PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۷۹۹۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
بار دیگر ایران و جام ملت های آسیا
این

با برگزاری مراسم قرعه کشی مسابقات فوتبال جام ملت های آسیا و مشخص شدن حریفان ایران در این رقابت ها فصلی تازه برای تیم ملی آغاز شد. تیمی که روزگاری با سه فتح پی در پی این جام دست نیافتنی نشان می داد از سال 1976 تاکنون دستش به این جام نرسیده تا حسرت را بر دل هوادارانش بگذارد.
وقتی تیم ملی فوتبال ایران در سال 1976 با ضربه کاشته علی پروین که به تور دروازه کویت نشست سومین قهرمانی اش را تجربه کرد کمتر کسی باور می کرد که فتح مجدد این جام این همه سخت و گاهی ناممکن باشد. پس از حوادث تلخ در جام ملت ها در کویت همزمان با آغاز جنگ تحمیلی؛ در سال 1363 در مسابقات سنگاپور ایران فاصله چندانی با قهرمانی نداشت که با یک گل به خودی دردقیقه پایانی شرایط کاملا عوض شد.
از آن تاریخ به بعد هربار اتفاقاتی عجیب باعث شد حتی در اوج شایستگی "طلسم" عدم دستیابی به این جام پابرجا بماند. حتی وقتی عربستان و کره جنوبی را در مرحله مقدماتی گلباران کردیم سربزنگاه کم آوردیم و قهرمانی از کف رفت. گل های لحظه پایانی در مسابقاتی مثل دوره میزبانی لبنان شرایط را هر روز سخت تر و سخت تر کرد.
امروز اما شرایط کاملا با دهه های گذشته متفاوت است. رقبای تا بن دندان مسلح برایمان خط و نشان می کشند و ما با وجود بازیکنانی که برخی از آنها در اروپا بازی می کنند تضمینی برای قهرمانی نداریم. اگر چه برخی کشورها حضور در این جام را زمینه ای برای موفقیت در جام جهانی معرفی می کنند اما با سرمایه گذاری ویژه و انگیزه فراوان در هنگام مسابقات لحظه ای پا پس نمی کشند و حریفی سرسخت هستند.
موفقیت نسبی ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و حتی عربستان در جام جهانی قطر، زنگ خطر را برای فوتبال ایران نسبت به گذشته باصداتر کرده است. جدای از این تیم ها و قطر که میزبان و مدافع عنوان قهرمانی است حتی تیم های "سید" دوم بازنده قطعی نیستند. صعود تیم ایران از دور نخست بسیار محتمل است اما حتی در این دور نمی توان رقبا را ساده فرض کرد. با گذر از این مرحله آزمون جدی تیم ملی آغاز می شود و در مرحله حذفی جدال های مرگ و زندگی آغاز خواهد شد.
تیم ملی فوتبال علاوه بر جدال سخت در جام ملت ها باید ماموریت آماده سازی برای جام جهانی را هم مدنظر داشته باشد. چه سرنوشتی پیش روی فوتبال ما رقم خواهد خورد؟ کارشناسان امر در این باره نظرات خود را اعلام کرده اند که با هم آن را مرور می کنیم.
*بهمن اسدی
باید به مربی ایرانی اعتماد کنند
*ابراهیم قاسمپور
در خصوص قرعه کشی صورت گرفته به نظرم نه تنها برای ایران بلکه برای همه تیم های سطح اول کار دشواری پیش رو نخواهد بود. استرالیا، عربستان، ژاپن ، کره جنوبی و... راه دشواری برای عبور از مرحله اول ندارند. در گروه ما امارات سخت ترین حریف است که این تیم هم روزگار خوبی ندارد و حتی در حد گذشته خود هم نیست. کار سختی پیش رو نداریم اما مرحله به مرحله کارمان سخت تر خواهد شد که البته امری طبیعی است.
اما همه می دانیم که هیچ حریف آسانی وجود ندارد و باید از همان ابتدا جدی باشیم. فرق ما با رقبای جدی این است که آنها خوب تدارک می بینند و خود را خوب آماده می کنند و ما متاسفانه در این خصوص دقت لازم را نداریم و به خوبی حمایت نمی شویم. امکانات خوبی هم نداریم. تاریخ نشان می دهد که ما غالبا کج دار و مریز وارد چنین رقابت هایی می شویم. اردوهای نا منظم بازی های تدارکاتی نه چندان خوب دردسر دائمی فوتبال ماست.
شاید تنها نگرانی ما همین باشد وگرنه از نظر قدرت و توانایی بازیکنان نه تنها از حریفان عقب نیستیم بلکه به شدت از آنها جلوتر هم هستیم. ضریب هوشی و خلاقیت بازیکنان ما بسیار بالاست و اگر از رقبا بهتر نباشیم قطعا بدتر هم نیستیم. با چاشنی تعصب ما شرایطمان بهتر هم می شود. البته در این بین بحث حوادث و اتفاقات پیش بینی نشده هم مطرح است که می تواند به شکل مثبت و یا منفی بروز کند. امیدواریم این اتفاقات به سود ما رقم بخورد.
فوتبال آسیا چندان قوی نیست اما به نظرم در حال رشد است. با بالا رفتن تعداد تیم ها در جام ملت ها به نظر می رسد شاهد فاصله بین برخی کشورها باشیم. برخی کشورهای آسیایی به دلیل فقر موجود امکان رشد فوتبالی ندارند. این درد بزرگ فوتبال قاره کهن است.
وقتی در کمیته فنی بودم بر اساس مشکلات موجود از لحاظ مالی و پرداخت حقوق توصیه ما استفاده از مربیان داخلی بود. بعد از جام جهانی به نظر می رسد به دلیل فشارهای موجود مسئولان به این نتیجه رسیدند. این بهترین کار ممکن بود. مثل گذشته من معتقدم در کنار سرمربی ایرانی می توان از کمک مربی خارجی با دانش هم بهره ببریم تا از این لحاظ هم دچار مشکل خاص نشویم. باید دید به قلعه نویی هم زمان خواهند داد یا نه!
فرصت ها را از دست ندهیم
*حسین فرکی
اولین نکته ای که باید به آن اشاره کرد این که خوشحالیم تیم ملی فوتبال کشورمان این فرصت را دارد تا در بالاترین سطح مسابقات در قاره آسیا به عنوان یک مدعی جدی پا به میدان بگذارد. دیماه امسال ما در رویدادی مهم حاضر خواهیم بود. بر اساس ضرب المثل "از کوزه همان برون تراود که در اوست" ما در قطر بر اساس داشته هایمان نتیجه خواهیم گرفت.
فوتبال ما در مقایسه با کشورهای سطح اول آسیا در بخش زیرساخت ها دچار مشکلات جدی است.از لحاظ برنامه و نظم هم اشکالات فراوانی داریم. اما فوتبال ما همیشه در یک بخش از حریفان آسیایی پیشتر است. استعدادهای خوبی که اغلب خودرو هم هستند، همیشه نقطه اتکای ما بوده اند. مثل مهدی طارمی که امروز در بالاترین سطح فوتبال دنیا باعث افتخار کشورمان است و البته برخی بازیکنان دیگر که توانایی بالایی دارند.
امروز هم امید ما همین قدرت و استعداد بازیکنان است. ما در جام جهانی هم می توانستیم موفق باشیم که برخی از مسایل پیش آمده اجازه این کار را نداد. ما باید دو موضوع مهم را در این باره مدنظر داشته باشیم. مسابقاتی در پیش داریم که قابل پیش بینی نیست. به همان اندازه که امید موفقیت داریم به همان اندازه هم باید باور کنیم که امکان عدم نتیجه گیری وجود دارد. قرعه خوبی نصیب ما شده است اما در مرحله حذفی کار اصلی ما آغاز خواهد شد.
اولویت نخست ما باید استفاده بهینه از فرصت پیش رو باشد. فدراسیون و کادر فنی باید از همین امروز کار را آغاز کنند تا به آمادگی لازم برسیم. بازی های تدارکاتی خوب و اردوهای موثر باید در نظر گرفته شود. در بخش دوم باید برای آینده هم برنامه داشته باشیم. یادمان نرود که زندگی بعد از جام ملت ها ادامه دارد و تیم ها برای آینده دورتر هم باید برنامه ریزی کنند. تیم ما باید آماده تغییر نسل باشد. باید مقدمات این کار فراهم آید.
جام ملت ها می تواند آغازی برای این تغییرات قطعی باشد. همه دوست داریم با مربی ایرانی نتیجه بگیریم و با حضور او روی نیمکت به موفقیت برسیم. در گذشته مربیان ایرانی که به آنها اعتماد می شد تعداد قابل توجهی بودند. به نظرم امروز از این لحاظ دچار مشکل جدی هستیم. خوشبختانه امیر قلعه نویی تجربه خوبی دارد اما پس از او به نظرم تعداد کمی از این اعتماد برخودارند. باید به مربیان ایرانی بیشتر اعتماد کنند.
دیگر هیچ تیمی زنگ تفریح نیست
*محمود حقیقیان
در خصوص قرعه کشی آنچه باید مدنظر باشد این که برای تیمی که دنبال قهرمانی است قرعه نباید خیلی مهم باشد. برای ما که ادعای عبور از آسیا را داریم نباید موضوع قرعه خیلی مهم باشد. باید همه رقبا را جدی فرض کنیم و دنبال پیروزی بر آنها باشیم. وقتی در جام جهانی دنبال صعود بودیم حتما باید در سطح آسیا در اندیشه حضور در جمع سه چهار تیم مدعی قهرمانی باشیم. قطعا قرعه کشی در موفقیت ها نقش دارد به ویژه در مراحل نخست که توان کمتری از یک تیم گرفته خواهد شد. اما نباید خیلی آن را مهم دانست.
حریفان ما قطعا مثل گذشته نیستند. روزگاری برخی تیم ها برای ما زنگ تفریح بودند اما شرایط خیلی عوض شده است. بسیاری از کشورها با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب حریفان قدری شده اند. ما روزی قطر را به راحتی در کشور خودش می بردیم اما امروز در تهران هم به سادگی امکان پیروزی بر این تیم را نداریم. البته حکایت برخی کشورها جداست، کشورهایی مثل ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و عربستان حتی در جام جهانی خوش درخشیدند و ما قطعا برابر آنها کار آسانی نخواهیم داشت.
از نظر حضور مربی ایرانی معتقدم هر کشوری برای خودش به دنبال اعتبار است. در دوره های گذشته ما از وجود مربیانی مثل آقای مهاجرانی استفاده می کردیم و او با بهره بردن از فرانک اوفارل از دانش فنی مربی خارجی سود می برد. الان هم می توان همین رویه را داشته باشیم. موفقیت با مربی ایرانی افتخار بزرگی است که باید مدنظر باشد. حتی در جام جهانی می توان چنین کاری را انجام داد. برخی کشورها عدم حضور مربی وطنی روی نیمکت را یک اتفاق تلخ می دانند.
فوتبال ایران با یک ضعف بزرگ دیگر روبروست. به دلیل عدم حمایت ما امکان داشتن تیم "ب" به عنوان پشتوانه تیم ملی اصلی را نداریم. ما حتی هنوز اسم مربی تیم امید را نمی دانیم. این ضعف بزرگی است. برای داشتن پشتوانه لازم و تغییر و تحول در نسل های متفاوت باید به فکر باشیم. ما در گذشته دارای تیم "ب" بودیم. تیمی متشکل از چند بازیکن جوان و بازیکنان با تجربه ای که به دلایلی راه به تیم اصلی نداشتند. اگر چنین دیدگاهی بود از روز پایان جام جهانی کار برای دوره بعد آغاز می شد. متولیانی که در راس فوتبال هستند در این قواره نیستند و از بیراهه آمده اند.
با هماهنگی کارها را جلو می بریم
*مهدی محمد نبی
حرکت جدی تیم ملی برای حضور قدرتمند در جام ملت های آسیا آغاز شده است. طبق برنامه، قرعهکشی جام ملتهای آسیا در دوحه قطر برگزار شد. این مراسم با قرعه کشیهای قبلی متفاوت بود و ابتدا کار را با معرفی تیم های "سید" ضعیف آغاز کردند. ایران در گروه سوم با امارات، فلسطین و هنگکنگ قرار دارد. ما در بازی اول به مصاف فلسطین می رویم و در دید ارهای دوم و سوم با هنگکنگ و امارات روبرو خواهیم شد.  
با جمعبندی که با رییس فدراسیون فوتبال داشته ایم، باید با اردوها ؛ تورنمنتهای تدارکاتی و مسابقاتی که در "فیفادی" داریم خودمان را برای جام ملتهای قطر آماده کنیم. در خصوص حضور ایران در قطر در زمان مسابقات خوشبختانه بسیاری از هتلهای قطر از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار هستند که برای اقامت تیم ملی چند گزینه داریم. با سرمربی تیم ملی هم در خصوص حضور در تورنمنت کافا و سایر تورنمنتهای پیشرو تبادل نظر داشته ایم که این بحث ها در حال بررسی است. قطعا بهترین شرایط از لحاظ محل اقامت تیم ملی و زمین تمرین کنار هتل در نظر گرفته خواهد شد.  
در خصوص حضور در مسابقات کافا متاسفانه قرقیزستان تجربه میزبانی از این مسابقات را نداشته و شاید ازبکستان کل مسابقات را برگزار کند. در حال حاضر قرار است که در دور اول بازیهای خود را در قرقیزستان انجام دهیم. طبق پروتکل امضا شده بین فدراسیونهای آسیای میانه تیم ملی باید در مسابقات کافا شرکت کند. اگر از گروه مقدماتی صعود کنیم در مرحله بعد به تیمهای خوبی میخوریم. در کل "کافا" تورنمنت مناسبی خواهد بود و به امید خدا این سفر با شرایطی که مدنظر سرمربی تیم ملی خواهد بود ، انجام خواهد شد.
با برنامه ریزی مناسب و استفاده بهینه از زمان " فیفادی" کار را جلو خواهیم برد.  همچنین ما در ماه مهرهم در تورنمنت اردن حضور خواهیم یافت.   به نظرم تورنمنت اردن نیز تورنمنت بسیار خوبی برای تیم ملی خواهد بود. یکی از راهبردها برای تیم ملی این است که باید با تیمهای سابقهدار از لحاظ فنی و تاریخی بازی تدارکاتی انجام بدهیم. قلعهنویی چنین شجاعتی دارد و بازیکن تیم ملی ما نفراتی هستند که بیشتر آنها در اروپا بازی میکنند. خدا را شکر این شجاعت در تیم ملی است. در جلسه بین مدیران سازمان لیگ با امیر قلعهنویی هم بحث های خوبی مطرح شد تا با هماهنگی لازم کار را پیش ببریم.
لیگ باید مهمترین قسمت تیم ملی باشد
*محمد احمدزاده
از نظر آنچه در قرعه کشی رخ داد فکر میکنم تیم ایران در گروه خوبی قرار گرفت و ما کار سختی در این گروه نداریم. از الان مشخص است که چه تیمهایی از این گروه صعود میکنند. به احتمال فراوان تیم ما همراه با امارات تیمهای صعودکننده از این گروه خواهند بود. به عبارتی حتی اگر ما خودمان هم قرعه را برمیداشتیم به این خوبی در نمیآمد! نه گروهمان و نه ترتیب بازیها سخت نیست. باید از این گروه به راحتی صعود کنیم.
به نظرم استخوانبندی تیم ملی ما باید از لیگ خودمان باشد. اگر بخواهیم واقعبینانه نگاه کنیم باید بگوییم لیگ ما باید مهمترین قسمت تیم ملی باشد. الان مربی تیم ملی به بازیکنان گذشته فکر میکند که در خارج از ایران بازی میکنند. باید دید چه تفکراتی دارند و دنبال چه چیزی میگردند. آیا جام ملتها را به چشم رسیدن به رتبه نگاه میکنند یا میخواهند در فوتبال ملی پوستاندازی کنند. بستگی دارد سرمربی تیم ملی و فدراسیون چه اهدافی دارند. در شرایط فعلی اگر بخواهیم تصمیم معقولی بگیریم فکر میکنم نیاز به پوستاندازی داریم. شروع آن را قلعه نویی میتواند از همین جام ملتها بگذارد.
شما فکر می کنید با قهرمانی در جام ملتها فوتبال ما به کجا میرسد؟ کجا به درد فوتبال ما خواهد خورد؟ جام ملتها باید شروعی باشد و تغییراتی اعمال شود برای مقدماتی جام جهانی. جام ملتها باید نردبانی باشد که تیمی بسازیم برای رویداد جهانی، همه برنامههایمان باید برای جام جهانی باشد چون با کسب مقام در جام ملتها اتفاقی برای فوتبال ما نمیافتد.
تیم ملی یا هر تیمی وقتی وارد تورنمنتی میشود باید از قبل خودش را آماده کند. تیم ملی نیاز به بازیهای تدارکاتی و اردوهای آمادهسازی دارد. آنچه مشخص است مثل سالهای قبل زیاد برای تیم ملی اهمیت قائل نیستند. متاسفانه عادت کرده ایم که بازیهای مقدماتی برایمان بشود بازیهای تدارکاتی!
کمک مربیان ایرانی که به تیم ملی آمدند باید بیشتر کار یاد بگیرند. به نظرم باید بروند اول کار باشگاهی انجام دهند. البته مطهری به جز امسال که سرمربی بود سالها به عنوان دستیار در فوتبال باشگاهی ما کار کرده است و به نظر من انتخاب خوبی بود اما تیموریان و رضایی باید اول در رده باشگاهی کار کنند و خودشان را نشان دهند و بعد به تیم ملی بیایند تا به عنوان دستیار بتوانند کمک کنند.
بازگشت اعتبار از دست رفته!
*محمد نصرتی
در مورد قرعه کشی به نظرم قرعه خوبی برای ایران رقم خورد. هنگ کنگ رقیب سختی نیست، فلسطین هم تیم قدرتمندی نیست. امارات رقیب جدی ما در مرحله اول است که این تیم هم نسبت به گذشته با افت فاحش روبروست. من سه بار سابقه حضور در جام ملت ها را دارم و تقریبا با جو این رقابت ها آشنا شده ام. تا شروع مسابقات ما می توانیم بازی های تدارکاتی خوبی داشته باشیم اما به نظرم سه بازی اول ما در این تورنمنت به مثابه مهم ترین بازی های تدارکاتی است. با عبور از این مسابقات و آنالیز درست حریفان کار اصلی ما آغاز خواهد شد.
در مرحله دوم باید هماهنگی لازم را به وجود آوریم. من به این تیم سخت امیدوارم و به نظرم کادر فنی ایرانی می تواند این هماهنگی و انسجام را کاملا به وجود آورد. قلعه نویی با توجه به اشراف خوبش به فوتبال ایران و تجربه قبلی در جام ملت ها می تواند از عهده کار برآید.
حدس می زنم که برخی رقبا مثل ژاپن دنبال تغییر نسل و جا به جایی برای آماده سازی در راه جام جهانی باشند. برای آنها نه این که جام ملت ها مهم نباشد اما خیلی خود را به آب و آتش نمی زنند. شاید به جوان ترها میدان دهند. البته این را در هنگام مسابقات می توان ارزیابی کرد. تیم ما هم باید دنبال تغییرات سی تا چهل درصدی باشد. به نظرم برخی از نفرات دچار افت کیفیت شده اند و باید به فکر نفرات جایگزین باشیم. برخی بازیکنان باور نمی کردند به جام جهانی هم برسند اما رسیدند!
خوشبختانه ما برای جا به جایی مشکل چندانی نداریم. ما جوانانی با شرایط سنی مناسب داریم که می توانیم این جا به جایی را انجام دهیم. اسامی زیادی هستند که خوشبختانه امیر قلعه نویی با آشنایی کامل به فضای لیگ می تواند از آنها استفاده کند. باید روال جا به جایی حسابشده طی شود تا بازیکنان دچار مشکل نشوند. باید آنها را در بازی های تدارکاتی محک بزنیم و به چرخه اضافه کنیم.
میزبانی قطر هم برای ما یک مزیت بزرگ است که با نزدیکی به ایران و آشنایی بازیکنان ما به محیط این کشور ما مشکل چندانی نداشته باشیم. قهرمانی ایران در جام ملت ها تاثیرات فراوانی بر فوتبال ما دارد که باید مهم تلقی شود. باید اعتبار از دست رفته در جام جهانی را با قهرمانی در آسیا به دست آوریم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار