PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۸۰۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
زبان سرخ

بعد از خواندن این مطلب ، یک قرص «ژلوفن» میل بفرمایید !
نمی دانیم با چه زبانی از خوانندگان محترم کیهان ورزشی عذرخواهی کنیم ؛ چرا که احتمالا پس از رویت این سطور ، مجبور به تناول «ژلوفن» یا هر قرص مسکّن دیگری خواهند شد . ماجرا از این قرار است که سرپرست دبیری فدراسیون بسکتبال ، هفته گذشته ، میهمان برنامه «کادرفنی» شبکه ورزش ، با اجرای محمدرضا یکتامرام و حافظ کاظم زاده بود که چکیده ای از صحبت های ایشان را مرور می کنیم . تاکید می کنیم که جملات قصاری که از نظرتان می گذرد ، عینا و بدون هیچ دخل و تصرفی ، قلمی شده است :
*رصد می کنیم به هر حال زمانی رو که داریم و خوشبختانه در خصوص زمان بندی هم عقب نیستیم !
*بعد از این که آقای داوری سر کار اومدن ، بنا به تشخیص خودشون قطع همکاری کردن با آقای مصطفی خان هاشمی و سعید ارمغانی رو در واقع به خدمت گرفتن؛ به هر حال انتخاب و تشخیص روسای فدراسیون ها طبق یک الگو و یک فرآیندی هست که به این مهم دست پیدا کنن. به هر حال آقای ارمغانی هم زمانی که سرمربی تیم ملی در واقع انتخاب شدن، بر اساس همون الگو و ساختار انتخاب شدن!
*ما زمان کافی به آقای ارمغانی دادیم اگر شما به پنجره ها و نتایج نگاه کنید ، متوجه خواهید شد که در زمانی که تیم از کاپ آسیا برگشت و همچنین باختی که مقابل قزاقستان داشتیم و پنجره پنجم که در واقع در تهران بود مقابل چین ، در واقع هجمه وسیعی سر فدراسیون بود که ما دست به تغییرات بزنیم ولی آقای داوری عقیده داشتن که می تونه فدراسیون مذاکره پذیر باشه و اهداف آقای ارمغانی رو پیگیر کنه و ما همین سیاست رو ادامه دادیم و فرصت دادیم تا بازیها تموم بشه و دیدید که چه هجمه سنگینی در واقع به فدراسیون اومد که ما متاسفانه بدترین باخت رو مقابل ژاپن داشتیم و یه بازی با کیفیت خوب مقابل چین داشتیم که خود آقای ارمغانی هم همونجا مصاحبه کرده بودن که خودشون رو در اختیار فدراسیون قرار داده بودن!
*من به فهم بنده ، من سفری که با بچه ها ، ژاپن داشتیم ، از لحاظ اخلاقی و همدلی و در واقع کوچیک و بزرگ تیم واقعا ما به دستاوردهایی رسیده بودیم که واقعا در این اردو ، بزرگ های تیم واقعا بزرگی می کردن و جوان تر ها واقعا احترام بزرگتر ها رو داشتن ؛ در این مقوله آقای ارمغانی تونست واقعا یک همدلی و پیوستگی رو در تیم ایجاد کنه ولی از لحاظ فنی ، من کارنامه قابل دفاعی رو نمی بینم !
*روند انتخاب مربیان از فدراسیون های قبلی ، فدراسیون بسکتبال و سایر فدراسیون هایی که مثل والیبال و فوتبال در واقع این حق یک رئیس هست که دست به ریسک بزنه و رئیس فدراسیون نمی تونه بنشینه و ببینه با 30 تا اختلاف امتیاز دست به [مفهوم نبود]؛ به هر حال ما زمانی که از کاپ آسیا برگشتیم و نتایج ضعیفی در قزاقستان و در واقع کاپ آسیا مقابل اردن داشتیم و این بود که هیات رئیسه در واقع دستور دادن که در واقع آقای سعید ارمغانی ، کاندیدای بررسی بشه عملکردش و با بررسی عملکرد آقای ارمغانی ، این اجازه رو به آقای درواقع داوری دادن ؛ نه فقط هیات رئیسه بلکه مشاورین و کارشناسان و اعضای تیم ملی سابق و پیشکسوتانی که واقعا دلسوز بسکتبال هستن ؛ به هر حال ما بخشی از پیشینه زمینه فکری خودمون رو ما از طریق عوامل فنی که بیرون از فدراسیون هستن، می گیریم و تولید محتوا می کنیم در خصوص عملکرد فدراسیون ، عملکرد تیمی و عملکرد بازیکنان ؛ از این بود که ما دست به تغییرات زدیم !
*قطعا تغییرات فنی هست ؛ عرض کنم محضر شریفتون در خصوص همون توهین به مربیان داخلی ، عرض کنم خدمتتون که به فهم بنده ما در خانواده فرهیخته و فخیمه بسکتبال اصلا ما مخالف نداریم و ما یک خانواده واقعا همدل ، در واقع و متحد هستیم و این هایی که دوست هایی هم که به عنوان کارشناس در واقع نقد می کنند ، نقد دلسوزانه و نقد فنی و منصفانه است که من ، فدراسیون یا هرکسی در جایگاه من باشه باید جوابگوی اینها باشه ؛ من ابتدا باید دوستان باید این سئوال رو جواب بدن که آیا سعید ارمغانی رو گزینه ایرانی می دونن یا نمیدونن؟خب به هر حال ما با عنوان فدراسیون و نسل جدیدی که می خوایم در واقع تغییر ساختار بدیم ، آقای ارمغانی رو زمانی که واقعا تیم داشت به باخت عادت می کرد ، در واقع اون خودباوری از تیم ملی رفته بود و فدراسیون پشت سر یک مربی ایرانی ایستاده بود ، به هر حال و ریسک درواقع باخت های آقای ارمغانی در سطح هشدار بود که واقعا برای فدراسیون ، کمرشکن بود ، ما پشت آقای ارمغانی ایستادیم !
*ما مربی خارجی که میاریم در واقع نه این که خواسته باشیم توهین کنیم به مربی خودمون ؛ درواقع ما داریم یک مبادله مهارت ها رو انجام میدیم .
*من اصلا دانش مربیان خودمون رو اصلا زیر سئوال نمی برم ، تشخیص رئیس فدراسیون اینه که در این مقطع کنونی ، به هرحال ما در یک فضای جهانی وارد شدیم !
*درخصوص انتخاب سرمربی جدید هاکان دمیر ، اینه که دو ماهه رو بحث مربی جدید با توجه به اون اجازه درواقع هیات رئیسه روش کار میشه. چندین مربی بودن با رزومه های مختلف بودن ، خود آقای ارمغانی بودن که اگر به نتیجه نمی رسیدیم ولی ما با توجه به منابع مالی ای که در اختیار داریم  ، به هاکان دمیر برسیم و من فکر می کنم بهترین گزینه باید باشه به خاطر این که از ترکیه میاد ، نزدیکی ما . بزرگترین مشکل ما در واقع تهیه بلیته ، نرخ های بلیته . ما میتونیم از فضا و سرانه ورزشی ترکیه به خوبی استفاده کنیم با حضور ایشون و ان شاءالله من فکر می کنم با آوردن هاکان دمیر،ما ان شاءالله نسل جدیدی از مربیانی که ، که واقعا تا الان در هیچ حوزه ای ما موازی سازی نکردیم ؛نه مربیان نه بازیکنان و نه داوران !
*ما هیچ تضمینی رو برای هیچ کس قائل نیستیم که مربی باشه در تیم ملی ، یا بازیکن تیم ملی باشه و یا داور فدراسیون باشه و در اعلام جدید بازیکنان ، خواهید دید چه نسلی را ما معرفی کرده و چه مربیانی را معرفی خواهیم کرد !
*و در پایان وقتی مجری برنامه به تیتر هفته گذشته کیهان ورزشی اشاره کرده و می پرسد : صحبت از تغییرات که میشه ، نه رسانه های دم دستی در فضای زرد ، رسانه های رسمی و مهم ما در دنیای بسکتبال،تغییرات شما رو مترادف با کهیر می دونن ، این یعنی چی آقای معزی فر ؟ سرپرست دبیری پاسخ می دهد : این استخدام کلمات اینچنینی ، کاری ندارم که کدوم رسانه بوده ولی استخدام کلمات اینچنینی و زهردار ، زیبنده خانواده بزرگ بسکتبال نیست . به هر حال می تونن با نحوه نوشتاری ملایم تر ؛ ما به هر حال احترام میذاریم به رسانه هامون؛ واقعا من تشکر می کنم از رسانه های تخصصی مون که واقعا وقت میذارن و رایگان در واقع اون تفکرشون رو به ما …
*خوشبختانه ما جامعه بسکتبال ، جامعه ثروتمندی هستیم ، هم از لحاظ مالی ، هم از لحاظ فکری . تا همین الان در یکسال و اندی پیش ، ما یک ریال از اسپانسر نگرفتیم و چیزی حدود 21 اعزام با 30 میلیارد انجام دادیم . این توانایی همین فدراسیونه که هیچ وقت هیچ کس نگفته که الان می گن که فدراسیون از در واقع مشکلات مالی خبرداره؛بله ما هم هیچ وقت هیچ اعزامی رو ابتر نذاشتیم و …
پی نوشت : ما هم مثل شما ، متوجه خیلی از عبارات نشدیم ولی آنچه از فحوای کلام محسن معزی فر برداشت کردیم ، این بود که فدراسیون بسکتبال ، با یک تغییر مواضع 180 درجه ای ، ژست طلبکارانه به خود گرفته است .
جناب سرپرست دبیری در همین مصاحبه، ضمن مهم جلوه دادن هیات رئیسه بی خاصیت ، از دهانش پرید که «داوری بنا به تشخیص خودش ، پروژه قطع همکاری با مصطفی هاشمی(یکی از پرافتخارترین مربیان ایران)را کلید زده است و …»
اگر آقایان دچار نسیان نشده باشند ، خاطر مبارکشان هست که بارها  نسبت به اتخاذ تصمیمات عجولانه هشدار داده و پیش بینی می کردیم که عزل و نصب های غیرکارشناسانه با خط دهی دست های پشت پرده ، فاتحه بسکتبال را می خواند . صدبار نوشتیم که در هیچ کجای دنیا، کارنامه یک مربی را با چهار بازی و یک باخت نمی سنجند و صلاح نیست که دست به ترکیب کادر فنی بزنند اما به خرجشان نرفت که نرفت ؛ هزار بار گفتیم که سپردن سکان سرمربیگری تیم ملی به سعید ارمغانی که سال ها از فضای بسکتبال ایران دور بوده ، اشتباه است که بازهم اعتنایی نکردند و عجیب تر این که پس از سپری شدن چند ماه ، حرف های خودمان را تحویل خودمان می دهند تا برای پیشبرد اهدافشان ، دوباره رنگ عوض کنند ؛ از همان ابتدا نسبت به «کوچینگ» ضعیف ارمغانی و عدم کاریزمای او هشدار می دادیم و آقایان در رسانه های اجاره ای شان ، او را «معمار نسل طلایی» می خواندند. حالا هم که تپه های آبادشان ، یکی ‌پس از دیگری عیان شده و چاره ای جز قربانی کردن سعید ارمغانی ندارند ،  مُغالِطِه می کنند که چون‌ ارمغانی ، ناکام بوده ، پس بقیه مربیان ایرانی هم باید به زباله دان تاریخ بپیوندند و ...
درباره اظهارات معزی فر می شود ساعت ها بحث کرد ؛ از تناقضات درباره جذب سرمربی ترکیه ای که یک بار او را متناسب با بودجه و دفعه دیگر بهترین گزینه قلمداد می کنند ؛ 90 روز تا جام جهانی مانده و می گویند زمان بندی مناسبی داریم؛ یا این که می فرمایند مخالف نداریم و حق را به رئیس جوان می دهند که هربلایی  را دوست دارد بر سر بسکتبال بیچاره بیاورد و به عبارتی «هرچه سلطان بپسندد هنراست» را ترویج می کنند ؛ نزدیکی به ترکیه را مهمترین عامل جذب هاکان دمیر می دانند ؛ یا نسل سازی ، ایجاد همدلی ، تولیدمحتوا ، موازی سازی ، تغییر ساختار و... که اعلام آمادگی می کنیم در نقض آن ها ، با مسئولین فدراسیون مباحثه کنیم .  
باری!
فدراسیونی که حاضر شد چندین میلیارد تاوان بدهد تا هاشمی و کادرش را  که بدون دریافت مبلغی ، انجام وظیفه می کردند ، حذف کند، خودش را برای غرامت قرارداد ارمغانی و شاید در آینده ای نزدیک ، دمیر آماده کند .
آقای سرپرست دبیری ! شاید ما به زعم جنابعالی از کلمات «زهردار» استفاده کرده و بدون تعارف، دردهای جامعه بسکتبال را انعکاس می دهیم ولی اگر به این باور برسید که قصدی جز خیرخواهی برای جامعه بسکتبال نداریم ، این جام شوکران ، برایتان حلاوت عسل را پیدا می کند. چطورانتظار دارید در برابر این همه بی درایتی ، سکوت پیشه کرده و با زبانی رام ، قربان صدقه تان برویم ؟
هامش : بعد از شنیدن صحبت های سرپرست دبیری در شبکه ورزش ، دلمان سوخت و با خود گفتیم کمی فتیله را پایین بکشیم تا بندگان خدا از این کابوس هفتگی رهایی پیدا کنند اما باور کنید که با عملکرد هایشان اجازه چنین کاری را نمی دهند . وقتی شهرداری گرگان قهرمان لیگ برتر بسکتبال می شود و آقایان چند ساعت به شروع بازی ، با یک تصمیم خلق الساعه ، اعلام می کنند که خبری از جام نیست چه عرض کنیم ؟ یا هنگامی که به جای اعضای هیات رئیسه ،  پیشکسوتان و نخبگان ، کنار دست سرمربی تیم ملی، «ایجنت»،«پسرک جک سوار» و«آنالیزورنورچشمی تازه مترجم شده» را می نشانند و... 

* کامران خطیبی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار