه نفره بانوان در مسابقات کشورهای اسلامی قونیه 2022.

15- درگیری بازیکنان و سعید ارمغانی چند روز قبل از دیدار با ژاپن و استرالیا در پنجره چهارم انتخابی جام جهانی .

16 - در رقابت های بسكتبال قهرمانی جوانان آسيا به ميزبانی تهران ، مقابل لبنان و كره جنوبی شكست خورديم . اين در شرايطی است كه نه تنها به جمع چهار تيم برتر مسابقات صعود نکردیم ، بلكه جواز حضور در جام جهانی جوانان (مجارستان 2023 ) را هم از دست داديم و به عنوان پنجم بسنده کردیم !

17- گرفتن پروازهای بی کیفیت فدراسیون برای تیم ملی به منظور صف آرایی مقابل استرالیا و مسیری که نزدیک به دو شبانه روز طول کشید .

18- شکست تیم ملی بزرگسالان در پنجره چهارم انتخابی جام جهانی مقابل تیم سوم استرالیا با 30 امتیاز اختلاف .

19- حذف تیم های پسران و دختران ۳×۳ زیر ۱۷ سال در رقابت‌های کاپ آسیا.

20- برکناری برخی از روسای هیات ها به جرم حق گویی و حق طلبی !

21- مسئولین فدراسیون و کادر فنی تیم ملی بارها از جوانگرایی و تغییر نسل صحبت کردند ، اما عملکردها کاملا با این مسئله مغایرت داشت و برخورد قهری و سلیقه ای کار را به جایی رساند که بسیاری از سرمایه های بسکتبال مثل سالار منجی ، سعید داورپناه ، آرمان زنگنه ، محمد امینی ، صارم جعفری ، احسان دليرزهان ، نويد خواجه زاده ، حسين مُكاريان ، بهشاد عربزاده ، محمد یوسف وند ، امیرحسین خندان پور، امیرحسین آذری ، محمد رحیمی ، امیرحسین رضایی فر ، کیوان ریاعی و ... از تیم ملی کنار گذاشته شدند و در عوض ، بازیکن 36 ساله ای به تیم ملی بزرگسالان دعوت شد که 4 سال پیش از تیم ملی خداحافظی کرده بود ! اوهم فقط در یک بازی به میدان رفت و 2 امتیاز کسب کرد !

22- تغییرات غیرکارشناسانه ای در رده های مختلف و سطوح مدیریتی رخ داده که دل هر عاشق و علاقه مند به بسکتبال را به درد می آورد . رئیس فدراسیون فعلی کشورمان ، پس از انتخابات و در حالی که هنوز عرق مبارکش خشک نشده بود، بحث تقویت کادر فنی تیم ملی را پیش کشید که آخر و عاقبتش را هم دیدیم . مصطفی هاشمی ، مهران حاتمی و کامران جمشیدوند که فقط در 4 بازی روی نیمکت تیم ملی نشسته بودند ، برکنار شدند و سعید ارمغانی که سال ها از فضای بسکتبال ایران دور بود و در کشور مجارستان، فعالیت های پایه ای- آن هم بیشتر در رده دختران- انجام می‌داد ، به یکباره از آستین فدراسیون نشینان درآمد و سکان هدایت تیم ملی را در دست گرفت . مهران آتشی هم که مدت مدیدی به لطف حمایت های خانوادگی(!) در کادر فنی تیم‌های مختلف ملی حضور داشت و برخی ، او را پرافتخارترین کمک مربی ایران می دانند (!) دوباره به عنوان دستیار معرفی شد ؛ محمد کسایی پور ، زلاتکو جوانویچ و محسن صادق زاده هم آمدند و رفتند که انگار بود و نبودشان تاثیری نداشت . بعدش هم که «بچیروویچِ» بیکار را با سفارش برخی از بازیکنان تیم ملی و جریانات حامی «مشاور غرب آسیا»، به بهانه آشنایی با بسکتبال چین (!) کنار دست ارمغانی نشاندند . «ممی بچیروویچ» به احتمال زیاد ، به دلیل نتایج ضعیف تیم ملی که اتفاقا خودش هم در آن بی تاثیر نبوده ، با یک عملیات ایذایی، سرمربی آینده تیم ملی بسکتبال خواهد شد ! همان موقع که آقایان فدراسیون نشین ، حمایت همه جانبه از ارمغانی را در رسانه ها مطرح می کردند ، باور نداشتیم چرا که حدس می زدیم «ممی بچیروویچ» را در آب نمک خوابانده اند !

23 - شکست سنگین مقابل ژاپن با 35 امتیاز اختلاف در پنجره ششم انتخابی رقابت های جام جهانی.

24- شکست مقابل چین در آخرین بازی پنجره ششم انتخابی رقابت های جام جهانی.

25- مسافرت های بی حساب و کتاب رئیس و سرپرست دبیری فدراسیون – دراین شرایط سخت اقتصادی مردم- به بهانه رایزنی با روسای فدراسیون های سایر کشورها که اصلا معلوم نبود با چه انگیزه ای صورت می گرفت . این سیاحت ها در شرایطی صورت گرفت که برای بازی های پنجره ششم انتخابی جام جهانی ، تیم ملی حتی نتوانست آنالیزور ، ماساژور و... اعزام کند ! کلی هم پول بی زبان برای بلیت رفت و آمد مدیرفنی سابق تیم ملی ، مدیرفنی فعلی تیم ملی ، سرمربی تیم ملی و... هزینه شد که بر کسی پوشیده نیست .

26- با پروپاگاندای فدراسیون ، از قول همتایان خارجی تعریف و تمجیدهایی از مسئولین بسکتبال مطرح شده است که علی رغم مراجعه به سایت های خارجی ، اطلاعاتی در خصوص این ادعاها در دسترس نیست. نمونه اش ، سفر اخیر جواد داوری به ترکیه و دیدارش با «هدو تورک اوغلو» ، که هیچ رسانه ترکیه ای به آن نپرداخته یا ملاقات با «یائومینگ» و «آندریاس زاگلیس» که نه تنها سایت فدراسیون ایران ، تصویری را از آن منتشر نکرده ، بلکه نام دبیر کل " فیبا " را هم اشتباه نوشته اند . مشی ملا نُقَطی نداریم اما قطعاعلاقه مندان بسکتبال با مراجعه به سایت فدراسیون بر وجود غلط های املایی و انشایی صحه خواهند گذاشت .

27- پارسال و در همین ایام (قبل از انتخابات فدراسیون بسکتبال) بود که در گعده های خصوصی ، صحبت از جذب حامی مالی ۲۰ ، ۳۰ میلیاردی می شد اما حالا کار به جایی رسیده که آقایان در مصاحبه هایشان تلویحا اعلام کرده اند که از پرداخت هزینه های یومیه هم عاجز شده اند و هرچقدر بودجه داشته باشند ، کم است.

28- سیاست های یک بام و دو هوایی که کمیته انضباطی در خصوص تیم ها و اهالی بسکتبال اتخاذ کرد . در محافل غیررسمی بحث جانبداری فدراسیون از برخی تیم ها مطرح است و همین امر باعث شد بسیاری از مسابقات سوپرلیگ به جنجال کشیده شود .

29- کنار رفتن تیم توفارقان آذرشهر در کوران لیگ .

30- کاهش پخش تلویزیونی مسابقات سوپرلیگ از صدا و سیما .

31- ازعضویت رئیس جوان در شورای مرکزی اتحادیه بسکتبال غرب آسیا حرف می زدند که اصلا وجود خارجی نداشت . واقعیت امر چنین بود که از ۷ کشور غرب آسیا ، پست های مهم را حسين العميد ازعراق (رئیس) ، إبراهيم حبش از فلسطين (نایب رئیس)، شربل رزق از لبنان (دبیر کل) وعبدالستار الحمداني از یمن ( خزانه دار) به دست آوردند و زينة نصار(سوریه)، هشام جرادی (نماینده دوم لبنان) ، محمد خالد العليان (اردن) و مهمتر از همه (!) جواد داوری (ایران) به عنوان اعضای مشاور معرفی شدند . باید عرض کنیم که فدراسیون جهانی بسکتبال ، مناطق تحت نظارت خود را پس از تقسیم قاره ای ، به زیر مجموعه‌هایی انشعاب داده که غرب آسیا به عنوان یکی از آن ها محسوب می‌شود و بدون تعارف ، جایگاه (position) رئیس و دبیر کل آن هم ارزش چندانی ندارد ، چه برسد به عضویت در گروه مشاورین ! حالا اینکه (حتی با افول ماه های اخیر بسکتبال ایران) چطور کشورهایی مثل لبنان ، عراق و فلسطین - که کیلومترها با بسکتبال ایران فاصله دارند - مجال عرض اندام ولو در کسب کرسی های غرب آسیا- که زمانی ریاست آن را بر عهده داشتیم - به ما نمی دهند ، جای تاسف دارد و این شگفتی زمانی به اوج می رسد که برخی از رسانه های کشورمان (خواسته یا ناخواسته ) چنین انتصاب بی ارزشی را یک " شاهکار" تلقی می کنند !

32- رقابت های سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا با عنوان جعلی «خلیج » نام گذاری شد که فدراسیون بسکتبال ایران در ابتدای کار و قبل از تذکرات مکرر کیهان ورزشی ، موضع انفعالی اتخاذ کرده بود ؛ حتی رئیس سازمان لیگ و سرپرست دبیری ، این نام جعلی را در صدا و سیما هم تکرار می کردند که اتفاقا موجب تذکرمسئولین عالی رتبه سازمان به تهیه کننده یکی از برنامه های رادیویی هم شده بود . بالاخره با گذشت چندین روز ، " نیمچه " اعتراضی از سوی آقایان صورت گرفت که آن هم با چند کار نمادین همراه بود و متاسفانه به سرانجام مطلوبی نرسید .

و...


* کامران خطیبی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
0
0
مثل همیشه عالی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار