PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۷۸۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۷
مروری بر سال پرحادثه وزنه برداری ایران

وقتی خورشید از پشت ابرها بیرون آمد

سال 1401 برای وزنه برداری ایران ، پراتفاق سپری شد. این رشته که نزدیک به یک دهه گرفتار مدیریتی از نوع تخریب بود، بالاخره در این سال از زیر سایه سنگینی که داشت ستون های آن را بر زمین می زد ، خارج شد تا اهالی این رشته به آینده امیدوار شوند. رشته مدال آور ورزش ایران که رو به اضمحلال می رفت، به لطف قوانین و به جبری که حاکم شده بود ، از مدیریت قبلی خود رهایی پیدا کرد و علی مرادی کنار رفت . وزنه بردار ایرانی که ویرانه های ناشی از نوع مدیریت سالهای گذشته اش، امیدها به آینده  را به حداقل رسانده بود، با وجود آنکه مدیرانش برای ماندگاری پشت میزهای خود به هر دری می زدند ، با پوست اندازی روبرو شد.
خداحافظی با علی مرادی
خرداد ماه سال 1401 بود که خبری مهم در رسانه ها خودنمایی کرد.عنوان خبر این بود: دیوان عدالت اداری ابطال انتخابات وزنه‌برداری را تایید کرد .انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری در تیرماه سال ۹۸ برگزار شده بود که علی مرادی با ۲۲ رای از ۴۳ رای ماخوذه به عنوان رئیس این فدراسیون باقی ماند اما در همان زمان صحبت‌هایی در خصوص چگونگی برگزاری انتخابات وجود داشت چرا که ۴۴ نفر، اعضای حاضر در مجمع را تشکیل می دادند که رئیس هیات آذربایجان شرقی غیبت داشت و رای گیری با ۴۳ نفر انجام شد. این موضوع اعتراض کاندیداها را به دنبال داشت ، مبنی بر اینکه علی مرادی باید بیشتر از ۲۲ رای  کسب می‌کرد.
بعد از برگزاری انتخابات ، یکی از نامزدها (سجاد انوشیروانی) در این خصوص به دیوان عدالت اداری شکایت کرد که پاسخ آن ابطال انتخابات بود.
با این حال با اعتراض علی مرادی، بار دیگر این رای در شعبه تجدیدنظر مورد بررسی قرار گرفت و رای آن صادر شد که در آن ابطال انتخابات تایید شده است.
با ابطال این انتخابات، رسما علی مرادی به عنوان رئیس فدراسیون ، دیگر اختیارات خود را از دست داد.
البته پیش از آن به دلیل مشکلاتی که وزنه‌برداران در اعتراض به نبود امکانات داشتند، این موضوع مطرح شده بود که وزارت ورزش در نظر دارد برای فدراسیون وزنه‌برداری سرپرست انتخاب کند.
محمد پولادگر ، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای این رای را خطاب به علی مرادی ابلاغ کرد.
علی مرادی ، رئیس کنار رفته فدراسیون وزنه برداری  پس از برکناری و ابطال انتخابات با حکم دیوان عدالت اداری از نامزدی برای انتخابات ریاست فدراسیون جهانی وزنه برداری کنار رفت تا این اولین تبعات آن برکناری برای وی باشد.
انتخابات ریاست فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در حالی در پست‌های مختلف به میزبانی آلبانی برگزار می شد که علی مرادی بدون حمایت فدراسیون ملی خود اجازه شرکت در انتخابات را نداشت.
انوشیروانی آمد
24 ساعت پس از اعلام رسمی ابطال انتخابات سال 98 با نظر وزارت ورزش و جوانان، سرپرست فدراسیون وزنه برداری معرفی شد.
پس از ابطال انتخابات سال ۹۸ فدراسیون وزنه برداری و پایان ریاست علی مرادی، سجاد انوشیروانی ، قهرمان سابق وزنه‌برداری دنیا از سوی وزارت ورزش و جوانان به عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب شد.
انوشیروانی در آن روز مدیرکلی ورزش و جوانان استان اردبیل را برعهده داشت و در مقطعی هم سرمربی تیم ملی بود.
نکته جالب در مراسم معارفه انوشیروانی ، غیبت علی مرادی بود و البته مهمتر از آن حضور مخالفان سرشناس وی. چهره هایی چون بهداد سلیمی، کوروش باقری و نواب نصیرشلال در آن مراسم حضور داشتند.
گام نخست پس از پوست اندازی فدراسیون
در آخرین روزهای ریاست علی مرادی در فدراسیون وزنه برداری و در ادامه اخبار ناخوشایندی که به گوش می رسید، خبر رسیده بود که وزنه برداران معترض ، اردوی تیم ملی را ترک کرده اند. سجاد انوشیروانی پس از تصدی مسئولیت، در اولین گام سراغ وزنه برداران معترض رفت.
پس از انتصاب سجاد انوشیروان به عنوان سرپرست فدراسیون وزنه برداری ، او اعلام کرد  که شرایط را برای بازگشت ملی پوشان معترض به اردوی تیم ملی فراهم خواهد کرد.
انوشیروانی در نشستی با معترضان صدای آنها را شنید و سپس قرار شد مشکلات آنها مرتفع شود. ضمنا یکی دیگر از تصمیمات فدراسیون وزنه برداری در آن مقطع، ادامه کار سعید علی حسینی به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان بود ، مربی ای که همگان می دانستند به دلیل قراردادی که از دوره علی مرادی با وی بسته شده، فدراسیون راهی جز ادامه همکاری با او ندارد.
بازگشت چهره های شناخته شده به فدراسیون
یکی از اقدامات فوری و مهم سرپرست فدراسیون وزنه برداری، دعوت از چهره های مطرح و کنار مانده این رشته بود، افرادی که در طول سالهای پیش به دلیل مخالفت با مدیر قبلی و انتقاداتی که از او  کرده بودند، مورد غضب قرار گرفته و از 100 کیلومتری این فدراسیون هم عبور نمی کردند.با حکم انوشیروانی، بهداد سلیمی ، قهرمان سابق جهان و المپیک به سمت نایب رئیسی فدراسیون منصوب شد. حسین مقامی نیز سمت سرپرست دبیری فدراسیون را برعهده گرفت.همچنین کوروش باقری ، سرمربی سابق ایران  به عنوان مدیر تیم های ملی منصوب شد.چند روز بعد خبر رسید که حسین رضازاده هم در فدراسیون مشغول به کار خواهد شد. از افراد دیگری چون حسین توکلی نیز دعوت به همکاری شد. کیهان ورزشی در همان مقطع با ابراز امیدواری نسبت به این اتفاق نوشت: سجاد انوشیروانی به عنوان کسی که طعم قهرمانی را چشیده و زیر و بم این حوزه را می شناسد، بلافاصله پس از قبول مسئولیت، از چهره های آشنا دعوت کرد تا در این مسیر سخت ، او را همراهی کنند.
اولین نفر،  بهداد سلیمی ، قهرمان سابق المپیک و جهان بود که با عنوان نایب رئیس مشغول به کار شد. بهداد که در گذشته منتقد جدی رئیس سابق فدراسیون بود، این روزها به دست راست انوشیروانی تبدیل شده و به او مشورت می دهد.
کوروش باقری ، نفر دومی بود که از  انوشیروانی حکم گرفت و مسئولیت فنی تیم های ملی را به او سپردند. حضور باقری با سابقه سرمربیگری تیم ملی به عنوان مدیر تیم های ملی، نوید این را می دهد که تیم های وزنه برداری رده های مختلف سر و سامانی پیدا کنند.
در راستای همین تغییرات، حسین مقامی که در گذشته تجربه دبیری فدراسیون را داشته است، به عنوان سرپرست دبیری مشغول به کار شد.
اولین آزمون وزنه برداری ایران در دوره انوشیروانی
مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا در ازبکستان اولین رویدادی بود که در دوره مدیریت سجاد انوشیروانی ، فدراسیون در پیش رو داشت.
ورزشکاران ما در این رقابت ها،  افت و خیزهایی  داشتند اما برخی از آنها خوش درخشیدند.
اوج کار وزنه برداران ایران ، در روز آخر مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا بود که  ۲ مدال طلا و ۴ نقره کسب کردند.
دومین آزمون وزنه برداری ما مسابقات کشورهای اسلامی در قونیه بود که نتایج زیر حاصل شد:
وزنه‌برداری:
مدال طلا: مصطفی جوادی ۲ مدال، رضا بیرانوند ۳ مدال، الهام حسینی و رسول معتمدی ۳ مدال
مدال نقره: مصطفی جوادی، علیرضا یوسفی ۲ مدال، پیمان جان ۲ مدال و مهدی کرمی
مدال برنز: پوپک بسامی ۳ مدال ، حافظ قشقایی، حسین سلطانی ۲ مدال و الهام حسینی ۲ مدال، علیرضا یوسفی، پیمان جان و مهدی کرمی ۲ مدال
ستاره ها آمدند
شهریور ماه سال 1401 یک خبر مهم از وزنه برداری به گوش رسید و آن بازگشت دو ستاره به اردوی تیم ملی بود.
آن روز سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری، اسامی ۲۰ وزنه‌بردار را برای حضور در اردوی ۲۰ روزه بابلسر اعلام کرد.سهراب مرادی، کیانوش رستمی، علی هاشمی، علی داودی، رسول معتمدی، میرمصطفی جوادی، حسین سلطانی، حافظ قشقایی، رضا دهدار، رضا بیرانوند، رضا باغی، امیر عزیزی، مسعود چترایی، مسعود ممیوند، علیرضا معینی، محسن دادرس، آیت شریفی، محمد زارعی، مجید عسگری و پیمان دهقان نفراتی هستند که از چهارم شهریور ماه دور جدید اردوهای تیم ملی وزنه‌برداری را در مجتمع آموزشی، فرهنگی، ورزشی بانک رفاه از سر می‌گیرند.
بازگشت سهراب مرادی و کیانوش رستمی خبر خوبی بود ، هرچند آنها در این سال توفیقی نداشتند و سال برایشان با اما و اگرهای فراوانی پایان یافت.
تاریخ سازی دختر ایرانی
در پائیز 1401 مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا با ۱۸۶ وزنه بردار زن‌ و مرد به صورت رسمی در منامه بحرین آغاز شد که ایران با ۱۷ وزنه بردار زن و مرد در این رقابت‌ها حضور داشت.
این مسابقات برای وزنه برداری کشورمان با یک اتفاق تاریخی همراه شد و آن هم درخشش الهام حسینی بود و دختر ملی پوش ایران توانست اولین مدال طلای بزرگسالان کشورمان را کسب کند.
 الهام حسینی در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ بحرین با ثبت رکورد ۱۰۲ یک ضرب، ۱۲۵ دوضرب  و مجموع ۲۲۷ کیلوگرم ، سه مدال طلای یک ضرب، دوضرب و مجموع را کسب کرد و توانست تاریخ‌ساز این مسابقات شود.
هر چند عملکرد وزنه برداران کشورمان در این رقابت ها با انتظارات فاصله داشت اما الهام حسینی نگاهها را به خود خیره کرد.
عملکرد وزنه برداران ایران در مسابقات جهانی کلمبیا نیز چنگی به دل نزد اما با توجه به سالها رکود و بی توجهی به ساختارسازی در این رشته، منصفانه نیست که این نتایج را به عملکرد مدیران تازه وارد فدراسیون مرتبط بدانیم ، هرچند بی شک نتایجی که در این سال و در مسابقات مختلف رقم خورد ، باید برای آنها زنگ خطر تلقی شود.
پست جدید انوشیروانی در کنفدراسیون وزنه برداری آسیا
سجاد انوشیروانی در این سال به یکی از خواسته های مهم خود رسید. وی  با ۳۸ رای ، عضو هیات اجرایی کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا شد.ضمنا در همان روز ، یوسف المنا از سوی مجمع انتخاباتی کنفدراسیون وزنه برداری آسیا به عنوان رئیس این کنفدراسیون انتخاب شد.این پست که حالا انوشیروانی صاحب آن شده ، اگر در خدمت وزنه برداری ایران به کار گرفته شود می تواند برای آینده این رشته مفید باشد.
... از کارت زرد تا استعفا!
یکی از اتفاقات مهم سال برای وزنه برداری ایران که در آخرین ماههای سال  1401  رخ داد، کنار رفتن سعید علی حسینی از راس تیم ملی بود. او که در قامت سرمربی عملکرد قابل دفاعی نداشت، به دلیل آنچه اختلاف با سجاد انوشیروانی خوانده شده بود ، استعفای خود را اعلام کرد تا دست فدراسیون نیز برای انتخاب جانشین وی باز باشد.
کنار رفتن علی حسینی خواسته فدراسیون و کمیته فنی آن نیز بود.
این مربی پس از استعفا گفته بود: «آقای انوشیروانی گفته است که با علی حسینی می ‌خواستیم همکاری کنیم و در آینده هم همکاری خواهیم کرد اما من این سوال را دارم  که پس چرا ماموریت من را تمدید نکرد؟ ماموریت من اول بهمن به پایان رسید و من سوم بهمن نامه زدم و خواستم همانند قبل ماموریتم تمدید شود تا غیبت نخورم اما پاسخی ندادند.»
حسین مقامی ، سرپرست دبیری فدراسیون نیز درباره استعفای علی حسینی و پذیرش آن از سوی کمیته فنی گفته بود:« کمیته فنی فدراسیون درحالی تشکیل شد که سعید علی حسینی ، سرمربی تیم ملی در کلمبیا، پیش از این استعفای خود را اعلام کرده و برای دفاع از عملکرد این تیم در مسابقات جهانی، در جلسه حضور نیافت. اعضای کمیته فنی در جلسه بعد از مسابقات قهرمانی آسیا در بحرین نیز نظر مساعدی نسبت به عملکرد و نتایج کسب شده نداشتند و علی حسینی یک کارت زرد از این بابت گرفته بود اما فرصت دیگری به وی داده شد تا در مسابقات قهرمانی جهان هدایت تیم را برعهده داشته باشد اما این حضور با توجه به نتایج کسب شده، هزینه اردوها و جایگاه وزنه برداری ایران در دنیا، نتوانست نظر کمیته فنی را تامین کند.»
بالاخره ، فدراسیون صاحب رئیس شد
پس از ماهها بلاتکلیفی، دی ماه بود که خبر رسید قرار است مجمع عمومی فدراسیون وزنه برداری، رئیس این فدراسیون را انتخاب کند.
ثبت نام از کاندیداهای انتخابات فدراسیون وزنه برداری از ۲۲ آذر آغاز شد و پنجم دی به پایان رسید. در نهایت چهار نفر در این انتخابات کاندیدا شدند.
در آخرین روز ثبت نام کاندیداهای ریاست فدراسیون وزنه برداری، سجاد انوشیروانی ، سرپرست این فدراسیون و مدیرکل سابق اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل با رخصت گرفتن از حسین رضازاده و در حضور این قهرمان پرآوازه المپیک، ثبت نام خود را برای حضور در مجمع انتخاباتی فدراسیون نهایی کرد اما چند روز بعد خبر رسید که انتخابات لغو شده است.
این ماجرا امتداد پیدا کرد تا اینکه بالاخره در آخرین روزهای سال 1401 یعنی در تاریخ دوشنبه 15 اسفند این انتخابات برگزار و سجاد انوشیروانی رسما به عنوان رئیس معرفی شد.
این مدیر و همکارانش حالا کار دشوارتری را در پیش رو دارند و باید برای سالی مهم آماده شوند ، سالی که همه نگاهها به آنهاست.
* حمید ترابپور



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار