PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۷۹۰۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
گفت و گوی ویژه کیهان ورزشی با رئیس فدراسیون کشتی
کیهان ورزشی-

بسیاری از علاقه مندان به ورزش اذعان دارند که شرایط امروز کشتی قابل قیاس با 3 سال قبل نیست؛ از ساخت و سازهای انجام شده تا نتایج بدست آمده همه و همه حکایت از تغییرات شگرف در کشتی ایران دارد. برای این تغییرات مسلما علیرضا دبیر به عنوان رئیس فدراسیون بیشترین نقش را داشته ولی خودش تاکید دارد که در فدراسیون یک تیم وجود دارد و رئیس کمترین نقش را دارد. علیرضا دبیر در گفت و گوی مفصل خود با کیهان ورزشی تاکید داشت صدای کشتی ایران است و برای گرفتن حق این رشته سکوت نمی کند. او در ادعایی قابل تامل مدعی شد جریانی در وزارت ورزش وجود دارد که مقابل کشتی می ایستد تا سایر رشته ها به آن برسند و ریشه خیلی از درگیری های دبیر در ورزش مربوط به فعالیت های همین جریان است. گفت و گوی نوروزی کیهان ورزشی با علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی در ادامه می آید: 

 *نزدیک به 5 ماه دیگر دوره 4 ساله علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی به پایان می رسد؛ اگر شرایط امروز کشتی را با 4 سال قبل مقایسه کنید، چه تفاوت هایی محسوس است؟
- دوست دارم قبل از اینکه پاسخ سوال شما را بدهم، کمی درباره کیهان ورزشی صحبت کنم. من همیشه از کیهان ورزشی خاطرات خوبی دارم؛ آقا سعید مدنی، بیژن خان روئین پور، منوچهر لطیف، جعفر آقا محتشمی و ... من از تمام این بزرگان خاطره دارم. همیشه رقابت کیهان ورزشی و دنیای ورزش برای خود ما هم جالب بود، پدر خدابیامرزم مربی فوتبال بود و از قبل انقلاب آرشیو مجلات کیهان ورزشی را داشتیم؛ به همین خاطر ما از بچگی با این نشریه بزرگ شدیم. خاطرم هست یکبار هم آقای سیف الله ترابی برایم تیتر زد: " سیاه چشمی با عشق های پدرش" هنوز هم تصور می کنم بهترین تیتری است که یک نشریه برای من زد، همین تیتر بوده است. من واقعا عشق پدرم بود و با کشتی هایم زندگی می کرد. از اینکه مرا برای مصاحبه قابل دانستید تشکر می کنم. ما قدیمی ها ارزش و جایگاه کیهان ورزشی را می دانیم. اما در پاسخ به سوال شما باید بگویم بنده دو ماه اول که به فدراسیون آمده بودم واقعا حالم بد بود. از یک طرف بدهی ها را می دیدم و از طرف دیگر وضعیت اسفناک اردوها، نتایج و برخوردی که با کشتی می شد. پیش خودم می گفتم که چرا کشتی ما با آن پشتوانه عظیم اینقدر ذلیل شده است؟ سیستم کاری من به شکلی است که 5 صبح پشت میزم می نشینم، والله در روزهای اول پایم کشیده نمی شد به فدراسیون بروم. پیش خودم می گفتم خدایا من کجا آمده ام و چرا شرایط این گونه است؟ 

*یعنی تصور آن شرایط بد را نداشتید؟ 
-به هیچ عنوان. واقعا نمی دانستم چه خبر است. تصورم این بود که فوقش 4 تا 5 میلیارد بدهی است که می دهیم اما همین که وارد فدراسیون شدیم دیدیم خیلی از صورت وضعیت های مالی پنهان شده است . صورت وضعیت ها را تایید نمی کردند تا وارد سیستم حسابداری شود. به یکباره انبوهی از بدهی ها بر سر فدراسیون آوار شد، از پول بلیت هواپیما گرفته تو با تسویه حساب غذا و ... خاطرتان باشد همین چندماه ماه قبل هم در راستای همان بدهی ها یک میلیارد و نیم از حساب ما بابت بدهی فدراسیون قبلی برداشته شد.
 * در مجموع چقدر بدهی داشتید؟
- با دلار 8 ، 9 هزار تومانی، 59 میلیارد تومان بدهی داشتیم. اگر قرار بود همان بدهی ها را امروز با دلار 50 هزار تومان پرداخت کنیم، باید 300 میلیارد تومان می دادیم اما خدا لطف داشت و با زحمات همکارانم تمام بدهی ها را پرداخت کردیم. واقعا می گویم من در پشت سر گذاشتن این مشکل بزرگ کمترین نقش را داشتم. الان شرایط کشتی ایران به گونه ای شده که کل دنیا دوست دارد با ایران اردو برگزار کند. وزیر ورزش روسیه که در ایران حضور داشت از شرایط ما تعجب کرده بود. در بعد نتیجه گیری هم عملکرد خوبی داشتیم. از نظر اخلاقی نیز ورزشکاران بسیار خوبی داریم که مایه افتخار کشتی ایران هستند. این قول را هم می دهم که نسل های بعدی کشتی از نسل امروز بهتر خواهند بود. در مجموع شرایط امروز کشتی ایران قابل قیاس با 4 سال قبل نیست . این موفقیت ها کار ما نبوده و همگی لطف خدای بزرگ است.

 *کسانی که از بیرون شرایط کشتی را رصد می کنند، این احساس را دارند که علیرضا دبیر از همان روز نخست برای ساخت وسازها برنامه داشته و گرنه دلیلی نداشت برای 4 هکتار مساحت نزدیک به 1000 میلیارد تومان هزینه کند و در نهایت با تصویب هیات دولت به مدت 25 سال رایگان در اختیار کشتی قرار گیرد. می توانید به صورت خلاصه بگوید در دوران ریاست تان چند سالن ساخته یا بازسازی شده است؟
- ما تمام اماکن فدراسیون کشتی را بازسازی کردیم. سالن جهانبخت توفیق بازسازی کامل شد و تا 50 سال آینده می توان از آن بهره برداری کرد. سالن شهدای هفتم تیر هم به همین شکل؛ کامل بازسازی شد. خانه کشتی شهید ابراهیم هادی و خانه کشتی شهید صدرزاده کامل بازسازی گردید. در کنار تمام اینها یکسری اماکن نیز ساخته شدند از جمله باشگاه بدنسازی، سالن همایش ها، ساختمان جدید فدراسیون کشتی، مرکز رسانه تیم ملی ، کمپ دو هکتاری، رستوران، استخر و سونا و ... ایده ای که از ابتدا در ذهن وجود داشت این بود که 22 ساعت زندگی را برای بچه ها راحت کنم تا آنها دو ساعت تمرین خوب داشته باشند. می دانستم تا زمانی که 22 ساعت رفاه را برای ورزشکاران و مربیان فراهم نکنیم، 2 ساعت کارایی آنها در تمرینات بالا نمی رود. الان خواب، تفریحات، ذهن، تمرکز، غذای خوب و ... در آن 22 ساعت درست شده است. 

*چه بسا اگر دبیر خودش کشتی گیر و قهرمان المپیک نبود، آنقدر ریز به این مسایل توجه نداشت. 

-نمی توان انکار کرد که من هم نگاه فنی دارم. از طرف دیگر در زندگی شخصی ام از 12، 13 سالگی کار کرده ام و از 18، 19 سالگی وارد ساخت و ساز شده ام. در شورا هم 11 سال مدیریت سنگین شهری داشتم، از تونل توحید و برج میلاد گرفته تا اتوبان امام علی (ع) از جمله پروژه هایی بود که در کف خیابان با آنها زندگی کردم. تمام این تجربیات دست به دست هم داد تا امروز بتوانم با آشنایی به زیر و بم امور، در کشتی کار کنم. از طرف دیگر باید این موضوع را هم قبول کنیم که اتحادیه جهانی کشتی رو به جلوست و تغییرات مستمر را در دستور کارش دارد. ما اگر نتوانیم با این تغییرات جلو برویم ، مسلما عقب می مانیم. کشتی ایران برای آنکه بتواند آمریکا و روسیه را پشت سر بگذارد باید از زیر ساخت شروع می کرد. 

*چرا زیر ساخت؟ 
-ما یک طرح توسعه در فدراسیون کشتی داریم تا 2028. اگر کشتی ایران می خواهد موفق شود چه من باشم و چه نباشم باید بر اساس این طرح جلو برود. در این طرح توسعه بند به بند کار ما مشخص شده است، طرح توسعه کشتی ایران در 8 محور نوشته شده که یکی از محورها "عمرانی و زیرساخت ها" است. 

*در مباحث عمرانی آیا توجهات تنها معطوف به تهران است؟ 
-خیر، استان های ما هم شروع کرده اند. روزی که فدراسیون را تحویل گرفته بودیم، کل جمعیت کشتی ایران 30 هزار نفر شده بود اما حالا که در خدمت شما هستم این تعداد به بیش از 350 هزار نفر رسیده است. الان باشگاه ها شلوغ شده و ورزشکاران بیشتر از قبل به سمت کشتی گرایش پیدا می کنند. ما در گام بعدی به سمت افزایش باشگاه ها می رویم، تا همین امروز 100 تا 150 باشگاه اضافه شده اما کم است. کشتی ایران برای آنکه قهرمان المپیک شود باید 800 هزار کشتی گیر داشته باشد. 

*دوست داریم در بخش ساخت و سازها اشاره ای هم به ساخت ساختمان جدید فدراسیون کشتی داشته باشید. 
-این ساختمان در محلی احداث شده که چند دهه قبل در آن کلنگ ساخت خانه بوکس زده شده بود اما هیچ وقت به بهره برداری نرسید. باران های تهران به علت دوده ای که در هوا وجود دارد اسیدی است و به همین دلیل بتن بوکس از بین رفته بود و تمام ستون ها ما مجدد بازسازی کامل شدند تا جایی که کل ساختمان در 9 ماه به بهره برداری رساندیم. البته هنوز افتتاح رسمی نشده و قرار است در آینده ای نزدیک و پس از بهبودی کامل آقای سجادی وزیر محترم ورزش با برگزاری مراسم افتتاحیه ای در شان ورزش ایران؛ آن را به بهره برداری برسانیم. 

* خیلی از علاقه مندان به ورزش دوست دارند بدانند علیرضا دبیر این همه پول را از کجا می آورد، این آورده بر اساس ارتباطات شخصی است یا پتانسیل فوق العاده کشتی؟ 
-کشتی که خیلی ظرفیت دارد، این رشته 82 درصد مدال های این مملکت را در المپیک بدست آورده است. من آمده ام تا از ظرفیت های کشتی برای همین رشته استفاده کنم. علیرضا دبیر صدای کشتی ایران است، یک جاهایی که داد می زنم و اعصابم خرد می شود، حق دارم. کشتی ایران 115 قهرمان و 305 مدال جهانی و المپیک دارد و صدها قهرمان آسیا و بازیهای آسیایی که فعلا اشاره ای به آن ندارم... ما تازه در شروع کار هستیم و برای پیشرفت و آبادانی بیشتر، خیلی کار داریم. اگر می خواهیم قهرمان المپیک شویم باید با همین سرعت پیش برویم. این را هم باید بگویم کشتی موتور محرک ورزش ایران است، هر وقت حال کشتی خوب شده، ورزش های دیگر هم رشد کرده اند. 

*ولی باز ما جواب سوال خود را به صورت روشن دریافت نکردیم، اگر دبیر نبود این همه پول وارد کشتی ایران می شد؟ 
-صفر تا صد همه چیز ما در فدراسیون کشتی، خداست. اگر فکر کردم من کاری کرده ام، خاک بر سر من. *نفرمایید علی آقا. لطفا بنویسید خاک بر سر من اگر فکر کنم کارها را خودم انجام می دهم. همیشه گفته ام دبیر حمال کشتی ایران است و شب و روز برای آبادانی و موفقیت این رشته ورزشی می دود.

 * در روزگاری که خیلی از فدراسیون های ورزشی به امور فرهنگی توجه نمی کنند، کشتی یک استثناست. دلیل توجه ویژه فدراسیون به این بخش چیست؟ 
-اگر می خواهیم در قهرمانی موفق شویم، قبل از آن باید در معنویت قوی شده باشیم. اینها به هم پیونده خورده اند، به ویژه در مملکت ما. 

*ایده ساخت مزار شهدای گمنام در فدراسیون برای خودتان بود؟ 
-ما یک تیم هستیم و همه کارها را با هم انجام می دهیم. الان در حال چاپ کتاب شهدای کشتی هستیم. تا عید 3 کتاب دیگر هم منتشر می شود. 

*آمار دقیق شهدای کشتی ایران مشخص شده است؟
- 1500 شهید دفاع مقدس داریم و آمار شهدای مدافع حرم نیز قرار است در آینده ای نزدیک اعلام شود. 

*تا به امروز چند کتاب شهید کشتی منتشر شده؟
- 5 کتاب منتشر شده و قبل از عید نیز 3 کتاب دیگر چاپ می شود. ما نگارش کتاب قهرمانان کشتی را نیز شروع کرده ایم. کتاب علی اکبر حیدری آماده چاپ است و بعد از آن کتاب امامعلی حبیبی به چاپ می رسد. همه این کارها برای معرفی شهدا و قهرمانان به فرزندان ایران است. در بخش اماکن نیز تمام سالنها و ساختمان های فدراسیون به نام شهدای کشتی است؛ از شهید ابراهیم هادی و شهید صدرزاده گرفته تا شهید شاهرخ ضرغام، شهید سجاد عفتی، شهید جعفر جنگروی، شهید حسین شکوری، شهید تقی زاده، شهید منافی زاده و ... همه گوش شکسته های کشتی هستند. شاید همین اقدامات موجب شد که وزیر ورزش روسیه در سفر اخیرش به تهران به وزیر ورزش ایران (دکتر سجادی) بگوید در کشتی ایران روی روح بچه ها نیز کار می شود. شما وقتی روح بچه ها را قوی کنید یک جاهایی همین روح قوی به کمک جسم می آید. کسی که قهرمان المپیک شده باشد، میفهمد من چه می گویم. یک جاهایی بدن خسته و ضرب دیده است اما چون روح ورزشکار قوی است، او را در میادین بزرگ کمک می کند. هرچقدر در این بخش قوی شویم، نتیجه اش را در میادین مهم می بینیم. 

* آیا علیرضا دبیر کماکان اعتقاد دارد که سطح فنی کشتی ایران با روسیه و آمریکا فاصله دارد؟
- با توجه به غیبت دو ساله کشتی روسیه در میادین کشتی، معیار درستی از عملکرد فنی این تیم نداریم. تیمی که من در کشتی تحویل گرفتم در آزاد نهم و ششم جهان و در فرنگی یازدهم جهان بود ولی پارسال با اختلاف دو امتیاز در آزاد سوم جهان شدیم و امسال هم نایب قهرمان. باید در المپیک 2024 از روسیه و آمریکا جلو بزنیم. این کار سخت ولی شدنی است. البته برنامه ما برای تحقق این بخش از اهداف 2028 است و در حال حاضر نیز از برنامه مان پیش هستیم اما راضی به شرایط موجود نیستیم. کشتی گیران ما یک ایراد بزرگ دارند و آن هم مفت بازی است! کشتی گیر آمریکا مفت بازی نمی کند. باید این مشکل بزرگ را در رده نونهالان و نوجوانان حل کنیم. اگر حل شود، خیلی جلو می افتیم. ما محکوم هستیم در تمام زمینه ها از جمله کشتی قوی باشیم. 

 *به نظرتان آزاد و فرنگی ایران در مباحث فنی شرایط برابری دارند؟ 
-فکر می کنم فرنگی جلوتر از آزاد است. ما در فرنگی تیم اول جهان هستیم ولی هنوز راضی نیستم. در همین مسابقات جهانی 2022 اگر محسن نژاد مسابقه ای که در آن با چند امتیاز جلو بود را نمی باخت، قهرمان جهان می شدیم. تیم دوم کشتی فرنگی در جام جهانی تمام تیم های خوب جهان را برده است. خیلی خوب رشد کرده ایم ولی به تک تک اعضای تیم ملی هم گفته ام باید خیلی جلوتر از این باشیم، ایده ال ما این است که در هر 10 وزن رقابت های جهانی صاحب مدال شویم. شرایط آزاد هم باید به همین شکل باشد، چرا در آزاد در 10 وزن نباید صاحب 10 مدال شویم؟ والله آزاد و فرنگی ما ظرفیت کسب 20 مدال جهانی را دارند. مربیان و ورزشکاران باید قبول کنند که خیلی خوب هستیم. این حرف را علیرضا دبیری می زند که یک مقدار با ورزش آشنایی دارد. 

*اگر برایتان مقدور است بفرمایید که در زمینه استعدادیابی هم چه اقداماتی صورت گرفته؟ 
-ما سالی دوبار مسابقه کشتی گیران نونهال را برگزار می کنیم، چه در فرنگی و چه در آزاد. در هر وزن 7، 8 ورزشکار 13، 14 ساله را دعوت می کنیم و ماهی 10 روز میزبان آنها در کمپ تیم های ملی هستیم. علاوه بر ورزشکاران، مربیان سازنده نیز دعوت می شوند و در طول اردوها بهترین امکانات از ورزش و تفریحات گرفته تا سینما و استخر رفتن در اختیار نونهالان قرار می گیرد. به تک تک ورزشکاران و مربیان البسه ورزشی داده می شود، نونهالان ما روی تخت هایی می خوابند که حسن یزدانی و کامران قاسمپور خوابیده اند. هر کدام شان وقتی به شهرهای خودشان برمی گردند سفیران کشتی می شوند. فدراسیون فعالیت نونهالان را رصد می کند و می بیند وقتی آنها به شهرهای خودشان برمی گردند چند پله از هم رده ای های خود پیش افتاده اند. استعدادیابی خیلی برای ما مهم است، هزینه های این کار سرسام آور است. نزدیک به 10 روز نزدیک به 250 ورزشکار مهمان ما هستند ولی می گوییم عیبی ندارد، آنها آینده های کشتی ایران هستند و باید مورد توجه قرار گیرند. 

*سال آینده کشتی ایران دو رویداد مهم پیش رو دارد، یکی مسابقات قهرمانی جهان و دیگری بازیهای آسیایی هانگژو. پیش بینی شما از نتایج تیم ملی در آن مسابقات چیست؟ 
-فدراسیون برای این مسابقات که به فاصله یک هفته برگزار می شود اولویت بندی دارد. اولویت اول ما مسابقات قهرمانی جهان است زیرا سهمیه المپیک 2024 در این رقابت ها مشخص می شود. اگر در رقابت های قهرمانی جهان سهمیه المپیک را کسب نکنیم، کارمان خیلی سخت می شود. با مسئولان کمیته ملی المپیک هم در این باره صحبت کردیم، آنها هم نظرمان را تایید کردند، ولی همه اینها دلیلی بر بی اهمیتی بازیهای آسیایی نیست. اتفاقا با کادرفنی هم که صحبت کردم تمام جوانب را برای این مسابقات در نظر گرفتیم. شاید دو تیم کاملا متفاوت در مسابقات قهرمانی جهان و بازیهای آسیایی داشته باشیم و شاید هم از یک یا چند ورزشکار در هر دو رویداد استفاده کردیم. تلاش می کنیم با توجه به شرایط بهترین تصمیم را اتخاذ کنیم. 

 *در خصوص کشتی فرنگی؛ آیا با رفتن محمد بنا خللی در برنامه هایتان پیش نیامد؟ 
-نکته اول اینکه خیلی دوست داشتیم بنا بماند اما خود ایشان گفتند خسته شده اند و نمی توانند ادامه دهند. نکته دوم انکه محمد بنا، حسن رنگرز را برای سرمربیگری تیم ملی پیشنهاد داد. البته من و سوریان هم موافق بودیم. هر سه ما روی رنگرز اتفاق نظر داشتیم. انصافا حسن رنگرز هم انسانی است که زندگی اش را وقف تیم ملی می کند. برای کارش وقت می گذارد و در تمام 12 روزی که در اردو حضور دارد، صبح تا شب کار می کند. او بدنسازی و زندگی بیرون ورزشکاران را زیر نظر دارد. خیلی از حسن رنگرز راضی هستیم زیرا تیمش نظم دارد و می داند که می خواهد چکار کند. فراموش نکنیم که رنگرز خودش قهرمان جهان بوده، درس خوانده است و تجربه مدیریتی هم دارد. همه اینها باعث شده در کارش موفق باشد. 

*سوال آخر ما دراین بخش درباره کشتی تهران است، اتفاقات انتخابات نشان داد شما برای کشتی پایتخت هم برنامه داشتید؛ دوست داریم در این باره نیز کمی صحبت کنید.
- همیشه گفته ام اگر می خواهیم کشتی ایران تکان بخورد، باید کشتی تهران را متحول کنیم. نگاه بسیاری از استان ها به پایتخت است. در شورا که بودیم اتوبوس های BRT را آوردیم، به یکباره کل کشور سراغ آن رفتند. مترو را شروع کردیم، سایر استان ها هم به سمت مترو رفتند. هر کاری که در تهران شروع شود، به احتمال زیاد دیگران نیز تبعیت می کنند. در کشتی نیز شرایط به همین شکل است، اینجا خوب کار کنیم کشتی ایران تکان می خورد. به خاطر همین ما بازسازی سالن شهدای هفتم تیر را شروع کردیم. 8 باب مغازه زیر سالن درآوردیم و بر اساس تفاهم نامه ای که به امضای شهرداری تهران رسید، آن را به هیات کشتی تهران واگذار کردیم تا درآمدی پایدار برای کشتی استان باشد. اینکه فکر کنید همین امروز کشتی تهران متحول شود، این گونه نیست اما از یکی، دو سال دیگر متوجه تغییرات و تحولات می شوید. موضوع بعدی اینکه برای کشتی تهران من رئیس دفتر خودم را به انتخابات فرستادم. قاسم علی عسگری دست راستم در فدراسیون بود اما آنقدر شرایط تهران برایم مهم بود که از ایشان خواستم قبول مسئولیت کند. علی عسگری متولد تهران است، خودش کشتی گیر بوده و مهمتر از همه اینکه با همه مربیان تهران ارتباط حسنه دارد. با اکبر فلاح، محمد بنا، علیرضا رضایی رفاقت دارد و از ظرفیت های فدراسیون هم استفاده می کند. 

 *بخش پایانی مصاحبه؛ ما بیشتر درباره خود دبیر می پرسیم؛ خیلی ها دوست دارند بدانند بالاخره روابط شما با مسئولان ورزش چه زمانی خوب می شود.
- من با مسئولان ورزش مشکل ندارم که بخواهم خوب شوم. ببینید جریانی در وزارت ورزش وجود دارد که مقابل کشتی گارد می گیرد؛ من با آن جریان مشکل دارم نه افراد. آنها یکی ، یکی خودشان را نشان می دهند اما یادشان رفته که کشتی برای علیرضا دبیر نیست، برای مردم و وزارت ورزش است. 

*ریشه مشکلات این جریانی که از آن نام می برید، با کشتی چیست؟ 
-دوست ندارند موفقیت های کشتی را ببینند، از اینکه 82 درصد از مدال های ورزش ایران برای کشتی است ناراحت هستند. در صورتی که این موفقیت های برای مملکت است. کشتی مثل نفت و خلیج فارس است، متعلق به ایران است. عوض اینکه کمک کنند پیشرفت کشتی بیشتر شود، تلاش می کنند این رشته را نگه دارند تا بقیه به آن برسند! یادشان رفته که کشتی ورزش ملی ماست. فدراسیون کشتی زیر مجموعه وزارت ورزش است اما کشتی از ورزش ایران بزرگتر است. من با این جریان مشکل دارم وگرنه مخلص همه هم هستم. این جریان باید از ورزش جمع شود، زیرا خیلی ها را از کشتی فراری داده است. 

*گسترش فضای کشتی در مجموعه ورزشی آزادی تا کجا ادامه دارد؟ 
-جهاد ادامه دارد (با خنده)

 *گفته می شود علیرضا دبیر خسته شده و نمی خواهد رئیس فدراسیون بماند و از حالا هم نصیرزاده (رئیس فدراسیون بدنسازی) را به عنوان آلترناتیو خود انتخاب کرده، این شنیده ها را تایید می کنید؟ -درست نیست ولی همین حالا که با شما صحبت می کنم محکم ایستاده ام که در انتخابات شرکت نکنم. 

*چرا، خسته شدید؟ 
من اصلا خسته نمی شوم. اعتقاد دارم کار که برای خدا باشد، خستگی ندارد. از اینکه می بینم یکسری تو کار کشتی می گذارند ناراحت می شوم. من یک جاهایی با اینها برخورد می کنم اما بعدا خیلی ناراحت می شوم. برخی افراد خیلی زود مرا به آخرین مرحله می رسانند اما من سیاسی رفتار نمی کنم و از راه های دیگر برای زدن آنها استفاده نمی کنم. تو روی این افراد سکوت نمی کنم تا در پشت سر، علیه شان کار کنم. هرکجا که احساس کنم کار غلطی انجام می دهند، شفاف و صریح اعلام می کنم. 

 *واقعا در خلوت خودتان از برخی رفتارهایی که انجام می دهید یا حرف هایی که می زنید ناراحت می شوید؟ 
-واقعا ناراحت می شوم ولی به خداوندی خدا برای نفسم نیست. من صدای کشتی هستم و برای این رشته ورزشی همه کار می کنم. *اگر پیشنهاد حضور در وزارت ورزش به علیرضا دبیر بشود، از کشتی می رود؟ ان شا الله هیچ وقت نمی شود. 

*اگر شد؟
- من اصلا به این موضوع فکر نمی کنم. تمام فکر و ذکر من در کشتی است و به فردا هم فکر نمی کنم. شکل کاری من اینجوری است که مسئولیتی را که برعهده دارم به نحو احسن انجام دهم. به جان بچه هایم صادقانه گفتم چون اگر به فکر این موارد بودم با خیلی از افراد در ورزش دعوا نمی کردم. 

 *علیرضا دبیر خودش را مدیر موفق ورزشی می داند؟ 
-خیر.

 *ولی خیلی ها در ورزش یا بیرون ورزش شما را موفق ترین مدیر ورزشی می دانند. 
-به خدا اصلا به این موارد فکر نمی کنم. همه کارهایی که کرده ام وظیفه ام بوده زیرا اعتقاد دارم باید آن دنیا برای تک تک کارهایمان جواب بدهیم.

 * اگر هر فدراسیونی مدیری مثل علیرضا دبیر داشت، الان وضع ورزش چگونه بود؟ 
-نگوییم علیرضا دبیر، بگوییم مسئول ما فکر کند فردا زنده نیست و دنبال رفتن به جای بالاتر نباشد، ورزش یا بهتر بگویم مملکت خیلی آبادتر از امروز بود. ما قبل از خدا باید به شهدا جواب پس بدهیم. من خیلی از آن دنیا می ترسم، احساس می کنم خودم نمی توانم جواب کارهایم را بدهم. برخی اوقات تصور می کنم تمام این کارها برای نفسم است، دعا کنید این گونه نباشد چون اگر باشد باخته‌ام. 

*و سوال آخر، حمید سوریان به فدراسیون برمی گردد؟ 
-حمید سوریان شب تا صبح با من است. رفتنی نبوده که بخواهد برگردد، او همیشه با من است. سوریان برادر کوچکتر من است و هیچ وقت شما دبیر و سوریان را از هم جدا نمی بینید.  

                                                                                                                  *محمود محمدی
برچسب ها: علیرضا دبیر ، کشتی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
0
0
علیرضا دبیر دلسوز ایران
دلسوز ورزش
دلسوز کشتی
درجه یک
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها