PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 08 2024
کد خبر: ۷۹۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
گفت و گوی نوروزی کیهان ورزشی با آقای گل لیگ برتر فوتسال ایران
کیهان ورزشی-

کیهان ورزشی-

مهدی جاوید، یکی از بهترین بازیکنان فوتسال ایران، متولد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۶۶ در شهر مشهد و محله رسالت است. جاوید متاهل است و یک فرزند ۲ ساله به نام آرنیک دارد. او سال ۱۴۰۱ را در تیم مس سونگون ورزقان عضویت داشت و به همراه این تیم قهرمانی لیگ برتر فوتسال و آقای گلی این رقابت ها را کسب کرد. مهدی جاوید تا کنون ۵ بار عنوان آقای گلی لیگ برتر را به نام خود ثبت کرده است. او ۲بار بهترین گلزن بازی‌های داخل سالن آسیا و یک بار آقای گل جام باشگاه‌های آسیا شده است و در رده ملی نیز ۵ بار عنوان قهرمانی را کسب کرده است. همین امر باعث شد تا به سراغ مهدی جاوید برویم و با وی گفت و گویی داشته باشیم. متن گفت و گو در ادامه آمده است: 

 شروع ورزش حرفه ای
  در کودکی عاشق فوتبال بودم و به همراه دوستانم در زمین های خاکی بازی می کردم و تا سنین نوجوانی و جوانی نیز در لیگ مشهد به این رشته می پرداختم. در ۱۸ سالگی، آقای بی‌غم با بنده تماس گرفتند و از من خواستند تا در تمرینات تیم امید علم و ادب مشهد شرکت کنم. در آن زمان تیم علم و ادب در لیگ بزرگسالان فوتسال کشور حضور داشت. در تمرین علم ادب حاضر شدم و و آقای شمس نیز برای مشاهده تمرینات تیم جوانان آنجا بودند. آقای شمس بعد از تمرین سراغ بنده آمدند و از من خواستند تا در تمرینات تیم بزرگسالان علم و ادب شرکت کنم. این اتفاق باعث شد تا پای من به رشته فوتسال باز شد. تا ۴ ماه اول که از فوتبال به فوتسال کوچ کردم، خیلی سخت گذشت تا خودم را با شرایط این رشته وفق دهم و با توجه به ابعاد زمین و فشاری که روی بازیکن است، اندکی زمان برد تا با فضا و جو فوتسال آشنا شوم. 

 تصمیم نهایی 
 در فوتبال بازیکن موفقی بودم و در سنین جوانی نیز پیشنهادات خوبی هم از چند تیم داشتم اما هم آن زمان هم الان، به شهرت یا پول آنچنانی فکر نمی‌کردم و به هیچ عنوان این مسائل اولویت زندگی‌ام نبود. در فوتبال مبلغ قرارداد خیلی بالاتر از فوتسال است اما از همان زمان که وارد فوتسال شدم از این موضوع رضایت کامل داشتم و طی این سال ها اتفاقات تلخ و شیرین هم برایم افتاد اما اتفاقات شیرین در این رشته بیشتر برایم رخ داد و خدا را شکر می کنم که در فوتسال توپ می زنم. اگر باز هم به آن زمان برگردم، تصمیم نهایی‌ام همین فوتسال است.

 یک سال با مس
  لیگ امسال نسبت با سال‌های گذشته فرق خاصی نداشت اما شاهد سطح کیفی بالایی در این رقابت ها بودیم. نقطه ضعف این دو سال اخیر لیگ برتر فوتسال، عدم حضور تماشاگران بود که همین امر جذابیت بازی ها را کاهش می‌داد آن هم در رشته‌ای که علاقه مند زیادی دارد و همیشه با حضورشان در سالن‌های فوتسال شور و حرارت خاصی به بازی‌ها می دهند. تمرینات آماده‌سازی پیش فصل را با تعاد کمی از بازیکنان آغاز کردیم. با این حال ناامید نبودم زیرا صرف حضورم در یک تیم کسب عنوان قهرمانی نیست. زمانی هم که با مس قرارداد بستم، مدعی اصلی قهرمانی گیتی پسند بود اما شرایط تیم طوری بود که تک تک بازیکنان در هر مسابقه از جان مایه گذاشتند و حتی در اواسط فصل دو بازیکن دیگرمان نیزمصدوم شدند و کار برایمان سخت‌تر شد. با این حال تمام تلاشمان را کردیم با حفظ روحیه مثبت و همدلی بازیکنان و کادر فنی توانستیم قهرمان لیگ برتر فوتسال شویم. در کل امسال برای خودم سال بسیار خوبی بود. به غیر از ۳ بازی، مابقی بازی‌ها را با برد پشت سر گذاشتیم و خیلی از رکوردهای فوتسال را نیز جابه‌جا کردیم. 

 رقابت مس و گیتی پسند 
 در اکثر رشته‌ها به خصوص سطح اول فوتبال دنیا تنها یک سری از تیم ها هستند که عنوان قهرمانی را از آن خود می کنند. برای مثال، در آلمان، بایرن مونیخ در اکثر سال‌ها قهرمان بوندسلیگا می شود یا در فرانسه، پاری سن ژرمن با اختلاف بر سکوی قهرمانی می‌ایستد. یک قانون در فوتبال و فوتسال حاکم است که در اکثر مواقع، تیم هایی که از نظر مالی تامین هستند، قهرمانی را به دست می آورند چون بازیکنان با کیفیت‌تری را می توانند جذب کنند و در نهایت رقابت با این تیم ها سخت می‌شود. همین مسئله در لیگ برتر فوتسال ایران نیز وجود دارد. مس و گیتی پسند با جذب بازیکان خوب کار را برای تیم‌های دیگر دشوار می کنند. در کل تیم هایی که از نظر مالی پتانسیل بالایی دارند دستشان بازتر است ولی من یکی از اتفاقاتی که دوست دارم در فوتسال کشورمان رخ دهد این است که یک تیم به غیر از مس و گیتی پسند با بازیکنان گمنام و جوان قهرمان لیگ شود زیرا باعث قشنگتر و جذاب‌تر شدن لیگ می‌شود. 

 انحلال تیم‌ها در فوتسال
  انحلال تیم‌ها اتفاقی است که هر سال در فوتسال کشورمان رخ می دهد. برای مثال، تیم تاسیسات دریایی که هم قهرمانی لیگ و هم قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد، به یکباره از تیمداری دست می‌کشد. این موضوع به مدیریت درست در تیمداری برمی‌گردد. در مس و گیتی پسند شاهد مدیریت قوی هستیم و چند سالی است که این دو تیم در فوتسال حضور دارند و اکثر اوقات هم در بالای جدول برای کسب عنوان قهرمانی رقابت می کنند. اگر امثال این تیم‌ها با مدیریتی درست در لیگ حضور داشته باشند، بدون شک سطح فوتسال‌مان بالاتر می رود. البته الان این اتفاق (انحلال تیم‌ها) نسبت به سال‌های گذشته کمتر می‌افتد. این اتفاقات ناخوشایند، زیبایی‌های این رشته و ورزش ما را کاهش می‌دهد. در کل باید بگویم که ورزش در کشور ما به صورت اصولی انجام نمی شود برای رفع این مشکل باید برنامه ریزی درست داشت و از اشخاص کاربلد استفاده کرد. 

 بازی در مشهد
  تیم های مثل فرش‌آرای مشهد بیشتر به دنبال جوان‌گرایی هستند و به خاطر شرایط بد اقتصادی که دارند نمی‌توانند یک تیم مدعی را آماده حضور در لیگ برتر کنند. من سال های گذشته برای تیم های مشهدی بازی کردم الان نیز خیلی علاقه دارم که این اتفاق بیفتد اما در حال حاضر فکر نمی‌کنم شرایط حضور بنده در تیم های مشهدی مهیا باشد. 

 لژیونر شدن 
 در مقطع کوتاهی لژیونر بودم و این خواسته خودم است که در ایران بازی کنم. اگر می‌خواستم لژیونر باشم الان حدود ۷،۸ سالی می‌شد که در تیم های خوب فوتسال دنیا بازی می کردم. چندین سال از تیم های مطرح اسپانیا پیشنهاد داشتم و چند تیم دیگر از کشورهای صاحب سبک در فوتسال نیز به من پیشنهاد دادند اما باز هم می گویم که علاقه‌ای به بازی در خارج از ایران نداشتم. لیگ ما از نظر امکاناتی مشکلات زیادی دارد اما از نظر فنی جزو لیگ‌های خوب به حساب می‌آید و در بین چند لیگ مطرح دنیا قرار دارد و همین شرایط فنی باعث شد تا برای تیم های ایرانی توپ بزنم. 

 افتخارآفرینی در جام جهانی 
 جام جهانی ۲۰۱۶ با تیم های اسپانیا، مراکش و آذربایجان همگروه بودیم. در این مرحله عملکردمان خوب نبود و مقابل اسپانیا شکست خوردیم و برابر آذربایجان تن به تساوی دادیم و مراکش را بردیم و به سختی و به عنوان تیم سوم از گروه‌مان صعود کردیم. به نظرم همه چیز از بازی با برزیل شروع شد. در مرحله یک هشتم توانستیم برزیل را از پیش رو برداریم و به خودباوری رسیدیم و انرژی مثبت خوبی بین بازیکنان به وجود آمد و همین امر باعث شد تا در حین مسابقات نیز از نظر فنی پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم. تلاش و همدلی بازیکنان باعث شد تا عنوان سومی جام جهانی را به دست بیاوریم که خیلی هم ارزشمند بود. این عنوان مهم برای هیچ رشته تیمی در ایران اتفاق نیفتاده بود و کسب مقام سوم جام جهانی حادثه ویژه‌ای برای‌مان بود که در جام جهانی بعدی می‌خواستیم این مهم را تکرار کنیم اما مشکلات زیادی پیش رویمان قرار داشت که مانع این امر شد. 

 تغییر در تیم ملی با تفکرات جدید 
 تغییرات در تیم ملی فوتسال و جوانگرایی توسط آقای شمسایی تا حدودی به تیم ملی آسیب رساند. ما می توانستیم قهرمان جام ملت‌ها شویم اما اینگونه نشد. در حال حاضر مسئولیت تیم ملی با آقای شمسایی است و ایشان باید پاسخگو باشند. با وجود از دست دادن جام ملت‌ها، آقای شمسایی گفتند که هدفشان جام جهانی ۲۰۲۴ است و تیم را برای آن موقع آماده می کند. به نظرم تا آن زمان باید به او فرصت داد و از آقای شمسایی و دستیارانش حمایت کرد تا در آینده ببینیم چه نتایجی را برای تیم ملی رقم خواهد خورد. 

 عدم حضور در تیم ملی
  آقای شمسایی قبل از مسابقات جام ملت های آسیا با بنده صحبت کردند اما خودم دیگر علاقه به حضور در تیم ملی نداشتم. می‌خواهم تمام تمرکزم را برای تیم باشگاهی‌ام بگذارم و در رده باشگاهی افتخار آفرینی کنم. به نظرم بازیکنان زیادی در فوتسال ما هستند که می توانند در تیم ملی حضور داشته باشند و به این تیم کمک کنند اما در کل تصمیم نهایی را آقای شمسایی می‌گیرد باز هم تاکید می کنم که فعلا باید از او حمایت کرد تا ببینیم تفکرات و ایده‌هایی که در تیم ملی پیاده می‌‌شود انتهای خوب و مثبتی خواهد داشت یا خیر؟

   یوونتوس و پاس 
 همانطور که تماشاگران متعصب استقلال و پرسپولیس تیمشان را دوست دارند، من هم زمانی که تیم پاس در تهران بود، با دل و جان عاشقش بودم و بعد از انتقالش به همدان و افت شدیدی که این تیم داشت، عشق و علاقه من هم نسبت به این تیم از بین رفت و در واقع الان به هیچ تیم ایرانی علاقه ندارم ولی در بین تیم های خارجی یوونتوس را دوست دارم.

 الگو 
 شخص خاصی را در زندگی الگوی خودم قرار ندادم. از همان کودکی به دنبال نکات مثبت اشخاص بودم تا از آن‌ها در طول زندگی‌ام استفاده کنم. اما در فوتبال همیشه از سبک بازی آقای جواد نکونام خوشم می‌آمد. همچین از آقای رسول خطیبی که الان هم مدیرعامل تیم مس سونگون هستند و در گلزنی موفق بودند الگوبرداری می‌کردم. در بین بازیکنان خارجی نیز از دل‌پیرو که کاپیتان یوونتوس هم بود خوشم می‌آمد و اگر به بنده بگویند که یک روز کامل را با یک شخصیت مطرح بگذرانم، آن شخص دل‌پیرو است.

 واکنش مردم 
 بعد از مسابقات جام جهانی ۲۰۱۶ که عنوان سومی را از آن خود کردیم، جامعه بیشتر ما را شناخت. عملکرد خوبمان با تیم ملی باعث شد تا بیشتر دیده شویم بازخوردش برای تک تک بازیکنان ملی‌پوش مثبت بود. بسیاری از مردم از ما به خاطر کسب این عنوان تشکر می کردند که این واقعا برایم لذت‌بخش است. تیم ملی که بعد مالی برایمان نداشت و ما برای شاد کردن دل هموطنان‌مان تلاش کردیم و راضی کردن مردم به ما انگیزه می داد. به غیر از جام جهانی ۲۰۲۱ که عملکرد ضعیفی داشتیم، در سایر تورنمنت‌ها خوب بودیم و به نظرم مردم نیز از عملکردمان راضی بوند.

 دوست ورزشی
  دوست ورزشی زیاد دارم اما رابطه خانوادگی با کسی ندارم. 

 اوقات فراغت 
 موقع مسابقات که تمام وقتمان در تمرینات و بازی‌ها می‌گذرد و زمانی برای اوقات فراغت ندارم اما در فصل استراحت بیشتر خودم را با خواندن کتاب و دیدن فیلم سرگرم می‌کنم، البته الان با وجود فرزند کوچک دیگر این کارها را هم نمی توانم انجام دهم و بیشتر اوقاتم را در حال بازی کردن با فرزندم هستم. 

 خاطره خوب 
 بهترین خاطره ورزشی‌ام با تیم ملی فوتسال در جام جهانی ۲۰۱۶ کلمبیا رقم خورد. بعد از صعودمان به یک هشتم و قبل از رویارویی با برزیل، فیفا بلیت برگشت ما را آماده کرده بود و از نظر آن‌ها برزیل به راحتی ایران را شکست می‌دهد و همین امر به بازیکنان انگیزه زیادی داد و توانستیم برزیل را پشت سر بگذاریم. این نیتجه به همه ثابت کرد که نتایج فوتسال و فوتبال قابل پیش‌بینی نیستند که حتی ما تا پای صعود به فینال نیز پیش رفتیم که متاسفانه این مهم اتفاق نیفتاد.

 راز موفقیت 
 همیشه دو مسئله در زندگی‌ برایم مهم بود. اول اینکه در فوتسال استعداد داشتم و توانستم از این استعداد نهایت استفاده را ببرم.افرادی بودند که خیلی مواقع تلاششان از من بیشتر بود و سختی‌های زیادی را متحمل شدند اما به نظرم، استعدادی که داشتم، راه را برایم هموار کرد. مسئله دوم اینکه در انتخاب دوستانم دقت زیادی داشتم. کسانی را انتخاب کردم که هم از نظر شخصیتی و هم از نظر فنی در جایگاهی بودند که در زندگی و ورزش به من کمک کردند. 

 حاشیه 
 حاشیه برای همه هست. در کار نمی‌توان بی حاشیه بود. تمام بازیکنان، خواسته یا ناخواسته وارد حاشیه می شوند. اما من سعی کردم که زندگی‌ام را مدیریت کنم و انژی‌ام را برای خیلی از مسائل پوچ هدر ندهم و زود به این نتیجه رسیدم که جواب خیلی‌ها را نباید با زبان داد و توانستم با عملکردم جوابشان را بدهم. توصیه بنده به جوانانی که وارد فوتسال می‌شوند هم این است که با عملکردشان، خودشان را به همه ثابت کنند تا در ادامه راهشان موفق شوند. 

 حرف آخر
  از کیهان ورزشی ممنونم که این فرصت را در اختیار بنده قرار داد. برای شما و همکارانتان و همچنین مردم عزیز کشورمان که همیشه حامی ما بودند آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم سال خوب و با برکتی برای همه باشد.      

                                                                                                                     *اشکان هوشمند
برچسب ها: مهدی جاوید ، فوتسال
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار